Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:45:11
Loconet over TCP/IP door Falkenberg
Vandaag om 12:19:04
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:16:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:07:18
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
Vandaag om 11:55:05
FS UIC-X wagens en hun varianten door 1200blauw
Vandaag om 11:38:41
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 11:21:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:20:00
NS/32 door FritsT
Vandaag om 11:08:41
Perronhoogte TP3 door Pauldg
Vandaag om 10:59:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Pauldg
Vandaag om 10:50:12
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
  

Auteur Topic: Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f  (gelezen 4286 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8416
Waar gaat dit om? Is dit de eerste accu-loc? Nee, die zijn er al.
Is dit de eerste accu-loc met veel kilowatt (pk)? Dat zou dan kunnen.
« Laatst bewerkt op: 17 september 2021, 18:58:10 door Jeronimos »
Jeroen

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Heb je wel eens gehoord van: "sit down enjoy the ride"? Natuurlijk zijn er al zeker 100 jaar accu locs. Maar dit is toch leuk. Oude dingen in een nieuwe doos!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
En dan maar hopen dat de laadstroom voor die accu's niet via een steenkool/aardgas/diesel-centrale wordt opgewekt.

Biesje@work

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Dan nog is een energie centrale meestal efficiënter in het opwekken van stroom dan een dieselgenerator op treinwielen met een gelokaliseerde uitstoot die weer beter opgevangen/gefilterd kan worden.

Wat ik niet begrijp in het verhaal is dat het 11% diesel scheelt... is het ding dan een hybride loc? Als het volledig op accu's is dan moet dat toch 100% schelen?

Eigenlijk verbaast het mij dat er nog geen locs zijn met brandstofcellen. Die kunnen in principe de dieselmotor en generator vervangen in een trein en als het moet ook nog op diesel (en andere brandstoffen, waaronder waterstof) werken en in theorie efficiënter zijn. Want in een dieselelektrische trein wordt eerst chemische (brandstof) energie opgezet in kinetische energie (draaiende aandrijfas) die dan de generator aandrijft om van de kinetische energie weer elektrische energie te maken die dan weer omgezet moet worden in kinetische energie in de elektromotoren. Brandstofcel zet chemische energie direct om in elektriciteit.

Maar ja, daarom ben ik maar een modelbouwer en geen ingenieur :P

Mvg,

Robert

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Vroeger, toen ik nog klein was, hadden elektrische treinen draden boven de rails en daar haalde de locomotief dan zijn stroom vandaan. 'Bovenleiding' zeiden ze er tegen. Misschien een tip voor de Trein Tesla?

Overigens rijd ik in model al jaren op batterijtjes in de locomotief, gaat prima.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Denk dat batterijen in de lok goedkoper en sneller klaar is dan duizenden miles waslijn monteren.

Mvg Johan

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Artikeltje is net niet gedetailleerd genoeg, maar ik zou zeggen dat die de rail variant van de prius is. De batterijen halen de scherpe randjes waar de motor inefficiënt is er af. Kun je ook uit met een kleinere motor. Dan lijkt de 11% ook weer te snappen.

Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Relax, it is only a hobby.
Ook een filmpje van deze loc gevonden.

Voor zo ver ik begrijp moet in een consist mee rijden met normale diesel locs waar hij de hele trein hybride maakt. Inderdaad dus een uit de kluiten gewassen Prius

https://youtu.be/zIgmNOxa5aI
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Tja, de VS hadden tot de jaren vijftig redelijk wat geëlectrificeerde trajecten, met name in het noordoosten. Aanzienlijk deel daarvan is verdieseld met de komst van sterke diesellocomotieven in combinatie met lage olieprijzen...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Railroad_electrification_in_the_United_States
« Laatst bewerkt op: 18 september 2021, 12:09:21 door Quinzeedied »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Ha ja, in de buurt van Detroit ligt een lijn die al lang verdieseld is. De betonnen portalen staan er nog steeds, te solide gebouwd en daarom te duur om weg te halen.

Zo’n lok opladen is onhandig, kapitaalgoederen moeten bewegen.

Maar hoelang staan elocs soms niet stil?
Opladen van een acculoc kan in de locomloop meegenomen worden wat anders stilstand en of onderhoud is.
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul

Eigenlijk verbaast het mij dat er nog geen locs zijn met brandstofcellen. Die kunnen in principe de dieselmotor en generator vervangen in een trein en als het moet ook nog op diesel (en andere brandstoffen, waaronder waterstof) werken en in theorie efficiënter zijn. Want in een dieselelektrische trein wordt eerst chemische (brandstof) energie opgezet in kinetische energie (draaiende aandrijfas) die dan de generator aandrijft om van de kinetische energie weer elektrische energie te maken die dan weer omgezet moet worden in kinetische energie in de elektromotoren. Brandstofcel zet chemische energie direct om in elektriciteit.

Zo'n soort principe gaat men nu testen bij reizigers treinen hier in NL (arriva Flirtino) en in Duitsland is men al bezig met bombardier treinen(DB talent 3 stellen).
Dat kan de basis worden voor door ontwikkeling naar brandstofcellen in treinen en locs.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
... moet in een consist mee rijden met normale diesel locs waar hij de hele trein hybride maakt. Inderdaad dus een uit de kluiten gewassen Prius
https://youtu.be/zIgmNOxa5aI

Inderdaad wel slim; als je toch vaak met meerdere loks rijdt, om een een accu lok te gebruiken als peak shaver... Overigens verbaasde ik mij ook over die 11%; ik zou meer verwachten. Maar bij multiple traction is het inderdaad een kleine bijdrage: als deze bijv in driespan rijdt, is zijn bijdrage op de reductie bij aandrijven sowieso 'maar' max 33% . Bij remmen verwacht ik niet dat ze met deze de hele trein stil zetten, dus wat hij terug wint, zal vermoedelijk lager zijn dan 33%. Ff verder mee rekenen...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Het zou mij niets verbazen als de electrische lok vooral gebruikt wordt om mee te remmen en accelereren, waarbij bij diesellocs dan (vermoed ik zo) de meeste brandstof verbruikt wordt. Eenmaal op gang, nemen de diesels het over. Dus dan is 'slechts' 11% niet zo'n gek rare score. Volledig elektrisch rijden gaat ook nog wel even duren denk ik. Accu-techniek moet daarvoor nóg verder evolueren (meer mAh in hetzelfde huisje). Maar dan praat je ook over stromen en spanningen waar je enorm goed mee moet weten wat je doet. Grote kans dat die loks dan gewoon weer een hoogspanningsruimte hebben. Tesla's hebben al iets van 270 Volt totaalspanning van de accu of iets dergelijks (plus en min 135 Volt ten opzichte van '0')

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Het zou mij niets verbazen als de electrische lok vooral gebruikt wordt om mee te remmen en accelereren, waarbij bij diesellocs dan (vermoed ik zo) de meeste brandstof verbruikt wordt. Eenmaal op gang, nemen de diesels het over. Dus dan is 'slechts' 11% niet zo'n gek rare score.

Dat is inderdaad de definitie van een hybride.. ;D Maar ik denk dat tie als enkele lok een betere score heeft; een Prius claimt ook ca 4 op 100 te rijden. Werkelijk blijkbaar 6 op 100, maar ten opzichte van een conventionele benzine middenklasser is dat al zeg 50%. Een Prius zal iets vaker accelereren en afremmen, dus verwacht dat de lok iets slechter scoort, maar mijns inziens is 11% score met name door de multiple inzet.   

Toevoeging: volgens mij zijn er in het verleden ook prototypes geweest van wagons met powerpack en aandrijving, maar dit was niet rendabel vanwege de relatief lage inzet van een wagon (rijtijden vs gebruik) tov tractie. Maar wie weet wordt dit ook weer interessant door de urgentie van duurzame alternatieven...

Wat ik ook altijd een leuk maar wellicht niet te implementeren concept heb gevonden: treinen net buiten stations met een vaste installatie regeneratief versnellen of afremmen... (y)
« Laatst bewerkt op: 19 september 2021, 10:06:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn