Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Station Roodeschool door WesleyMunnik
Vandaag om 18:19:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 15:47:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
  

Auteur Topic: Zelfdenkende wissels  (gelezen 11212 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Zelfdenkende wissels
« Gepost op: 26 December 2008, 12:11:17 »
Dag Hans,

Even een reactie op je YzerenrijN schaduwstation (van een (her)beginner): allereerst vind ik het een creatief, mooi ontwerp!

Je spreekt op die pagina (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec47) van "zelfdenkende onaangedreven" wissels, en ook bij de gebogen wissels geef je aan dat ze niet aangedreven hoeven te zijn.

Nu herinner ik mij inderdaad van een tijd geleden dat je met een trien een wissel van de "verkeerde kant" kunt openrijden zonder problemen.

Met digitaal rijden (ik heb net een startset van Roco aangeschaft) heb ik gemerkt dat er accuut kortsluiting ontstaat wanneer ik van de "verkeerde" kant een puntstuk van een wissel op rij.

Wil je me dit uitleggen? (of iemand anders natuurlijk... ;-)

Vast bedankt,

Gerard



Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Zelfdenkende wissels
« Reactie #1 Gepost op: 26 December 2008, 15:58:35 »
@Gerard,

Ik maakte gebruik van analoge "zelfdenkende" wissels van Fleischmann.

mvrgr,

Hans

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Zelfdenkende wissels
« Reactie #2 Gepost op: 26 December 2008, 16:04:36 »
Wissels kunnen niet denken, ze doen.
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Zelfdenkende wissels
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2008, 09:29:39 »
@Gerard,

Ik maakte gebruik van analoge "zelfdenkende" wissels van Fleischmann.

mvrgr,

Hans

@Hans: Okay Hans,

Waarin verschilt deze "zelfdenkende" wissel van een gewone wissel? Wat is de functionaliteit ervan? (Ja, ik ben ECHT een herbeginner)...

Gerard


GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Zelfdenkende wissels
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2008, 09:31:49 »

Wissels kunnen niet denken, ze doen.



@Marijn: Dit is een reactie waar niemand wat mee kan, Marijn.

Forums hebben de eigenschap, net als email, dat je snel een bijna instictief reageert. Mijn advies: niet doen. Je voegt zo niks toe.

Ga na het typen op je handen zitten en vraag je af: wie dien ik hiermee? En als je tot het besluit komt dat je eigenlijk niemand dient met je reactie, verzend hem dan gewoon niet.

Begrijp me goed, ik ben niet geïrriteerd of zo, maar ik heb al te veel fora onderuit zien gaan aan dit type reacties. Ze hebben namelijk de neiging om te escaleren wanneer je iemand op een verkeerde dag treft.

Gerard

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6485
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2008, 13:21:17 »
@Gerard,

De term "zelfdenkende wissel" is gebruikelijk in het Fleischmann rail assortiment.
Een Fleischmann wissel kan gebruikt worden als een schakelwissel. Daarvoor moeten echter twee draadbruggen aan de bovenzijde van de wissel tussen de linker- en rechterrailstaaf (Een soort nietjes) verwijderd worden. Het resultaat is dat de wissel de staven van stroom voorziet, naargelang de stand van de wisseltong. Wissels kunnen dan zonder problemen open gereden worden.

Dergelijke wissels kunnen ook gebruikt worden om wisselstraten stroomloos te schakelen.

Let wel... dit werkt bij een analoge voeding.

Grzz,

Hans

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2008, 13:37:05 »
Hans,het werkt bij digitaal.groet Bram.

Lafcadio

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2008, 13:44:21 »
Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald:
  • wissels met een gepolariseerd puntstuk
  • 'zelfdenkende' wissels

    Zelfdenkend houdt in dat de stroom toevoer naar de niet-gekozen aftakking onderbroken wordt. Dit werkt zowel bij analoog als digitaal (hoewel het bij digitaal niet erg zinval is om een baanvak stroomlos te zetten). Zowel met als zonder de draagbruggen kan de wissel opengereden worden. Alleen hier geldt dat het openrijden naar een stroomloos spoor weinig zin heeft; de lok komt tot stilstand zodra de wissel gepasseerd is. (Dus een niet denkende wissel kan juist beter open gereden worden, tenzij er via de andere kant van het railstuk een aansluiting is).

    Wissels met een gepolariseerd puntstuk kunnen niet opengereden worden. (Maar kunnen, voor zover ik weet, wel zelfdenkend zijn)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2008, 13:57:23 »
Alleen hier geldt dat het openrijden naar een stroomloos spoor weinig zin heeft; de lok komt tot stilstand zodra de wissel gepasseerd is.

Openrijden naar het stroomloze spoor is sowieso onzin. Openrijden doe je altijd vanaf de achterkant van het wissel (de kant met twee sporen) naar de voorkant (de kant met één spoor), over de tak waar het wissel niet naar toe staat. Een denkend wissel kun je praktisch gezien dus niet openrijden, omdat er helemaal geen trein kan komen vanaf de "verkeerde"aftakking (want stroomloos).
Reinier

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2008, 14:03:29 »
Citaat
Hans,het werkt bij digitaal.groet Bram.

Waarbij je de opties van het digitaal rijden in het niet gooit.
Erg jammer om dit toe te passen bij digitaal rijden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2008, 14:17:08 »
Sander,dat is niet alleen gedeelte wat je afsluit door het wissel om te zetten,is dan stroomloos verder kun je gewoon digitaalrijden.Ben er trouwens perongeluk achter gekomen,wist niet dat er zo een draadbrug ontbrak.groet Bram

Lafcadio

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2008, 16:45:13 »
Openrijden naar het stroomloze spoor is sowieso onzin. Openrijden doe je altijd vanaf de achterkant van het wissel (de kant met twee sporen) naar de voorkant (de kant met één spoor), over de tak waar het wissel niet naar toe staat. Een denkend wissel kun je praktisch gezien dus niet openrijden, omdat er helemaal geen trein kan komen vanaf de "verkeerde"aftakking (want stroomloos).

Je hebt gelijk een beetje onzinnig verhaal van mij. Ik ben een beetje railexisch (= vorm van dyslexie, maar dan met spoorstaven)
Maar natuurlijk kan je ingeval van een inhaal spoor, met aan twee kanten een wissel, een denkende wissel wel openrijden, zolang beide wissels maar de andere kant uit denken

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2008, 17:04:11 »
Bram,

Citaat
wat je afsluit door het wissel om te zetten,is dan stroomloos


Helemaal correct, echter waar pas je dit nou het meest toe? Voor seinen en/of perrons en juist daar vind ik het mooie van natuurgetrouwe verlichting bij het digitaal rijden. Die optie gaat op jou manier dus om zeep.

mvg,
 Sander

« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 18:31:14 door Sander Lageveen »
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2008, 17:22:36 »
Maar natuurlijk kan je ingeval van een inhaal spoor, met aan twee kanten een wissel, een denkende wissel wel openrijden, zolang beide wissels maar de andere kant uit denken

Neeeeeee, dat gaaaaaat niet.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2008, 17:26:30 »
Dag Hans,

Even een reactie op je YzerenrijN schaduwstation (van een (her)beginner): allereerst vind ik het een creatief, mooi ontwerp!

Je spreekt op die pagina (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec47) van "zelfdenkende onaangedreven" wissels, en ook bij de gebogen wissels geef je aan dat ze niet aangedreven hoeven te zijn.

Nu herinner ik mij inderdaad van een tijd geleden dat je met een trien een wissel van de "verkeerde kant" kunt openrijden zonder problemen.

Met digitaal rijden (ik heb net een startset van Roco aangeschaft) heb ik gemerkt dat er accuut kortsluiting ontstaat wanneer ik van de "verkeerde" kant een puntstuk van een wissel op rij.

Wil je me dit uitleggen? (of iemand anders natuurlijk... ;-)

Vast bedankt,
Gerard

Dit heeft niets te maken met zelfsdenkende wissels, maar heeft alles te maken met een geleidend punt stuk. Dat moet bij de stand van het wissel de juiste polariteit hebben. Dus als het wissel in de verkeerde stand staat is het punt stuk verbonden met de verkeerde rails, dus gevolg kortsluiting.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net