Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 17:02:05
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:20
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: Treintafel bouwen  (gelezen 50419 keer)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #45 Gepost op: 27 April 2009, 14:07:07 »
Ben,

Probeer eens 12mm MDF of triplex. Heb je een open constructie van 30x30, dan kan je ook terug naar 9 of 10mm.

@ Leo: 50% RLV is helemaal niet zo gezond, normaler is idd 60-70%. Hoe lager, hoe meer kans op verkoudheden, droge en gescheurde lippen, en hoe meer het hout gaat werken. Voor je modelspoorbaan maakt het niet zo veel uit, het hoeft niet zoals in een serverruimte gekoeld en gedroogd te zijn. Bovendien is het minder statisch..

Gr, Bert

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #46 Gepost op: 27 April 2009, 14:20:01 »
Bedankt Bert,
Eindelijk een antwoord op mijn vraag. (y)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #47 Gepost op: 27 April 2009, 15:39:07 »
Ben,

ja, zo'n forum leidt soms een eigen leven..

Ik ben zowel bij Miniatuur Wunderland Hamburg, als bij Loxx Berlijn geweest, en deze maken gebruik van een open raam constructie, ca. 50x50 centimeter. Ze gebruiken daar een houtsoort die ik in NL nog niet ben tegen gekomen, maar het lijkt het meest op multiplex. Ik schat 15mm dik, maar.. wel 20cm hoog!

Dus ze gebruiken een hele stabiele onderbouw. En als je dus om de 50cm kan ondersteunen is 12mm dik genoeg. Maak je gebruik van een raamwerk van 30x30cm, dan is zelfs 9-10mm genoeg. Mits je voldoende steunen gebruikt tussen landschap en onderbouw. Ik heb dit ook toegepast op mijn h0 baan, en zelfs met een zware lok buigt dit niet door. Op plaatsen waar de overspanning meer dan die 50cm was, heb ik een extra 'laag' MDF er onder gelijmd en geschroefd. Uit de mechanica komt namelijk dat iets dat 2x zo dik is, 2x2x2 =8x zo sterk is tegen buigen....

Succes weer.

Bert

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #48 Gepost op: 27 April 2009, 16:28:26 »
Ik heb zelf zoals gezegd spoor N, dan moet 9-10 meer dan genoeg zijn dus. Mijn raamwerk is ook ongeveer 30 cm. Gebruik alleen de L-methode.

In Duitsland overdrijven ze misschien een beetje, Deutsche grundlichkeit zullen we maar zeggen.. ;)
Dat materiaal ben ik ook in een bekent boek tegen gekomen van ene Duitser.... Lijkt me vrij kostbaar.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #49 Gepost op: 27 April 2009, 17:03:06 »
Ik heb zelf zoals gezegd spoor N, dan moet 9-10 meer dan genoeg zijn dus.
Ik snap niet goed wat de schaal met de plaatdikte heeft te maken. Er is alleen een verband tussen plaatdikte en afstand tussen de ribben.
Bij ons op de club werken we op modules met een ribafstand van 40cm, en een plaatdikte van 10mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #50 Gepost op: 27 April 2009, 17:26:37 »
Ik ben het wel met Klaas eens. En die Duitsers zouden het echt niet doen als het niet nodig zou zijn geweest. Het kost immers geld.

Jeffrey

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #51 Gepost op: 27 April 2009, 17:29:11 »
lijkt me toch vrij logisch, H0 is bijna twee keer zo groot en zwaar als N. ;D
Dus zal de plaat/strip minder snel doorbuigen.
Als je een gewicht van een kilo midden tussen de ribben zet zal hij minder doorbuigen dan dat je er twee kilo opzet :)

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #52 Gepost op: 27 April 2009, 19:04:58 »
Dat gewicht van je modellen doet echt niet zo veel. Die platen zakken voornamelijk door onder hun eigen gewicht, want dat is permanent aanwezig.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #53 Gepost op: 27 April 2009, 19:34:32 »
Nou, de dikte is niet alleen van belang bij de ribafstand, maar ook omdat:

- je materiaal wilt hebben om iets vast in te zetten, anders was zelfs 3,6mm triplex wel genoeg geweest..
- dunne platen veeel eerder vervormen door vocht..
- en het gewicht van 'bouwmaterialen' (lees: zaken zoals gips) en ondersteunende constructies toch behoorlijk kan oplopen.
- je misschien modules bouwt, die toch iets steviger moeten zijn dan een vaste baan..

Maar goed, we zijn er wel uit denk ik. Ergens tussen de 9-12mm zou voor veel schalen voldoende moeten zijn bij een ribafstand van 30-50cm..

Gr, Bert

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Treintafel bouwen
« Reactie #54 Gepost op: 27 April 2009, 22:15:19 »
Ik heb net een hele tafel gebouwd, op een open frame, tussenafstanden 50 cm en daarop 12 mm MDF. Viel me uiteindelijk dik mee, had
best wat probleempjes verwacht maar ging eigenlijk zonder problemen!

In mijn draadje staan redelijk wat foto's om je een beeld te geven.

Gr. Remco.