Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: FMZ software  (gelezen 2667 keer)

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
FMZ software
« Gepost op: 05 juli 2021, 11:26:03 »
Hallo,

Ik heb wat oude FMZ spullen die ik weer in gebruik wil nemen. Welke (gratis) software kan ik dasrvoor op mijn oude laptop downloaden? Die laptop heeft geen rs232, dus ik moet een USB-RS omvormer kunnen gebruiken.

Groeten

Johan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: FMZ software
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2021, 12:31:05 »
FMZ is een protocol dat haast niet meer gebruikt wordt in de modelspoorwereld. Ik denk dat het moeilijk zal worden, maar wellicht zijn er hobbyisten die daar zich nog mee bezig houden. Misschien is het beter om van die apparatuur definitief afscheid te nemen en over te schakelen op DCC. Maar dat is uiteraard jouw keuze. En ik begrijp dat daar ook een kostenplaatje aan zit. Hoewel ik zelf een eigenbouwsel centrale heb die prima voldoet en relatief met weinig kosten (qua 70 euro) gerealiseerd kan worden. Maar dan moet je wel wat kunnen solderen en kennis hebben van computerprogramma's. Ik weet niet wat je precies van FMZ centrale hebt. Als het de eerste versie is die nog niet DCC begrijpt wordt het lastig. Maar Fleischmann heeft ook een centrale gemaakt die zowel FMZ als DCC begrijpt. Dan kun je er nog wel wat mee.
« Laatst bewerkt op: 05 juli 2021, 12:37:40 door zuylen »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: FMZ software
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2021, 14:17:58 »
De eerste FMZ is zo verouderd dat daar niks meer voor te krijgen is...... beter opnieuw beginnen met bv een goede DCC centrale. Of dat eigenbouw of kant en klaar is ligt aan wat je zelf wilt.

Succes ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: FMZ software
« Reactie #3 Gepost op: 05 juli 2021, 15:12:06 »
Welke centrale heb je? Een TwinCenter? Of wat anders? FMZ is een protocol en heeft in principe niets te maken met het praten van de centrale met de computer. Dus dan mag je programma vinden wat je centrale ondersteund. Als dat het TwinCenter is dan kan je bij veel programma's kijken zoals RocRail en Koploper.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: FMZ software
« Reactie #4 Gepost op: 05 juli 2021, 15:26:06 »
De oude FMZ werd indertijd ook nog door Traincontroller ondersteund, maar ik moet mij echt bij de voorgaande schrijvers aansluiten: kies voor een ander systeem, er is zoveel, ook gebruikt, op de markt.
FMZ was bijzonder storingsgevoelig, oververhitte decoders bijvoorbeeld, meestal gingen ze in rook op en waren best prijzig om te vervangen en daarnaast ook heel gevoelig voor statische lading: montage met geaarde polsbandjes en antistatisch gereedschap.
Overigens de interface kabel is niet via USB aan te sluiten

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: FMZ software
« Reactie #5 Gepost op: 05 juli 2021, 15:39:54 »
Omdat het systeem daar ook nooit voor gemaakt is.... het is oud. Is prima als het functioneert maar dan moet je de beperkingen ook accepteren. Vandaar mijn advies om misschien beter naar een nieuwer moderner systeem te kijekn wat al die wensen wel kan vervullen en er ook voor gemaakt is :)

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: FMZ software
« Reactie #6 Gepost op: 08 juli 2021, 23:54:09 »
Mensen, dank voor de goede adviezen. Daar ga ik in de toekomst zeker iets mee doen. Toch zou ik graag willen beginnen met die oude FMZ. Die spullen heb ik en daar kan ik mooi mee leren. Hoe bouw je er iets (redelijk) werkends mee, hoe gebruik je daarbij een sofware besturing.

Als ik dat geleerd heb: investeren en ombouwen naar een veel moderner systeem.

Nu voor mijn eerste stappen: ik ben van plan de decoder in te bouwen in een van mijn wat grotere locs en dan de aanwezige modules te gebruiken voor mijn wissels en seinen. Dan komt het: hoe sluit ik die oude 6800 FMZ (met RS232) aan op mijn oude laptop (die geen RS232 heeft, maar wel USB) en waar kan ik nog ergens een (oud) software pakket downloaden die dat aan kan?

Groeten

Johan

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: FMZ software
« Reactie #7 Gepost op: 09 juli 2021, 00:27:21 »
Google & Co. zijn daarbij de beste vriend.

Zeker wat betreft de software. Zoals al aangegeven het is oud. In hoeverre de huidige software het nog ondersteund is de vraag.
Oude pakketten gaan zoeken? Succes! Die zouden dan ergens bij een hobbyist op de schijf moeten staan. Veel leveranciers houden die namelijk niet in de lucht.

Wat betreft de huidige pakketten, kijk eens wat het al aangehaalde TrainController daarin nog ondersteund. Anders eens kijken naar Koploper.
Dit is nooit aangepast, alleen maar uitgebreid met meer en meer mogelijkheden. De eerste basis is daardoor mogelijk nog steeds bruikbaar voor je.

Wat betreft het aansluiten, en zijn genoeg USB naar RS232 kabels en converters te vinden. Zoek echter wel naar een kabel met een FTDI chip ingebouwd. Windows wil anders nog wel eens wat lastig gaan doen qua drivers.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: FMZ software
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2021, 07:33:29 »
hoi,

Dan komt het: hoe sluit ik die oude 6800 FMZ (met RS232) aan op mijn oude laptop (die geen RS232 heeft, maar wel USB) en waar kan ik nog ergens een (oud) software pakket downloaden die dat aan kan?

Goed, Je hebt 6882 FMZ Computerkabel ook in je collectie? Zo ja: USB2Serial is dan een optie. Alleen het probleem gaat nu de software zijn. Welke software kan overweg met jouw 6800. Het is namelijk geen TwinCenter (IB-kloon). Daar gaat je grootste uitdaging zitten. Zou zelfs niet weten volgens welk protocol dat gaat bij de 6800. Ken zo even geen "moderne" software die de 6800 centrale ondersteund.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: FMZ software
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2021, 08:22:04 »
Mensen, dank voor de goede adviezen. Daar ga ik in de toekomst zeker iets mee doen. Toch zou ik graag willen beginnen met die oude FMZ. Die spullen heb ik en daar kan ik mooi mee leren.
Je leert dan de verkeerde dingen. Wees nou wijs en ga gewoon over op een modern systeem als je echt iets wilt leren wat nut heeft en waar je mee vooruit kunt. Je stort je nu in zoveel problemen wat misschien op zich wel leerzaam is, maar totaal irrelevant. Je leert dingen op te lossen die met een modern systeem helemaal niet meer spelen. Ook zit je meteen al met verouderde hardware, software wat er niet meer is, en als je oude software nog wel kunt vinden, en een ouwe laptop of pc met een 'echte' RS232 poort (voor als de software niet met de USB driver overweg kan...) is de kans groot dat het gewoon niet meer draait op huidige windows etc. Zit je dus weer iets op te lossen waar je niks aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2021, 10:20:47 door jowi »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: FMZ software
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2021, 10:13:29 »
Zelf rijdt ik niet digitaal en zal dat waarschijnlijk ook niet gaan doen. Maar als ik dat wel zou doen, dan zou ik voor enkel DCC kiezen. Nu nog met FMZ aan de slag gaan lijkt mij een zinloze weg.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15380
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: FMZ software
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2021, 10:35:44 »
Ik herhaal:

Omdat het systeem daar ook nooit voor gemaakt is.... het is oud. Is prima als het functioneert maar dan moet je de beperkingen ook accepteren. Vandaar mijn advies om misschien beter naar een nieuwer moderner systeem te kijekn wat al die wensen wel kan vervullen en er ook voor gemaakt is :)

Teveel beperkingen en zoals RonaldK al aangeeft; welke software? Er is op dit moment naar mijn weten NIETS op de markt dat nog FMZ ondersteund. Wees inderdaad wijs en investeer in DCC. Het is echt niet zo duur als je denkt aan een z21 en/of Multimaus. Met een Rosoft XpressNet interface hang je dat aan een moderne pc, koopt of download gratis een besturingsprogramma (Itrain, koploper, Rocrail (beide gratis) of andere programma's)  en je kunt echt een mooie frisse start maken.

Doe uw voordeel met de met liefde gegeven adviezen ;)

Baardink

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: FMZ software
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2021, 12:00:52 »
Ondertussen een Z21 met digikeijs 4018 gekocht, nu nog wachten op de router, dan kan ik mijn laptop aansluiten!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: FMZ software
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2021, 12:30:48 »
Welke  zwarte Z21 / witte z21 / witte z21start heb je gekocht?  Er zit nog al wel een verschillen tussen. Bij een witte z21start heb je voor het aansluiten van de laptop om te rijden een "freischaltcode 10818" nodig. Die is bedoeld om het netwerkdeel te ontgrendelen. Voor het configureren via de instellingen programma niet.  Je kan trouwens iedere router gebruiken die je zelf wilt. Je kan hem ook in je eigen (thuis)netwerk hangen, dan moet je de configuratie van het apparaat iets aanpassen.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2021, 12:34:45 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: FMZ software
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2021, 13:11:01 »
De unlockcode wordt bij de router meegeleverd dacht ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.