Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 06-02-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Solderen wil maar niet (goed) lukken door Hans van Kampen
Vandaag om 14:56:02
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 14:55:33
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:54:56
Train-o-matic smart power pack aansluiten door Henk Veenstra
Vandaag om 14:50:02
Leiden Centraal op N schaal door Besselspoor
Vandaag om 14:44:58
Advies loeplamp door Montanbahn
Vandaag om 14:35:19
Verdrahtung CONRAD-Weichenantireb mit ESU-Komponenten door noffie99
Vandaag om 14:30:48
Karl Bub Nuremberg Locomotief en wagons spoor 0 door orientexpress
Vandaag om 14:27:17
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 14:26:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 13:44:28
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door André 1976
Vandaag om 13:24:24
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:50:31
De Hoekse Lijn nader bekeken. door hrp
Vandaag om 12:45:48
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Markoes
Vandaag om 12:40:57
Houten op Rail(s) 10-11 februari 2023 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
Vandaag om 11:33:21
The Summer of 69 door NS264
Vandaag om 11:02:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:43:17
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:39
Daz door Huup
Vandaag om 09:55:56
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Eric B
Vandaag om 09:45:09
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:28:54
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 09:05:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 09:04:59
Schwarzburg door tuurtje
Vandaag om 08:15:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Remunj
Vandaag om 08:02:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door eemstede
07 februari 2023, 23:18:40
19 Toen door GerardvV
07 februari 2023, 23:11:15
Nieuwe baan epoche 2 door Stefan88
07 februari 2023, 22:40:32
  

Auteur Topic: BMB-Module: “Corfe Castle Station”  (gelezen 16099 keer)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
    • Bahnstrecke 5867
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #105 Gepost op: 18 november 2022, 07:05:22 »
Die splinters van Bas zien er handig uit. Zijn deze ergens te koop?
En we stomen door....

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #106 Gepost op: 18 november 2022, 08:32:41 »
@Frank123,



Zeker, deze zijn te koop, net als alle andere componenten.

Stuur Bask185 maar een PB:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=pm;sa=send;u=17582

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #107 Gepost op: 18 november 2022, 11:34:44 »
Het kost me vrij weinig moeite om die dingen te maken. Bij deze zitten de pinnen om en om, maar het is net wat je wilt hebben. Als je ze 2, 3 of 10 polig wilt... alles kan.

Mvg,

Bas

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #108 Gepost op: 23 november 2022, 23:23:46 »
Bas heeft de componenten voor Corfe Castle ontvangen. Zijn we weer een stukje verder.







Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #109 Gepost op: 24 november 2022, 16:12:33 »
Dit is Alex. Per toeval heb ik hem leren kennen bij een begeleidingstraject voor mensen met een autistisch spectrum. Alex geldt binnen zijn groep als “Willy Wortel”. Uiterst enthousiast en leergierig. Sinds vorige week neem ik hem mee in de geheimen van CAD ontwerpen met behulp van Onshape. We gaan samen kijken of het hem lukt een officieel certificaat te halen. Een pittige uitdaging, maar wel erg leuk om te doen. Alex heeft inmiddels zijn eerste ontwerpen klaar. Het begeleidingscentrum beschikt over enkele 3D printers, dus hij kan meteen aan de slag met printen.



Alex doet zijn naam eer aan, want als tegenprestatie heeft hij voor mij de 2 channel splitters van Bas gesoldeerd. Keurig netjes. Zoals gisteren te zien, komt er nog meer soldeerwerk aan.



Leuk, erg leuk zelfs, om zo’n knaap te zien lachen van oor tot oor… O zo trots!

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #110 Gepost op: 24 november 2022, 16:24:12 »
Ik ben blij dat ik ze niet hoef te solderen  ;D

Dingen ontwerpen is zoveel leuker dan produceren  :angel:

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #111 Gepost op: 24 november 2022, 16:32:28 »
@Bas,

Over ontwerpen gesproken, Alex vertelde me vandaag dat hij zelf ook schakelingen ontwerpt met KiCad.



Voor wie zich er in wil verdiepen, volg de link boven het plaatje.

Of klik op deze link voor een YouTube-film over KiCad.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 24 november 2022, 19:37:27 door Hans van de Burgt »

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #112 Gepost op: 26 november 2022, 21:39:49 »


Een van de ontwerpeisen voor de diverse schakelcomponenten was het voorkomen van solderen. Zowel mijn ogen als handen maken helaas dat solderen niet echt mijn ding is. Bas heeft dat opgelost door alle onderdelen van terminals te voorzien. Vandaar ook de 2channel en 3Way splitters.

