Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Anicubic advies nodig  (gelezen 3409 keer)

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Anicubic advies nodig
« Gepost op: 14 juni 2021, 12:09:11 »
Ik heb pas een anicubic printer,de uiltjes die erbij zitten ging goed.
Nu heb ik wat andere dingen van thingyverse maar het enige wat er gebeurt is dat de prints niet aan het bed blijven plakken met als gevolg dat ik een bos spaghetti heb wat aan de printkop blijft hangen.
Enig idee hoe dit opgelost kan worden?
Het bed is gesteld en mooi level.
Heb een filmpje op mijn facebook gezet

https://www.facebook.com/rene.wesselius.3/posts/997081154370690?notif_id=1623664834527972&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6109
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2021, 12:55:35 »
Er is al eens een anicubic gestart. :angel:

Je hebt geleveld.

Nu Home nog een 0,1 mm stapje naar beneden bijstellen.
De stappen omhoog en naar beneden tijdens printen niet zo snel laten verlopen.
    (als bed naar beneden is en weer omhoog moet, trekt deze vacuüm, waardoor object losgetrokken wordt?)

Zie ook de andere reacties in vorig draadje..... (y)

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2021, 13:11:26 »
@Ronald dat andere anycubic gaat over resin printers toch?
Ik heb een filament
Ik heb het bed gesteld met het papiertje ertussen zoals in de beschrijving staat.
Toen de bijgeleverde uiltjes geprint en dat ging probleemloos.
Met andere objecten blijft het spul niet op het bed plakken
En hoe kun je de stappen dan"verlangzamen"? De gebruiksaanwijzing die er bij zit is zeer uitgebreid......zet de printer aan.....Print.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2021, 13:45:36 »
Ronald is een beetje in de war  ;D

Als je met PLA print heb je geen verwarmd bed nodig. Gebruik de speciale 3D plakspray. Bv. bij 1-2-3D te koop.
Als je met ABS print heb je een verwarmd bed nodig maar dan nog gebruik ik die spray omdat die nog beter plakt bij hogere temp'n.
Met vriendelijke groet, Martin

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2021, 14:24:50 »
Ik print PLA ook altijd met een verwarmd bed, wel iets minder warm dan bij ABS. En als de afstand goed is, inderdaad ook met een papiertje er tussen waarbij je dus wel wat weerstand begint te voelen als je die wilt verplaatsen, dan blijft dat bij mij goed zitten.

Maar als de uiltjes wel goed gaan dan zou de afstelling op zich goed moeten zijn.
Gebruik je voor de andere zaken andere settings?

Wat print je, en hoeveel contact hebben die onderdelen met het bed vergeleken met de uiltjes?
Bij kleine contact punten zorg ik altijd dat hij een wat groter contact oppervlakte krijgt door bij "build plate adhesion" een "brim" te printen.

Hierdoor gaat het bij mij dan meestal wel goed.

Groet,
Roelco


Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2021, 15:46:14 »
Ik heb PLA én een verwarmd bed 60 graden. De printkop 210 graden....dit zijn de standaard instellingen waarmee de uiltjes zijn geprint.
Ik heb al van alles geprobeerd,van kleine oliedrums tot een trambody en alles ertussenin qua maat. Met brim,zonder brim,full buildplate en ga zo maar door.
Ik gebruik downloads van thingyverse en ultimaker cura 4.9.1.
Het gaat bij het eerste draadje leggen al fout,het blijft wel/niet op het bed plakken en wordt dan meegetrokken door de printkop en dat wordt dan een zooitje.
Het gekke is dat het als je hem laat door printen het wél goed op de volgende laag hecht.....maar dan is de schade al aangericht :-\
Ik ben een absolute NONO en lijdend aan chronische digibetis in deze materie dus heb ik in de settings ook niets veranderd aangezien ik dan geen idee heb waarmee ik bezig ben

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2021, 17:12:45 »
Hallo

Herken het probleem.
Hoe print je de uiltjes ? Met tussenkomst van cura ? Of rechtreekt de SD kaart in de printer en gaan met die banaan.
Als je rechtstreeks de SD kaart gebruikt met de uiltjes is het een setting in cura. Cura heeft een heleboel instellingen.
Kan morgen eens mij cura instellingen door geven. Kijken of dat het probleem oplost.
Wat doet de printer als hij begint met printen trek hij de pla eerste iets terug en vervolgens beging hij dan met printen ?
Wat ik altijd doe is bij de aller eerste lijn die de print gaat zetten help ik met het pla extra doorduwen. Knijp dus de klem in van waar de pla door gaat bij de motor en duw zelf een beetje door totdat hij mooie lijnen zet en dan kan ik zijn gangetje laten gaan. Mij printer zet bij mij eerste een omlijning van het object en beging dan aan het object. Dit is maar 1 laag. Deze omlijning gebruik ik zodat ik weet of het goed of fout gaat met de eerste lijn. Weet niet hoe oud de printer is maar heb je al het bed gecontroleerd dat hij nog recht is. Leg er maar eens een waterpas of ed op het bed. Sommige anicubic hebben daar last van waar onder de mijne.  :(  Start de printer altijd in het midden ? Of verplaats je het object in cura ? Is de kop schoon van plastic. Zitten er geen draden aan ? Wat al gezegd is als de bodum klein is maak ik het groter.  Tinkercad is een heel simpel online 3D tekenprogramma met veel online tutorials.

