Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door MartinRT
Vandaag om 10:47:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans GJ
Vandaag om 10:47:11
zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen  (gelezen 2384 keer)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Gepost op: 28 mei 2021, 00:54:26 »
Hallo .ik heb een fleischmann 4302  V 212 die 2 rail is
Maar ik heb marklin 3 rail
Wie heeft er ervaring mee hoe je dat ombouwt.Is deze moeilijk omtebouwen naar 3 rail en hoe doe je dat.
Mvrgr piet
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2021, 21:28:35 door 44. Reden: Titel »

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2021, 01:13:19 »
Fleischmann 4302...? Dat klopt niet
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2021, 02:00:42 »
4230
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2021, 09:53:44 »
Bij een 2-rail loc hebben de wielen links en rechts, gescheiden stroomafnemers die naar 2 ingangen op de decoder gaan. Bij het ombouwen naar 3-rail soldeer je een van deze 2 afnemers los van de decoder en dan soldeer je hem over de andere geleider zodat links en rechts elektrisch zijn door verbonden. Het maakt niet uit welke van de 2 ingangen je pakt.  Op de andere ingang moet je dan het draadje naar de sleper solderen en that's it. Of een sleper makkelijk gaat op jouw model weet ik niet. Ik heb zelf wel eens een sleper moeten lijmen op een loc om het voor elkaar te krijgen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2021, 19:26:37 »
Is er eventueel iemand die weet hoe je  een sleper onder een fleischmann 4230 moet monteren.
Moet dat onder de motorloze of daar waar de motor zit
Mvrgr piet

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2021, 19:42:27 »
Ik vermoed dat je bij het motorloze draaistel meer ruimte hebt?

treinengup

  • Gast
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2021, 19:49:56 »
lijkt me dat het niet zo heel veel uitmaakt op welk draaistel je het doet gewoon waar het het simpelste gaat

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4302 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2021, 21:20:17 »
Het simpelste is meestal het motorloze draaistel. Daar is meer ruimte.
Bij het motordraaistel ligt de bodemplaat lager vanwege de tandwielen.

dafduck

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2021, 09:31:57 »
Op het motorlose draaistel zit geen bevestigingspunt voor de sleper dus zou ik hem er onder moeten plakken als dat lukt

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2021, 10:02:35 »
Het is mij niet helemaal duidelijk of het om een Br212 van Fleischmann gaat maar als dat het geval is ziet de onderkant er vermoedelijk zo uit:



In dat geval kan je het schroefje van het motordraaistel gebruiken maar je kan ook kijken of je een klein schroefje in het motorloze draaistel kan draaien en het massacontact er uit halen.

Succes Frits
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2021, 10:29:47 »
Het vraagt inderdaad wat puzzel- en knutselwerk want de constructeurs van Fleischmann hebben er nooit op gerekend dat iemand er nog eens een sleper onder wilde zetten.
Bij modernere locs is er vaak al een plekje voorzien voor de sleper.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2021, 10:57:30 »
Afgezien van het doorverbinden van de stroomafname links en rechts, en het plaatsen van een sleper, vraagt niemand zich af of er met gelijkspanning of wisselspanning gereden wordt  ???
Vergeten  ???
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

VvKan

  • Gast
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2021, 11:02:30 »
De plaats van de sleper blijft een heikel punt.  Is er wel genoeg ruimte onder een draaistel ?
Misschien kan de sleper wel onder het midden geplaatst worden, dus waar de tank zit.  Deze zou dan in het midden een stuk dunner gemaakt kunnen worden (frezen, vijlen)  zodat daar vrije ruimte ontstaat in de hoogte gezien.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25135
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2021, 11:12:26 »
Inderdaad, met het plaatsen van een sleper en het omzetten van de stroomafname van de wielen ben je er nog niet.
Er zal ook nog een decoder in moeten, en als je analoog gaat rijden dan moet die decoder de optie wisselstroom analoog kennen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21624
Re: Fleischmann 4230 van 2 rail naar 3 rail ombouwen
« Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2021, 11:17:08 »
Als dat met wisselspanning is, is het op deze manier wel einde loc, want ik denk dat de gelijkspanningsmotor in de loc niet zo goed tegen wisselspanning kan.  Volgende vraag is dan ook nog of er analoog of digitaal gereden wordt.   Hoe dan ook dient de motor gelijkspanning  te krijgen.

TS rijdt drierail wisselstroom. Dan heeft de loc een omschakel/gelijkricht-faciliteit nodig. Daarvoor bestaan speciale bouwsteentje, de Uhlenbrock FRU bijvoorbeeld, maar een decoder werkt ook.

Voor de sleper eens kijken hoe dat bij de oude Roco SIK ook alweer ging. Daar was ook nauwelijks ruimte.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44024.msg703551#msg703551

De vraag is ook of het allemaal de moeite waard is. Je bent aan onderdelen al gauw meer kwijt dan die hele Fleischmann BR212 waard is. Maar goed, hobby is hobby.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.