@Gerard,Ik maakte gebruik van analoge "zelfdenkende" wissels van Fleischmann.mvrgr,Hans
Wissels kunnen niet denken, ze doen.
Alleen hier geldt dat het openrijden naar een stroomloos spoor weinig zin heeft; de lok komt tot stilstand zodra de wissel gepasseerd is.
Hans,het werkt bij digitaal.groet Bram.
Openrijden naar het stroomloze spoor is sowieso onzin. Openrijden doe je altijd vanaf de achterkant van het wissel (de kant met twee sporen) naar de voorkant (de kant met één spoor), over de tak waar het wissel niet naar toe staat. Een denkend wissel kun je praktisch gezien dus niet openrijden, omdat er helemaal geen trein kan komen vanaf de "verkeerde"aftakking (want stroomloos).
wat je afsluit door het wissel om te zetten,is dan stroomloos
Maar natuurlijk kan je ingeval van een inhaal spoor, met aan twee kanten een wissel, een denkende wissel wel openrijden, zolang beide wissels maar de andere kant uit denken
Dag Hans,Even een reactie op je YzerenrijN schaduwstation (van een (her)beginner): allereerst vind ik het een creatief, mooi ontwerp!Je spreekt op die pagina (http://www.modelspoorpraktijk.nl/main.php/sec35/sec47) van "zelfdenkende onaangedreven" wissels, en ook bij de gebogen wissels geef je aan dat ze niet aangedreven hoeven te zijn.Nu herinner ik mij inderdaad van een tijd geleden dat je met een trien een wissel van de "verkeerde kant" kunt openrijden zonder problemen.Met digitaal rijden (ik heb net een startset van Roco aangeschaft) heb ik gemerkt dat er accuut kortsluiting ontstaat wanneer ik van de "verkeerde" kant een puntstuk van een wissel op rij.Wil je me dit uitleggen? (of iemand anders natuurlijk... ;-)Vast bedankt,Gerard