Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 01:01:38
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 00:28:11
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Zaagsel? door Frans Peeters
04 July 2025, 23:48:32
Yet Another Servo Decoder door bask185
04 July 2025, 23:39:28
Swalbenburg, N modulebaan door Schachbrett
04 July 2025, 23:10:11
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
US diorama in H0 door Wim Vink
04 July 2025, 23:06:35
Raadplaatje door Klaas Zondervan
04 July 2025, 23:04:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
04 July 2025, 21:27:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
04 July 2025, 20:55:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
04 July 2025, 18:07:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door TonM
03 July 2025, 21:46:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 July 2025, 21:24:35
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
03 July 2025, 21:23:32
  

Auteur Topic: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo  (gelezen 9356 keer)

denobis

  • Gast
"De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Gepost op: 25 September 2021, 10:23:16 »
Al enige tijd geleden had ik een draadje op gestart over ervaringen met dinamo.
Ik rijd al heel lang analoog vol automatisch maar liep gewoon tegen het eind van de mogelijkheden aan door ruimte gebrek in mijn schakelkast.
De 15 pwm regelaars , 20 timers en de nodige relais en voedingen namen toch wel behoorlijk ruimte in.
Na lang wikken en wegen dan voor het dinamo systeem gekozen om reden dat ik niet al mijn treinen wil digitaliseren en ik met dinamo digitaal en analoog gelijker tijd kan aan sturen.
Dus op 24-09-2021 naar Ermelo gereden en spullen hiervoor gekocht.
Ben begonnen met 2 locs te digitaliseren zodat ik wat kan testen later.
Nu dus de schakelkast om gaan bouwen.
Dit is het eerste begin het passen en meten op de grondplaat.

Ik wil zeker nog wat ruimte voor uitbreiding over houden dus ik moet het niet al te ruim gaan opzetten.
2e stap het uitprinten van de gebruiksaanwijzingen dat is nogal wat ong 500 pagina's
Hans
« Laatst bewerkt op: 25 September 2021, 17:13:19 door denobis »

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #1 Gepost op: 25 September 2021, 18:39:28 »
Ik ga je volgen.

Mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #2 Gepost op: 25 September 2021, 18:59:10 »
zal best wel even duren ronald.
ben net de tm 44 op de plaat aan het vastzetten.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2021, 00:59:18 »
Hallo Hans,

Waarom alles op één plaats gecentraliseerd?

Bij een decentrale opstelling (= in de buurt van de aan te sluiten blokken/secties) heb je (veel) minder bedrading. Ook de kans op het oppikken van (stoor-)signalen is dan kleiner doordat de afgaande bedrading van de TM44's dan korter is.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4949
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2021, 09:53:19 »
Onze MSV heeft ook heel veel problemen gehad met spookmeldingen vanwege te lange kabels. Kwam ook gedeeltelijk doordat onze usb kabel tussen computer en dinamo interface te lang was. Bij bepaalde treinen werd iTrain net een kerstboom.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2021, 11:20:35 »
@Martin
Alles komt centraal te zitten .
Draden worden niet langer dan ten hoogste 6 m.
De kast zit er al omdat daar nu nog de analoge besturing in zit.
En er is nog een reden voor, doordat ik 2 versleten ruggenwervels heb kan ik zelf bijna niet onder de tafel werken (dit moet ik door een ander laten doen).
@Bask de usb kabel word 30 cm de computer zit dan ook in de kast (kast is een eigenbouw lessenaar).
En een te lange usb kabel is niet zo heel erg.
Je kan er een usb versterker tussen zetten dan is het probleem opgelost.
Heb dat meermalen bij de hand gehad in industriële toepassingen.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2021, 11:29:14 door denobis »

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #6 Gepost op: 05 October 2021, 17:23:45 »
Inmiddels de modules voorzien van voedingspanning en met dinamo config de boel aan de praat gekregen.
Was nog een hele puzzel maar alle tm 44 werken (6 stuks ) nu (Getest met loc op rollen bank).
Morgen oude schakel kast leeg halen en grondplaat met dinamo systeem er in bouwen.
Front (boven)plaat van lessenaar vervangen voor plaat met monitor.
Er begint vorm in te komen.











Het gele netwerkkabeltje moet nog vervangen worden maar had de juiste lengte niet in huis.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2021, 19:36:03 door denobis »

denobis

  • Gast
Re: K-rails: rijden met zowel 2-rail (DC) en/of 3-rail mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 07 October 2021, 13:13:08 »
Heb zojuist vernomen dat er een vereniging in den Haag (Digimrc) is die zowel met dc als ac gelijker tijd rijden op de zelfde baan.
Dit doen ze met een Dinamo besturing systeem.
Ik wist ook niet dat zelfs dit mogelijk is.
Helaas werkt de contact link op hun website niet maar daar word nu aan gewerkt.
Heb na veel zoeken een telefoon nr gevonden en gebeld.
Dus mocht er iemand belangstelling hebben pb me dan voor contact adres.
M.v.g.
Hans

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #8 Gepost op: 07 October 2021, 15:59:54 »
Zeggen ze 2 draadjes voor digitaal rijden. ;D


Mvg ronald

Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #9 Gepost op: 07 October 2021, 16:50:32 »
Nou Ronald dat worden er wel een paar honderd haha

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #10 Gepost op: 07 October 2021, 19:13:03 »

Ook voor jou ... pas een beetje op met de 220volt open en bloot bij de meanwell voeding .....

Maak er een houten dingetje oid om heen, zorg dat er niets per ongeluk mee in contact komt ....

Guus
OpenDCC fan

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #11 Gepost op: 07 October 2021, 19:25:21 »
guus ik ben elektrotechnisch onderlegt dus weet waar ik mee bezig ben.
er komt een mooi plexiglas kapje op en het spul hangt aan een aardlek.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #12 Gepost op: 07 October 2021, 20:43:29 »
Aardlek is geen garantie dat het altijd goed gaat. Als je met je vingers fase en nul tegelijk aanraakt en je staat op een isolerende vloer, dan zal je aardlekschakelaar niks doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

denobis

  • Gast
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2021, 21:11:29 »
klopt klaas maar is wel veiliger.
als je met de vingers van de zelfde hand fase nul aanraakt doet het zeer maar de kans op overleven is zeer groot immers stroom zoekt de weg van de minste weerstand.
als je met beide handen fase nul beetpakt is de kans op overleven zeer klein om dat de stroom dan door je hart heen gaat.
dat was een van de eerste lessen op de hts.
maar goed dit wijkt compleet af van de essentie van dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2021, 21:15:09 door denobis »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26598
    • Pagina van klaas
Re: "De grote ombouw" een schakelkast ombouwen voor Dinamo
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2021, 21:15:59 »
Tuurlijk. Er is ook niks tegen een aardlekbeveiliging. Maar ik heb wel mensen meegemaakt die met hun vingers tussen fase en nul terecht kwamen en toen klaagden waarom de aardlek er niet uit was gegaan. Nou, daarom dus.
Ik constateer trouwens met genoegen dat je de aardklem van de voeding ook hebt aangesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.