Vraag en antwoord > Modeltreinproblemen en -vragen

Op zoek naar nadelen/informatie over flexibel rails

(1/3) > >>

Seinhuis:
Goeieavond,

Ik kan op internet heel weinig informatie tegen. Hopelijk weten jullie dit.

Ik heb van Roco een startset gekocht in maat N. Helaas zijn de bochten te scherp waardoor mijn trein ontspoord. Nu kwam ik flexibel rails tegen. Ik ga vanuit dat het buigzame rails is. Ik wil namelijk in december op de eettafel een treinbaan bouwen door mijn kerstdorp.

Mijn belangrijkste vragen zijn,

Kan ik met flexibele rails op de eettafel een keerlus maken?
Hoeveel flexibel rails heb ik nodig voor een rondje (hoe buigzaam is het)?
Blijft flexibel rails in zijn vorm?

ivanzon:
Kan je een keerlus maken: theoretisch kan dat
Hieveel heb je nodig voor een rondje: Minimum radius is ongeveer een R2
Blijft het in vorm... de basis vorm is rechtdoor, daar zal het naar terug willen

Jeronimos:
Hallo Seinhuis,


Mag ik vragen welke startset dat is (het nummer bedoel ik)?  Want als een lok of een wagon uit zo'n startset ontspoord op de meegeleverde rails, dan lijkt mij dat er iets aan de hand is met die rails. Raillassen vervormd, ofzo. Is het altijd op dezelfde plek?

BartvD:
Hele goede vragen maar ik denk dat een heleboel forum leden toch iets meer willen weten zoals de grootte van de tafel?

Flex rails is geweldig (ook in de andere schalen) maar;
a: Je moet ze fixeren/vastleggen. Zo niet dan kan de rails vervormen.
b: Ja je kan ze in elke bocht leggen die je wilt maar hou er rekening mee dat je rails moet afkorten. Gewoon omdat de binnenbocht nu eenmaal korter is dan de buitenbocht.
c: Het is niet normaal dat treinen ontsporen in een startset. Snelheid? niet goed gelegd? Afijn......
d: De eettafel. HHhhmmm.... als je eenmaal een kerst landschap of spoorlijn erop monteert dan is de tafel verziekt voor de rest van zijn leven. Ik zou minimaal een planwood sheet erop leggen.

HuubvG:

--- Citaat van: Seinhuis op 24 augustus 2021, 19:44:35 ---Kan ik met flexibele rails op de eettafel een keerlus maken?
Hoeveel flexibel rails heb ik nodig voor een rondje (hoe buigzaam is het)?

--- Einde van citaat ---
Bedoel je met 'keerlus' misschien ook gewoon (nou ja, gewoon) een rondje?
Een rondje kun je leggen zonder wissels (met wissels zou ook kunnen).
Een keerlus begint en eindigt bij/met een wissel.
De twee uiteinde van de wissel verbinden de lus, en aan de andere kant van de wissel komt een enkel spoor, maar waarheen?
Er komt ook een schakeling bij kijken om een probleem met kortsluiting en rijrichting op te lossen.
Dus denk ik dat je een rondrijdende trein wilt.
Klopt?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie