Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?  (gelezen 3397 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Gepost op: 12 juni 2021, 16:54:32 »
Ik heb de volgende configuratie:
PC (WIN7) met RocRail besturingssoftware
Centrale: ESU ECoS2
Wisseldecoders: 4x ESU Switchpilot 2.0 (DCC, magneetschakeldecoders met 4 wisselaansluitingen elk, omschakelspanning onafhankelijk van de baanspanning door een 32VA analoge Märklin-trafo)
Locdecoders: 20x divers (MFX en DCC / Railcom, geen aparte functiedecoders in rijtuigen) De locs zijn nog bezig te leren remmen, BBT heet dat in RocRail.
Bezetmelders: 6x ESU Detector Standard
Boosters: geen

Nu loop ik tegen het probleem aan dat telkens een bezetmelding faalt, dus een trein in een sector wordt niet of heel laat gedetecteerd, waardoor een loc door de stopmelder schiet en het leren remmen de soep in draait. Er zijn twee secties waar de score voor falen vrijwel 100% is, de rest is min of meer willekeurig en voor mij op het ogenblik (nog) niet toe te wijzen aan een bepaald blok, specifiek materieel oid.
Nu ben ik van plan het aantal opstelsporen nog met twee uit te breiden èn alle opstelsporen in twee blokken te verdelen, waardoor er twee korte treinen achter elkaar zouden moeten kunnen staan. dan zou het aantal treinen nog verder moeten toenemen naar 24-30. Ook wil ik er in de toekomst een klein raccordement aan toevoegen waarop een Sikje rondscharrelt.
De voeding van de ECoS gaat de laatste tijd als een razende tekeer, waarschijnlijk als gevolg van de oplopende buiten- en dus binnentemperatuur. Misschien heeft dat ermee te maken, misschien ook niet. Het heeft een paar maanden goed gefunctioneerd.

Ik sta voor een raadsel. In eerste instantie gaf ik Rocrail de schuld, omdat het leek of herstarten van het pakket het probleem oploste, maar dat lijkt toch niet het geval. Nu heb ik een paar maand geleden de waarschuwing van een medeforummer gehad dat 15 tot 20 locs op een modelbaan wel het maximum zou zijn. Zou ik daar tegenaan lopen nu? Hoe heeft Railz of MiWuLa dat dan opgelost? Daar rijden er ongetwijfeld veel meer lijkt me. Wat zijn de symptomen in zo'n geval? Heeft iemand ervaring met dergelijke aantallen? Zou bijvoorbeeld het uitschakelen van BBT het probleem oplossen? Goede suggesties welkom!

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 819
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2021, 17:32:40 »
Ik heb meer dan 50 locomotieven / treinstellen op mijn baan staan. Die rijden natuurlijk nooit allemaal tegelijk maar 20 zou dus zeker geen probleem moeten zijn. Ik heb er wel voor gezorgd dat bij de locs die in het schaduwstation staan alle functies, zoals licht en geluid, uit staan.

Ik zou de focus op die twee bezetmelders zetten waarvan je 100% zeker bent dat die falen. Wat gebeurt er als je BBT in het betreffende blok uitzet?
Gaat het ook fout als er maar 1 loc op de baan rijdt die het betreffende blok in rijdt? Betreft het de Enter of de In melder? Heb je een timer ingesteld die voor vertraging van de In melder zorgt?
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2021, 17:36:35 door AlbertG »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2021, 19:13:57 »
Of je tegen de grenzen aanloopt kun je eenvoudig controleren door de baanspanning te meten. Gelijkrichter aan de railaansluiting van de centrale en daar een gelijkspanningsmeter aan. Als je echt tegen de grens zit zal de spanning zo af en toe onderuit gaan.

Wat de detectieproblemen betreft, heb je ongedetecteerde secties en voed je die wel via een diodeschakeling?

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5534
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2021, 19:45:41 »
Aai, geen boosters??
Dus alles moet via je centrale gestuurd worden!!

Ik heb het anders gedaan.
Centrale stuurt boosters aan en elke booster een deel van de baan.
Centrale stuurt maar 1 stukje spoor aan: het programmeer spoor.
Alle boosters en de centrale worden gevoed met een Oltronix voedinkje van 300VA.
Is een keer een uitgave maar voorlopig geen voedingsproblemen.
Werk met stroomdetectie modules van Rosoft.biedmeer.nl en van Flootdland.nl/aim .
Doen het ook al jaren prima, tot m’n pc overleed.
Maar rest systeem werkt nog altijd.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2021, 19:48:28 »
Hartelijk dank voor de reacties tot zover. Daar kan ik alvast mee aan de slag, maar verdere suggesties natuurlijk welkom.

Wat de detectieproblemen betreft, heb je ongedetecteerde secties en voed je die wel via een diodeschakeling?

Ik was even vergeten te melden dat ik 3-railer ben en gebruik maak van massadetectie. Enkel de wisselstraten zijn ongedetecteerd. Ik vermoed echter dat je opmerking niet van toepassing is. Ik hoor graag even of dat correct is.

Aai, geen boosters??
Dus alles moet via je centrale gestuurd worden!!

Daar heb ik ook aan gedacht. De centrale kan 7A leveren als ik het goed heb. Tot nu toe heeft 'ie het altijd prima gedaan op 4A. Ik heb 'm nu naar 5A gezet, maar dat maakt voor de bezetmeldingen geen verschil. Mijn conclusie daaruit is dat het dus ws geen stroomprobleem is.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2021, 19:54:48 door 1200blauw »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2021, 20:30:59 »
Als je met massadetectie werkt dan kan je mijn opmerking over diodeschakelingen en ongedetecteerde secties vergeten.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2021, 21:59:47 »
@1200blauw
Je hebt een stroom monitor op je ECoS zitten wat geeft die aan voor verbruik?

Mvg Johan

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2021, 22:05:32 »
Ik heb ook een keer iets dergelijks gehad en alles nagelopen.
We konden steeds wel met 5 locs rijden, maar als er een zesde loc bij kwam ging de zaak plat.
Uiteindelijk bleek bij doormeten een sluiting in een stukje Loconetkabel te zitten.
Na dagenlang zoeken het kabeltje verwijderd en het probleem was over.
Met andere woorden, de narigheid kan soms in een heel klein hoekje zitten.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #8 Gepost op: 13 juni 2021, 17:13:04 »
Ik heb alvast een aantal suggesties nagelopen en een paar zaken gemonitord.

Eén van de 100% falende bezetmeldsecties bleek niet doorlopend contact te maken. Kennelijk maakte een railovergang slecht contact. Ik heb op dat punt de rails uit elkaar gehaald, de contacten ietsje bijgebogen en weer in elkaar gezet. Daarmee was het probleem voor die sectie opgelost.
Voor de andere 100%-sectie gaat die vlieger niet op. Die bleek gewoon goed contact te maken als ik 'm testte in stilstand. Desalniettemin blijkt hij nog steeds pas heel laat een trein te detecteren als ik op automatisch bedrijf overstap.

Je hebt een stroom monitor op je ECoS zitten wat geeft die aan voor verbruik?

Dankzij deze tip kon ik zien hoeveel stroom de baan verbruikt. Dat is erg handig. Hartelijk dank Johan!
Bij de start, in stilstand, blijkt mijn baan ca. 1100mA/2000mA (de ECoS geeft beide, nog niet ontdekt wat ze voorstellen precies) te verbruiken, 39°C geeft denk ik de processortemperatuur aan.
Na ca. ½ uur, in vol bedrijf met 3-4 rijdende locs en de rest stilstaand, is dat 1200mA/3100mA bij 69°C. Daarmee lijkt inderdaad 4A meer dan voldoende te zijn voor deze baan en niet van invloed op deze verstoring.

De laatste 100% falende sectie is de laatste poort (16) van een Detector die verder van de centrale verwijderd is. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Daarmee is het falen van de overige secties nog niet verklaard.

Ik heb meer dan 50 locomotieven / treinstellen op mijn baan staan. Die rijden natuurlijk nooit allemaal tegelijk maar 20 zou dus zeker geen probleem moeten zijn.

Dat is een geruststellende gedachte. Aan 50 ga ik niet komen verwacht ik.

Betreft het de Enter of de In melder?

Het betreft in alle gevallen een Enter-melder.

Heb je een timer ingesteld die voor vertraging van de In melder zorgt?

Nee, die kunnen we uitsluiten.

We gaan rustig verder met dit onderzoekje. Ik heb nog niet alle tips nagewerkt. Suggesties nog steeds meer dan welkom!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #9 Gepost op: 13 juni 2021, 17:24:09 »
Nu heb ik een paar maand geleden de waarschuwing van een medeforummer gehad dat 15 tot 20 locs op een modelbaan wel het maximum zou zijn.
Die beperking gold alleen voor Koploper, niet voor bijvoorbeeld IB-basic (32) of RocRail.
Ik neem aan dat de medeforummer die restrictie wel heeft aangebracht.

Hoe dacht je trouwens dat dit bij clubbanen gaat waar veel meer treinen gelijktijdig rijden, en het stroomverbruik het jouwe ver overschrijdt?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #10 Gepost op: 13 juni 2021, 20:38:53 »
Ik heb momenteel in Koploper 35 locs. Dat gaat tot nu toe prima. Het hangt misschien ook van de PC af waar Koploper op draait. Dat is momenteel een laptop met een Celeron processor. Wel een puntje van aandacht, zorg dat de Seriele verbinding (via de USB poort) op maximaal (115200) staat.

Groet Meino

A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #11 Gepost op: 13 juni 2021, 20:49:06 »
Ik heb 25 loks actief in Koploper en er rijder en 4 of 5 treinen te gelijk soms is er een situatie van 6.
Monitor geeft de waarden aan die 1200blauw ook aangeeft. ECos heeft dus nog over maar verder moet je niet gaan er moet een marge zijn.

Ik werk met Loconet. heel enkel wordt een melder gemist, weet de oorzaak er niet van. Spookmelding vangt die fout altijd af. Na terug zetten van de trein wordt de gemiste melder wel gezien.

Ook heel af en toe slaat de Loconet converter van ESU dicht, dan heb ik helemaal geen loconet meer. Door de spanning van Loconet te halen wordt de LNC gereset (ECoS blijft gewoon aan).

Ondank deze kleine problemen die voor mij handelbaar zijn rijdt het hier prima.

Mvg, Johan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2021, 20:04:57 »
hoi,

De laatste 100% falende sectie is de laatste poort (16) van een Detector die verder van de centrale verwijderd is. Zou dat ermee te maken kunnen hebben? Daarmee is het falen van de overige secties nog niet verklaard.

Heb je al eens geprobeerd de melder op een andere poort / aansluiting te zetten? Wat is verder van de centrale? Hebben we het dan over meters of over centimeters?

Het betreft in alle gevallen een Enter-melder.

Okee, zelfde type melder iedere keer. Is het ook iedere keer bij dezelfde lok of combinatie? Het kan mogelijk te maken hebben met voorloop-assen die niet goed decteren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2021, 20:19:54 »
dank voor de reacties! Daardoor kan ik weer een paar foutmogelijkheden wegstrepen of beter op waarde schatten..

Heb je al eens geprobeerd de melder op een andere poort / aansluiting te zetten? Wat is verder van de centrale? Hebben we het dan over meters of over centimeters?

Andere poort nog niet geprobeerd, goed idee.
Verder van de centrale betekent een 4-5 meter UTP-kabel verder. Dat zou volgens de handleiding geen probleem moeten zijn...

Okee, zelfde type melder iedere keer. Is het ook iedere keer bij dezelfde lok of combinatie? Het kan mogelijk te maken hebben met voorloop-assen die niet goed decteren.

Nee, het betreft alle of willekeurige treinen. Het zijn alle draaistellocs of treinstellen. De remsecties zijn alle 2-4 meter lang. Detectie gebeurt laat, pas nadat de trein al ca. 2 meter de sectie is ingereden.

De sectie die ik van het weekend meende te hebben gerepareerd door de contacten bij te buigen gaat vandaag even goed weer fout. Toch vind ik het resultaat bemoedigend genoeg om aan te nemen dat dat de weg naar de oplossing is. Ik wil nu de eerste rail met de laatste verbinden dmv een stroomdraad. Als dat voor één sectie blijkt te werken gaan alle remsecties eraan geloven.

Meningen en suggesties nog steeds welkom!

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8631
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan?
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2021, 07:49:22 »
Nee, het betreft alle of willekeurige treinen. Het zijn alle draaistellocs of treinstellen. De remsecties zijn alle 2-4 meter lang. Detectie gebeurt laat, pas nadat de trein al ca. 2 meter de sectie is ingereden.

Zit dan de trein compleet in de sectie? Hoeveel stroompunten heb je in die sectie? Als je maar 1 op 4 meter hebt kan het nog wel eens daar aan liggen. Zeker als de andere railstaaf wel meerdere aansluitpunten in dat deel heeft.

De sectie die ik van het weekend meende te hebben gerepareerd door de contacten bij te buigen gaat vandaag even goed weer fout.

Zorg voor een goede verbinding. Eventueel de raillassen vast solderen. Of meerdere stroomafnamepunten creeëren.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!