Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)  (gelezen 28369 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #30 Gepost op: 12 oktober 2021, 04:13:16 »
Ik had gisteren dus al per ongeluk (gewoon een Franse diesel aangewezen als proefkonijn) het LokSound project van de BB 63500 in een LokSound 4 geladen om te testen in een 'oude' Roco 2400. Nog geen idee waar ik de speaker ga laten maar dat is voor later zorg :P (if vrees met grote vrezen dat het frezen gaat worden met een grote frees) Ik dacht gisteravond een turbo te horen en die zie ik nu ook in het project staan. Klik en hij is weg :D (staat gewoon in functiemappen overzicht als soundslot bij F1). Maar kan iemand bevestigen dat de motor in een BB 63500 dezelfde is als in een 2400? Ik heb het project beluisterd zonder de turbo en wat video's op youtube bekeken/beluisterd van een 2400 en het lijkt er voor mij genoeg op. Maar ik ben een leek.

iedereen die dit leuk vind: je kan gratis de LokProgrammer software downloaden en het project en deze inladen en 'simuleren'

http://projects.esu.eu/projectoverviews/search?q=BB63500

Als ik de file open zie ik wel zo'n coasting blok in het schema staan, maar geen idee hoe het project deze aanspreekt. Er lopen geen timers en ik zie geen coasting in de functie mapping. Ik kan op de pijltjes klikken maar wat ik dan zie zegt me niks :( Dan maar even coasting toegewezen in functie mapping. Dat werkte niet als ik dan op 'coasting' druk in de simulator. Toen heb ik in de sound settings 'Decrease sound acceleration by the following value' (staat standaard op 6) verhoogd en toen floepte het wel in coasting, maar draaide de motor stationair. Dat is leuk als ie een helling van 45% af rolt maar klinkt verder niet realistisch :P. Misschien leer ik het nog :)

Als we bevestiging krijgen dat deze lok ok klinkt als 2400 lijkt me dit een kandidaat om automatische coasting in te bakken zoals het werkt bij de TEE DE-IV/RAm voor een tutorial (y)

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #31 Gepost op: 12 oktober 2021, 08:43:16 »
Hiep hoi ;D

Ik zit nu op m'n werk dus ik kan hier niet veel. maar ik zat tijdens het eten wat rond te neuzen welke file ik zou moeten gaan gebruiken voor mijn 2400en en daar kwam een SNCF BB 63500 uit omdat deze dezelfde motor zou hebben als de NS 2400 (12-cilinder MGO volgens wat ik kan uitvogelen). En daar zijn loksound 4 en 5 projecten van op de ESU website. Ik kan deze alleen niet beoordelen. Geen idee of deze coasting heeft.

Er is toch al een DE1 file? Wat is er mis met deze? :( In mijn model klinkt het best ok. Wellicht is het toch een andere file dan de Artitec, of is het een loksound 3 file die geconverteerd is.

Mvg,

Robert
De file voor de BB63500 is m.i. inderdaad de beste keus voor de NS 2400 dus dat zal de nieuwe tutorial worden.
Ik lees dat je al aardig wegwijs begint te raken in de soundfile (turbo uitzetten,  'Decrease sound acceleration by the following value' (staat standaard op 6) verhoogd), de laatste is inderdaad de juiste setting om coasting actief te krijgen, die moet voor de BB63500 minimaal op 16 staan om het inwerking te laten treden omdat als voorwaarde is gegeven "acceleratie < -15"

Dit is trouwens wel een mooi Loksound 4 project welke waarschijnlijk een geconverteerde LS 3.5 is geweest maar daarna aanzienlijk verbeterd met de mogelijkheden van Loksound V4.

Nog wel even een opmerking, voor mij is coasting (uitollen) ook terug naar stationair, ik zou graag weten wat je hier anders verwacht want mogelijk moet ik dan aanpassing aan het schema gaan doen.

