Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 08:14:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Keerlussen bij de stationssporen  (gelezen 2661 keer)

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Keerlussen bij de stationssporen
« Gepost op: 17 December 2009, 20:47:22 »
Hoi,

Ik ben al een hele tijd aan het puzzelen met een keerlusprobleem. Mijn huidige baan zie er (gesimplificeerd) als volgt uit:



In werkelijkheid zijn de lussen aan de rechterkant veel langer. Deze bestaan uit meerdere blokken. Waar het om gaat is de stationssporen in het midden. Hier wil ik iets meer rijmogelijkheden creëren.
Daarvoor heb ik het volgende idee:



Ik rij rechtsom. Hiermee wil ik de volgende blokroutes mogelijk maken:

A -> E
B -> E
C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
D -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
E -> rechter lus
F -> C of D
G -> linker lus
H -> A, B, C of D

Volgens mij creëer ik hier meerdere keerlusproblemen?
Ik heb de keerlusmanual al eens doorgelezen, deze beschrijft de "standaard" keerlus. Ik zie alleen niet hoe ik die zou moeten toepassen in mijn situatie (kan het überhaupt wat ik wil?)

Ook meen ik ergens eens gelezen te hebben dat er maar 1 trein zich in de keerlus mag bevinden. Is het dan toch mogelijk om een aantal treinen te laten stoppen bij het station zonder dat ik daarmee het doorgaande verkeer over de andere sporen blokkeer?

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:36:57 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2009, 21:04:17 »
Waarom ga je niet twee keerlussen in de keren (Bochten) tussen G-H en F-H E-F maken?
« Laatst bewerkt op: 17 December 2009, 21:25:48 door fissy »
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2009, 21:15:51 »
Hoi Bernd,

Ik neem aan dat je bedoelt tussen G-H en E-F?

Zou het daar dan mee op te lossen zijn? Was ik te ingewikkeld aan het denken?
Ik dacht dat ik het probleem ergens bij de stationssporen zelf moest oplossen?

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4304
    • Gouda in H0
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2009, 21:24:22 »
Sorry, had ik juist gedacht en fout geschreven, zeker E-F !

Dan zou het opgelost zijn! Als je slechts de stationsporen hebt, dan zou je geen probleem hebben. Als je nou de verbindingen bij zet, dan zou je twee keerlussen nodig hebben,..

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2009, 22:14:25 »
Yep, het keerlus probleem los je op in G-H en E-F en nergens anders.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2009, 22:31:37 »
Hoi Bernd en Wim,

Bedankt voor het meedenken.

Ik zal dan twee keerlusschakelingen in G-H en E-F moeten plaatsen. Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden, ik zal dus genoeg hebben aan twee stuks 1-richting keerlusschakelingen.

Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Als ik het met deze componenten krijg opgelost zal ik je binnenkort een mail sturen voor een bestelling Wim!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2009, 22:36:38 »
Julien, ook jouw keerlusprobleem is daarmee op te lossen, geen enkel probleem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2009, 23:36:47 »
Deze lussen worden altijd in dezelfde richting bereden,

A -> E
B -> E
C -> G of F (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2009, 07:35:48 »
Ik zie hier in de rechter lus toch twee richtingen, of is dat een typfout?

Hoi Klaas,

Je hebt gelijk. De laatste moet zijn van C -> G of E (afhankelijk van de richting waar je vandaan komt)
Ik heb het al aangepast. Bedankt voor de correctie!

groeten,
Julien
« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 07:37:30 door Julien »
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2009, 09:14:41 »
Het zal verder ook geen probleem zijn dat de lussen G-H en E-F in het echt uit meerdere achter elkaar liggen blokken bestaan? (er zit zelfs nog een heel schaduwstation in de linkerlus maar dit maakt geen deel uit van het keerlus probleem)

Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
Vanuit mijn station heb ik eerst twee blokken naar het schaduwstation (5 sporen parallel), vervolgens weer een blok. Dan een volledig geisoleerd blok met de keerslusschakeling en dan weer twee gewone blokken terug naar het station.
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.

Een van de blokken per keerlus sluit je volledig geisoleerd aan op de keerlusschakeling. De overige blokken sluit je net zo aan (zelfde "polariteit") als in je station.
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Keerlussen bij de stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 18 December 2009, 09:41:57 »
Dat is geen enkel probleem.
Wat jij hier toont is een vrij standaard situatie.
Zo'n zelfde situatie heb ik ook.
....
Het is wel belangrijk dat je langste trein volledig in het "keerlusblok" past.
....
Gewoon de handleiding volgen en alles zal goed komen.

Hoi Eric,

Dat klopt. Achteraf zie ik nu ook dat niet zo complex is. Op een of andere manier was ik het probleem lastiger aan het maken dan nodig was. :-\

De trein past volledig in het keerlusblok daar had ik al rekening mee gehouden.

De keerlusmodules zijn al besteld. Dan kan ik binnenkort aan de slag! :)

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.