Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door V200-G2000
Vandaag om 13:55:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door VAM65
Vandaag om 13:54:14
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.  (gelezen 1809 keer)

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Gepost op: 13 juli 2021, 15:50:19 »
Ola all

Ik rij met Traincontroller 7 met Intellibox/loconet en twee fysieke sensors per blok (tweerail). Alles werkt perfect in voorwaartse richting.
Laat ik mijn goederentreinen met daarachter een aantal wagons met geisoleerde metalen wielen achterwaarts rijden dan geven de sensoren heel kortstondig een melding bij de wagons op de plek waar de scheiding zit in de baan. Hierdoor raakt het achterwaartse treinverloop in de war.
Ik heb mijn niet gedetecteerde delen voorzien van de bekende diode oplossing. Ik gebruik melders van Rocosoft.

Drie vragen:
1. Kan ik dit fysiek oplossen op de baan of op de wagons ( ik wil geen plastic wielen.....)
2. Kan ik wellicht de bekrachtingstijd in TC aanpassen zodat alleen de loc een melding geeft.
3. Andere oplossing

Ik hoor het graag.

gr. Edwin
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 22:01:25 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2021, 16:40:28 »
Ik ben verder niet heel technisch onderlegt,maar om iets in elk geval uit te sluiten.
Weet je 100% zeker dat je echt geïsoleerde metalen wielen/assen hebt onder al je rijdend materieel ?
Ik zou bijna gaan denken aan een "kortstondige kortsluiting" door een niet geïsoleerde asje met metalen wielen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroen Rood

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2021, 18:11:24 »
Verbruiken je goederenwagons stroom? Zo niet, dan kunnen ze niet gedetecteerd worden.
Je kunt een weerstand van ±10k over de isolatie heen zetten, zodat de wagon(s) wel gezien worden.
De korte melding zal komen doordat er heel even stroom loopt tussen de 2 segmenten via het metalen wiel. De spanning per segment is nooit 100% gelijk.

  Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 18:13:00 door Jeroen Rood »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2021, 18:13:53 »
Volstaat het niet om de scheiding tussen de secties op te vullen zodat de wielen niet beide secties met elkaar verbinden?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VvKan

  • Gast
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2021, 18:16:06 »
Even voor de duidelijkheid:
- je goederentrein staat geheel in een gedetecteerd stuk ?
- je rijdt achteruit naar een gedetecteerd stuk (geeft korte melding)  of een ongedetecteerd stuk  (dat geeft dus geen melding ) ?
- of je rijdt achteruit eerst over een ongedetecteerd stuk (geen melding) en dan in een gedetecteerd stuk ?

Wat ik me voorstel is, dat een wiel van uit een gedetecteerd/ongedetecteerd stuk contact maakt op de overgang.  Als daar spanningsverschillen zitten zou de detectie misschien mogelijk zijn ? 
En wat is dan precies het probleem:  dat de detectie te kort is dus dat er eigenlijk detectie gewenst blijft ?   Of dat je helemaal geen detectie wil ? (wat niet zou kloppen, want dat stuk is wel degelijk bezet)

Graag wat nadere uitleg over wat er gebeurt, maar ook wat er nou eigenlijk de bedoeling is.

Tjalling geeft hierboven al aan wat er technisch gebeurt, maar we weten nog niet wat de bedoeling is.
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2021, 18:19:18 door VvKan »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2021, 18:20:40 »
Hallo Edwin,

Ik heb iets soortgelijks gehad in iTrain en de oplossing was om de gevoeligheid van de bezetmelder aan te passen, even uit mijn hoofd gezegd van 100 ms naar 200 ms. Ik vermoed dat dit in TC ook in te stellen is dus het zal waarschijnlijk een beetje experimenteren worden. Bij mij is hiermee het probleem in ieder geval opgelost.

Groeten,
Bert

Catweazle

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2021, 19:07:07 »
Allen,

Nadere uitleg:
In Traincontroller kun je net als in iTrain ( geloof ik) met geijkte treinen een specifieke stopplaats in cm aangeven. Deze stopplaats en dus het remmen wordt geactiveerd als de loc de sensor activeert. Hierdoor komt de loc altijd op de juiste plek ( ondanks de lengte met wagons).
Het probleem nu is dus dat het remmen en dus het stoppen al wordt geactiveerd als er een wagon op de sensor komt ( vanuit een ongedetecteerd stuk)  Ik wil dat niet want dat geeft onregelmatigheden qua afremmen en stopplaats loc.
Ik kan zoals geopperd een weerstand over de wielen leggen van de wagons maar in eerste instantie wil ik dat nog niet en vraagt dus om alle wagons van een weerstand te voorzien of met vaste treinlengtes te rijden.
Het spanningsverschil  tussen ongedetecteerd en gedetecteerd is :16,3 ( diodeschakeling) en 16,9 een verval van 0,6. Zou dat de groot zijn en dus per wiel een sensor activeren?

In TC kan ik niet vinden om de detectie in miliseconden aan te passen.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2021, 19:18:31 »
Citaat van: Tjalling
Volstaat het niet om de scheiding tussen de secties op te vullen zodat de wielen niet beide secties met elkaar verbinden?

Dit is 100% het probleem, de wielen "vallen" ahw in de isolatie. Daarbij maken ze miniscuul contact met beide staven met bezetmelding tot gevolg.

En wat Tjalling zegt, de enige, permanente oplossing, is de voeg die door de isolatie veroorzaakt is, helemaal tot bovenkant spoorstaaf op te vullen.
Ik doe dat meestal, door de voeg op te vullen met secondelijm-gel. Mooi "kopje" op laten komen en daarna weer vlak schuren.

Grtzz,

Karst

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1983
    • Baan in Los Angeles
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2021, 19:28:48 »
Had hetzelfde probleem, heb uiteindelijk de zelfde oplossing als Bert toegepast, SW matig oplossen ipv HW matig.

VvKan

  • Gast
Re: Wagonnen geven heel kortstondig een bezetmelding die ik niet wil
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2021, 21:55:12 »
Ik kan zoals geopperd een weerstand over de wielen leggen van de wagons maar in eerste instantie wil ik dat nog niet en vraagt dus om alle wagons van een weerstand te voorzien of met vaste treinlengtes te rijden.
Volgens mij klopt deze redenering niet helemaal.
Ik rij een loc vooruit, deze stopt op een vooraf bepaalde plek.(stuurprogramma iTrain).  Ik rij de loc achteruit naar een eindspoor. Loc stopt op een bepaalde plek, laten we zeggen 5 cm. voor het stootjuk.
Maar  nu geef ik de loc een wagon mee aan de achterkant.  Vooruit stopt de loc weer op dezelfde plek als voorheen, maar achteruit naar het stootjuk stopt de wagon op 5 cm. van het stootjuk, dus de loc op een andere plaats.
Idem met 2 wagons:  de wagons komen niet tegen (of door) het stootjuk, dus de loc stopt alweer eerder.
Voorwaarde is natuurlijk wel, dat de lengte van de wagons is opgegeven en dat het programma (in dit geval iTrain) weet, dat er iets met wagons aan de hand is.
Het enige verschil is dat  jij vanuit/over een ongedetecteerd stuk achteruit rijdt, maar of dat verschil zou mogen maken ?
Of zie ik iets over het hoofd ?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15373
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Reactie #10 Gepost op: 13 juli 2021, 23:49:40 »
Ik gebruik melders van Rocosoft.


Misschien voor de duidelijkheid; je bedoelt melders van Rosoft ;)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2021, 08:14:50 »
Hallo Veroniek,

Je ziet inderdaad iets over het hoofd. Volgens het programma zijn de wagons namelijk niet gedetecteerd. Dat houdt in dat als de melder geactiveerd wordt (zelfs als het maar heel kort is) het programma denkt dat de loc de gedetecteerde sectie binnenrijdt en de berekening bij achteruitrijden dus in de war gestuurd wordt. De loc stopt daardoor niet op de juiste plaats.

@Edwin, in Itrain is dat in de eigenschappen van de melder in te stellen; misschien zit daar in TC ook een optie voor. Kijk anders eens rond op het Dutch Roco forum, daar zitten veel experts op het gebied van TC.

Groeten,
Bert

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1101
Re: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2021, 08:22:00 »
Als de loc wel gedetecteerd wordt en de wagens niet, dan moet je de lengte van de wagens optellen bij de lengte van de loc en deze totale lengte in iTrain ingeven bij "Trein'.
Maar voor dit soort vragen is er een speciaal forum: het iTrain forum.
Met vriendelijke groet,
Peter

VvKan

  • Gast
Re: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2021, 10:31:10 »
Hallo Bert V  en de anderen ook natuurlijk.  Dank voor de opmerkingen.
Ik ga eens nakijken wat er bij mij nu precies gebeurt en waarom het dan wel werkt.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Wagons geven kortstondig een ongewenste bezetmelding.
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2021, 13:17:59 »
Als de loc wel gedetecteerd wordt en de wagens niet, dan moet je de lengte van de wagens optellen bij de lengte van de loc en deze totale lengte in iTrain ingeven bij "Trein'.

Dat gebeurt ook maar is het probleem niet. iTrain "weet" de lengte van de trein maar als je achteruit rijdt en alle wagons zijn volgens iTrain ongedetecteerd dan denkt het programma dat zodra de melder aangaat de loc de bewuste sectie binnenrijdt en berekent dan wanneer de loc moet stoppen om met de hele trein netjes op de gewenste plaats te staan. Alleen die berekening klopt dan niet omdat de melder niet door de loc maar door een wagon is geactiveerd en dus stopt hij op een verkeerde plaats. Het programma "denkt" dan namelijk dat de trein al veel verder in het blok staat dan werkelijk het geval is.

Groeten,
Bert