Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)  (gelezen 5009 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Gepost op: 22 March 2009, 11:00:04 »
Beste allen,

Mijn huidige project is het digitaliseren van een NS 4800 van Roco. Via de link http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco.html heb ik al e.e.a. bekeken, maar ik blijf met een voor mij belangrijke vraag zitten. Hoe kan het dat je bij oudere Roco locs de blauwe draad niet nodig hebt voor het aansluiten van de verlichting? Er wordt nu alleen een witte draad naar de loc gelegd t.b.v. de koplampen en een groene t.b.v. de cabineverlichting, maar waar wordt de + vandaan gehaald? Volgens de foto's van één van de sporen van de printplaat. Dat zou betekenen van één van de wielen, oftewel rechtsreeks van de digitale spanning die op de rails staat. Maar daar sluit je ook de zwarte of de rode draad op aan! Maar dat zou betekenen dat je eigenlijk nooit de blauwe draad nodig zou hebben, als je ook gebruik kan maken van de aansluiting waar de zwarte of de rode draad op wordt aangesloten! Wie kan mij uitleggen hoe dat zit?


Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2009, 11:54:23 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2009, 12:55:09 »
Ik heb de blauwe draad altijd nog gebruikt, ook bij de oudere roco loks, en dus ook voor de door jouw genoemde lok ( al heb ik de duitse uitvoering daarvan )

als je op deze foto kijkt:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br57_roco/br57_roco_02.jpg
dan zie je net boven de blauwe streep (Lotpunkt, massa + Fur LED)een schroefje zitten op de print, deze verbind de behuizing met de wielen. Hier snij ik de kopersporen door zodat de schroef los komt te zitten, en hier bevestig ik vervolgens de blauwe draad aan. Evenntueel een draadje over het schroefje heen om de spoortjes weer te verbinden.

Maar zoals Sander ook aangeeft, het is niet nodig.

Groet,
Roelco

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2009, 13:30:11 »
De blauwe draad is de gemeenschappelijke +.

Echter kan je die ook prima van 1 van de spoorstaven afhalen, meestal zit de + aansluiting indirect aan de sporen namelijk via het frame.

mvg,
 Sander

Dat de blauwe draad een gemeenschappelijke + is, wist ik al. Ik vraag me alleen af waarom er uberhaupt nog een blauwe draad aan een decoder gesoldeerd wordt, als je daarvoor ook het punt kunt gebruiken waarop de rode of zwarte draad wordt aangesloten  ???

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Digitaliseren Roco NS 4800 (= BR57)
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2009, 13:34:30 »
Als de blauwe draad gebruikt wordt dan brandt de verlichting continuer dan met gebruik making van de rode/zwarte draad.

Bij elke storing in de stroomafname zal de verlichting dan knipperen, met de blauwe draad is dat veel minder.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw