Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-09-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decoder advies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door denobis
Vandaag om 08:30:26
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 08:24:34
Inspiration? Quiberon… ! door Benelux795
Vandaag om 08:01:29
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Pascal77
Vandaag om 07:15:46
Stuklijst in Roco Line door Frank 123
Vandaag om 06:54:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 06:32:18
2021-09-26 Amtrak Empire Builder ontsporing door Niekleair
Vandaag om 04:30:58
Gezocht: wie kan Sketchup-bestand kan omzetten naar STL voor printen. door Biesje
Vandaag om 01:51:32
Piko NS 2000, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 01:45:33
Rails schoonhouden met kurk. door clickmaniac
Vandaag om 00:39:50
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door Pietervde
Vandaag om 00:03:31
Nederlandse Modelspoordagen, Rijswijk, 24-26 sept. 2021. Voor- en nabeschouwing. door Edsko Hekman
26 september 2021, 23:24:19
Rondom Charlois door Benelux795
26 september 2021, 22:52:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
26 september 2021, 22:47:47
Update: baan in de tropen door phdirk
26 september 2021, 22:32:44
RailPro Regs Ballastbakken door Maarten.T
26 september 2021, 22:29:02
TT-dec draaischijfdecoder, problemen met programmeren. door Jeroen Rood
26 september 2021, 22:27:24
Molenkamp modeltreinwinkel, Haarlem. Contactgegevens gezocht. door naoorlogsNS
26 september 2021, 22:24:32
IGRA onderdelen, waar verkrijgbaar? door MOVisser
26 september 2021, 22:03:07
Märklin K-rails, wanneer is het op de markt gekomen? door Bahn-AG
26 september 2021, 21:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 september 2021, 21:37:07
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:29:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Carel Ruysink
26 september 2021, 21:23:00
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door martijnhaman
26 september 2021, 21:19:38
(BNLS Modulebaan) bij de NMD in Rijswijk 24 - 26 september 2021 door Martin Welberg
26 september 2021, 21:19:08
Oneindige Overslag 0e RC door Tjalling
26 september 2021, 21:16:50
Dg spoor 0 door 1795
26 september 2021, 21:11:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
26 september 2021, 20:58:57
Baanbouw Bosje77 door bosje77
26 september 2021, 20:17:23
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
26 september 2021, 19:33:09
  

Auteur Topic: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM  (gelezen 8050 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3490
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #45 Gepost op: 05 augustus 2021, 11:58:09 »
Voor een terugbouw van olie- naar kolenstook lees ik argumenten van economische en bedrijvingsmatige aard. Maar hoe zit het met duurzaamheid?
Ik kan mij voorstellen dat het gebruik van kolen in de nabije of verre toekomst een dingetje kan gaan worden. Wordt daar bij stil gestaan?
Als je als museum investeert in duurzaamheid compenseert dat misschien het gebruik van kolen?
Dat geldt voor zware stookolie misschien nog wel eerder dan kolen ;)

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #46 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:32:56 »

Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21429
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #47 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:39:55 »
Aan wat voor brandstof denk je dan, aardgas? :)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7044
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:42:41 »
Nee joh, gelijk overstappen op waterstof. Is in de tender wel genoeg plek voor een flinke opslagtank  :angel:
Gr.
Eric

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:44:23 »
Je zou biomassa kunnen verstoken in de vuurkist. Dat is duurzaam volgens sommigen...
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:46:50 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)

Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Groeten, Erwin

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21429
    • Pagina van klaas
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #51 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:04 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Er bestaan wel locomotieven die met hout worden gestookt, maar vanwege de veel lagere energie-inhoud hebben die locs grotere vuurkisten. En die bouw je niet zomaar in in een bestaande loc.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 12:49:16 door Klaas Zondervan »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2263
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:47:57 »
Mee eens.
Groeten,
Richard

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:48:26 »
Daar kan ik kort over zijn. De notie dat biomassa duurzaam is, is volksverlakkerij.

Volledig mee eens...
Groeten, Erwin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 11264
    • sleutelspoor
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #54 Gepost op: 05 augustus 2021, 12:56:01 »
Sta ik volkomen achter. Geen Vatafal in je locomotief.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • Dieselpower rules!
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2021, 13:06:47 »
Qua Carbon footprint is wat wij nu doen, opstoken op afval hout en rijden op kolen het duurzaamste wat  we op het ogenblik kunnen doen. Andere brandstoffen scoren slechter of zijn niet bruikbaar.  Stoken op houtpallets, biokolen en/ of biomassa geeft te weinig rendement in grote locomotieven, maw je hebt er zoveel meer van nodig dat je het voordeel al weer kwijt bent...

Bedankt, dit snijdt hout  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10703
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #56 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:12:10 »
Wat ik overigens niet zo goed snap is waarom de ZLSM er voor kiest om nu de mankracht die nu al vijf jaar gebruikt wordt om hun eerder verworven 52'er en nu deze 50'er op te knappen, ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Vatafal

 ??? ??? ???
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2021, 14:19:46 door Eelco Storm »
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Indian Askin

  • Offline Offline
  • Berichten: 3245
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #57 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:14:13 »
Duitse Vattenfall  ;D


Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10703
    • Mijn fotoarchief
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2021, 14:17:16 »
Ah zo, dank voor de verduidelijking  ;D
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10277
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Stoomlocomotief 50 0073 wordt overgenomen door de ZLSM
« Reactie #59 Gepost op: 05 augustus 2021, 15:23:44 »
Ik geloof dat mijn vraag niet helemaal goed wordt begrepen. Ik bedoel waarom geen ombouw naar een meer duurzame brandstof ipv de huidige olie of kolen  ;)
Wat denk je dat de ombouw van een loc kost om die geschikt te maken voor zoiets ?
Bovendien,wat wil je stoken dan,hetzelfde als wat de Friezen wilde met die 23er ?
Ik geloof niet dat "groene alternatieven" rendabel zijn of kunnen leveren (qua rendement etc etc) wat een vuurkist met kolen/olie wel kan.
Het roepen dat de groenere alternatieven er zijn en geschikt zijn voor een stoomlok in dit geval is leuk,maar iedereen kan wel wat roepen,dat wil niet zeggen dat het klopt en of dat dat wenselijk/economisch haalbaar is bij alle stoomlocs en eigenaren van die stoomlocs.

ipv hun Zweedse vloot op te knappen. Tenzij het de bedoeling is dat die stilletjes uitgefaseerd gaan worden als de twee Duitsers klaar zijn.

Dat vroeg ik via FB ook al toen dit bericht naar buiten kwam over de 2e duitse loc voor de ZLSM en daar kwam als antwoord terug dat het absoluut niet de bedoeling is om de zweedse dames opzij te zetten/cq weg te laten rotten.
Ook blijft bij mij dan de vraag,waarom 2 grote duitse locs en de zweedse als je een "klein" clubje bent met beperkte mankracht en portemonnee ruimte,onderhoud en rijklaar krijgen en houden lijkt mij ook too much worden als je na die 2 grote jongens ook nog minstens 1 zweed rijklaar wilt hebben/houden.

Maar wie de echte reden weet mag t zeggen,dat zou "het mysterie"wellicht verduidelijken  (y)
Ik ben er persoonlijk ook benieuwd naar waarom dit zo word gedaan.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0