Mijn probleem met de DE1 file is dat deze direct gaat coasten als hij op toeren is en daar eigenlijk ook weer moeilijk uitkomt als je met het schuifje voor de snelheid speelt. Dit lijkt een geconverteerde 3.5 versie zonder verdere aanpassingen. Ik vind de overgangen ook wat vreemd, ik vermoed dat het 2x dezelfde samples zijn waarbij voor het hogere toerental de toonhoogte is gewijzigd, nu is dat overigens op zich best een aardige oplossing als je verder geen opnames tot je beschikking hebt.
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #32 Gepost op: 12 oktober 2021, 14:31:53 »
Hoi Dirk, dat is prima :)

De turbo uitzetten was super simpel, die stond gewoon in de functie tabel, samen met het motor geluid op F1. 'Decrease sound acceleration by the following value' was een 'educated guess' en ik probeerde maar wat :) . Ik had de link nog niet gelegd naar die "acceleratie < -15"

Misschien is de Engelse term coasting de verkeerde term voor wat ik bedoel, maar ik had begrepen dat diesel-elektrisch materieel bij het optrekken een hoger vermogen van de diesel vraagt en als dan de snelheid is bereikt dat het toerental wat omlaag gaat, want er is tijdens het rijden op constante snelheid minder vermogen nodig. Maar waarschijnlijk niet zo weinig dat de diesel het op stationair toerental kan opwekken. Misschien heb ik het mis? Bij de TEE viel het mij niet op dat hij terug ging naar stationair, maar het was duidelijker hoorbaar bij deze file blijkbaar. Ik had al zitten kijken naar welke sample er in de CX blok gebruikt werd, maar daar zitten verschillende 'loops' in. Er is ook nog een CXDCX blok waar maar 1 sample in zit, deze lijkt gebruikt te worden om vanuit 'uitrollen' weer terug naar een D te floepen denk ik.

Wellicht is het mogelijk om in plaats van het coasten een soort stap(pen) terug geluid te doen. Dus als de trein een tijd op een bepaalde snelheid rijdt en bv in D4 zit, dat het geluid via D43 terug valt in D3 of D2, en bij het weer opvoeren van de snelheid naar bv D5 dan weer via D#$ of DA3 en A34 (afhankelijk van hoeveel de versnelling is) naar de gevraagde snelheid gaat om dan vanaf D5 weer een stapje of twee stapjes terug te doen in geluid bij het bereiken van de 'cruise speed'.

Als je het leuk vind kan je de DE1 file natuurlijk ook doen, maar dat kunnen we straks allemaal zelf hoop ik :D Ik heb me eerder nooit echt verdiept in het 'hoe en wat' van zo'n soundfile. maar aangezien Artitec de eerste versies van de DE1 uitbracht met een LokSound 3.5 is dat nogal logisch. En ik heb geen idee wie van hun de file heeft gemaakt. Ik kan mij ook zo voorstellen dat ze niet opeens experts waren in dit gebied direct na het uitbrengen van hun eerste gemotoriseerde model :)

Er is ook een Artitec DE2 Loksound 4 met de nieuwere motoren van de gereviseerde treinstellen, die is wellicht beter/mooier daar deze direct uitkwam als LokSound 4. Maar daar is de file niet van beschikbaar om te gluren.

Nogmaals bedankt voor al je moeite en inspanningen om dit allemaal uit te leggen (y)

Mvg,

Robert

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #33 Gepost op: 12 oktober 2021, 18:50:14 »
Even een kleine correctie, in vroeg om de de1 maar bedoelde eigenlijk jouw gemaakte tee/ram soundfile.
Schijnbaar moet ik niet eerst airbrushen en daarna dingen gaan vragen .

Die tee/ram soundfile zier er indrukwekkend genoeg uit om uitgelegd te worden.

Mvg spock

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #34 Gepost op: 12 oktober 2021, 19:16:24 »
....is dit ook bij een RockyRails 6400 met ESU sound4 mogelijk? :-\
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #35 Gepost op: 12 oktober 2021, 19:31:02 »
Voor mijn DE 3 (Mat.'34) gebruik ik nu een fladderende BigMac, ofwel een vliegende hamburger geluid. Maar dat is diesel hydraulisch dus die heeft zeker geen coasting. Origineel heeft de DE3 die ik na bouw (museum versie) 2 Maybach G6 12 cilinder motoren. geen idee hoe dat klinkt :P
Hmmm, de "Fliegende Hamburger" (DRG 877) had toch echt diesel-elektrische aandrijving hoor Robert, met 2 x 12 cil. Maybach G05 viertakt dieselmotoren. Met die soundfile zou je toch echt wel een getrouw Diesel 3 geluid moeten kunnen creëren naar mijn mening ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mar-Cas

  • Offline Offline
  • Berichten: 219
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #36 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:11:45 »
....is dit ook bij een RockyRails 6400 met ESU sound4 mogelijk? :-\

Als hierbij de soundfile van ESU is gebruikt dan zit het erin.
Echter zit er in deze file 'n bug en werkt het niet.
CV van coastmode degrease staat op 6 (CV115.6:0) en de voorwaarde voor inschakelen coasting is -7. Dus kan handmatig geen coasting ingeschakeld worden.

Heren, bijna alle sounsfiles van ESU zijn voorzien van coasting, veelal zijn ze niet gemapt en/of voorzien van verkeerde waardens.
Heb je 'n soundfile digitaal beschikbaar dan is het herkenbaar door het langgerekte blok aan de onderzijde met de vermelding "CX"

Testen of het in de lok zit doe je door de snelheid op zijn hoogst te zetten en draai dan de regelaar zo snel mogelijk naar 0.
Als de lok niet in coast gaat dan zit het vermoedelijk niet erin of is de soundfile foutief.


@ biesje, 
"Maar dat is diesel hydraulisch dus die heeft zeker geen coasting"   haha
Ga eens naast 'n powerpack staan die onbelast lekker staat te snorren en haal er dan eens 200PK hydropower  uit, moet je horen hoe hij luidkeels gaat  grommen.

Er is  'n manual voor het programmeren in het Engels, gemaakt door 2 Amerikaanse hobbyisten die het aardig compleet hebben uitgevogeld.
En aangezien de LoSo van ESU 100001 mogelijkheden heeft heeft die handleiding geen oplossing voor specifieke situaties.



Caspar
Greetz Caspar

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #37 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:18:20 »
@Eric B: Oeh! Alleen maar beter :D Scheelt weer.

@RuudNS: Heeft deze dat niet al?

@Spock: Ligt er aan welke verdunner je gebruikt :D

Ik zat nog even te kijken naar hoe het gaat in de TEE RAm soundfile in de simulator, maar als deze in 'coasting' floept hoor ik geen stationair geluid. Toerental in [ CX ] is aanmerkelijk hoger dan het geluid wat ik hoor als de simulator in [ S ] staat.  Ook als ik snelheid verlaag hoor ik de pitch lager gaan maar blijft [ CX ] actief/groen, alsof de sample minder snel wordt afgespeeld. Zoals het klinkt in deze TEE file wil ik het eigenlijk bij al mijn diesel elektrisch materieel :-X

Ik zat ook weer te pielen in de file van die BB 63500 maar daar is die CX gewoon het stationaire geluid en niet variabel in snelheid. Ook krijg ik het niet voor elkaar om een timer te starten die de coasting automatisch aanzet na X seconden. Kortom: ik snap er nog geen hol van ??? Ik probeer dingen die in de TEE file staan ook in de BB 63500 file te kopiëren maar dat werkt niet. Ben er wel achter dat de blauwe vakjes open kunnen en dat daar dan weer andere blauwe vakjes in kunnen zitten of gele vakjes. In de gele vakjes zitten de geluiden.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 20:26:03 door Biesje »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #38 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:24:20 »
@Caspar: ik denk dat we een aantal termen verwarren. De Engelse term coasting wat klaarblijkelijk iets van 'freewheelen' betekent. Van een helling af rollen zonder de aandrijving te gebruiken. En het effect wat ik wil bereiken van een dieselmotor die gewoon wat minder hard hoeft we werken want de snelheid is bereikt en de motor hoeft alleen genoeg power te leveren om deze snelheid te kunnen behouden. In de decoder wordt deze coasting functie daarvoor gebruikt/misbruikt. Ik snap nu dat bij de stoomloc files dat CX coasting blok wordt gebruikt voor het drijfstang geluid zonder de stoom pufsels als je snelheid terugneemt.

Ik ken powerpacks alleen als die klontjes condensatoren die gebruikt worden om een decoder over een stroomloos stukje heen te tillen. Als daar 200 PK in kan hebben we het ook over andere apparaten :P  ;D.

Mvg,

Robert
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2021, 20:30:09 door Biesje »

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2021, 20:44:00 »
Even een kleine correctie, in vroeg om de de1 maar bedoelde eigenlijk jouw gemaakte tee/ram soundfile.
Schijnbaar moet ik niet eerst airbrushen en daarna dingen gaan vragen .

Die tee/ram soundfile zier er indrukwekkend genoeg uit om uitgelegd te worden.

Mvg spock
Ik zal binnenkort een poging doen om te beschrijven wat ik heb aangepast voor deze file.
Voor wat betreft de blokjes in x en y richting dat is nog een overerving van de Loksound V3(.5). In Loksound V4 en 5 ben je helemaal vrij waar de blokjes geplaatst worden. De voorwaarden van de overgangen (transitions) bepalen wanneer een blokje verlaten mag worden en naar welk blokje gegaan moet worden als er meerdere blokjes gekoppeld zijn. Het is eigenlijk gewoon een soort stroomdiagram wat je doorloopt.
Dirk

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2021, 23:14:31 »
Ik zat nog even te kijken naar hoe het gaat in de TEE RAm soundfile in de simulator, maar als deze in 'coasting' floept hoor ik geen stationair geluid. Toerental in [ CX ] is aanmerkelijk hoger dan het geluid wat ik hoor als de simulator in [ S ] staat.  Ook als ik snelheid verlaag hoor ik de pitch lager gaan maar blijft [ CX ] actief/groen, alsof de sample minder snel wordt afgespeeld. Zoals het klinkt in deze TEE file wil ik het eigenlijk bij al mijn diesel elektrisch materieel :-X

Ik zat ook weer te pielen in de file van die BB 63500 maar daar is die CX gewoon het stationaire geluid en niet variabel in snelheid. Ook krijg ik het niet voor elkaar om een timer te starten die de coasting automatisch aanzet na X seconden. Kortom: ik snap er nog geen hol van ??? Ik probeer dingen die in de TEE file staan ook in de BB 63500 file te kopiëren maar dat werkt niet. Ben er wel achter dat de blauwe vakjes open kunnen en dat daar dan weer andere blauwe vakjes in kunnen zitten of gele vakjes. In de gele vakjes zitten de geluiden.

Mvg,

Robert
In de TEE RAm file wordt voor stationair (S) en coasting (CX) toch echt dezelfde sample gebruikt, namelijk s.wav alleen wordt de toonhoogte aangepast op basis van de snelheid  ;)

De blauwe blokjes zijn zogenaamde Containers en de gele blokjes met de samples zijn States, de pijlen worden Transitions genoemd.
Containers kunnen meerdere States en/of Containers bevatten, die uiteraard wel logisch met elkaar verbonden moeten zijn via Transitions.
Of een gemaakt schema correct is opgebouwd kan worden gecontroleerd met het knopje Validate. Dit heb ik ook beschreven in de tutorial om een eigen geluid toe te voegen.

Het is mij duidelijk wat je wilt in de BB63500 soundfile maar dat is niet zo eenvoudig te maken als de coasting in de TEE, ik heb zojuist wel even wat geprobeerd en het lijkt wel te gaan lukken wat ik in mijn hoofd heb. Je zou dan met een constante aan kunnen geven hoeveel stappen je terug wilt voor het coasten.
Om het te laten werken ga ik totaal 3 variabelen gebruiken User2 (tellertje voor het aantal stappen dat je terug wilt, deze wordt gevuld met die constante), User3 (vlaggetje zodat ik weet of er opgeschakeld is of teruggeschakeld), User4 (de huidige snelheid om te kunnen bepalen of er weer gas gegeven moet worden als de gevraagde snelheid hoger is dan de huidige snelheid). Variabele User1 is al in gebruik voor stationair om te zorgen dat de motor wat ongelijkmatig loopt, erg leuk gevonden moet ik zeggen. Kijk maar eens in de STOP container tijdens het gebruik van de simulator als motor stationair draait, dan zie je de blokjes willekeurig groen oplichten.

Omdat de fysieke snelheid niet veranderd zal de turbo in dit geval wel op dezelfde toonhoogte blijven gieren maar aangezien je die niet gaat gebruiken is dat in dit geval geen probleem.

Dan nog een vraag, wil je dat er vanuit elke stand gecoast wordt of pas vanaf een bepaalde stand (er zijn 8 standen: D1 t/m D8).
Als er eenmaal is gecoast (x-stappen terug) dan moet er eerst weer gas gegeven worden voordat er opnieuw automatisch gecoast gaat worden.

Voor de tutorial zal ik, zoals eerder aangegeven, de TEE RAm als voorbeeld gebruiken maar dit zal op zijn vroegst pas volgende week worden.
Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2021, 23:43:01 »
Hoi,

Ja, het was me al opgevallen dat dezelfde sample was,  maar dan met een soort variabele snelheid. Als het makkelijker is dan kan dat ook met de NS 2400/BB63500 zo gedaan worden. Ik krijg het niet voor elkaar :-\ .

Dat er verschillende groene dingen stonden te knipperen zag ik inderdaad, maar wist niet dat het was om een onregelmatig stationair geluid te krijgen. Als dit inderdaad willekeurig is dan hoor je niet zo snel een patroon als bij de TEE sample. En met een perfect repeterende sample klinkt het weer te gladjes, en niet als een bijna 70 jaar oude diesel :P . Dat zijn leuke details :)

De turbo kan er gewoon uit gesleuteld worden inderdaad. Deze staat ook niet in het drive sound schema maar onder een aparte soundslot gelukkig. Voor de originele sound van een BB63500 is het wellicht wel leuk, maar volgens mij werkt een turbo op de druk van de uitlaat gassen, en dat is weer afhankelijk van hoeveel vermogen gevraagd wordt denk ik.

Moeilijke vraag of er vanuit elke stand 'gecoast' moet worden (mogen we het nog coasten noemen? Ik zag ook een term 'notch down' voorbij komen). Ik kan mij zo voorstellen dat als een loc langzamer rijdt, bijvoorbeeld door een wisselstraat op een emplacement, dat het niet nodig is om dit automatisch te laten gebeuren, maar alleen boven 60 km per uur of zo? Wat is realistisch?

Over realisme gesproken: wat zeggen de experts over het BB63500 geluid als NS 2400? Voor mij is het acceptabel, behalve de Franse omroep berichten dan :D Maar omroepberichten horen in een soundmodule op het station. In een geluidsdecoder vind ik het zonde van de geheugenruimte :(

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #42 Gepost op: 15 oktober 2021, 21:07:36 »
Hoi Robert,

Zoals beloofd ben ik met het geluid van de BB63500 aan de slag gegaan om er een NS2400 van te maken met automatisch terugschakelen.

Het was uiteindelijk een behoorlijke uitdaging maar het is geworden zoals ik het in mijn hoofd had, nu maar hopen dat het ook overeenkomt met jou idee  ;)
Er heeft overigens een behoorlijke verbouwing plaatsgevonden in het schema!

De sound heeft hiervoor 4 belangrijke constanten gekregen waarmee je de auto notch back kan sturen, dat zijn de volgende:

- NrOfNotchesBack: Het aantal standen dat automatisch teruggeschakeld moet worden (default: 2)

- NotchBackAfter: De tijd die moet verstrijken voordat er automatisch teruggeschakeld wordt (default: 25)

- LowestNotchForNotchBack: De laagste stand waarop er automatisch teruggeschakeld mag worden (default: 4)

- DontNotchBelow: AutoNotchBack zal nooit lager dan deze stand terugschakelen, ook al is het aantal gevraagde stappen nog niet bereikt  (default: 3)

Shift schakelt auto notch back uit

AutoNotchBack werkt alleen nadat er is opgeschakeld, als je langzamer gaat rijden en de motor schakelt daardoor wat terug zal auto notch back niet in werking treden, ga je daarna weer sneller rijden waardoor weer opgeschakeld wordt dan zal auto notch back weer in werking treden (uiteraard als de tijd verstreken is).

Demootje: https://youtu.be/wIHnz9nCiQM

Als extraatjes heb ik ook heavy load en coasting toegevoegd en drive hold maar ik weet niet of deze laatste goed werkt met dit schema.

De nieuwe functies zijn als volgt gemapped:

F14 - Uitschakelen auto notch back (=Shift activeren)
F18 - Heavy load
F19 - Coasting
F20 - Drive hold (onder voorbehoud)

Ik heb zelf alleen in de simulator getest, de sound is dus nooit in een decoder geladen.

Klik hier om het bestand te downloaden

De turbo en Franse omroepen zijn verwijderd uit het project.


Tekst die ik aan het project heb toegevoegd:

Information about this sound
=======================
This NS 2400 sound file is a modified SNCF BB63500 sound from ESU.

This sound has the following special features:
- Auto notch back when de requested speed is reached
- Heavy load, engine will go to maximum RPM ( run 8 )
- Coasting, engine will go to idling sound
- Drive Hold (no guarantee that this works), the engine sound and speed are now independent. You can controle the engine sound while the speed doesn't change

Shift will disable auto notch back

When Drive Hold is used, auto notch back will be disabled

Configuration auto notch back
========================

Used constants
--------------------
NrOfNotchesBack: The number of notches to notch back when the requested speed has been reached and the timer is zero

NotchBackAfter: The time that must pass before auto notch back starts. This value will be set to Timer1

LowestNotchForNotchBack: The lowest notch that will initiate an auto notch back

DontNotchBelow: AutoNotchBack will never go below this notch even when the number of notches to go back have not been reached yet

Used variables
-------------------
User1: Notch identifier (in STOP User1 is used as randomizer for the idling sound, this existed already in the project)

User2: Number of notches to notch back when timer is zero (will be filled with constant NrOfNotchesBack)

User3: Value to recognize how the notch was reached (0-speed up using controller, 1-speed down using controller, 2-by auto notch back)

User4: Stores the current speed, is used to check if there is a speed change requested when the notch was reached by auto notch back

Used Timers
-----------------
Timer1: Timer to initiate auto notch back when zero (will be filled with NotchBackAfter)
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2021, 21:10:39 door D_Loc »
Dirk

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #43 Gepost op: 15 oktober 2021, 23:29:58 »
Sodeju wat gaaf! :D

Andermaal dank (y) Demo klinkt erg overtuigend en stiekum ook even gedownload en geprobeerd op mijn werk (niet tegen mijn baas vertellen 8), maar die zal het eigenlijk ook wel gaaf vinden :angel: )

Met mijn beperkte vaardigheden zie ik dat ik toch op het juiste spoor zat in mijn gedachten. Ik probeerde extra voorwaarden aan de pijltjes te knopen, maar dat lukte niet. Dus wilde ik extra containers maken met de terugschakel geluiden, en dat heb jij ook gedaan :D . maar dan veel beter natuurlijk want ik begrijp het maar een beetje en snap het best wel niet...

Maar wat vinden de experts nou van het geluid? Klinkt het als een NS 2400? Moet ik het draadje een andere naam geven? Zoals: LokSound 4 decoder files verbeteren (TEE RAm en NS 2400) voor meer traffic?.

Ik wilde nog eens luisteren naar een echte 2400 maar kon even snel geen youtube filmpje vinden om te vergelijken. Maar er staat een heel weekend te wachten om op mijn gemak thuis het geluid te beluisteren en testen. Hopelijk kan ik de speakers ergens kwijt in mijn 'oude' Roco. Moet nog wel even besluiten welke het eerste slachtoffer wordt: de grijs/gele, bruine, blauwe of toch de in aanbouw zijnde 2530? :P

Mvg,

Robert

D_Loc

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: LokSound 4 decoders, hoe moet je 'coasting' programmeren? (voor Roco TEE RAm)
« Reactie #44 Gepost op: 15 oktober 2021, 23:42:34 »
Dit is de enige opname die ik zelf heb: https://youtu.be/ggQcnkmBdlU
Gemaakt tijdens terug naar toen.
Dirk