Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 22:05:28
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 22:04:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 21:50:58
CIWL type P
door
sncf231e
Vandaag
om 21:48:31
Piko 1136 van AC naar DC
door
Bahn-AG
Vandaag
om 21:23:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
ES44C4
Vandaag
om 21:19:32
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
Michiel2
Vandaag
om 20:40:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 20:40:00
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft?
door
Ronaldk
Vandaag
om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:47:23
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
René 4312
Vandaag
om 18:56:50
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:24:53
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:17:01
Rails roestig verven
door
jandcargo
Vandaag
om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 15:56:45
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ?
door
Tedo
Vandaag
om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
defender
Vandaag
om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 15:36:20
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 15:34:14
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
jandcargo
Vandaag
om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
olaf99
Vandaag
om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Diorama voormalig Bw Ohstein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [
1
]
2
3
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: Diorama voormalig Bw Ohstein (gelezen 37117 keer)
neudalhausenstadbahn
Diorama voormalig Bw Ohstein
«
Gepost op:
29 June 2009, 12:41:58 »
Aangezien ik nog even wacht op wat info ivm de bouw van de voorzijde van Boppard hbf ben ik vast met het volgende diorama aan de slag gegaan.
Dit diorama beeld het voormalige Bahnbetriebswerk(Bw) van Ohstein uit. Ohstein is een voorstad van Neu Dalhausen en de spoorlijn eindigt daar in een kopstation.
Bij zo'n kopstation vond je vroeger uiteraard een Bw en de nodige opstel sporen om treinen weg te zetten of samen te stellen. Op het onderstaande sporenplan zie je de hele oude ringspoorlijn van Neu Dalhausen met voor vele daarop bekende namen van andere diorama's:
In de loop der jaren viel langzaam aan het lokale goederen vervoer weg en nadat de verbindingsboog voor goederentreinen tussen en ND Steinstraße en ND Dedinghausen geopend werd viel ook het doorgaande goederenverkeer weg. Mede daardoor werd een deel van de rindlijn gesloten en de rest aangepast op de nieuwe verkeerstromen t.b.v. reizigersvervoer. Na jaren van verandering waarbij het reizigersvervoer eerst inkromp en later door aanbestedingen weer steeg en aanpassingen in de infra om het huidige treinverkeer goed te kunnen behandelen is het volgende sporenplan ontstaan. Daarbij Ohstein is veranderd naar een kopstation alleen voor reizigers treinen met opstelterreinen om het van daar uit ingezette materieel te behandelen:
Hierbij zij resten van het oude Bw nog aanwezig, die resten wil ik in model bouwen op dit diorama.
Ik heb een lijst gemaakt van welke soorten en aantallen materieel er vanuit Bw Ohstein ingezet werden tussen 1950 en de sluiting in 1983:
Op de Br515 en 815 na kon dit materieel allemaal via de 16m draaischijf de loods in, railbus bijwagens( VB142/Br995) alleen met behulp van een Köf want samen met een VT95/Br795 past het net niet.
Ik ben inmiddels begonnen met de bouw, op dit diorama komt geen rollend materieel te staan, alleen groen, sporen en (vervallen )gebouwen hier onder wat foto's:
Omdat ik vond dat het spoor richting het diesel opstelterrein te dichtbij lag heb ik die nog wat opgeschoven:
Ik had wat h0e rails over en dat heb ik hier in verwerkt, de dwarsliggers zijn als het klaar is toch niet meer te zien dus dan weet niemand meer dat het geen N rails is want de spoorstaven zijn het zelfde.
Als dit diorama klaar is gaat het een plekje krijgen bij Beusi thuis.
Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
Re:Diorama voormalig Bw Ohstein
«
Reactie #1 Gepost op:
30 June 2009, 14:09:35 »
Gister avond heb ik bij de meeste sporen de smeerputten uitgehold en tussen de middag de laatste 2. Deze heb ik aangesmeerd met m'n zwarte prut. Verder heb ik gister avond bij een deel van de sporen met zand en verdunde houtlijm de basis voor de vloeren gemaakt.
Straks ben ik begonnen om van 9cm Lucifershoutjes het frame voor de locloods te maken:
Hier de hoogte in centimeters er bij geschreven.
Kraag schroeven blijven trouwens goede lijmklemmen zoals jullie zien. Op het frame voor de voorgevel na staan alle palen alleen geklemd deze komen vanzelf vast te zitten als de vloeren en wanden er in komen. De meeste druk ik er niet zo maar even doorheen, dus weg zakken doen ze niet zo snel.
Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #2 Gepost op:
02 July 2009, 10:45:11 »
Inmiddels ben ik een stukje verder, in wat korte sprintjes de laatste dagen nog div. balkjes op hun plek gelijmd, heerlijk werk bij dit weer.
Vandaag zien dat ik de blinde wand op de rand van het diorama zo vol tekenen dat het lijkt als of de loods gewoon door loopt.
Groetjes Michiel
Daniel.
«
Reactie #3 Gepost op:
02 July 2009, 11:35:22 »
pas je op dat hij niet afbrand!
Hansepansje
«
Reactie #4 Gepost op:
02 July 2009, 12:43:03 »
Citaat van: daniel op 02 July 2009, 11:35:22
pas je op dat hij niet afbrand!
Tja, behalve als Michiel een diorama wil maken van het DB museum in Neurenberg rond eind oktober 2005.
Want dan hoeft hij niet meer na te denken over de vormgeving van het dak, getuige deze
foto
(Eisenbahn Kurier).
Michiel,
Op je foto's lijkt het alsof de horizontale balken nogal laag zitten. Kun je voor een foto eens een lok op de rails zetten, om m'n verbeelding wat 'de juiste kant uit te stimuleren'?
Groets, Hans
Dachbodenheim
: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #5 Gepost op:
02 July 2009, 14:04:00 »
Heren bedankt voor jullie reacties, als eerste wil ik even in gaan op de verbrande puntjes van div. balken, daar zijn 2 redenen voor. Dat rode spul van de kop wat ontbrand als je ze aansteekt is uiteraard nogal brandbaar. Door alle lucifers aan te steken heb ik die brandbare troep niet in m'n prullenbak maar heb ik daar alleen de as in zitten. De 2e reden is dat ik nu het verbande kopje er afschuif en daar onder zwart geblakerd hout overhoud wat gewoon bruikbaar is. Daardoor kan ik de volledige 9cm lengte benutten ipv 8,5cm.
Wat de hoogte betreft, ik zeg niks
, oordeel zelf
het spreekt voor zich dat dit depot niet voor 50ers of stuurstandrijtuigen bedoelt was, op zo'n 16m schijf kan je maximaal een br58 kwijt en dan hou je in het echt slechts een paar cm voor en achter over t.o.v. de wielen, de rest steekt ver uit. Zulke locs passen ook alleen maar op 2 sporen van de locloods.
Groetjes Michiel
Daniel.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 July 2009, 14:46:16 »
hans, je foto doet het niet!
bas den boer
«
Reactie #7 Gepost op:
02 July 2009, 14:50:34 »
bij mij wel.
軌道ñ!!
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #8 Gepost op:
02 July 2009, 15:31:30 »
De foto die Hans linkt werkt bij mij ook nie ik heb er al vele foto's van op de pc. Ik ben net ff de blinde muur aan het in tekenen/kleuren geweest:
Groetjes Michiel
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #9 Gepost op:
03 July 2009, 00:16:18 »
Mr Speedy, het ziet er weer veelbelovend uit in het vertrouwde moordende tempo.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #10 Gepost op:
04 July 2009, 00:23:17 »
De wand zit er in inmiddels en vandaag ben ik begin van de avond weer wat balkjes aan het snijden en plaatsen geweest:
En zo gaat het steeds een beetje verder, het schilderen zal trouwens aardig lastig worden, maar dat komt ook wel goed.
Groetjes Michiel
Basilicum
Prae-adviseur
«
Reactie #11 Gepost op:
04 July 2009, 07:47:11 »
Leuk project, Michiel.
Zou het een idee zijn om het geraamte eerst te schilderen en later de wanden te monteren? Zo kun je er beter bij. Nog een tip: Misschien heeft
Schildersbedrijf Preiser
nog een spoor-0-schilder voor je klaar staan... Handig in een N-loods.
Succes!
Groet,
Basilicum
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #12 Gepost op:
04 July 2009, 09:35:34 »
Hoi Basilicum, ja dat schilderen ga ik zeker doen voor dat de wanden geplaatst worden. Dan nog zitten de balkjes elkaar aardig in de weg, en de onderzijde van die dingen word helemaal een uitdaging.
Er moeten nog enkele balkjes geplaatst worden maar dan is het ook zeker schilder tijd.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #13 Gepost op:
04 July 2009, 22:41:30 »
Het schilderen was niet het meest makkelijke en er zitten wat verf streepjes op plekken waar ik het niet wilde hebben maar na een ruim uur schilderen had ik dan alle balken geschilderd.
Daarna de voorwand uitgetekend en uitgesneden en met secondelijm vast gelijmd.
En toen ben ik ook maar begonnen met de sporen van steenstof te voorzien dat als bodum bedekking dient. Dit heb ik vast gelijmd met secondelijm omdat verdunde houtlijm er slecht tussen door wil. Dit koste wel een tubetje of 10 a 12 aan secondelijm en dat heb ik toen toch maar even buiten uit laten dampen.
Nu ziet het er zo uit:
De zijwanden met met ramen denk ik als volgt te gaan maken, buiten steenplaat, dan plaatselijk transparant kunststof voor de ramen en dan een laag papier. Evt. nog een laagje karton er tussen op de plek waar geen ramen komen.
Groetjes Michiel
Bruce!!!
MK III
«
Reactie #14 Gepost op:
04 July 2009, 22:47:48 »
Dit begint wel echt mooi te worden..!
'
Komt er ook iets van een gloeilamp (effect) in als het af is?
Passat driver:)
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Volgende
- [