Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:14:07
roco maus 2
door
Ronald69
Vandaag
om 19:05:02
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:47:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 18:35:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 18:29:37
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:11:44
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:09:06
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
MOVisser
Vandaag
om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 16:52:55
roco br24
door
H0_trainiac
Vandaag
om 16:14:18
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
cor_b
Vandaag
om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801
door
Herb73
Vandaag
om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:04:37
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:25:45
Au bord de la Cèze
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
FritsT
Vandaag
om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor (gelezen 7801 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Gepost op:
31 March 2010, 00:20:31 »
Messing modellen van N-spoor NS locomotieven zien er van buiten mooi en strak uit, maar het onderstel laat nog al eens de wensen over. Dat is jammer want een mooie loc die niet lekker rangeert is uiteindelijk gewoon niet meer het lievelingetje. Daar kan verandering in worden gebracht!
Het onderstel van de korte MAK locomotief van minitrix biedt uitkomsten. Het is relatief smal, ongeveer even lang qua wielbasis als NS diesel locs 2400 en 2200. De rijeigenschappen van een minitrix MAK loc zijn zeer goed. Het maakt goed contact, heeft een vliegwiel, rijdt vrij langzaam bij hoge spanning dus rangeert vrij fijn. Ook de mogelijkheid tot digitaliseren en de led-verlichting kan soms mooi uitkomen.
2200
Als eerst is de 2200 van THS uitelkaar gehaald, het betrof een eerste serie waarbij roco onderdelen zijn gebruikt. De rijeigenschappen waren dramatisch. Het frame is uitelkaar gezaagd zodat de bufferbalken inclusief trapjes overgezet kunnen worden. Daarvoor moet het minitrix onderstel in de juiste vorm geslepen worden met als gevolg dat het kortkoppelmechaniek gesloopt moet worden. De oude THS koppeling zal dus weer terug komen. De kap biedt zoveel ruimte dat ook de printplaten,decoder aansluiting en led verlichting kunnen blijven zitten. De zijkanten van de draaistellen zijn eenvoudig te vervangen door het ouden langs de achterkant met een mes af te snijden en met secondelijm en activator de messing draaistelzijkanten weer te plaatsen. De dieseltank blijft zitten omdat deze nagenoeg dezelfde vorm heeft als het orginele van THS. Het model is bijna gereed, de gele balk onder de looptrede moet nog opnieuw gemaakt worden. De eerste testrit was een groot succes, vandaar dat ook de 2400 wordt aangepast met dit onderstel.
2400
De kap messing kap van onbekende fabrikant is zelf gespoten en voorzien van handgrepen. Het model is net even anders dan die van phildie. Deze heeft net geen knikje in het dak en is iets kleiner. Dat heeft als gevolg dat de kap vrij smal is en dat het onderstel van mintrix smaller gemaakt moet worden. Ook alle randjes voor het kortkoppel systeem worden weggefreest om de messing (holle) bodemplaat zo laag mogelijk boven de draaistellen te houden. De orginele motor is helaas ook te smal en dus wordt deze vervangen door een Mashima motor die ipv 10,4 mm 9,4 mm dik is. Net genoeg om er goed in te passen. De printplaten en led verlichting komen ook niet terug omdat deze te breed zijn. De dieseltank wordt nu wel terug geplaatst, maar daar moet aardig wat metaal voor worden weggefreest en dat kostte zelfs het laatste slijpschijfje.
Meer foto's van dit artikel op
www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/
Ook andere leuke dingen op te zien!
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 00:24:48 door Paul-P
»
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2010, 21:11:19 »
Hoi Paul-P,
Leuke dingetjes, dit vertoon op de verwezen site, raar dat u niet meer respons hebt van NS rijders.
Zelf rijdt ik H0, maar heb 15 jaar met N gewerkt, daarom nog steeds interesse.
Laat u niet ontmoedigen, het kan hier soms raar lopen.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2010, 21:46:44 »
heb het ook op n-spoorforum geplaats daar ook een paar reacties..
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2010, 16:13:44 »
Zie dit draadje over een 3D/RM NS 2200 kapje, we gaan vast dankbaar gebruikmaken van het voorbeeld van de Delftse Modelspoorders!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28793.msg449880.html#msg449880
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor