Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste  (gelezen 4141 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Gepost op: 06 juni 2021, 14:28:58 »
Ik ben eens aan het rondneuzen voor een klinknagelpers en eventueel ook een rollenbank (om ketels of daken mee te rollen). Nu heb ik al eens een heel topic gewijd aan kwarteertools (met het nodige uitzoekwerk) en bij deze wilde ik dat nu doen met klinknagelpersen.

Hoewel het principe bij deze tools veel van hetzelfde is, zijn er verschillen in nauwkeurigheid èn ook niet onbelangrijk, prijs. Al met al tijd om eens een overzicht te maken.

Iets waar ik meteen maar mee begin is het volgende: een klinknagelpers is eigenlijk iets wat je in zekere zin het beste kan gebruiken op een maagdelijk werkstuk, omdat een klinknagelpers zichzelf niet centreert, maar gewoon het plaatwerk verbuigt op het punt waarop je druk zet. Heb je echter een etsplaat met voorgeëtste klinknagels, dan kan je wellicht beter iets gebruiken wat zichzelf centreert en daarna het half geëtste deel buigt, zonder door het materiaal heen te gaan.

Maar goed, even voor de goede orde, met secuur werken lijkt me dat ook met een degelijke klinknagelpers niet een al te groot probleem.

Qua klinknagelpersen zijn er verschillende fabrikanten en gaat het van relatief simpel tot semi-professioneel. Zo is er de klinknagelpers van Metalsmith; wat eenvoudiger van uitvoering, maar mooi geprijsd, of bijvoorbeeld de klinknagelpers van North West Short Lines (NWSL, The Riveter) en er is de klinknagelpers van G.W. Models om er zo eens een paar te noemen. Ik ga proberen een overzicht te maken waarbij ik alles wat ik kan vinden voorbij laat komen, inclusief prijs en voor en nadelen. Hopelijk is het topic dan te gebruiken voor deze of gene die ooit eens op zoek gaat naar zo'n ding.

Frontout with the goat!


- - - De Tools - - -


- Ik begin met een hele eenvoudige; de Gravity Riveter, te koop bij Eileens Emporium:



Het mooiste: de prijs: £ 12,-

Dit is een ding wat doet wat het moet doen en zeer geschikt voor half doorgeëtste klinknagels. Je stelt het ding af met de bovenste moer, plaatst de pen in het half doorgeëtste gaatje, trekt het gewicht omhoog en laat het daarna vallen. Voila, een klinknagel. Niet gek. Desalniettemin zit er ook een nadeel aan, er zit geen aambeeld (anvil) onder, waardoor de kans bestaat dat het omliggende messing meebuigt. Goed afstellen per project is dus noodzakelijk. Maar goed, voor 12 pond, nogmaals; niet gek.


- Een volgende tool die ik wil bespreken is de Metalsmith Rivet tool. Eerst even wat achtergrondinformatie; deze tool is er ook van Midland Railway Centre. Dat bedrijfje bestaat nu niet meer, maar dezelfde tool is nu te koop onder de naam Metalsmith Rivet Tool. Bij deze:





Een mooi klein, lichtgewicht dingetje. Eenvoudig instelbaar en er zijn meerdere punten en aambeelden verkrijgbaar. De prijs is £ 62,50. Voor extra punten voor bijvoorbeeld schaal 0 of 1 betaal je £ 15,80. Een nadeel is dat je dit echt uit de losse pols doet, dus om regelmatige afstanden te krijgen moet je echt (vreselijk) verschrikkelijk (waanzinnig) goed zijn


- Waar je het bij Metalsmith uit de losse pols doet, wordt het werkstuk bij de duurdere pers van G.W. Models begeleid door middels van een kruistafel met klem, waardoor je nog secuurder (zou kunnen/) kan werken.

De laatst bekende prijs (2019) van de G.W. Models Standard Rivet Tool ligt op £ 45,-. Dit is de meest eenvoudige uitvoering en heeft alleen een klinknagelpers, hier gemonteerd op een stuk hout:



- Daarnaast is er de Universal Rivet Tool, die kost £ 95,-.  Deze is voorzien van een kruistafel met X en Y as, met daarop een klem waar je het werkstuk in kan klemmen:



- Als laatste is er bij G.W. Models de Heavy Duty Universal Rivet Tool, deze kost £ 165,-. Dit is eigenlijk dezelfde tool als de Universal Rivet Tool, alleen heeft deze een grotere afstand tussen pers en achterkant van de tool, waardoor je er grotere werkstukken in kwijt kan, maar ook als je een werkstuk moet draaien (omdat je bijvoorbeeld een schuine lijn klinknagels wil) is er dus meer ruimte. Deze tool is dus ook handig voor spoor 0.

Een opmerking over de G.W. tools, de maker hiervan, George Watts, is zeer bekwaam, maar inmiddels al behoorlijk op leeftijd. De man verkoopt naar mijn weten nog steeds en heeft een paar mooie tools, maar het is de vraag hoe lang hij hiermee door gaat. Zelf ga ik binnenkort proberen wat bij hem te bestellen. Mocht er animo voor  producten van hem zijn dan zou het mooi zijn om een gezamenlijke bestelling te doen, hier ga ik nog een apart topic voor openen.


- De volgende is een beetje een vreemde eend in de bijt, deze tool bestaat uit 2 delen. Het is de North West Short Lines (NWSL) SensiPress+ en The Riveter.

De SensiPress+ is een apart apparaat, waar je verschillende dingen mee kan doen, zoals bijvoorbeeld gaten maken. Om klinknagels te persen is er een los opzetstuk gemaakt voor deze tool: The Riveter, hier samen met de SensiPress+ te zien op de foto:



The Riveter is niets meer dan een tafel die naar links en naar rechts kan verschuiven met markeringen op het wiel van 0,001" (inch). De tafel is op gelijke hoogte met de punt (punch) die je in de SensiPress+ schroeft. Maar, zoals ik al zei, dit is een vreemde eend in de bijt.

Het aambeeld zit deze keer niet aan de onderkant, maar in het gedeelte wat je naar beneden duwt. De 'punch' schroef je dus aan de onderkant op de SensiPress+, waarna je het aambeeld er bovenop duwt. In plaats van dat de bolling van de klinknagels aan de onderzijde zit, zie je deze nu meteen aan de bovenzijde van je werkstuk.

Zijn er ook nadelen? Ja, in zekere zin wel. De tafel kan alleen van links naar rechts bewegen, maar goed, dat hoeft geen echte beperking te zijn. Een echt nadeel is dat het ding moeilijk te krijgen is. NWSL is er een tijdje geleden mee gestopt en zou worden voortgezet door een werknemer. Sindsdien is het behoorlijk stil. Maar misschien nog wel het grootste nadeel is dat het een peperduur apparaat is:

De SensiPress+ kostte $ 129,95
The Riveter kostte $ 89,95

Daarbij kreeg je dan wel een punt en aambeeld van 0,15". Losse onderdelen zoals een aambeeld waren/zijn te koop voor rond de $ 5,-.

- Gelukkig is er een slimmerd geweest van Micro Mark, die een kloon van het apparaat aanbied onder de naam Press-It Precission Arbor/Punch Press (jaja):



Deze tool is iets goedkoper en kost normaal $ 103,95 maar is regelmatig in de aanbieding voor $ 79,95.

Dit is dus een mooie vervanging voor de SensiPress+. Maar goed, The Riveter en de punches hebben ze niet in het assortiment, waardoor je dus nog maar half geholpen bent. Met een fikse zoektocht is het wel voor elkaar te krijgen, dus ik zet hem er toch maar bij.


- Dan is er nog een klinknagelpers van ene onbekende dr. dipl. ing.:



Deze tool is in een oplage van 10 stuks gemaakt en is een prachtig stuk gereedschap. Geen idee wat het gekost heeft. Op deze tool zit iets wat geen enkele andere tool heeft, namelijk een indicator/kraspen. Waarschijnlijk om een lijn uit te zetten op het werkstuk:



De tool is al oud en er zit een getypte handleiding bij. Hoe ik dat weet? Er is er 1 binnen Team Mitropa. Hoe dan ook, dit was even een curiositeit, hoewel het apparaat er goed ontworpen uitziet.

Dan nog wat low cost slimmigheidjes om voorgeëtste klinknagels door te drukken:

Handvat van een handzaag met een punaise. Patent is van Quint de Jong :



Of bijvoorbeeld een standaard schroevendraaier met punt. Uitvinding van Dennis Veldman (ere wie ere toekomt ):



Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Vol verwachting wacht ik af op het ontwerp van Rick (Beached van het forum hier) die ook een prachtig ontwerp heeft gemaakt. Hopelijk binnenkort in dit theater.

Enfin, dit is een begin voor wat betreft klinknagelpersen, als ik er meer vind plaats ik ze in dit overzicht.


- - - Overige - - -


Dan nog wat anders. Imitatie klinknagels persen is 1, maar je kunt ook minuscule klinknagels kopen. Ik gebruik al jaren klinknagels van Scale Hardware, met een schacht van 0,3 mm en een kop van 0,5 mm. Hier een idee van hoe klein het kan zijn:



Daarnaast hadden ze ook minuscule boutjes en moertjes in het assortiment, werkend met draad:



Dit alles was verkrijgbaar in messing, koper en staal. Helaas (en dat is een echte grote helaas) zijn ze er een tijdje geleden mee gestopt. Er zijn behoorlijk wat fabrikanten van imitatieklinknagels en kleine soorten boutjes en moertjes, maar zo fijn en zoveel verschillende maten heb ik het nooit meer gezien. Het schijnt dat ze overgenomen zijn, maar zoals dat zo vaak gaat hoor je er daarna nooit meer wat van. Hoe dan ook, dit was de beste met het meest uitgebreide assortiment.

Een andere op de markt is Hassler Profile uit Liechtenstein. Heeft een klein assortiment klinknagels in het assortiment in zowel koper als messing:



Als je zoekt op model rivets brass, kom je ook de website BNA Model World tegen, 1 van de betere met een groot assortiment klinknagels, boutjes en moertjes in allerlei formaten, dus ook de minuscule. Aanrader.

Nog een verkoper van hele kleine klinknagels is Knupfer. Prachtig assortiment met allerlei klinknagels, ook een aanrader om daar te kijken. Vergeleken met Scale Hardware is dit nu de grootste en de meest uitgebreide.

Als laatste een vreemde eend in de bijt, namelijk Archer Surface details. Deze klinknagels zijn namelijk decals die je uitknipt en op je model aanbrengt. Eerlijk is eerlijk, hiermee zijn fantastische resultaten te behalen. Een voorbeeld:



De decal zie je eigenlijk niet en de klinknagels zien er waanzinnig goed uit. Een velletje is helaas niet goedkoop, maar wel de moeite waard.

Zeau, een klein overzicht van de mogelijkheden. Voor mij zijn er een paar winnaars:

- Qua klinknagelpers wint voor mij de Universal Rivet Tool van G.W. Models. Het is de meest complete van de set en ook de meest nauwkeurige.

- Qua klinknagels (en boutjes en moertjes) is er maar 1, Scale Hardware, hoewel Knupfer ook een zeer mooi assortiment heeft.

- En als laatste en ook enige, de decals van Archer, zoals ik al zei, prachtig.

Hopelijk is dit overzicht een beetje compleet, ik zal hier en daar nog wat wijzigingen aanbrengen en mochten er nieuwigheden zijn, dan zal ik dat aanvullen.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2021, 19:11:09 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2021, 15:05:08 »
Prima onderwerp, zéér geïnteresseerd!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2021, 17:44:51 »
Heb zelf die van Metalsmith. Als er geen voor geëtste gaatjes zijn maak ik net autoCAD een tekeningetje wat ik er op plak. Gaat keurig. (vorige eeuw bij Piet Peetoom gekocht).
Zag dat Frits T dezelfde had maar dan gebruikt hij de losse kruistafel van Proxxon er bij voor positioneren (heb ik toch goed Frits?).

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2021, 18:10:12 »
Hallo ,
Ik wil dit draadje niet vervuilen ,maar zou graag willen weten hoe het met  het importeren vanuit het VK momenteel gaat
 Er worden  hier  over de klinknagelpersen Engelse fabrikanten genoemd.
 Daarom dit nieuwe onderwerp :
     "Ïmporteren vanuit het VK tegenwoordig. " in   "Ditjes en Datjes"
 Peter
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 18:17:41 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2021, 22:26:23 »
Ik heb ook die van Metalsmith en ben er heel tevreden mee.

Over importeren uit Engeland, hij wordt bij je thuis bezorgd en een paar weken later krijg je een rekening van PostNL of DHL om de nederlandse BTW en 15 Euro importkosten over te maken.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2021, 22:51:18 »
De Gravity Riveter is eigenlijk een geniaal tool. Er zijn twee variabelen van belang:
1) De hoogte van de afstelmoer moet empirisch vastgesteld worden.
2) Het materiaal van het aambeeld. Ik geloof dat ze indertijd nog lood adviseerden. Dat zal nu wel anders zijn.  ;)

Als je het werken ermee goed in je vingers kan krijgen heb je voor weinig geld een heel mooie klinknagelpers. Het vereist wel enige oefening.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2021, 23:03:48 door St00mboy »

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2021, 23:50:09 »
Ik heb de Metalsmith Rivet tool. Afstanden uittekenen op etickette papiertje, erop plakken en persen maar.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #7 Gepost op: 07 juni 2021, 11:07:04 »
Zeau, openingspost bijgewerkt. Mochten er nog meer zijn, dan zet ik ze er graag bij.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #8 Gepost op: 07 juni 2021, 11:49:02 »
Eerst een plaatje van mijn opstelling met kruistafel. Ideaal voor het maken van strips.
IMG_1057 by Nulpunt0, on Flickr

Probleem bij de standaard geleverde aambeelden is dat deze vrij breed zijn en de klinknagels "ver" uit elkaar moet. Doe je de volgende niet buiten het aambeeld, dan wordt die geplet.
Oplossing... ergens een smal aambeeld scoren. Ideaal voor "in" U-profielen en heb je geen losse inlay-strip nodig.
IMG_1058 by Nulpunt0, on Flickr

Met de pons van Boley werk ik ook vaak. Helaas geen aanslag en "hamertjetik", maar het werkt wel  :D en heel veel formaten.
IMG_1059 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1060 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1061 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1063 by Nulpunt0, on Flickr

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #9 Gepost op: 07 juni 2021, 12:34:52 »
 (y) Die laatste set in houtenkist wordt/werd gebruikt in de klokkenmakers wereld, voor het verponsen en verbussen van uitgelopen lagergaten van de tandwielen in klokken.
Ik zelf gebruik deze om een bol contactje te maken op slepers tbv de binnenverlichting van rijtuigen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #10 Gepost op: 07 juni 2021, 13:31:49 »
Hoe doe je dat ponsen dan?

Edit: zoals je zei, met een hamertje. Prijs van een setje, als je ze kunt vinden, liggen rond de € 200,- zie ik.

Dat losse aambeeldje, waar heb je dat vandaan Frits?

Voor wat betreft die plaat met kruistafel zit ik nog even te bedenken hoe je dat ding nou gebruikt, aangezien de kruistafel niet echt in de buurt van de pers zit...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 13:37:04 door Tomasso »
Spoor 0 adept

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9600
    • nulpunt
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #11 Gepost op: 07 juni 2021, 23:00:16 »
De strip zet je vast op de kruistafel. Je stelt de diepte 1x in tot het midden van je strip op het midden van de pers ligt en in de lengterichting kan je de strip verschuiven onder je pers. Simpel toch?
Maar wel altijd de aanslag (die ik hier dus niet goed heb zitten) gebruiken anders heb je nog geen rechte lijn klinknagels.
IMG_1064 by Nulpunt0, on Flickr

En ik hoor je al zeggen...  en klein plaatje/werkstukje?
Antwoord: dat zet je op een langere plaat vast (soldeer/tape) en die plaat weer op de kruistafel. Die langere plaat moet natuurlijk NIET onder de pers, maar die schuift ervoor langs.
IMG_1065 by Nulpunt0, on Flickr




Los aambeeld (en meer  ;D) .....horlogematerialen (beurs als dat weer kan). Simpel toch?

Prijs van de Boley varieert en zeker niet altijd 200 euri. Nu staat (STOND, want die is weg, TE LAAT ;D) er eentje voor 95 euri op MP.
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2021, 23:11:49 door FritsT »

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #12 Gepost op: 08 juni 2021, 06:00:58 »
Mooi Frits, bedankt voor de toelichting!

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Zsjoske

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
  • n spoorder
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #13 Gepost op: 08 juni 2021, 08:54:50 »
Tomasso,

Waarom gebruik je die mooie recent gekochte kolomboormachine niet als klinknagelpers ?

Je kunt toch een slagpunt ( of hoe heet zo’n ding) in de boorkop plaatsen en die als klinknagelpers gebruiken. Aanslag diepte kun je vlgs mij toch instellen De boorkop hoeft toch niet te draaien en er zit een mooie kruistafel onder, wat wil je nog meer ?

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Klinknagels: wat is de beste tool en de makkelijkste
« Reactie #14 Gepost op: 08 juni 2021, 09:55:07 »
Eh, ik heb geen kolomboormachine...

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept