Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Brawa Rheingold, materieelbespreking.  (gelezen 13109 keer)

GORILLUS

  • Gast
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #30 Gepost op: 07 juli 2021, 11:19:01 »
Gisteren werd de lang verwachte en reeds eerder gereserveerde Brawa baureihe 01 met de post gebracht.
Dus hup uit de doos en even bewonderen en daar was mijn eerste gedachte dat deze loc er niet zoveel beter uit ziet als de latere versies van Roco, maar goed aan de gang er mee.
Na de loc uitgepakt te hebben en even analoog langzaam op een kort stukje rails getest te hebben werd het tijd om de Esu loksound 5 er in te bouwen.
Zoals ik normaal wel van Brawa gewend ben zit er dan een duidelijke handleiding bij hoe de loc te openen.
Meestal een paar schroefjes en de boel is open.
Dus zoals in de handleiding aangegeven de onderdelen losgehaald en de laatste schroef er uit gedraaid.
Hey, de kap zat nog steeds vast… en na lang onderzoeken kwam ik er achter dat het vastgeklikte machinistenhuis de boel vast hield.
Dat voorzichtig losgehaald en ja… de kap ging los.
En toen kwam de eerste irritatie, wel ruimte voor de decoder maar niet standaard voor de speaker.
Achter de keteldeur zit een aansluiting van 2 pennetjes voor een speaker, maar een kabeltje om deze aan te sluiten is niet bijgeleverd.
Dus na wat passen en meten zit de speaker nu strak boven de decoder geplakt en dat past maar net.
Dus nu de boel weer in elkaar.
Voorzichtig had ik het machinistenhuis losgehaald om de ketel er weer op te zetten en dat ging prima, die sloot in één keer aan.
Schroefje aan de onderzijde vast en nog even het machinistenhuis er weer op.
Toen kwam de volgende irritatie, dat klikte dus niet meer vast.
Wat ik ook probeerde het leek net of het gekrompen was.
Na een flink aantal keren onderzoeken wat het probleem nou was en niet gevonden te hebben is het uiteindelijk met meer kracht en toch wat beleid gelukt om het vast te krijgen.
Nou werd het tijd om een paar proefrondjes te rijden en het geluid te testen…dat was verder goed en nu nog even wat aan de decoder inregelen.
Geluid uit, langzaam rijden en ik hoor steeds een raar krakend geluidje in het drijfstel.
Wat is dat nou?
Loc op zijn rug en ik zie dat werkelijk het hele drijfstel en alle andere assen kurkdroog zijn, geen vet of een druppeltje olie te bekennen.
Dus de loc maar zoals in de handleiding aangegeven gesmeerd en daarna was het krakende geluidje weg.
Dan even de Esu testwagon er achter om de snelheid een beetje te kunnen bepalen en na ongeveer een half uurtje inrijden ontspoort de 01 ineens en staat helemaal scheef.
Er is een stang van het drijfstel los gekomen en ik kijk even mijn ogen uit.
Locomotief op een stukje schuim gelegd en ik zie dat er op de plek waar de stang is losgekomen een klein pennetje in hoort te zitten.
Met een zaklantaarn de baan afspeuren en zowaar vind ik het ook nog.
Met een pincet en veel geduld lukt het me uiteindelijk om het pennetje er weer in te zetten en ik voel dat het er inklikt, waarschijnlijk was dat vanuit de fabriek niet het geval geweest.
Maar na een avond van uitproberen, proefrijden, repareren en irriteren en omdat de rijeigenschappen ook niet super zijn ben ik van mening dat dit niet de normale Brawa kwaliteit is.
Misschien heb ik een weer een maandag ochtend model, maar ook met de vorige twee Brawa aankopen heb ik de nodige problemen gehad ( ééntje nieuw uit de doos en een gebroken tandwiel) en heb ik nu besloten maar niet de baureihe 02 aan te schaffen.
Voor mij voorlopig even geen Brawa locomotieven meer.
Ik hoop dat de bestelde Brawa Rheingold set me wat meer plezier geeft.

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #31 Gepost op: 07 juli 2021, 13:30:19 »
Dit is precies waarom ik een haat-liefde verhouding met Brawa heb.
Bij mijn Rheingold wagens moest ik de wagenbodems vastklikken, de wielen liepen er op vast.
En sommige assen zaten er niet goed in.


Het niet oliën van het drijfwerk wordt bewust gedaan.
Anders kan je bij het uit en weer inpakken van de loc overal olievlekken krijgen, doordat het plasticfolie kan verschuiven.
Die is slim
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

GORILLUS

  • Gast
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #32 Gepost op: 07 juli 2021, 15:20:13 »
Dat het drijfwerk niet is gesmeerd omdat het anders olie vlekken geeft, dat vind ik wel een goede opmerking. (y)
Maar ook nergens wat vet op de tandwielen in de tender.
Dat lijkt me wel normaal, ik denk dat deze loc even vergeten is :)

Dave.......

  • Online Online
  • Berichten: 3843
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #33 Gepost op: 08 juli 2021, 03:59:28 »
Oja, dat is gek.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #34 Gepost op: 23 juli 2021, 10:47:10 »
Prachtige set. Zat met vol bewondering naar mijn rijtuigen te kijken.

Vraagje aan de kenners, klopt de personenrijtuig volgorde wel?
Naar mijn weten is het SAd-SAkd-SBd-SBkd. Dus één couplage A en een couplage B. Met de rijtuignummers op de set wordt het een B-A-A-B samenstelling. Wie weet of dat wel hysterisch (historisch) correct is?

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #35 Gepost op: 23 juli 2021, 10:51:44 »

Ik heb ze netjes in de Brawa volgorde in de vitrine gezet maar kijk met interesse mee met deze vraag
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #36 Gepost op: 23 juli 2021, 12:15:35 »
Volgens het Rheingold boekje was de samenstelling: baggage, 1e keuken, 1e, 2e keuken, 2e. En de keuken aan de kant van het rijtuig zonder keuken.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #37 Gepost op: 23 juli 2021, 13:54:42 »
Precies, Fred. Dat heb ik ook gelezen. Ik ben bang dat Brawa hier een vergissing heeft gemaakt.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2021, 15:51:54 »
De volgorde van de wagens is gelijk aan de bovenste samenstelling van onderstaand plaatje, dus wagen 4 - 3 - 2 - 1. Ik heb echter geen idee waar ze deze samenstelling dan weer vandaan hebben toen ze dit overzicht hebben gemaakt.




(Bron: ik dacht ergens op DSO :angel: )

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2021, 20:26:45 »
BAAB is in 28-29 correct. Later waren er andere samenstellingen. Dus voor 28 is Brawa correct. Tip voor de deelnemers aan dit draadje: dat je ergens iets leest zegt alleen iets over het jaar waarin de waarneming wordt gedaan. Bij de DRG en DB waren er per jaar zoveel wijzigingen dat 1 foto geen uitspraak kan geven voor een hele decade.

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #40 Gepost op: 27 juli 2021, 10:01:38 »
Dank voor de info! Brawa heeft het dus goed. Dat is fijn, hoewel ik een AABB samenstelling persoonlijk leuker had gevonden. Maar ach, dat is een persoonlijke voorkeur. Desalniettemin heeft Brawa een prachtig stukje werk neergezet.

En een hele interessante afbeelding rijker. Die sla ik maar even op  (y)
De combinatie Rheingold met CIWL rijtuigen vind ik errrrug leuk. Helaas FdO en EdN, die heeft LS Models nog niet uitgebracht. (rivarossi wel).  Maar dat komt vanzelf wel goed.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

HenkWinsum

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #41 Gepost op: 27 juli 2021, 14:59:09 »
Dank voor het mooie overzicht!

Vraag: ik was in de veronderstelling dat de Rheingold vanuit HvH naar Basel tot 1956 uit 3 klassen (ABC) bestond, en daarna uit alleen eerste klasse. Klopt dat?
Zie ook http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/f-zug-rheingold.html.

Groet,
Henk

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #42 Gepost op: 28 juli 2021, 20:13:14 »
Henk, ik ga een poging doen om deze ingewikkelde vraag te beantwoorden. Want, in de jaren '50 zijn er meerdere Rheingold's geweest om het maar even simpel te zeggen. De volgende info heb ik gevonden:

1951: In 1951 is de Rheingold opnieuw gestart met treinnummer F163/164. Naam: Rheingold Express Deze trein voer alle drie de klassen (ABC rijtuigen). Bovendien zat er een CIWL WR in de trein.
1952: Een tweede verbinding Nederland-Zwitserland komt van de grond met treinnummer F9/10. Rijdt een iets andere route door Duitsland. Deze trein voer alleen 1e en 2e klasse! De naam was Rheinpfeil.
1953: vanwege verwarring over de naamgevingen werden de treinverbindingen hernoemd. De kwalitatief beste verbinding was de F9/10 en kreeg de naam Rheingold. De F163/164 kreeg de naam Loreley-Express
1955: vanaf dit jaar komen er DSG WR's in de volledige route voor, dus ook op het traject in NL.
1956: afspraak om 3e klasse te schrappen, net als in Nederland. Dit heeft effect op de treinstammen:
     - F9/10 Rheigold krijgt alleen 1e klasse.
     - F163/164 Loreley-Express krijgt 1e en 2e klasse.

Hopelijk verduidelijkt dit de zaak een beetje. De werkelijkheid is soms best ingewikkeld.

Nu maar snel terug naar de Brawa vooroorlogse Rheingold voordat we te ver off-topic gaan.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

oranda-jin

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #43 Gepost op: 29 juli 2021, 16:12:56 »
Sneak peak 2   :)


Let op: de tweede foto is een kleurenvergelijking van de huidige set van Brawa en hun eerder (zo rond de aankondiging van deze sets) uitgebrachte Brawa 45410 - Gepäckwagen Bauart Pw4ü Pr 16 "Rheingold" van de DRG. Deze wagen heeft bedrijfsnummer Karlsruhe 90062 en was samen met nummer 90063 als extra bagagerijtuig voor de Rheingold voorzien. In sommige gevallen (*) was het namelijk vereist om aan beide zijden van de trein een bagagerijtuig te hebben, als buffer tussen de locomotief en de reizigers.

(*) Ik weet niet precies welk jaar/welk traject dit vereist was.


(klik op de foto's voor groter)






(de "uitgevouwen" vouwbalg is hier nog niet gemonteerd, vandaar het "gat" tussen de rijtuigen)




Geachte lezers,

* Alle rijtuigen in Brawa-set 45916 hebben als koersbord 'Amsterdam - Luzern'.

Bij mijn weten kwamen in de 30er jaren de SPw4ü-28, SB4ü-28 Wagen 1 en SA4ük-28 Wagen 2 uit Hoek van Holland; de SA4ü-28 Wagen 3 en SB4ük-28 Wagen 4 uit Amsterdam. In Utrecht werden beide delen gecombineerd.
De samenstelling van Brawa-set lijkt dus wel juist, maar de koersborden van de bagagewagen en Wagens 1 en 2 kloppen dan niet.

Op de mij bekende afbeeldingen van de nog uit te leveren extra 'Rheingold'-rijtuigen Brawa 46430 SB4ü Wagen 5 en 46434 SB4ük Wagen 6 lijken deze rijtuigen als koersbord 'Amsterdam - Basel' te hebben.



* Later in de crisistijd was de minimale samenstelling: SPw4ü-28, SB4ü-28 en SA4ük-28 van/naar Hoek van Holland; en een SAB4ü-28/34 van/naar Amsterdam.
In 1934 zijn de SB4ü-28 10 704, 10 706 en 10 710 omgebouwd in SAB4ü-28/34 met een kleine keuken (en onveranderd rijtuignummer).
Misschien is zo'n omgebouwd rijtuig een ideetje voor Brawa ? Aan de buitenzijde van de bak hoeft alleen aan elke kant een klassecijfer '2' in '1' te worden gewijzigd (eventueel ook nog de onderhoudsdatum), verder moet de helft van het interieur worden aangepast.