Om draadjes netjes in zo’n terminal te frutselen is een draadeinderbus een uitkomst. Je hebt er wel een speciale tang voor nodig. En dat zijn niet de goedkoopste tangen. Maar bij Amazon vond ik er een met een “Black Friday” korting voor € 17,84 zonder verzendkosten. Aardig prijsje… en dan te bedenken dat er eerder deze week bij Amazon een vergelijkbare tang te koop was voor € 232,71

Zal wel een foutje zijn geweest… 😀

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #113 Gepost op: 26 november 2022, 22:10:45 »
Mooi ding, heb ik ook thuis.. ergens..

Citaat
een vergelijkbare tang te koop was voor € 232,71
Ik wilde aanvankelijk die van Phoenix, die hebben we op werk ook... maar die was ook €200+... dan maar de goedkope

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #114 Gepost op: 30 november 2022, 21:04:48 »
Ik heb een kleine update over het inlezen van de knopjes van de schakelpanelen. Ik heb inmiddels een paar printjes half in elkaar gesoldeerd. De controller stelt echt heel weinig voor kwa onderdelen.



En ik heb een eerste flatcable aan elkaar gezet. Ik hem maar lang gehouden, want dat kan maar 1 keer goed. En je moet opletten, want je kan dat op 1 manier goed doen en op 15 manieren fout doen.



Omdat ik maar 6 polen had om mee te spelen (de flatcable dingen had ik nog en ik had er niks voor te doen  ::)) besloot ik om de knopjes analoog in te lezen. Wat je dan doet is elk knopje verbinden aan een analoge ingang met een weerstandsdeling. In schema ziet dat er zo uit.

De weerstanden zijn echter 1k om 6k2 (iets met roeien en riemen enzo  ;))


Afhankelijk van welk knopje je indrukt, komt er een andere spanning op de 'switches' ingang van de arduino. De schakelaar die het meeste rechts ligt is hier bij tevens dominant. Als je hier de rechter schakelaar (KEY1) in drukt, dan heb je alle andere schakelaars kortgesloten en is de spanning precies 0V. Om deze reden is KEY1 bij elk paneel de sleutelschakelaar.

Zo'n arduino pin kan een analoge spanning tussen de 0V en 5V verwerken naar een getal tussen de 0 en 1023. Als we de eerste weerstand in de keten bekijken:


De spanning kan je berekenen door de formule: U = 5v x ( R1 / (R1+R2)). Met R1 = 1k en R2 = 6k2 krijgen we dan 5 x ( 1000 / (1000+6200)) = 0,694V
Als we dat vermenigvuldigen met 1023 (komt overeen met 5V) dan krijgen we 710.

In de software doe ik om de zoveel tijd deze analoge waardes meten en vergelijken met een waarde zoals de 710 hier boven. Nu kon ik ze handmatig alle 16 doorrekenen, maar ik had iets slimmers bedacht. Ik liet het de arduino voor me berekenen (of eigenlijk de compiler, maar dat doet er niet toe  :P).

In software maakte ik een simpel tabelletje met deze formule voor alle 16 waardes.
const uint32_t R1 = 1000 ;
const uint32_t R2 = 4700 ;
const uint32_t reference[] =
{   
     0 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 0 * R1) ) ,
     1 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 1 * R1) ) ,
     2 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 2 * R1) ) ,
     3 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 3 * R1) ) ,
     4 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 4 * R1) ) ,
     5 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 5 * R1) ) ,
     6 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 6 * R1) ) ,
     7 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 7 * R1) ) ,
     8 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 8 * R1) ) ,
     9 * 1023 * R1 / ( R2 + ( 9 * R1) ) ,
    10 * 1023 * R1 / ( R2 + (10 * R1) ) ,
    11 * 1023 * R1 / ( R2 + (11 * R1) ) ,
    12 * 1023 * R1 / ( R2 + (12 * R1) ) ,
    13 * 1023 * R1 / ( R2 + (13 * R1) ) ,
    14 * 1023 * R1 / ( R2 + (14 * R1) ) ,
    15 * 1023 * R1 / ( R2 + (15 * R1) ) ,
} ;

Met `Serial.print()` liet ik de arduino alle berekende waardes op het scherm zetten. Toen deed ik er 2 handmatig narekenen om te kijken of de waardes klopten met wat ik berekende. Dat was dus het geval.



Dus ik heb de getallen opgeslagen in een tekst bestandje en toen schreef ik een simpel programmaatje wat de ingelezen waardes waren van een van de schakelaars. En dan... knopjes inrammen en kijken  ;D Ik deed de waardes van alle 3 de poorten printen terwijl er maar 1 was aangesloten.



In dit geval moest het onderste getal overeenkomen met een getal uit te tabel. En verdraaid.. het klopte ook nog. Zo heb ik ze alle 16 even nagelopen en de de grootste afwijking was niet hoger dan 2. Ofwel: De berekening klopt met de waarheid  :police:

Nu weet ik dus dat mijn berekeningen kloppen, ik weet dat het schema ook klopt (hoewel verwacht, is het toch wel fijn als het ook echt zo is) en ik weet dat ik de flatcable goed in elkaar heb gezet  ;D

Volgende stap:
De master software testen. Ik was hier al een tijdje klaar mee. Er zat veel werk in, het is uiteindelijk toch een half groot programmaatje geworden... en er is weinig (lees niks) van getest. En dat is dan altijd wel een beetje spannend. Nou ben ik voorzichtig te werk gegaan, dus ik hoop dat er niet te veel foutje inzitten  ::). Eens kijken of mijn werk nu zijn vruchten afwerpt.

Mvg,

Bas




Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #115 Gepost op: 02 december 2022, 22:53:26 »
Langzaam maar zeker druppelen de onderdelen voor Corfe Castle binnen. Bas heeft weer het een en ander binnen voor de besturingscomponenten. En zelf kreeg ik vandaag twee gemotoriseerde semaphoren van Dapol.



Deze week stond in het teken van het gereed maken van de zolderkamer om plaats te maken voor de nieuwe bakken. De ruimte is 5m breed en 4m diep, maar het blijft al bij al toch passen en meten. Ik wil thuis namelijk hetzelfde doen als op een BMB rijdag: Het aan elkaar rijgen van meerdere modules. In mijn geval dus Wateringbury, Corfe Castle en Medway Valley. Hoewel van de laatste module de scenerybak in de container terecht is gekomen, kan ik de bewaarde gebouwen etc hergebruiken. Met de verschuifbare Fiddle Yard ligt er straks aan iedere zijde van de kamer een halte. Plek genoeg om me lekker uit te leven in het maken van landschap etc.

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #116 Gepost op: 03 december 2022, 17:01:07 »
En het eerste paneel werkt. 😀



Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #117 Gepost op: 04 december 2022, 11:45:28 »
Zoals eerder deze week gemeld, is de planning van de thuisbaan gewijzigd. Corfe Castle wordt ingepast als een station aan een enkelbaans traject, zoals het overigens ook in het echt is, als onderdeel van de Swanage Railway Line. In plaats van de oorspronkelijke rechte baanvakken worden de zichtbare delen nu een stuk dynamischer.



Het railplan bestaat eigenlijk uit twee hoofddelen. Een grotendeels "verstopte" buitenbaan die dienst doet als paradebaan. Helemaal bovenaan voorzien van een driesporige fiddle yard, waar elkaar tegemoetkomende treinen elkaar kunnen passeren. En een binnenbaan die Wateringbury en Corfe Castle met elkaar verbinden. De Traverse rechts is te bereiken via zowel de binnen-, als de buitenbaan. Binnen en buitenbaan passeren beide het deel Medway Valley, waar Beltring & Branbridges Halt komt te liggen. Het grijze deel linksonder is de toegang tot de zolderkamer. Hier komt de brug over de Medway River. (ook een eerder project).

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2849
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #118 Gepost op: 04 december 2022, 12:51:54 »
Is die traverse al af? 1 aansluiting is super simpel, maar als je 2 sporen wilt aansluiten op zo'n schuifbak dan moet elk spoor tot op 0.1mm nauwkeurig vast zetten :police:

Ik heb een uitleg over hoe een slave in elkaar zit en hoe die werkt.
<a href="https://www.youtube.com/v/XI_fGSflbs8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/XI_fGSflbs8</a>

Als ik de nieuwe rj12 connectors heb, zijn de slaves wmb klaar voor inbouw   (y)

Mvg,

Bas

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 5576
    • Medway Valley Line
Re: BMB-Module: “Corfe Castle Station”
« Reactie #119 Gepost op: 04 december 2022, 16:10:28 »
Zo, nu de daad bij het woord… Corfe Castle past perfect bij de rondlopende buitenbaan. De bakken liggen op een oud Ikea bureau, en de hoogte past precies. Aan de linkerzijde ligt nu nog tijdelijk een BB. Maar deze ga ik niet gebruiken, waardoor het geheel nog ongeveer 10cm naar links verplaatst kan worden.







Zoals te zien is, sluit het voorste spoor van (het nu nog kale) Wateringbury aan op de ruime boog naar Corfe Castle.



En aan de rechter zijde kan het toekomstige straatspoor van Corfe Castle aansluiten op een wissel in de buitenbaan.

Gr, Hans