Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Dave.......
Vandaag om 15:29:38
Tillig Elite Wissel door Benelux795
Vandaag om 15:29:24
Panzer transport Wehrmacht anno 1944 door stefan88
Vandaag om 15:27:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gerard
Vandaag om 15:13:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 15:10:45
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door basjuh1981
Vandaag om 15:08:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 15:02:29
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Hendrik Jan
Vandaag om 15:01:25
An der Zonengrenze door Scratchbuilt
Vandaag om 14:57:49
Haags aanhangrijtuig in 1:45 door Scratchbuilt
Vandaag om 14:54:52
Camera(s) in een modeltrein door MartinH0
Vandaag om 14:54:25
ESU Sound Decoder door Gerard
Vandaag om 14:47:19
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door VvKan
Vandaag om 14:27:59
Nieuw boek met foto's van R. Ankersmit door VAM65
Vandaag om 14:17:47
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:12:23
Boek: Railways - A History in Drawings door Jeronimos
Vandaag om 13:19:34
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Chris Westerduin
Vandaag om 13:08:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 13:06:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 12:39:32
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:24:46
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:24:44
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:18:50
Materieeltekeningen NS materieel door edwin1974
Vandaag om 12:09:58
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door tijgernootje
Vandaag om 11:48:50
Een soort modules voor onder de bank door VvKan
Vandaag om 11:46:18
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Tjalling
Vandaag om 11:32:26
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Wim Vink
Vandaag om 10:13:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:11:40
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door André 1976
Vandaag om 10:05:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 09:46:52
  

Auteur Topic: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?  (gelezen 3941 keer)

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2021, 20:56:44 »
Moet je voorstellen hoe het was om 3 weken lang zo scheef te hangen, bij de treinkaping bij De Punt destijds.

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #16 Gepost op: 28 juli 2021, 00:22:22 »
Bij 160 km/h (= 44,4 m/s) en 100 mm wordt de boogstraal 1120 m.
Bij 200 mm wordt de boogstraal 800 m.

Hoe heb je deze berekend en wat is de 100 mm? :)

Met een snelheid van 160 km/u en straal 1120m kom ik op verkanting van 150mm en 120mm verkantingstekort, wat de uitzonderingen zijn en niet haalbaar is vanuit verkantingsoverschot. De minimale boog op norm komt uit op een straal van 1360 meter (verkanting 120mm en 100mm verkantingstekort), maar met langzamer rijdend verkeer en goederenverkeer kan je beter uitgaan van stralen groter dan 2750m. Straal van Harderwijk boog ligt ergens rond de 580 meter.

Is dit wat je zoekt Peter?
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 09:20:35 door Sikje248 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2021, 12:07:38 »
De belangrijkste reden waarom een trein in het spoor blijft is de tapsheid van de wielbanden. Als je moet gaan vertrouwen op de flenzen, dan zit je al op het randje van ontsporing.
Het zijn toch echt de flenzen die bij een wissel zorgen dat de trein ook daadwerkelijk de hoek om gaat als de tongen afleidend liggen.
En als je bogen berijd die verkanting hebben voor een hogere snelheid, en jij rijdt daar met een veel lagere snelheid dan zijn het toch diezelfde flenzen die de trein juist in het spoor houden.

Sterker nog, jij stelt dat als je zou vertrouwen op de flenzen je al op het randje van ontsporing zit, maar in de praktijk zou een trein zonder flenzen nog geen kilometer op de baan blijven.


Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2021, 17:24:09 »
En wat zou je denken van een trein zonder flenzen op een recht baanvak, met flinke zijwind. Die ligt na een meter al van het spoor af. Regelmatig in het open veld in zo'n trein gezeten, dat beukt echt tegen een spoorstaaf en rijdt zeer zwaar.
Niet te vergelijken dus met een soort van laboratorium opstelling van een modeltreintje in een beurshal.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2021, 21:16:05 »
...de zijkanten van de spoorstaven op een recht traject zijn egaal roestkleurig, slechts de bovenzijde is blank (afhankelijk van de leeftijd en daarmee hoe "plat" de bovenkant gereden is, is dit blanke deel wat breder of smaller.)

Klaas, ik rij jouw flensloze trein wel op het rechte stuk hoor. Durf ik wel aan  (y)


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3099
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2021, 21:35:16 »
In het boek "Sporen door het water" ,  dat over de  NS  tijdens de watersnoodramp van 1953 gaat ,vertelde iemand van het stoomlok personeel van een goederentrein dat de lok veel werk had om de trein te trekken die vanuit Zeeland naar Bergen Op Zoom reed vanwege de zware Noordwester storm op de zijkant van de trein.
Toen liepen de flensen zeker tegen de rechter rail aan.
Peter

  Reakttie 17 begrijp ik niet   Bij een snelheid van 160 en een aangenomen verkanting hoort een vereiste boogstraal, Niet te veel ,dan heb je een overschot en bij een krappere boog heb je een tekort,
Op hoge snelheids lijnen met veel verkanting (Vanwege de krappe bogen mogen langzamer rijdende goederentreinen  niet op die lijnen komen.
Die Traxxen op de HSL reden  langzamer dan de ontwerp snelheid en de verkanting was te groot ,waardoor ze  "weg gleden".
Maar eigenlijk ging mijn vraag over de situatie in Hoogeveen wat voor boogstraal  Prorail zou gaan toepassen.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2021, 23:16:39 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Erik_

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #21 Gepost op: 29 juli 2021, 00:28:51 »
Flinke zijwind/storm op een trein, zeker op een "windvanger" als een dubbeldekker rijdt altijd vele malen zwaarder dan wind van voren of bijvoorbeeld (heel) veel reizigers in de trein. Door de vorm van de flens is dit ook niet de hele flens, maar het gedeelte het dichts bij het loopvlak welke tegen de spoorstaaf loopt. Daarom wordt juist deze maatvoering van de flens altijd goed in de gaten gehouden, wordt de hoek loopvlak / flens te scherp, dan kan dit voor ontsporing zorgen.
Maar onder ideale omstandigheden op recht spoor hebben spoorwielen hooguit een voor de inzittenden niet merkbare vetergang waarbij de flenzen de rails niet raken.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2021, 00:39:08 door Dwergsein »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2021, 01:24:18 »
Hoe heb je deze berekend en wat is de 100 mm?
Die 100 mm (en de 200 mm) staan links in de tabel bij reactie 4: cant deficiency.

Berekening: 630 x 160 x 160 / (120 x 120) = 1.120 m. Want de snelheid heeft een kwadratische invloed.
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 01:28:56 door Martin Hornis. Reden: berekening »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Gleisbaumachine

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #23 Gepost op: 31 juli 2021, 13:58:57 »
Verkanting berekenen, Dt =11,8 x V2 / R - 40 ( Dt= theoretische verkanting, V = de snelheid.) Even terug gezocht in de cursus van 1981. Al enkele jaren niet meer gebruikt, vandaar maar opgezocht. Bij Harderwijk ligt een boog met 160mm verkanting.
« Laatst bewerkt op: 31 juli 2021, 14:01:22 door Gleisbaumachine »

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #24 Gepost op: 01 augustus 2021, 11:02:47 »
@Martin Hornis, bedankt ik ga nog eens de tabel met theoretische formules vergelijken

Reakttie 17 begrijp ik niet   Bij een snelheid van 160 en een aangenomen verkanting hoort een vereiste boogstraal, Niet te veel ,dan heb je een overschot en bij een krappere boog heb je een tekort,

Normaal benader je de verkanting uit een bepaalde boogstraal die fysiek past, maar dan zijn met de inpassing van overgangsbogen wat iteratieve stappen nodig om de beste oplossing te vinden. De theoretische verkanting kan je bepalen met de formule uit de reactie van Gleisbaumachine en die verdeel je dan in een (gekozen) toegepaste verkanting en verkantingstekort bij maximale snelheid. Ideaal is 20-40 mm verkantingstekort om een rustigere loop in de boog te krijgen (voorkomen vetergang). Verkantingsoverschot bereken je over de minimale snelheid en de gekozen verkanting.

Dt =11,8 x V2 / R - 40 ( Dt= theoretische verkanting, V = de snelheid.)

Inmiddels is de -40mm uit de formule gehaald en een losse eis geworden in minimaal en ideaal tussen de 20-40 mm verkantingstekort bij snelheden groter dan 40km/u.
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2021, 11:11:01 door Sikje248 »

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7783
Jeroen

Bert van Gelder

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 4241
Re: Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ?
« Reactie #26 Gepost op: 03 augustus 2021, 14:28:17 »
Beste allen,

De berichten over vetergang hebben een eigen draadje gekregen, en kun je hier vinden:

Vetergang, wat veroorzaakt het slingeren?

Gr, Bert
Team moderatoren.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7783
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #27 Gepost op: 03 augustus 2021, 20:02:48 »
Een word doc gevonden getiteld VERORDENING VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN ONTWIKKELING

Met op blz 11 een formule voor verkanting voor sporen met een radius kleiner dan 4000 meter.

Doc. is uit 2014, misschien ook al wel wat verouderd?
Jeroen

ecvm

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #28 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:17:30 »

Als je in Polen spoor bouwt waarschijnlijk niet...
Dit is Poolse regelgeving.
Als je op Wetten.nl in de spoorwegwet kijkt zie je de "Nederlandse vertaling" van de TSI. Waarbij moet worden opgemerkt dat de regelgeving van ProRail uit de OVS (nog) niet geheel aansluit op de wet...
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2021, 21:58:28 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
Groeten, Erwin

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7783
Re: Wat is vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen voor 160km/h ? En verkanting?
« Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2021, 21:51:40 »
Pools? Oeps, dat heb ik niet gezien.  :'(
Jeroen