Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
NS264
Vandaag
om 22:48:32
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 22:39:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:30:18
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 22:14:05
Wat zit er in deze tender?
door
henk
Vandaag
om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
1200blauw
Vandaag
om 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Ronald69
Vandaag
om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Carl
Vandaag
om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor (gelezen 7947 keer)
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Gepost op:
31 March 2010, 00:20:31 »
Messing modellen van N-spoor NS locomotieven zien er van buiten mooi en strak uit, maar het onderstel laat nog al eens de wensen over. Dat is jammer want een mooie loc die niet lekker rangeert is uiteindelijk gewoon niet meer het lievelingetje. Daar kan verandering in worden gebracht!
Het onderstel van de korte MAK locomotief van minitrix biedt uitkomsten. Het is relatief smal, ongeveer even lang qua wielbasis als NS diesel locs 2400 en 2200. De rijeigenschappen van een minitrix MAK loc zijn zeer goed. Het maakt goed contact, heeft een vliegwiel, rijdt vrij langzaam bij hoge spanning dus rangeert vrij fijn. Ook de mogelijkheid tot digitaliseren en de led-verlichting kan soms mooi uitkomen.
2200
Als eerst is de 2200 van THS uitelkaar gehaald, het betrof een eerste serie waarbij roco onderdelen zijn gebruikt. De rijeigenschappen waren dramatisch. Het frame is uitelkaar gezaagd zodat de bufferbalken inclusief trapjes overgezet kunnen worden. Daarvoor moet het minitrix onderstel in de juiste vorm geslepen worden met als gevolg dat het kortkoppelmechaniek gesloopt moet worden. De oude THS koppeling zal dus weer terug komen. De kap biedt zoveel ruimte dat ook de printplaten,decoder aansluiting en led verlichting kunnen blijven zitten. De zijkanten van de draaistellen zijn eenvoudig te vervangen door het ouden langs de achterkant met een mes af te snijden en met secondelijm en activator de messing draaistelzijkanten weer te plaatsen. De dieseltank blijft zitten omdat deze nagenoeg dezelfde vorm heeft als het orginele van THS. Het model is bijna gereed, de gele balk onder de looptrede moet nog opnieuw gemaakt worden. De eerste testrit was een groot succes, vandaar dat ook de 2400 wordt aangepast met dit onderstel.
2400
De kap messing kap van onbekende fabrikant is zelf gespoten en voorzien van handgrepen. Het model is net even anders dan die van phildie. Deze heeft net geen knikje in het dak en is iets kleiner. Dat heeft als gevolg dat de kap vrij smal is en dat het onderstel van mintrix smaller gemaakt moet worden. Ook alle randjes voor het kortkoppel systeem worden weggefreest om de messing (holle) bodemplaat zo laag mogelijk boven de draaistellen te houden. De orginele motor is helaas ook te smal en dus wordt deze vervangen door een Mashima motor die ipv 10,4 mm 9,4 mm dik is. Net genoeg om er goed in te passen. De printplaten en led verlichting komen ook niet terug omdat deze te breed zijn. De dieseltank wordt nu wel terug geplaatst, maar daar moet aardig wat metaal voor worden weggefreest en dat kostte zelfs het laatste slijpschijfje.
Meer foto's van dit artikel op
www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/
Ook andere leuke dingen op te zien!
«
Laatst bewerkt op: 31 March 2010, 00:24:48 door Paul-P
»
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
Matheus 18
Nog iets te plat voor Profi.
Offline
Berichten: 2513
poging tot Steentje bijdragen.
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #1 Gepost op:
31 March 2010, 21:11:19 »
Hoi Paul-P,
Leuke dingetjes, dit vertoon op de verwezen site, raar dat u niet meer respons hebt van NS rijders.
Zelf rijdt ik H0, maar heb 15 jaar met N gewerkt, daarom nog steeds interesse.
Laat u niet ontmoedigen, het kan hier soms raar lopen.
Matheus.
Gelogd
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.
Paul-P
Offline
Berichten: 197
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #2 Gepost op:
31 March 2010, 21:46:44 »
heb het ook op n-spoorforum geplaats daar ook een paar reacties..
Gelogd
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie
www.d-mv.nl
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor
«
Reactie #3 Gepost op:
08 August 2010, 16:13:44 »
Zie dit draadje over een 3D/RM NS 2200 kapje, we gaan vast dankbaar gebruikmaken van het voorbeeld van de Delftse Modelspoorders!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,28793.msg449880.html#msg449880
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Verbeteren van rijeigenschappen NS 2400 en NS 2200 in N-spoor