Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 13:18:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:15:32
licht uit van loc bij stoppen door VAM65
Vandaag om 13:15:08
Aansturing wisseldecoders door ucoson
Vandaag om 13:06:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Deetrein
Vandaag om 13:04:37
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Ferry As
Vandaag om 12:55:42
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door henk
Vandaag om 12:50:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sicco Dierdorp
Vandaag om 12:49:53
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door fissy
Vandaag om 12:49:09
Helmerstadt 2.0 door VFR
Vandaag om 12:40:59
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door henk
Vandaag om 12:33:16
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 12:29:55
Roco plastic lichtgeleiders vraag door Fritsprt
Vandaag om 12:24:59
MB-module: Hielan Ware door Eric B
Vandaag om 12:23:33
Friskorn/Philotrain 6203 door erik1
Vandaag om 12:23:05
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door bellejt
Vandaag om 12:20:05
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 12:07:30
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door Duikeend
Vandaag om 11:58:40
NS-61 (ex NCS-7) stoomloc in messing, Spoor-1 bouwproject door FritsT
Vandaag om 11:58:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS264
Vandaag om 11:55:45
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 11:37:28
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 11:31:02
Rondom Charlois door hrp
Vandaag om 11:26:59
inbouwen decoder in Liliput BR 38 (10901) hoe aan te sluiten? door heuvelbaan
Vandaag om 11:26:35
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:10:50
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door spoorzeven
Vandaag om 10:58:27
Joops Fantasie Wereld in schaal 0e door joop100
Vandaag om 10:14:29
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door Eric B
Vandaag om 10:08:01
Laag-Baarlo door Christoph
Vandaag om 10:01:53
nummerplaatje zwitserse krokodil marklin door bellejt
Vandaag om 09:28:27
  

Auteur Topic: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?  (gelezen 4195 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2021, 10:21:37 »
Misschien wagens onderweg afgekoppeld als grapje voor het kader dat achterin zat!?
Herintroductie van de 'slipwagen'  ;D
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3524
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2021, 11:56:37 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1961 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 552
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:16:45 »
Klopt.


Hier vertrek van spoor 3 t Harde naar Utrecht.

Mvg, Johan

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #18 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:18:39 »
 :)
Dit draadje is als het ware 'op herhaling'.

Wat is een splitsstam?

R.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2021, 12:20:46 door hrp »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #19 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:27:53 »
Ik zie/lees toch echt spitsstammen ...
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #20 Gepost op: 17 oktober 2021, 12:46:42 »
 :D
Sorry, leeftijd* en smartphone..

Ronald

* lichting 75-5 ( ouwe stomp cq ouwe p..p)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3165
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #21 Gepost op: 17 oktober 2021, 14:32:50 »
      Ouwe stomp hier ! 75-5 ?? 
      59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten. :D,
   Ikke dus.
     Dlpkpl Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2021, 19:52:57 »
Mat 25  ???

Dan heb ik zeker in Mat 47 en Mat 55 gereisd?  :laugh:

Grtz, Ton

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3165
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #23 Gepost op: 17 oktober 2021, 21:49:50 »
 Ja ,dat klopt ,nieuwe telling.... :D
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4800
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in h0
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #24 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:20:19 »
Citaat
59-5 dat is pas ouwe stomp, die heeft nog in Mat 25 gezeten.
En nog heel wat lichtingen na jou ook hoor Peter, mat. 25 ex. Blokkenzuigers hebben tot half jaren '60 dienst gedaan in de verlofgangers treinen  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2236
  • Really old handsome bastard
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #25 Gepost op: 17 oktober 2021, 22:21:03 »
in de drgl 1986/'87  reed er op vrijdagmiddag nog een speciale verlofgangerstrein leeg van Zwolle naar 't Harde en vandaar richting Utrecht. Daar werd een 1100 voor gesteld en één van de toen speciale spitsstammen, bestaande uit 1x A Plan E en 3xB Plan W (zowel geel/blauw als ex-Benelux).

Niets van gemerkt, want ik moest de andere kant op naar Groningen in 1986. Altijd gewone dienstregelingstreinen. Vanaf de kazerne in Ermelo op vrijdagmiddag altijd met zoveel mogelijk kameraden in een taxi (maximaal 7 personen maar er konden toch elke keer meer in).

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2021, 01:27:20 »
Als 70-2 lichting (origineel lichting 69-6 maar na aangevraagde vervroeging naar later verplaatst) heb ik 4 maanden in de Beekman kazerne in Ede doorgebracht en daarna 12 maanden op de Wittenberg in Garderen.
Het transport naar de Wittenberg op zondagavond liep tot Amersfoort volgens de normale dienstregeling van de NS. Daarna volgde de voor dienstplichtigen ingelegde trein met Mat 46 en/of Mat 54 naar de aansluiting Stroe. Vandaar werden we met bussen naar de kazerne vervoerd.

Gr,
Rob

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3165
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #27 Gepost op: 18 oktober 2021, 11:17:21 »
Ik ken de naam Stroe nog wel uit de militaire dient,  was  dat een halte voor alleen militaire treinen ?
 Met een gewone trein hebben we daar wel eens op een zijspoor staan wachten om een of andere reden in de jaren 70, is er nog steeds een inhaal
spoor ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #28 Gepost op: 18 oktober 2021, 14:22:39 »
Peter,

Ook ik associeer Stroe met militaire dienst.
Verhalen over slechte huisvesting, eten en bereikbaarheid...
Verhalen uit de reguliere pers en het VVDM krantje.

Google-earth leert dat er idd een uithaalspoor is, geen perron.
Volgens Stationsweb was er na de W2 geen station mee te Stroe. De legerplaats stamt uit de na-oorlogse periode en was in feite een follow-up van militaire activiteiten van de bezetter.

Groetjes
Ronald

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds?
« Reactie #29 Gepost op: 18 oktober 2021, 15:53:33 »
Dat perron lag er wel degelijk. Zie NEG5475-363 uit 1978 in de NVBS Beeldbank. Dat was bestemd voor vervoer van militairen. Met het verdwijnen van de militaire treinen werd het overbodig en is verwijderd. In deze eeuw is er een tijdelijk noodperron gebouwd vanwege het laten keren van reizigerstreinen om de gunstige overstap op de bus die hier mogelijk was. De aanleiding daarvoor waren werkzaamheden.
Groet, Frank