Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:02:43
Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 09:45:40
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 09:41:29
Minibaan Visserskaai H0 door Huup
Vandaag om 09:38:52
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:33:19
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 08:43:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
  

Auteur Topic: Flexrail in een boog  (gelezen 5904 keer)

wvdm

  • Gast
Flexrail in een boog
« Gepost op: 16 October 2009, 22:26:17 »
Hallo,

Om flexrail in een mooie boog te leggen zinder knikken is lastig.
Op de laatste dwarsligger en de eerste van de volgende flexrail zitten geen imitaie railspijkers, want anders passen de raillassen er niet op.
Daarvoor gebruik ik een extra biels met maar twee plastic railspijkers erop en darmee duw ik de tegen de raillassen tot er een mooie boog ligt. Vergelijk het maar met de standaard rails onder aan de foto.

De flex rail zit bij mij gelijmd met velpon, maar je kan ook een gaatje in de biels boren en het dan met een spijkertje vast zetten.
Ik gebruikte punaisses voor het laten drogen van de lijm. Gebruik dan wel een blokje hout om de punaisses vast te drukken, want na 4 dagen heb ik nog een zere duim.


Vaak schuiven de beide rails niet gelijk bij het leggen van de boog.
Dan krijg je dus een gat in de rails.

Nou, dan tik je voorzichtig met een hamer aan de andere kant van de rails tot hij wel aansluit.

Bij deze al gebruikte rails lukte dit niet, omdat er soldeer van de aansluit draden tegen de bielsen zat. Het beste is om de rail, die een ondorbroken plastic baan onder de rails wel meteen aan te laten sluiten. De andere rail heeft de biels per twee gekoppeld en die is makkelijker op z'n plek te timmeren.

Hartelijke groeten
Wil

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2009, 22:31:34 »
Flexrail kan het eenvoudigst in niet-gebogen toestand aan elkaar worden gesoldeerd, met gewone harskern, eventueel na het inkorten van de railstaven.
Daarna pas de bocht erin en fixeren, dan krijg je een mooi voeiend resultaat zonder knikken...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

wvdm

  • Gast
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2009, 22:56:35 »
Nou, met de rails in rechte staat aan elkaar solderen en dan de boog leggen kreeg ik ook knikken.  :-\
Immers de raillasjes en de soldeer connecties zijn niet even stevig als de rails zelf.
Dus vandaar heb ik deze oplossing uitgevonden. (y) ;D (y)

Groetjes
Wil

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2009, 23:45:25 »
Euh, dan zou ik haast zeggen, dan doe je iets niet goed.
Als de raillassen goed passen,en je soldeert ze goed vol, dan is dat stukje beter bestand tegen buigen dan de rest, en krijg je op die plek zelfs een recht stukje in plaats van een knik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2009, 23:55:03 »
Helemaal waar Klaas !
Wiebe

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2009, 00:07:51 »
Ik leg het gewoon in een boog met een radius van 8m... 8)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

wvdm

  • Gast
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2009, 23:14:38 »
Maar dit werkt ook bij plastic isolatie lasjes. Die kan je niet solderen.
Zelfs die slappe van Peco.

Groetjes
Wil

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2009, 23:19:13 »
Ik leg het gewoon in een boog met een radius van 8m... 8)
Heb je ook plaatjes van?

Ik doe de raillassen in de boog altijd asynchroon met zo'n 10cm tussen de laas van de rechte railstaf en de laas van de linke railstaf
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2189
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2009, 23:21:10 »
Fixatie spijkertjes, aan de buitenzijde van de boog, tegen de spoorstaaf solderen werrukt ook best wel !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

wvdm

  • Gast
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2009, 13:44:58 »
Zoals ik al zei in mijn eerste bericht Quote: tot er een mooie boog ligt !!
Dus zonder gesmolten bielsen, zonder extra spijkertjes, zonder een recht stukje spoor bij de volgesoldeerde raillassen, zonder railprofiel vol met soldeer, zonder asynchroom raillassen in de sporen en zonder solderen.
Al jullie ge-opperde methoden heb ik allemaal al eens geprobeerd, maar deze methode vindt ik het mooist.
Doordat je een biels gebruikt van de flex rails, druk je tegen beide railstaven even hard, waardoor de binnen- en buiten- rail op gelijke afstand blijven en beiden in
een mooie boog komen te liggen.
Zie de foto en vergelijk het kritisch met je eigen boog met flex rails van dichtbij.

Bij asynchroom de raillasjes aanbrengen krijg je inderdaad veel kleinere knikken, maar toch nog steeds knikken en dan zou ik twee bielsjes er extra onder schuiven om die knikken weg te werken. ;)
Vandaar dat ik toch maar weer overgestapt ben op de raillasje naast elkaar.

Groetjes
Wil


HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2009, 15:00:36 »
Misschien dat het bij H0 werkt, maar ik heb dezelfde methode (met naalden/punaises) gebruikt voor N en dat leverde toch knikken op. Komt waarschijnlijk omdat N-rails naar verhouding stugger zijn en de radius die je wilt bereiken naar verhouding kleiner. Ander probleem bij N is dat de afstand tussen beide railstaven nauwer luistert...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26808
    • Pagina van klaas
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2009, 15:56:13 »
Zie de foto en vergelijk het kritisch met je eigen boog met flex rails van dichtbij.
Nou, als ik heel eerlijk mag zijn, mijn bogen liggen beter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:Flexrail in een boog
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2009, 23:59:07 »
Sorry Wil, ik kan het niet laten. ;) Ik heb hier eens kritisch gekeken maar geen gesmolten biels,
geen recht spoor, geen railprofiel vol met soldeer etc gevonden. Al zeg ik het zelf, er ligt wel een
mooie boog met gesoldeerde asynchrone lassen (en het is nog geen eens een stukje paradebaan):  8)



Greetz, Paul