Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen  (gelezen 17542 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #75 Gepost op: 05 september 2022, 23:41:43 »
Hoi Ton,

Onze bevindingen zitten op één lijn. Met een summier aantal foto’s en info uit de erfenis kom ik daar ook op uit. Ik denk dat ik dat maar gewoon doe. Eigenlijk toch wel vergelijkbaar met het interieur van een ovaalramer.
De derde klasse had inderdaad geen bespanning. Die is te vergelijken met de 3e klasse blokkendozen bij o.a. de VSM. Gisteren nog in het echt gezien.
Mooi te zien is dat de houtkleur lichter is dan de donkere teak kleur van philotrain. Voor de C10’s toch maar andere verf gaan gebruiken.

De twijfels blijven nog een beetje. Maar de beschikbare info lijkt wel één kant op te wijzen.

Gr, Mathyn


Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #76 Gepost op: 13 september 2022, 19:37:21 »
Vandaag nieuwe draaistel zijkanten voor de Engelse draaistellen ontvangen. Sinds MKmodelbouwstudio's weer een keer op de beurs stond is hij ook weer wat beter te bereiken. Via een kort telefoongesprek heb ik direct als 'garantie' een aantal zijkanten toegezonden gekregen. Zijn nazorg is toch altijd wel heel erg goed, óók anderhalf jaar na aankoop. Fijn!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #77 Gepost op: 16 september 2022, 15:19:12 »
Het afplakken duurde een paar uurtjes, het spuiten slechts enkele minuten. Maar dan heb ik nu wel een mooi interieur. Ik heb het wit als laatste gespoten. Dat is eigenlijk niet handig op een donkere ondergrond, maar het was eenvoudiger afplakken. Na twee laagjes dekte het toch keurig. Hier en daar wat spuitwaas weggepoetst en daarna de deurklinken met messing aangezet. Nu nog de opschriften erop en klaar.





Als ik het goed heb had de gang geen gestoffeerde wandpanelen. Dus daar is alles bruin. Aan de coupé zijde zat dat wel, maar je zal het amper zien. Ik laat dat dus weg. Ik overweeg wel om in de kap aan de binnenzijde een antraciete band onder de ramen te spuiten. De kap zelf is aan de binnenzijde al wit.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #78 Gepost op: 16 september 2022, 15:38:21 »
Overigens is het wit met Vallejo Air gespoten op Phildie bruin. De lak heeft de neiging om bij hoekjes en randjes weg te trekken. Ik twijfelde naderhand of het nog een laag moest hebben, maar ik denk dat die niet helemaal dekkende randjes wel een mooie schaduw werking hebben zodra de kap erop zit.
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #79 Gepost op: 16 september 2022, 22:05:45 »
Je zou eventueel de binnenzijde van het dak nog wit kunnen schilderen, zodat de binnenkant van het rijtuig wat minder als een donker gat overkomt.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #80 Gepost op: 16 september 2022, 22:15:38 »
Toevallig is het plafond al wit gemaakt. Wanden en plafond waren in het echt ook wit, dus dat is in model al doorgevoerd (y)
Dat zal inderdaad wel schelen!

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #81 Gepost op: 21 september 2022, 14:01:18 »
Nadat de verf was uitgehard ben ik verder gegaan met de opschriften. Of alle opschriften op de juiste plek zitten is altijd een gok, maar ik heb mijn keuzes gebaseerd op foto's (waar mogelijk) en eerdere modellen die ik gebouwd heb. De decals zijn zelf getekend en geprint bij Decalwinkel (helaas kan dat nu niet meer  :-\ ). Op het moment van schrijven staat het onderstel in de blanke lak te drogen  (y)



De kap heeft aan de binnenzijde een laag Alabastine witte primer gekregen. Ik had geen Phildie WIT voor handen en ik weet dat deze primer prima hecht op de Phildie primer en ook dat de Phildie kleurlakken weer prima hechten op de Alabastine. Primer op primer is misschien een beetje overkill, maar het ging mij er hier om dat de binnenzijde helemaal wit zou gaan worden. Een spuitwaas aan de buitenzijde kan nu geen kwaad. Als ik het bijvoorbeeld met Vallejo had gespoten, dan had ik aan de buitenzijde eerst alle spuitwaas weg moeten schuren/poetsen. Dit was dus een gevalletje 'pakken wat voor handen is'.
Eerder heb ik dit ook wel eens gedaan bij de bouw van de GS18.



Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #82 Gepost op: 21 september 2022, 20:49:55 »
Als ik het bijvoorbeeld met Vallejo had gespoten, dan had ik aan de buitenzijde eerst alle spuitwaas weg moeten schuren/poetsen.

Gr, Mathyn

Dag Mathyn,

Omdat Vallego een acryl verf is dacht dat die makkelijker te verwijderen zou zijn, maar het gaat waarschijnlijk om het hechten van Phildie verf op Vallego, wat niet gaat?

Groet
Gerard
Groet,

Gerard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #83 Gepost op: 22 september 2022, 12:12:28 »
Hoi Gerard, klopt helemaal. Vallejo is erg makkelijk te verwijderen met een wattenstaafje en Vallejo airbrush cleaner of de thinner.
Waar het mij om ging is dat ik geen zin heb om tussendoor al die schoonmaak klusjes te moeten doen en daarom een opbouw van verflagen zoek die elkaar niet bijten.

Phildie op Vallejo zou ik inderdaad niet proberen (aanname)...

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #84 Gepost op: 22 september 2022, 20:02:56 »
Hè, balen... Nadat ik de buffers met een RIBU mal had gemonteerd blijkt nu tijdens rijden door R3 dat de buffers overlopen met materieel van Artitec/Exact-train. Gek, want je zou toch verwachten dat de RIBU mal het wel juist zou hebben. Nou in dit geval dus niet. Oorzaak is te vinden in twee onderwerpen. Ten eerste de speling die in het RIBU mechaniek zit. Die kan een beetje heen en weer. In de 'uitgetrokken' stand gaat het krap aan goed, maar in de 'ingedrukte stand' dus net niet. Kijken of ik die speling wat kan verkleinen met een stukje styreen. Oorzaak twee is het feit dat de korfbuffers erg grote bufferschotels hebben, die steken dus wat meer uit dan de kleinere standaard buffers en haken zo sneller in tegenoverliggende bufferschotels.

Oplossingen ben ik dus aan het zoeken in het mechaniek en het afstellen van de buffers. Helaas heeft het laatste tot effect dat de buffers straks vrijwel niet meer in kunnen veren doordat ze zowat helemaal in de huls worden gedrukt. Het is helaas niet anders, de rijtuigen moeten fatsoenlijk door krappe bogen kunnen rijden.

Een andere optie is het verlengen van de NEM schacht zodat de koppeling wat verder komt te zitten. Dat is natuurlijk ook geen slecht idee... Even kijken wat het gaat worden.



Gr, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 22 september 2022, 20:04:58 door MathynK. Reden: Nog een optie toegevoegd »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #85 Gepost op: 22 september 2022, 20:33:31 »
De voorkant van de NEM schacht moet in de meeste gevallen gelijk liggen met de voorkant van de bufferbalk dan gaat het goed.
Ik gebruik de kortkoppelingen van Roco en daarvan is de in hoogte verstelbare variant wat langer, ik weet niet of dat bij die van Fleischmann ook zo is anders is dat misschien een oplossing.

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #86 Gepost op: 22 september 2022, 22:03:44 »
Mathyn,

Hebben die bakken van Artitec en Exact-train ook geveerde buffers? En zo niet, zou het daar dan niet aan kunnen liggen?
In dat geval zou ik proberen of jouw HSM AB wel goed door de bocht gaat met een ander rijtuig met geveerde buffers. Het zou n.m.b.m. zonde zijn om naar de fout toe te corrigeren.

Grtz, Ton

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #87 Gepost op: 22 september 2022, 22:12:24 »
@Stephan, gek genoeg ligt die wel gelijk. Gert heeft in de etsplaat boorgaatjes geëtst die ervoor zorgen dat de RIBU helemaal goed ligt. Toch gaat er iets nog niet helemaal goed. Bedankt voor je tip van de koppeling. Dat is dat geval met een zwaluwstaart verbinding toch? Dat zou ik wel eens kunnen proberen.

@Ton, ik begrijp je gedachtegang. De Exact-train heeft verende buffers, de Artitec niet. Ik vind het echter wel belangrijk dat al het materieel universeel inzetbaar is, dus het ding moet gewoon altijd betrouwbaar door de bochten rijden. Toch zal ik het eens met een andere messing bak proberen. Kijken of het dan wel goed gaat.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #88 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:04:19 »
Ik heb een paar fotootjes geschoten van verschillende interieurs, de eerste drie zijn van het Schapehok (HSM C 755) en zijn ook echt donkerbruin, de andere interieurs zijn lichtbruin/grenenkleur.

















Wat een luxe toen, iedereen had een zitplaats want staan is niet mogelijk, daar kunnen ze nu nog wat van leren.

Stephan.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen
« Reactie #89 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:00:52 »
Kijk dat zijn hele mooie foto’s Stephan! Die ga ik gelijk opslaan.
Ik heb overigens voor een volgende keer al een lichtere bruintint bij Phildie besteld. Nummer 427, teak hout. Ben benieuwd!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram