Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?  (gelezen 17793 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2021, 17:04:11 »
De kleine LokMaus2 vind ik wel handig voor rangeerwerk.
De MultiMaus gebruik ik voor het programmeren en voor locs met veel functies.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2021, 18:16:39 »
Die kleine locmaus2 vond ik ideaal in de hand liggen. Zeker als het nulpunt duidelijk voelbaar was kon je hem met één hand (linker) blind bedienen en je rechterhand gebruiken voor de rangeerlepel. Werkte ideaal voor mij. Ik had er wel een snoer van 3 meter aan hangen.
Groeten,
Richard

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1126
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2021, 18:32:46 »
Ik gebruik voor mijn Esu Ecos centrale deze externe App:

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gothicmaestro.ecoscab&hl=de_CH&gl=US

Ben er zeer tevreden over...vooral bij rangeren fantastisch...

Groeten uit Zwitserland

Bas

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juli 2021, 18:49:47 »
Ik gebruik een ESU mobile control II icm een digikeijs centale. Werkt mooi. Even kijken naar de suggestie van bas though.

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 511
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juli 2021, 20:37:53 »
Ik gebruik ook zoals Bas de app "Ecos Cab" op mijn Windows 10 tablet, draadloos verbonden via wifi met de Ecos 2.
Schakel je met de bediening van een rijdende loc over van de Ecos naar Ecos Cab, dan wordt de juiste snelheid van de loc in het scherm weergegeven.
Zo heb ik een goede draadloze bediening in de hand met een kleurenscherm en alle functies zijn direct te bedienen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2021, 18:17:23 »
Ik heb het nooit zo op die touchscreen dingetjes. Ze werken wel goed tegenwoordig, maar je moet altijd naar het scherm turen.

Ik heb vandaag nog een paar interessante ingevingen gehad over een handregelaar.

Ik stond afgelopen weekend bij onze nieuwe branchline module baantje en wij hadden een 4 sporig fiddleyard. Aan beide zijdes waren 3 wissels. Die aan de linker zijde werkte o.a. digitaal. Dus wij konden met onze wlan mausjes die wissels omzetten.

Dat was 10x ruk, ik heb 2 wissels omgezet, en vanaf dat moment deed ik de tongen met mn vingers verstellen, ging 20x sneller. Ik merk toch dat het probleem van die multimaus is, dat je teveel knoppen moet indrukken om dingen te laten gebeuren. En je moet er teveel over nadenken.

En het compacte wisselstraatdraadje gaf me de aanleiding tot het volgende idee.

Ik had 2 opties bedacht om wissels makkelijker te kunnen schakelen. Het eerste idee was een soort rechthoekige staaf van grofweg 2x12cm groot  die je in je hand kan houden en die twee rijtjes heeft van 8 knoppen elk. Op voorhand zou je met een lcd scherm of computer interface in kunnen stellen wat de knopjes zouden moeten doen. Je hebt dan in totaal 16 drukknopjes waarmee je met elk een hele (vooraf gedefinieerde) wisselstraat kan stellen.

Optioneel wilde ik dan iets van dipswitches toevoegen zodat je tot 16 verschillende pre-settings kan benutten voor 16 verschillende emplacementen.

Optie 2: was een keypad van 3x4 toetsen met 0-9 en nog 2 knopjes. Het idee is dan dat je een wisseladres kan invoeren en als je dan 1s lang geen knopje meer indrukt, dan wordt het ingestelde adres meteen getoggled. Met extra knopje 1, kan je dan de wissel toggelen tot je een ons weegt.

Als je adressen onder de 100 liggen, kan je dus elke wissel omzetten door slechts het getal direct in te voeren. Als je adressen boven de 100 liggen, zou je 3 getallen moeten invoeren.  Je drukt op '1' en op '2' en wissel 12 klapt 1s later om. Het is enigszins niet 100% perfect omdat het apparaat nooit kan weten bij het opstarten welke wissel in welke stand ligt. Dus in het ergste geval kan je 12 invoeren en gebeurt er niks, dan moet je 1 malig extra het toggle knopje indrukken. Maar goed, dan kan je wel elke wissel veranderen met zo min mogelijk toetsaanslagen.

Natuurlijk leggen beide oplossing het standaard af tegen vaste uitgetekende schakelpanelen. Ik heb deze apparaatjes bedacht voor gebruik bij clubbanen, module banen en tapijtbanen. Ik dacht misschien leuk als extraatje bij je maus.

Ik legde deze voorstellen ook neer bij Timo en hij maakte een terechte opmerking. De simpelheid die je hiermee creeert doe je eigenlijk teniet door het feit dat je een 2e apparaat zou hebben.

Toen bedacht ik al helemaal iets briljants  ;D
Stel nu dat je op je linker pols een kleine keypad heb van ~6x6cm waarmee je je wissels kan bedienen. Die zit niet in de weg.

Een beetje zoals dit maar dan met 16 drukknopjes.


En dan met zoiets:


Maar wanneer puntje bij paaltje komt, is men toch beter af als men een multimaus heeft, die wel intuitief werkt. Eigenlijk zoals eerder is besproken.

Ik wil hier dus ook toevoegen aan deze echte ultieme handregelaar dat je ook een 2e wissel modus krijgt, waarmee je de numpad ook kan gebruiken om vooraf ingestelde wisselstraten mee te stellen.

Dus als je thuis zoiets heb liggen, kan je met je numpad 1 t/m 11 invoeren om 1 van de 11 sporen te selecteren.


Ik heb op deze site leuke kastjes begonnen en ze doen ook aan custom milling.

Ik ga bij hen een verzoekje neerleggen of ik 2 of 3 samples kan bemachtigen. Het lijkt mij echt leuk om echt de ultieme handregelaar te maken en en mass te produceren.

Ik wil de handregelaar zo maken dat je het ding in 1 hand kan houden, waarbij je met je duim makkelijk bij alle belangrijke/veelgebruikte knopjes kan komen en bij de draai of schuifknop en waarbij je tijdens normaal bedrijf minimaal naar het ding hoeft te kijken.

Dan had ik nog een vraagje over wat men het liefst ziet kwa treinaansturing. Ik zat zelf bijvoorbeeld te kijken naar een schuifpotmeter.


Een duim potmeter


En een meer conventionele ronde potmeter met midden klikje.

Nu had ik ook nog een idee over de ronde variant. Ik las dat iemand liever een rijrichting schakelaar zou hebben. It made me thinking . Er is meer dan 1 manier om met een ronde knop te werken.

Ik had ook bedacht om de snelheid van de trein te verhogen wanneer je de potmeter naar rechts draait. Als je trein dan de ingestelde snelheid heeft, zet je de knop weer in de middenstand. Als je wilt afremmen doe je het omgekeerde en draai je de knop terug naar links. En de uiterste stand is dan de E-stop. In deze mode stel je niet meteen de gewenste snelheid in, nee je regelt de optrek snelheid en de rem vertraging. Je kan dus niet zomaar een sweep aan die knop geven en weglopen. Dit zou ook met treinen werken die geen optrek of remvertraging hebben zoals die oude marklin delta decoders.

Dit idee heb ik overigens ontleend uit die marklin my-world apparaatjes.

Dus ja, duimpotmeter, schuifpotmeter, ronde potmeter, encoder  :(, wat zouden jullie nou echt graag willen zien op de 'ultieme handregelaar'.

Ik ga nu eerst eens kijken of ik een behuizing kan bemachtigen.
Deze leek mij wel grappig  ;D, wat jullie?


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #21 Gepost op: 23 juli 2021, 09:54:38 »
Bas

Het begint alweer aardig op een Lokmaus/Multimaus te lijken  ;D

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #22 Gepost op: 23 juli 2021, 11:18:18 »
Als je Amerikaans rijdt dan is dit de ultieme handregelaar.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #23 Gepost op: 23 juli 2021, 11:20:53 »
Dat is hij zeker... alleen duur en nog duurder als je hem hier naartoe wilt hebben. Helaas dus ;)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2021, 11:34:48 »
Ik weet het. Stond/staat nog steeds op mijn wensen lijstje maar denk niet dat het er ooit van gaat komen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4008
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2021, 12:15:00 »
Haha die ken ik ja, mooi ding is het. Kan je die eigenlijk makkelijk in 1 hand houden en bedienen of is het de bedoeling dat je die met 1 hand vasthoudt en met je andere hand de hendels bedient?

Ik dacht er aan om ook een hendel er op te zetten van 4~5cm lang die dan het draaipunt in het midden heeft zitten. Als je die omlaag duwt gaat de trein harder en als je hem naar voren duwt gaat ie langzamer. Het idee is dat je die met je duim kan bedienen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2021, 21:03:39 »
Hoezo is een rijregelaar met 8 rijstappen ideaal? Zal wel met een soort simulatie van een echte rijcontroller te maken hebben, maar lijkt me niet ideaal voor modelspoor.

Mijn ideale controller is een draaiknop zoals op de multimaus (dus links en rechtsom draaien net als bij een ouderwetsche trafo) , maar dan met de mogelijkheid om er op te klikken om de rijrichting te veranderen (om verlichting om te schakelen zonder te trein te bewegen) met een LCD/OLED touchscreen voor de functietoetsen. Met symbooltjes voor elke functie en de mogelijkheid om de volgorde aan te passen en op te slaan per loc/adres. Dus dat je functie 10 naar positie 3 kan slepen bijvoorbeeld zonder te hoeven functiemappen. Verder een echte knop als noodstop. CVs programmeren kan onder een menu toets in het LCD/OLED display alsmede een 'SHIFT' toets voor meer functies. Verder mag er een soort snelheids aandijding op komen in KM p uur. Wat je zelf in kan stellen per loc. Dus als je een Sik op maximaal 60- KMPH calibreert/afsteld dan geeft de controller 60 kph aan op max throttle. Alleen moet er dan wel moeilijk gedaan worden met snelheids curve van de decoder overnemen in de controller, want als de controller op 50% staat met een curve dan is dat geen 30 kph.

Wat de draaiknop betreft: de multimaus heeft een soort absolute snelheids controle. Van 0 positie in het midden tot 100% uiterst rechts of links. Geen controle per stapje zoals op een Intellibox waar je je een ongeluk draait met 128 rijstappen :P . Op zich vind ik dit zo wel lekker rijden. Je voelt de positie van de knop en de snelheid beter aan. De Märklin MobileStation II/III heeft een soort vertraging/versnelling ingebouwd. Als je sneller draait ga je relatief meer stappen omhoog dan wanneer je per 'klikje' draait. Daardoor kan ik minder lekker op gevoel rijden, omdat de positie dus niet absoluut is. Ik kan daar niet aan wennen.

Enfin, dit is mijn mening 8)

Mvg,

Robert

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #27 Gepost op: 25 juli 2021, 00:13:56 »
Ik ben de gelukkige bezitter van een ProtoThrottle en voor het bedienen van dieselloc's is dit het ideale ding. Maar je moet de decoder er wel voor instellen en dan is het rijden met een gewone regelaar ineens helemaal niet leuk meer.
De ProtoThrottle is vrij groot maar past prima in mijn hand en ik kan het ook met één hand bedienen maar vaker gebruik je beide handen. Het een en ander is te zien op:
<a href="https://youtube.com/v/Uw7wbGN4SOE" target="_blank" class="new_win">https://youtube.com/v/Uw7wbGN4SOE</a>

Het rijden met een rem functie is eerst even wennen maar na een tijdje wil je niet meer anders. Voor mij, voor dieselloc's althans, de ideale regelaar.

Groeten,
Lolke
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2021, 00:27:05 door Lolke Bijlsma »

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #28 Gepost op: 25 juli 2021, 10:35:37 »
Ja, de ProtoThrottle is erg fraai. Het grote probleem van zo'n beetje alle andere handregelaars is dat je eigenlijk niet de optie 'gas loslaten' hebt. Het is gas geven of remmen (vertragen naar een lagere snelheid, dan wel naar stilstand). En dat is natuurlijk niet realistisch. De ESU-decoders voor de Amerikaanse markt hebben de mogelijkheid om samen te werken met de ProtoThrottle, dus hopelijk brengt ESU nog eens een echt realistische handregelaar uit.

Bor

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
« Reactie #29 Gepost op: 25 juli 2021, 13:21:08 »
Je kan ook de Zimo decoder instellen dat bij het terug regelen van de snelheid, of zelfs op 0 dat de locomotief heel natuurlijk langzaam uitloopt en dat je daar een functie toets moet indrukken om te beremmen (inclusief het geluid van de remschoenen op de wielen).

Eigenlijk net als de auto. Het gas loslaten resulteert ook in het uitlopen van de auto. De remweg bepaal je met het rempedaal.

Als je deze methode van rijden gewend bent wil je nooit meer iets anders. 
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.