Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loconet over TCP/IP door Karst Drenth
Vandaag om 15:01:25
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 14:54:24
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door henk
Vandaag om 14:51:20
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door onmogelijkhier
Vandaag om 14:50:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:30:55
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 14:18:41
Verschil leveranciers DCC decoders? door Sven
Vandaag om 14:11:42
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 13:47:22
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door mamory
Vandaag om 13:28:54
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door Keska
Vandaag om 12:57:50
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
  

Auteur Topic: Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven.  (gelezen 4366 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Gepost op: 26 september 2021, 18:53:47 »
Allen,

Voor het digitaliseren van diverse oudere locomotieven zoek ik wat advies / bevestiging voor het gebruik van decoders.

Oudere Roco locomotieven zonder NEM stekker.

- Ik heb verscheidene ouder Roco locs, NS2200, NS1600, NS1000 die geen NEM stekker hebben. Dit zijn locs van de “1e” of “2” generatie. Wat voor decoder is hier geschikt voor? En kan het een decoder volgens NEM 651 zijn of is NEM 652 beter. Het enigste wat de decoder moet doen is de loc laten rijden en de verlichting met rijrichting wisselen?

- Een geschikte decoder voor het digitaliseren van een Roco sik met vliegwiel motor. Daar deze locomotiefjes verder geen verlichting of andere opties heeft is het enigste wat de decoder moet is de motor aansturen. Veel plaats is er denk ik ook niet in de kap. Is een ESU lokpilot 5 micro met NEM stekker 651 voldoende.(art. 59816) of is het model met NEM stekker 652 beter Dit is een decoder voor N en TT spoor. Maar wellicht ook geschikt voor kleiner HO locomotieven.

- Dezelfde vraag voor het digitaliseren van een Roco hippel. Wat is een geschikte decoder.? Welke past het best in de kap?

Ik neem aan de je stekkers er gewoon kunt afknippen en de draadjes kunt solderen daar waar het moet. Ik heb wat locs met NEM stekker gedigitaliseerd met lokpilot’s 5 en die voldoen prima. Ook 2 Flm locs met NEM aansluiting gedigitaliseerd met een Digitrax dat gaat ook  goed maar heb de indruk dat je zelf meer met de instellingen aan de gang moet vergeleken met ESU, D&H of een Piko decoder.

Ik heb een tijdje terug al eens Roco V216 omgebouwde met een Uhlenbrock decoder. Dat werkt verder prima maar de decoder zelf was wat groot en had ook nog een susi aansluiting. Wellicht wat overdone.

Ik ben dus niet van plan om met allerlei speciale features aan de gang te gaan. Als er lampjes vervangen moeten worden dan gebruik ik LED bajonet of schroef lampjes.

Hoor graag en bedankt,

Arjan
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 15:37:04 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2166
    • Biesje.nl
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2021, 21:33:48 »
Hoi Arjan,

De oudere Roco's rijden in principe prime met alles best goed zonder toestanden. Als je nu ESU gewend bent dan kan je er prima ESU decoders in zetten. Voor de NS 1000 kan je op relatief eenvoudige wijze de sluitseinen apart schakelbaar maken met de groene en paarse draad van een NEM652 stekker (die je toch afknipt). Dit omdat deze loc aparte lampjes heeft voor de sluitzeinen. De 1600 gebruikt een lampje voor front en sluitzein aan de andere kant. De 2200 heeft zelfs deze 'luxe' niet. Ik zou hiet wel voor de reguliere LokPilot 5 gaan, niet voor de micro.

In de Roco Sik (ouder model met vliegwiel)  heb ik een ESU LokPilot 4 micro zitten. De 5 zal ook wel werken. Aangezien licht niet nodig is zou ik daar voor de NEM651 versie kiezen. Minder draad om weg te werken :) Hoewel een werkend zwaailicht best wel grappig kan zijn, maar dat kan eventueel met de micro ook. Ik heb de decoder onder het vliegwiel geplakt met dubbelzijdige tape. Ik heb de oudere Sikken wel buiten dienst gesteld omdat ik voor de nieuwe met geluid gevallen ben :-X

Succes met ombouwen! (y)

Mvg,

Robert


ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2021, 00:02:13 »
 
Bedankt voor de opmerkingen en ook van degene die een PB stuurde met de tip voor de Lokommanders decoders die prijstechnisch wel aantrekkelijk zijn.

Als er nog meer tips zijn dan hoor ik het graag.

Arjan

denobis

  • Gast
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2021, 08:30:26 »
De reden dat ik dit via pb schreef was omdat er anders gedacht word dat ik reclame wil maken.
Heb hier 2 loc's lopen met de lokommander en die werken perfect ding is simpel in te stellen en heel klein (past ook in een n spoor loc).
Natuurlijk heeft een dure esu veel meer mogelijk heden maar als je  alleen de basis instellingen wil gebruiken zou ik voor de lokommander gaan.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 08:32:29 door denobis »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21625
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #4 Gepost op: 27 september 2021, 09:21:48 »
Volgens mij kan je hier gewoon je positieve ervaringen melden Hans. Daar is het forum ook voor bedoeld. Heb ik zelf meermalen gedaan over die Train-O-Matic decoders.

Het wordt minder als een handelaar in het spul keer op keer de voortreffelijkheid van de eigen waar gaat etaleren. Dat heet reclame. Daar is een aparte rubriek voor waar een handelaar/importeur/fabrikant betaald terecht kan.

Voor ts hierbij een link naar de ombouw van een oude Roco 1000. Hier met een LP4, maar die Lokommanders gaan ook prima werken.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61238.0

De 2200 en 1600 op dezelfde rechtoe-rechtaan manier, behalve dat die geen aparte lampjes voor sluitseinen hebben, zoals Robert al schreef.

Bij de SIK kan je een n-decoder in de neus kwijt. Bij mij zit er al heel lang een Kühn in, maar iedere micro is wel zo'n beetje goed.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2021, 09:36:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 755
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #5 Gepost op: 27 september 2021, 09:32:26 »
Die genoemde Train-o-matic decoders zijn prima en hebben wel de eigenschap,
 dat de erg gevoelige kortsluitbeveiliging in deze decoder bij de Fleischmann-"rundmotor" iets te snel wordt geactiveerd (in bijvoorbeeld Fleischmann PlanV, Sprinter, 1200).
Korte stoorpulsen in de schakeling van het motorcircuit veroorzaken dat.

Dus óf moeten de aanwezige condensator en spoeltjes behouden blijven, óf je moet een los filtertje uit het Train-o-matic programma inbouwen.

Uiteraard niet vergeten bij deze motoren, met wat wegslijpen van de geleidende laag op
passende plekken van het motorschild, de motoraansluitingen helemaal los te koppelen van de railspanning.
Bij gebruik van gloeilampjes een weerstand van 22-33 ohm opnemen in de gele,
en witte (... en groene of paarse...) draad.
Dit is weer bedoeld om de lampstroom bij inschakelen iets te begrenzen.
François
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 15:38:51 door Bert van Gelder »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1087
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #6 Gepost op: 27 september 2021, 09:36:40 »
Voor goedkope decoders met prima rij-eigenschappen bij oudere Roco-locs, ik heb goede ervaringen Appel decoders (onder andere in jaren negentig versies van de 111, 215 en 140)
Zijn standaard voorzien van 8 draden, maar soldeerpad voor 9e draad is aanwezig waarmee sluitseinen aan beide zijden apart schakelbaar zijn.
Vergeleken met ESU-decoder (LP3 en LP4) heeft de motor ook minder bijgeluiden, met LP5 geen ervaring.
Zijn te vinden op ebay.de


denobis

  • Gast
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2021, 10:53:39 »
De lokomander heeft die 9 de draad er al aanzitten (de paarse draad) en is dus geschikt om de aparte lampjes te schakelen.
Verder is hij met diverse type aansluitingen verkrijgbaar.
Voor de prijs is het een prima mooi klein decodertje.
En dat verhaal van de sprinter is algemeen bekend.
Elektrisch gezien is het een onding.

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2021, 13:17:04 »

- Ik heb verscheidene ouder Roco locs, NS2200, NS1600, NS1000 die geen NEM stekker hebben. Dit zijn locs van de “1e” of “2” generatie. Wat voor decoder is hier geschikt voor? En kan het een decoder volgens NEM 651 zijn of is NEM 652 beter. Het enigste wat de decoder moet doen is de loc laten rijden en de verlichting met rijrichting wisselen?


Inmiddels heb ik meerdere oudere Roco locs gedigitaliseerd met ESU Lokpilots 4 en 5. Voor mij voldoen ze prima, werken goed en bij ESU is alles goed gedocumenteerd. Dat gezegd hebbende, ik heb geen enkele ervaring met andere merken decoders, dus die zijn wellicht net zo goed.

Groet,
Michiel.
Groet,
Michiel.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #9 Gepost op: 29 september 2021, 01:15:51 »

Allen,

Bedankt voor de verdere opmerkingen.

Ik denk toch dat ik een beetje bij de mainstream decoders blijf het zal wel meest ESU blijven voor de ombouwers tenzij ik iets specials nodigs heb wat die niethebben. Nou ben ik wel een beetje van het uitproberen dus wellicht probeer ik ook nog wat van ZIMO. Die laatste is nog eentje van  onderweg met een NEM651 direkte pin aansluiten en vergelijkbare functie decoder voor een Tillig model. Als er een DSS aansluitng zit kun je makkelijk dingen verwisselen met gesoldeer wordt dat is alweer wat meer werk dan ga ik liever voor een "beproeft" concept. In alle Piko's heb een Piko decoder zitten en die doen het ook wel goed zonder moeilijke instellingen.

Arjan

 

denobis

  • Gast
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #10 Gepost op: 29 september 2021, 07:40:04 »
de piko decoders zijn gewoon uhlenbrock decoders en van uhelnbrock zijn ze een stuk goedkoper.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #11 Gepost op: 11 oktober 2021, 02:46:29 »


Allen,

Verder mbt tot mijn ombouw projecten.

In mijn zoek tocht naar Decoders in Canada van o.a ESU de volgende vraag.

Lokpilots 5 komen als multiprotocol decoders en als DCC uitvoeringen. Is er een voordeel voor multi protocol of een nadeel voor een DCC uitvoering? Anders dan dat de 1e met verschillende protocollen overweg kan?

Ik heb nu een z21start .

Arjan

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1117
  • Carpe diem
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #12 Gepost op: 11 oktober 2021, 03:39:26 »
Voor de NS2200 en de NS1600 zijn ook led lichtsetjes van Digikeijs verkrijgbaar voor zo'n 20 euro/st  (y)

Wellicht zijn deze decoders ook een goed alternatief.
https://www.anw-modeltreinen.eu/zi_ld-h0-dcc.htm
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2021, 03:50:15 door Biessendorf »
Carpe Diem

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21625
Re: Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2021, 04:37:23 »

Lokpilots 5 komen als multiprotocol decoders en als DCC uitvoeringen. Is er een voordeel voor multi protocol of een nadeel voor een DCC uitvoering? Anders dan dat de 1e met verschillende protocollen overweg kan?

Nee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1863
Re: Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven.
« Reactie #14 Gepost op: 12 oktober 2021, 12:06:36 »
Hallo Arjan,

De LokPilot 5 DCC decoders kennen nog de driepuntsijking van de snelheidscurve via CV2, CV5 en CV6. Zelf vind ik dat een groot voordeel. De Multiprotocol kent alleen de ijking via CV67 - CV94. In Nederland is de DCC ook iets goedkoper. De z21-start kent alleen DCC, dus ik zou voor de DCC-versies gaan.
Met beste groeten,

Dirk Meijer