Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)  (gelezen 10142 keer)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2021, 16:04:41 »
@Frits,
Tegenwoordig zijn spoor 0 draaischijven klaarblijkelijk zeer dun gezaaid.
Maar ik zoek iets (zal waarschijnlijk inderdaad zelfbouw worden) dat voorzien is van een decoder/interface die via iTrain aangestuurd kan worden.

Overigens best leuk en interessant artikel, maar Arduino is niet zo mijn ding.
Met vriendelijke groet,
Peter

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #31 Gepost op: 25 juli 2021, 16:37:50 »
Van mij ook niet, toch schijnen de mogelijkheden groot te zijn en met wat hulp zou het ook te doen moeten zijn. Denk dat er best mede-forummers zullen zijn die je willen helpen met zoiets :)

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #32 Gepost op: 25 juli 2021, 17:03:35 »
Ik gebruik voor m’n spoor 1 segmentschijf, fiddleyard en treinlift een (arduino) decoder van ‘Die Digitalzentrale’. Het ding stuurt in alle gevallen een stappenmotor aan. Die combo kunnen ze ook leveren. De decoder begrijpt ook de aansturingscommando’s van een M* draaischijf. Dat is in de meeste sw pakketten, en volgens mij ook iTrain, geïntegreerd. Dus, zelf bouwen die schijf, en zo’n aandrijving en decoder eraan hangen. Ik had ook geen zin nog een hobby in de hobby en wil me ook niet nog eens de arduino eigen maken, vandaar deze keuze. Ben er dik tevreden over.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 17:05:34 door Hirschsprung »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #33 Gepost op: 25 juli 2021, 17:23:13 »
 (y)

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #34 Gepost op: 11 november 2021, 15:18:04 »
Mijn pendelbaan is alleen maar een pendelbaan, d.w.z. enkel heen en weer rijden, waarbij de voorkant van de (stoom)locomotief uiteraard steeds maar 1 kant op wijst.

Zoals in mijn eerste post al aangegeven, wilde ik mijn spoor 0 baan uitbreiden met ’n flinke draaischijf en omdat ik wat variatie in het rijden wilde, heb ik besloten uiteindelijk 2 draaischijven te gaan maken om zodoende aan beide kanten van de pendelbaan én de loc te kunnen keren én -met een extra aantal opstelsporen- wat meer rij- en opstellengte te creëren. Dus ben ik op zoek gegaan naar draaischijven in spoor 0.

De vele suggesties hier op het forum hebben helaas niet geleid tot het door mij gewenste resultaat; zo’n grote draaischijf is in spoor 0 niet verkrijgbaar. Echter, bij mijn zoektocht ben ik o.a. op de site van Bertram Heyn terecht gekomen. Zij verkopen complete draaischijven voor Spoor 1 en breder (echter geen Spoor 0!), maar ook onderdelen om zelf een draaischijf te maken. Ik heb daar zo’n set gekocht om zelf een draaibrug te maken.

Ik zal jullie de vele mislukkingen besparen, maar wel een aantal stappen in het bouwproces laten zien; het is daarom ook geen ‘live’ bouwverslag.
Vooralsnog maak ik de draaischijf/-brug alleen maar functioneel, afwerking en aankleding vind ik op dit moment minder belangrijk; dat komt later wel.

De set bevat een stappenmotor en bijbehorende decoder (die geleverd wordt door MD-Electronics.de) en kan worden bediend met een DCC centrale. Omdat ik een nogal grote draaibrug nodig heb, heb ik er 4 extra kogellagers bij gekocht die hopelijk de draaischijf soepel laten draaien, zelfs met zwaardere locomotieven. De extra rollagers worden zodanig in de draaibrug gemonteerd dat ze op de buitenring van de tandkrans lopen.

Dit zijn de onderdelen die ik gebruikt heb:
1. stappenmotor
2. decoder
3. kalibratieschakelaar
4. tandkrans (6-delig)
5. aandrijftandwiel (rondsel)
6. inbouw kogellagers voor draaibrug
7. lazy susan
8. sleepring module

foto: Onderdelen
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #35 Gepost op: 14 november 2021, 11:27:20 »
De tandkrans (4) is gefreesd uit 3 mm dik aluminium en bestaat uit 6 secties; de buitendiameter is 662 mm, de binnendiameter is 644 mm. De M3-schroefgaten bevinden zich op een cirkel met een diameter van 657 mm. De hele tandwielrand heeft 324 tanden in module 2; het motorrondsel (5) heeft 12 tanden.
De tandkrans wordt op de grondplaat gemonteerd met 3 mm boutjes en de stappenmotor (1) komt op de brug met de as door de bodem van de draaibrug. Onder de brug wordt vervolgens het rondsel bevestigd, welke aangrijpt in de tandkrans en zo de brug ronddraait.

De brug moet in het midden uiteraard kunnen draaien. De draaischijven van Heyn hebben in het midden een axiale lagerring met een 5 mm bout waarop het geheel draait. Het draaischijfspoor wordt van spanning voorzien via (printplaat) sleepcontacten. Aangezien dit axiale druklager geen aparte levering-optie is en ik (vooralsnog) geen printplaat sleepringen wilde gebruiken, gebruik ik in plaats van het druklager ’n lazy susan (7) die in het midden onder de brug komt.

De functie van de sleepcontacten laat ik overnemen door een sleepring-module [8] waarbij de draden door de opening van de lazy susan naar de rails op de draaibrug gevoerd worden. De keerlusmodule in de decoder (2) neemt de juiste polarisatie van de sporen over wanneer de draaischijf 180 graden wordt gedraaid.

Om de decoder te kunnen gebruiken voor het aansturen van de draaibrug, moest deze eerst geprogrammeerd worden (aantal uitgangen, op welke positie die uitgangen zitten e.d.). Alleen mijn centrale ondersteunt deze nieuwe decoder niet en ook via POM lukte het niet.

Vervolgens contact gehad met MD-Electronics; aangezien het programmeren niet lukt met mijn centrale, adviseerden zij een andere centrale òf hun Programmeermodule. Deze module toen maar aangeschaft; je moet toch wat....
De benodigde software heb ik gedownload, maar deze software werkt alleen onder Windows en aangezien ik een MacBook Pro heb, heb ik maar weer de oude Windows machine tevoorschijn gehaald en eerst ’ns flink laten updaten 8).

Als eerste een centraal gat geboord en de omtrek van de tandkrans uitgemeten. Nadat de ring goed lag deze even met wat tape vastgezet en daarna de gaatjes geboord in de grondplaat voor de bevestiging van de tandkrans.

foto: Tandkrans


Om te voorkomen dat het kunststof tandwiel tegen de bodem schuurt, heb ik de tandkrans iets verhoogd aangebracht met een 3 mm moertje tussen de tandkrans en de bodem.

foto: Verhoging


De brug zelf draait op de lazy susan. Aangezien dit een geheel is, heb ik de montagegaten van de boven- en onderkant haaks op elkaar door de draaibrug en de onderplaat geboord. Eerst wordt de lazy susan onder/in de brug vastgeschroefd, in de draaibrug heb ik een gat geboord waardoor ik van bovenaf de boutjes in het onderste deel van de lazy susan met moertjes kan vastzetten.

foto: Lazy Susan


De lazy susan is hier in de brug gemonteerd en ligt nog ondersteboven. In de grondplaat zijn 4 corresponderende gaten geboord, de boutjes van de lazy susan worden door de grondplaat gestoken en van onderen met moertjes vastgezet.

foto: Gaten in grondplaat
Met vriendelijke groet,
Peter

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3716
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #36 Gepost op: 14 november 2021, 12:38:26 »
Wel heel keurig netjes is dit alles! Het lijkt op de foto dat enkele gaten in de tandkrans tussen twee tanden in, op het dunste gedeelte zeg maar, geboord zijn. Nu zal het geheel groter en steviger zijn dan het zo lijkt, dus de schroefgaten zorgen daar niet voor zwakke plekken in de tandkrans, neem ik aan?

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #37 Gepost op: 14 november 2021, 12:50:50 »
Wij volgen dit ook in alle stilte, mooi project. En misschien later hier ook bruikbaar op de baan die toch nog uitbreiding gaat krijgen.
Eric.
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #38 Gepost op: 14 november 2021, 16:54:30 »
... dus de schroefgaten zorgen daar niet voor zwakke plekken in de tandkrans, neem ik aan?
@Huub,
Op die plekken jammer genoeg juist wel!
Ik moet bij het monteren dan ook zeer voorzichtig zijn, want ook het aluminium is vrij zacht en dus makkelijk (ver)buigbaar.
En doordat het tamelijk zacht materiaal is, kun je de (metaal)schroeven ook niet te strak aandraaien, want dan draaien ze door.

@Eric,
Leuk te horen dat jullie dit volgen; hopelijk heb je er nog wat aan.
Met vriendelijke groet,
Peter

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #39 Gepost op: 14 november 2021, 20:47:21 »
@Huub,
Op die plekken jammer genoeg juist wel!
Hallo Peter,

Misschien een idee om dit terug te koppelen naar de fabrikant want zo te zien moet dit toch eenvoudig te voorkomen zijn.

Groeten,
Bert

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #40 Gepost op: 15 november 2021, 12:35:21 »
Ik heb al contact hierover gehad en ze gaven aan dat je bij die tandkrans inderdaad goed moet opletten dat er niets verbuigt.
Deze tandkrans wordt normaliter gebruikt bij hun grote draaischijf waarbij die op de bodemplaat wordt vastgeschroefd; dan kan niets verbuigen.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #41 Gepost op: 16 november 2021, 17:22:17 »
De volgende stap was het programmeren van de draaischijfdecoder. Nadat dit gelukt was, draaide de brug ‘op eigen kracht’ en via de handregelaar aangestuurd door een DCC (wissel)commando, z’n eerste rondje en met het brugspoor aangesloten op de decoder werd ook die rail van spanning voorzien.

Dan komt het inbouwen in de rest van de baan. Hiertoe heb ik het bruggedeelte met de tandkrans uitgezaagd, zodat er een gat is ontstaan, waarin ik straks de schijf onder de baan kan monteren. De binnenkant van de rand met de frees mooi rond afgewerkt.

Om de schijf te monteren en op hoogte te kunnen afstellen, heb ik onder de plaat van de draaibrug 12 korte (rest)stukjes vuren lat geschroefd (op elk ‘uur’ een). In de multiplexplaat op alle 12 uren een (verzonken) gat geboord voor de 6 mm stelbouten. In de vuren stukjes een gat ø 8 mm geboord, dit i.v.m. wat speling voor het monteren en afstellen.

foto: Onderkant


De bouten gaan in/door de (onderste) bovenplaat, worden daar met een carrosseriering en een moer van onderen vastgezet en vervolgens door de vuren delen die aan de draaischijf vastzitten, met 2 ringen en 2 moeren. Op de onderste bovenplaat (waarin de verzonken bouten zitten) komt de MDF topplaat en de plaat van de draaischijf wordt zo afgesteld dat het dek van de brug gelijk ligt met de bovenkant van de MDF topplaat. D.m.v. de dubbele moer kan de schijf van onderaf op hoogte/laagte gesteld en gefixeerd worden.

De sleepring wordt van onderaf door de onderplaat en de lazy susan gestoken en aan de onderkant van de schijf vastgezet.

foto: Sleepring onderkant


Dan wordt de brugrail gemonteerd en op de aansluitdraden van de sleepring aangesloten. De toevoersporen worden aangelegd, de gewenste afritten en alles wordt in de decoder geprogrammeerd.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #42 Gepost op: 21 november 2021, 09:21:25 »
De 4 afritten/opstelsporen komen voor een openslaand raam en dus moet dat gedeelte opklapbaar worden.

foto: opklapbaar deel


De afritten heb ik aangelegd en bij de overgang van vaste baan naar opklapbaar deel heb ik de rails doorgezaagd, zo blijven de rails mooi op elkaar aansluiten.

Bij een opklapbaar gedeelte zit je natuurlijk altijd met beveiliging; je wilt tenslotte niet dat je trein ‘ter aarde’ kan storten.
De afritten liggen nog op het vaste baangedeelte en zijn ieder aangesloten op hun eigen bezetmelder. Voor de beveiliging heb ik deze 4 afritten gezamenlijk aangesloten via een schakelaar op een lampje zodat als de brug open is, de schakelaar contact maakt en daardoor alle afritten een bezetmelding geven. iTrain zal dan nooit die afritten kiezen, maar de draaischijf kan nog wel normaal als keer-gedeelte gebruikt worden.

foto: schakelaar


De opstelsporen zijn inmiddels ook aangesloten op hun respectievelijke bezetmelder.
Met vriendelijke groet,
Peter

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #43 Gepost op: 29 november 2021, 16:48:49 »
Als het deel met de opstelsporen op(en)geklapt is, brandt er een lampje, maar ik had nog een soort verkeerslicht in de la liggen en heb die gebruikt om (gewoon voor de lol) de indicatie van de wel of niet opengeklapte opstelsporen visueel te maken.
Met het opklapdeel neergelaten, toont het verkeerslicht groen en als het deel met de opstelsporen open staat, staat het licht op rood. Natuurlijk zie ik (ook vanuit de verte) dat het bewuste deel opgeklapt staat, maar ik vond dit gewoon leuk. Het belangrijkste is echter dat in opgeklapte stand deze constructie een bezetmelding geeft in iTrain, waardoor iTrain er geen trein heen zal sturen.

neergelaten: groen


opgeklapt: rood


Zoals al eerder aangegeven krijgt de draaischijf decoder via DCC z’n draai-commando’s. Het programmeren van de decoder gaat echter met een eigen ‘programmer’ via de Windows PC en deze 2 aansluitingen kunnen niet samen op de draaischijf decoder; dat bijt mekaar. Daarom heb ik nu alle aansluitingen (decoder, dcc en programmer) gekoppeld via een DPDT schakelaar, zodoende hoef ik niet steeds draden los- en vast te maken als ik instellingen in de decoder wil aanpassen.

Het aansluiten van de brugrail op de bezetmeldmodule lukte niet en wat ik ook probeerde, steeds kwam er een bezetmelding. Achteraf ook wel logisch, want de brugrail wordt gevoed vanuit de decoder en als ik het geheel op de bezetmelder wilde aansluiten, zag die natuurlijk de stroomafnemende decoder. Nadat ik de brugrail had losgekoppeld van de decoder en die zelfstandig had aangesloten op ’n bezetmelder, werkte alles naar behoren.

Daarna contact gehad met MD-Electronics en zij gaven aan dat die bezetmeld optie niet in de decoder zat, maar ze vonden een goed idee en hebben het gelijk in de decoder software geprogrammeerd. Kort daarop bericht gehad dat daarvoor mijn decoder een update moest hebben en dat ik een bepaalde optie van een zekere waarde moest voorzien.

Dit was dermate summier uitgelegd dat ik er geen kant mee op kon; die waarde kon ik niet terugvinden. Eerst gevraagd via de e-mail of ik voor de update hun aparte/extra update-kabel nodig had, ik heb echter geen enkel antwoord gekregen :(

Ook deed de aanpassing en de ‘uitleg’ hiervan mij sterk denken aan: ‘van een techneut, voor een techneut’ en beslist niet voor een leek. Had geen vertrouwen in dit geheel, ook was niet duidelijk hoe de decoder en de rail dan aangesloten moeten worden op de bezetmeldmodule.
Marius Dege heeft hierover wel iets gezet in de handleiding maar dat is dermate kryptisch dat ik het niet begrijp.

Had verder geen zin om op antwoord te wachten en dan zou ik toch ook nog moeten vragen hoe e.e.a. in de decoder te moeten programmeren en aansluiten; mede op eerdere ervaringen met hen vond ik dit een heilloze weg en heb ik daarom maar een aparte keerlus module besteld. Moet vanuit Amerika komen en dat kost tijd.
Met vriendelijke groet,
Peter

VvKan

  • Gast
Re: Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain)
« Reactie #44 Gepost op: 29 november 2021, 17:58:09 »
Een Lenz LK200 is naar mijn beste weten overal direct leverbaar, dus wat is er zo speciaal aan die uit de VS dat je daarvoor gekozen hebt?  Puur nieuwsgierigheid van mijn kant.