Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
"Nederlandse" modellen door MaraNCS
Vandaag om 13:18:34
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
  

Auteur Topic: Loconet via USB mbv Visual Studio  (gelezen 2242 keer)

Dick Klaassen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Loconet via USB mbv Visual Studio
« Gepost op: 28 juni 2021, 12:49:36 »
Ik ben redelijk handig in programmeren in Basic in combinatie met Arduino. Zo heb ik een eigen GUI gemaakt voor DCC++. Ik bedien daarmee mijn locs en de wissels..
Op dit moment is er nog geen terugmelding van de baan. Ik wil daarvoor LocoNet gaan gebruiken en de bezetmelders van Arcomora (Arloco). Is er iemand die weet hoe je dat aanpakt, welke signalen LocoNet verzendt en ontvangt?

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2021, 13:37:10 »
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2021, 13:38:46 door jowi »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2021, 15:04:32 »
@Dick

Het is wat gangbaarder om Loconet over TCP in je applicatie te krijgen dan dat je het over USB doet. Ik raad je aan om een ethernet shield te kopen op alie als je er nog geen heb, die zijn niet zo duur. Veel andere dingen zoals marklin central stations en roco z21 werken hier ook mee volgens mij.

Ik zou om te oefenen eerst deze sketch proberen. Ik moet er zelf nog aan beginnen, maar dat duurt nog een maand of twee voordat ik daar ben.
https://github.com/ClubNCaldes/LoconetEtherBuffer/blob/master/LocoNetEtherBuffer/LocoNetEtherBuffer.ino

De benodigde libaries staan ook ergens op die github pagina. Behalve dat deze sketch de informatie over TCP heen en weer stuurt, wordt ook veel informatie via USB uitgepoept. Je kan dus je arduino op loconet aansluiten en op de computer via USB en dan kijken wat voor instructies je binnen krijgt op Loconet via de seriele port.

Je kan deze sketch waarschijnlijk ook strippen van het ethernet gedeelte en reverse-engineeren naar dat wat jij wilt. Ik denk dat deze een leuke is om mee te beginnen.

Ik hoop dat je er iets mee kan. Vergeet ook vooral niet om je bevindingen en resultaten hier te delen  ;)

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2021, 15:06:53 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2021, 15:43:02 »
Ik ben redelijk handig in programmeren in Basic in combinatie met Arduino.
Nu ben ik je even kwijt. Je hebt het over basic in combinatie met Arduino? Maar Arduino sketches zijn c++ ?
Verder heb je het over visual studio, dus dan denk ik dat het over vb.net hebt?

Wat doe je nou precies en wat wil je?
Of gebruik je de visual studio extension voor Arduino? Maar ook daar werk je dus niet in basic maar in c++...

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2021, 16:04:52 »
De arduino is hier slechts hardware interface tussen Loconet en computer. De arduino regelt de loconet bus zelf en sluist de informatie van loconet door over of USB of TCP naar een computer applicatie gemaakt in VB. En andersom moet het dan ook werken. Dat je vanuit VB een instructie stuurt die de arduino dan voor je op de loconet bus zet.


Je kan overigens ook de arduino er uit laten. In theorie moet het ook werken met slechts een losse usb-TTL converter en deloconet hardware (dus dat beetje elektronica wat je nodig om met loconet te kunnen werken, een opamp en een transistor en wat weerstandjes). Dan moet dat ook werken. Maar je moet dan zelf veel meer aanklooien aan de VB kant van het verhaal. Wat ik van Jowi's links zie, heeft men dat al werkend in C# gekregen. ..grapje, slecht advies

De arduino als brug is met een standaard programma toch wel zo makkelijk. Plus je kan die arduino altijd nog hergebruiken om bijvoorbeeld een fysiek schakelpaneel of een throttle te maken ofzo.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2021, 17:58:30 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2021, 16:48:19 »
Citaat van: bask185
Je kan overigens ook de arduino er uit laten. In theorie moet het ook werken met slechts een losse usb-TTL converter en deloconet hardware (dus dat beetje elektronica wat je nodig om met loconet te kunnen werken, een opamp en een transistor en wat weerstandjes). Dan moet dat ook werken.

theoretisch "correct", praktisch niet bruikbaar. Met name de collision-detection en (multiple)access fases van het LocoNet protocol krijg je op deze manier niet voor elkaar. De constraints liggen daar in het micro-seconden (us) bereik... ;)

@Dick Klaassen

Een goed LocoNet USB Interface is de LocoNetIF van RoSoft.  In VB gewoon een "ComPort" op je Form slepen, instellen op 19.200 N.8.1 en HW Flowcontrol en gaan met die banaan.

De LocoNet commandoset kun je hier: https://www.digitrax.com/static/apps/cms/media/documents/loconet/loconetpersonaledition.pdf vinden :)

Grtzz & suc6,
Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2021, 17:57:45 »
Maakt Loconet niet gebruik van Canbus voor de communicatie? Zou je dan in dat geval niet met een goedkoop MCP2515 kaartje aan de Arduino het een en ander kunnen doen? De MCP2515 neemt dan alle protocolaire zaken, zoals collision detection en error handling over.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2021, 18:05:54 »
Citaat
Maakt Loconet niet gebruik van Canbus voor de communicatie?
Nee. Ze gebruiken Rs232 voor de timing. Je gebruikt ook de Tx/Rx pinnen. En op elektrisch vlak is het 1 lijn die met een opamp en een transistor aan de Tx/Rx hangen. Het geheel is half duplex, werkt op ~10V en het lijkt in dit opzicht een beetje op rs422.

Ze maken verder ook gebruik van ethernet technieken om berichten te versturen. Volledig met collision avoidance en detection.

Het is eigenlijk echt net een LAN.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2021, 20:26:20 »
Maar dat zegt me nog niet veel, omdat Canbus ook sterk lijkt op Ethernet met Collision avoidence en detectectie. Dat is dus ook een echte Lan en ook net als veel andere hardware in wezen half duplex. Hoe de fysieke koppeling met de bus gebeurd weet ik niet (daar heb ik geen interesse in) Alhoewel ik betwijfel of dat RS232 is, dat is tenslotte een serieële koppeling die voor zover ik weet een beperkte afstand kan overbruggen. Voor grotere afstanden dacht ik dat je beter RS485 kunt hebben. Maar eigenlijk vindt ik dat tegenwoordig te primitief om een LAN mee te bouwen, doet met teveel denken aan het geknutsel met SLIP over 14kb modems uit de grijze oudheid.

Maar goed, ik weet het dus ook niet, vooral omdat de informatie op het WWW bijzonder summier is.
Overigens is er een bibliotheek beschikbaar om een Arduino te koppelen, https://www.arduino.cc/reference/en/libraries/loconet/, in de bijbehorende documentatie is ook een schema beschikbaar voor de aansluiting.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2021, 20:29:36 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8677
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2021, 20:38:46 »
Voor arduino is dit ook een goede webzijde om eens je licht op te steken: Pgahtow: LocoNet. Daar kan je alles vinden om je Arduino te koppelen aan LocoNet. Mogelijk kan je daar ook iets mee om te kijken naar het omzetten naar PC.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 28 juni 2021, 21:01:02 door Reinout van Rees. Reden: url tag gefixt, hoop ik »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2021, 22:18:58 »
Maar dat zegt me nog niet veel, omdat Canbus ook sterk lijkt op Ethernet met Collision avoidence en detectectie. Dat is dus ook een echte Lan en ook net als veel andere hardware in wezen half duplex. Hoe de fysieke koppeling met de bus gebeurd weet ik niet (daar heb ik geen interesse in) Alhoewel ik betwijfel of dat RS232 is, dat is tenslotte een serieële koppeling die voor zover ik weet een beperkte afstand kan overbruggen.
Nee echt waar, ze gebruiken Rs232 voor het timing gedeelte. De uart draait op iets meer dan 16 kbps. Alleen voor de elektra gebruiken ze dus een opamp en een transistor om met hogere spanningen de data te versturen. Ze gebruiken de middelste 2 polen voor dit signaal en de 2 polen daaromheen zijn de ground. De buitenste 2 polen voeren een verzwakt baanspanningsignaal waarmee je A boosters kan synchen en B overige apparaten zoals throttles mee kan voeden.


In het digitrax docu van Loconet hebben ze het over kabellengtes die niet minder zijn dan die van een rs485 bus. Het schijnt echt geweldig te zijn voor EMC enzo. Hoewel ik betwijfel of het beter dan Rs485 is... Wat jou mcp can chips doen aan communicatie en timing en het hele networking enzo, dat doet hier de arduino en alle andere loconet apparaten. En ja dat is omslachtig, maar het werkt wel.  Ik ben het met je eens dat can bus of rs485 makkelijker zou zijn geweest. Xnet werkt ook met Rs485.

Dus ja ik geloof dat If it works, it aint stupid hier van toepassing is  ;D.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2021, 22:42:57 »
Bas

Ik geloof je zonder meer. Maar dat zijn hardware zaken waar ik eigenlijk niet echt in geïnteresseerd ben. Verder, RS232 associeër ik met D pluggen, daar heb ik héél lang geleden iets te veel aan gesoldeerd om printers en modems aan de praat te krijgen.
Het grote voordeel van die MCP2515 kaartjes is, dat je de hele afhandeling van het protocol en hardware niet op de Arduino hoeft te doen, ik gebruik zelf 500Kbs als snelheid van de Canbus, dat is het maximum dat de betreffende kaartjes zonder problemen aankunnen. Dat bied  me daardoor extra ruimte om iets meer te gaan doen dan alleen bezetmeldingen en wissel/sein standen. Maar goed, dat valt buiten de context van dit draadje.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dick Klaassen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2021, 10:12:28 »
Dank voor je reactie, ik heb, denk ik inderdaad iets gevonden waar ik mee verder kan.

Dick Klaassen

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #13 Gepost op: 29 juni 2021, 10:30:56 »
Dit is wat gedaan heb. En ja, daar heb je (op de Arduino) ook c++ voor nodig, maar daar ben ik een stuk minder handig in.
Visual Studio is een programmeeromgeving waarin je zowel C als Basic kunt gebruiken, ik doe dat laatste.



Ik ben nu begonnen met de hardware, kijken hoever ik kom.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Loconet via USB mbv Visual Studio
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2021, 10:41:40 »
Netjes ! (y)