Groeten Ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2021, 17:18:08 »
Ik heb ook een ervaring met het niet plakken op de plaat. Bleek later dat ik in de lucht aan het printen was. Kijk dus of je object ook idd op de grond staat  ;)
Controleer dit in je programma en niet visueel in je printer. Trek desnoods je object door je virtuele base heen.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2021, 17:26:06 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2021, 17:20:20 »
Hechting kan een probleem zijn bij kleine voorwerpjes. Die kun je met een hechtlaag printen (Adhesion instelling in Cura). Dat vergroot de eerste oppervlakte laag. Ik gebruik een glasplaat op mijn printbed. Die wordt mee verwarmt en daar kun je dan een laagje hairspray op spuiten om de adhesie te verhogen. Voordeel is dat ik in 99,9 van de 100 keer nooit een adhesion laag mee moet printen en de laklaag kun je gewoon er afwassen. Als je 2 glasplaatjes hebt dan kun je die uitwisselen zodat je model af kan koelen terwijl je het 2e model aan het printen bent.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2021, 17:22:12 »
Kleine toevoeging. Je printer wel instellen op de extra dikte van de glasplaat.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2021, 21:29:24 »
Ik heb geen verwarmd printbed op mijn filamentprinter. Gebruik een lijmroller, die een tape op het printbed rolt. Wel de permanente versie. Gaat heel lang mee voordat je bij moet rollen. Geen Pritt-stift gebruiken, zoals door sommigen wordt aangeraden. Dat wordt een smeerboel en droogt eigenlijk gelijk uit. De lijmroller is veel duurzamer.

Zoiets:

https://www.amazon.co.uk/Pritt-Permanent-Disposable-Adhesive-Scrapbooking/dp/B003LHGS1E

Of merkloos, van Pipoos bijvoorbeeld
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Aford

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Groeten René
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2021, 22:29:36 »
Trek desnoods je object door je virtuele base heen.

En nu ben ik je helemaal kwijt......Je schrijft in het Nederlands maar het had net zo goed Chinees kunnen zijn want ik begrijp er niets van......
Hier een foto van wat er gebeurd,bed is vlak(gecontroleerd)

De uiltjes zijn geprint op de sd card die er bij zat,de printer is nieuw.

@Bart v D hoe dik is de glasplaat?









BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2021, 08:43:15 »
Mijn glasplaatjes zijn 3,5 mm dik. Gewoon normaal vensterglas. Ze worden op hun plaats gehouden met papierklemmen.

Misschien heb je aan de volgende punten iets:
1 - Zorg dat je ontwerp altijd "land" voordat je het wegschrijft/bewaard als een STL file.
2 - Je kan in de slicer software altijd "support" aan zetten. Als het model geen support nodig heeft dan gebeurd er niets.

Succes
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2021, 10:11:28 »
Als ik die foto's zo zie denk ik eerder dat je printkop de glasplaat raakt en niet dat het filament niet plakt. Opnieuw uitlijnen lijkt me.
Probeer anders nog eens zo'n uiltje te printen en kijken wat er gebeurd. Na de 1e paar lagen kun je de printer weer stoppen.

Door de base trekken bedoel ik mee dat je in een 3D programma je object vrij kunt bewegen in een virtuele omgeving waar altijd een grondplaat (base) aanwezig is. Als je je object oppakt kun je hem net zo makkelijk door de grondplaat heen trekken als dat je hem meters erboven laat hangen. Zie de basic youtube uitleggen over 3D programma's. Ik gebruik TinkerCad en daar zijn al voldoende filmpjes over.

In ieder geval is het vallen en opstaan met een 3D printer en zolang je je geduld kunt bewaren en kijkt wat er precies gebeurd kom je er wel uit.
Het is geen rocket science. Het zijn gewoon wat (stappen) motortjes die je printkop aansturen.

PS: ik vind je draadje met al die verhaaltjes erg leuk  (y)
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2021, 10:16:16 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1952
Re: Anicubic advies nodig
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2021, 10:19:23 »
Aan de uiltjes te zien gaan het printen op zich prima, dus de afstand van printer kop naar glasplaat zit dan wel goed.
Je geeft wel aan dat je de uiltjes print direct van de sd kaart. Dus geen Cura er tussen. En die andere zaken print je wel vanuit cura.
Dus moet je het denk ik toch echt zoeken in de instellingen van Cura.
Die voor de uiltjes is dan alleen wat lastig te controleren.

Kun je op de printer ook zien welke temperatuur hij gebruikt tijdens printen?
En is die in beide gevallen gelijk? ( heb een andere printer, en daar kun je dat wel zien )
Zelf print ik met een temperatuur van 200 graden, en bed op 60.
Maar naast die temperatuur kun je dus ook nog regelen hoe snel de ventilatoren moeten draaien, hoe snel de aanvoer van het materiaal moet zijn, en nog veel meer zaken. En wat zaken verkeerd geeft gelijk een verkeerd eindproduct.

Zoek anders eens op internet naar de juiste instellingen voor jouw printer. Heb hiervoor bij mijn printer ook voordeel gehad. Duurde ook even voor het eerste printje er goed uit kwam.

Groet,
Roelco