* De rijtuigen in Brawa-set 45916 zijn als volgt genummerd:
   SPw4ü 105 001 Köln
   SB4ü 10 702 Köln Wagen 1
   SA4ük 10 501 Köln Wagen 2
   SA4ü 10 502 Köln Wagen 3
   SB4ük 10 707 Köln Wagen 4

Dit zijn rijtuignummers na de omnummering van 1931.

Voor deze omnummering zouden de nummers als volgt zijn geweest:
   SPw4ü 90 001 Köln
   SB4ü 24 502 Köln
   SA4ük 20 501 Köln
   SA4ü 20 502 Köln
   SB4ük 24 507 Köln

* citaat:
"Da zwischen Mannheim und Basel bis 1934 ein zweiter Gepäckwagen als Schutzwagen benötigt wurde, wurden Ende April 1928 die beiden badischen Gepäckwagen Pw4ü Bad-06 Karlsruhe 90035 und 90051 (ab 1930: 107 596 und 107 892) sowie im Mai 1928 die peußischen Pw4ü Pr-16a Karlsruhe 90062 und 90063 (ab 1930: 107 976 und 107 986) hergerichtet, sie erhielten den violetten Sonderanstrich."



Brawa 45406: Pw4ü-Pr16a 90063 Karlsruhe
Brawa 45409: Pw4u-Pr16a 107 976 Karlsruhe
Brawa 45410: Pw4ü-Pr16a 90062 Karlsruhe
Brawa-set 1802: Welk nummer de extra bagagewagen in deze set heeft, is mij niet bekend (maar misschien: 107 986 ?).

Als extra bagagewagen voor Brawa-set 45916 komt dus alleen Brawa 45409 in aanmerking. Wel irritant is dat bij mijn exemplaar de gemonteerde ingetrokken vouwbalgen zijn gelijmd, wat vervanging (aan een kant) door de bijgeleverde uitgevouwen versie lastig maakt.

* Op vrijwel alle foto's in bij mij aanwezige literatuur rijdt op het traject Nederland - Keulen - Mannheim de bagagewagen direct achter de locomotief. In de 30er jaren was Mannheim een kopstation; hier ging de Bay S3/6 (DRG Br 18.4/5) van de trein af en werd andere (achter-) zijde het extra bagagerijtuig en de Bad IV H (DRG 18.3) bijgeplaatst.

De samenstelling van mijn Rheingold is dan ook geworden zoals de deze heeft gereden op het traject Mannheim - Basel tussen 1931 en 1934: Liliput 104003 Lok 18 322 + Brawa 45409 Pw4ü-Pr16a 107 976 Karlsruhe + Brawa-set 45916 SB4ük Wagen 4 + SA4ü Wagen 3 + SA4ük Wagen 2 + SB4ü Wagen 1 + SPw4ü (totale lengte over de buffers: circa 180 cm); foto volgt nog.



NB: Al een hele tijd heb ik Liliput-set 821 (af fabriek met kortkoppeling en verlichting) met rijtuignummers van voor 1931. De grootste tekortkoming van deze set is dat de daken van de beide 1e Klasse en van de beide 2e Klasse onderling gelijk zijn (dus geen verschil tussen met of zonder keuken).
Verder hebben deze rijtuigen geen violette maar een meer 'blauwe' kleur, een beetje zoals die van de naoorlogse 'Rheingold'. Ergens (maar waar ook al weer ?) heb ik gelezen dat dit klopt voor de begintijd van de vooroorlogse 'Rheingold'. Maar de extra bagagewagens van Brawa passen hier dus niet bij. Misschien wel bij een of meer van de MäTrix versies ?



Dank u voor uw aandacht.

Grtn, Hans
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2021, 09:01:38 door oranda-jin »

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Brawa Rheingold
« Reactie #44 Gepost op: 29 juli 2021, 17:05:05 »
Ik zie een opschriftensetje aankomen met andere koersborden en rijtuignummers. 8)

Helaas is het onwijs lastig om een gelijke kleur paars geprint te krijgen.... Waren deze koersborden altijd paars, of soms ook wit met zwarte tekst? Dat zou het een stuk makkelijker maken.

Groet,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram