Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door Remunj
Vandaag om 16:57:33
Loop ik tegen het maximum aantal treinen op mijn baan aan? door 1200blauw
Vandaag om 16:54:32
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 16:46:18
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door Sander Fondse
Vandaag om 16:38:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:35:51
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:33:23
Brawa 2021 door Rondje_HO
Vandaag om 16:30:55
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
  

Auteur Topic: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.  (gelezen 3066 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Biesje.nl
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #15 Gepost op: 18 mei 2021, 14:21:18 »
Vond de originele Roco motoren niet slecht, ben benieuwd naar eventuele specs van die "nieuwe" motoren. Ook 5 polig en getordeerd anker?

Jammer van Mashima inderdaad, maar het is niet anders :(

Mvg,

Robert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19780
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #16 Gepost op: 18 mei 2021, 14:25:43 »
Ben benieuwd naar de rij-eigenschappen, volgens DSO is het niet denderend. Dat kan ook aan de gebruikers van DSO liggen trouwens, die zijn nooit echt positief.
Ging om een onregelmatigheid bij lagere snelheden, nu zou dat geen nieuw iets zijn want een paar loks die ik heb kennen dat probleem ook.

Ik denk dat Mabuchi motortjes in allerlei kwaliteiten maakt. Maar de naam in de RC-wereld is volgens mij heel goed. Kortom, het is maar net wat Roco daar wenst in de kopen.

Als ik de plaatjes bekijk, dan zou de Heljan class 66 een dergelijke motor kunnen hebben. Die rijdt prima.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7264
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2021, 14:50:53 »
Na deze berichten heb ik ook even wat Roco Vectrons op de rails gezet en met langzame snelheid met een Roco handtrafo merk ik in ieder geval geen verschil. Eigenlijk valt het op dat juist de wat oudere Vectrons (de OBB en de Lokomotion) wat meer rijgeluiden maken. Dus niet zozeer de motor maar meer "getjirp" van de rest van de aandrijving.

Uitgeprobeerd:
Roco Lokomotion 777
Roco OBB 1293 001
Roco Raillogix
Roco Hollandpiercer

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Biesje.nl
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #18 Gepost op: 18 mei 2021, 14:51:52 »
Ik had trouwens laatst een Buhler motor in mijn handjes, en die lijken verdacht veel op de "oude" Roco motoren, alleen iets korter. Maar met dezelfde constructie voor de koolborstels en zo. Zijn de Roco motoren niet stiekum Buhlers? Of in licentie gebouwd?

Mvg,

Robert

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 360
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #19 Gepost op: 18 mei 2021, 21:30:22 »
Laat ik nou toevallig zo'n Bühler motor in een oude ROCO 2200 gebouwd hebben.
De motoras van de Bühler, heeft dezelfde lengte als van de ROCO motor.
En ik kan je verzekeren, dat rijd perfect!
Hier enkele afbeeldingen van oud naar nieuw.










De Bühler motor is met dubbelzijdig tape vastgezet.


Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #20 Gepost op: 19 mei 2021, 00:00:40 »
Zijn de Mabuchi motortjes die Roco nu gebruikt 3 polig of 5 polig?

Gr. Frits

Joshua

  • pantograaF pantograFen
  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2021, 13:29:19 »
Roco reactie, via Mostviertel, Oostenrijkse handelaar:

Im Zug der technischen wie auch elektronischen Weiterentwicklung unserer Modelle, haben wir uns zu einem teilweisen Wechsel der Motore entschieden.
Nach ausführlichen Dauer- und Belastungstests (z.B. verschiedene Geschwindigkeiten, Bergauffahrten mit unterschiedlichen Anhängelasten, Langzeitfahrten usw.) zeigen die neuen Motore eine idente Charakteristik bei Drehzahl und Geschwindigkeit. Bei diesen Vergleichsfahrten konnten von unseren Technikexperten keinerlei Nachteile gegenüber den ROCO Motoren festgestellt werden.
Eine geringere Stromaufnahme sowie die große Laufruhe sorgen im Digital- wie auch im Analogbetrieb für ein ausgewogenes Fahrverhalten. Die hohe Laufruhe und die dadurch bedingte geringere Geräuschentwicklung kommt auch bei immer vorbildgerechteren Soundprojekten positiv zur Geltung und führt somit zu mehr Vorbildtreue.
Der beliebte ROCO 5-Poler wird weiterhin in verschiedenen Modellen zum Einsatz kommen und auch als Ersatzmotor zur Verfügung stehen. Ein 1:1 Ersatz ist aber nicht bei jedem Modell ohne Tausch von weiteren Teilen (z.B. Kardanwelle) möglich.
Ziel dieser teilweisen Motorumstellung ist für ROCO und FLEISCHMANN, unseren Kunden auch in Zukunft die beste Qualität und damit einen größtmöglichen Spielspaß anbieten zu können.

Als gevolg van de technische en elektronische doorontwikkeling van onze modellen hebben we besloten om de motoren gedeeltelijk te vervangen.
Na uitgebreide uithoudings- en belastingtests (bijv. Verschillende snelheden, bergop rijden met verschillende aanhang last, lange ritten, enz.), vertonen de nieuwe motoren identieke snelheids- en snelheidskenmerken. In deze vergelijkingsritten konden onze technische experts geen nadelen vinden ten opzichte van de ROCO-motoren.
Een lager stroomverbruik en de grote soepelheid zorgen voor een uitgebalanceerd rijgedrag in zowel digitale als analoge modus. De vlotte loop en de daaruit voortvloeiende lagere geluidsontwikkeling komt ook goed tot zijn recht bij projecten die steeds meer prototypisch worden en zo tot meer prototypische getrouwheid leiden.
De populaire ROCO 5-Poler zal in verschillende modellen gebruikt blijven worden en zal ook als vervangende motor leverbaar zijn. Een 1: 1 vervanging is niet voor elk model mogelijk zonder vervanging van andere onderdelen (bijv. Cardanas).
Voor ROCO en FLEISCHMANN is het doel van deze gedeeltelijke motorwisseling om onze klanten ook in de toekomst de beste kwaliteit en dus het grootst mogelijke spelplezier te kunnen bieden.

-----------------------------------------

Vertaling van deze handelaar die verder geïnformeerd heeft: De nieuw geïnstalleerde motor is NIET van Mabuchi! De fabrikant heet MOTRAXX, een Duitse fabrikant die al sinds de jaren 70 actief is en gespecialiseerd is in DC motoren! Zoals de onderstaande afbeelding in de link laat zien, heeft de motor de aanduiding FX-280SAV-19130
Link naar gebruikte motor:
https://www.motraxx.com/produkte/elektromotoren/produkt/fk-280sa-19170a/

Motoren van deze fabrikant zijn in ieder geval jarenlang ingebouwd in beproefde ROCO-modellen. Hier is een kleine lijst:

-ROCO H0: 72800ff Schneeschleuder
-sinds 2019 in alle kleine diesellocomotieven ÖBB 2062, NS 200/300 Sik, DB-serie 333/335 Köf, SNCF Y8400, FS-serie 225 en RZD-serie MG2
FLEISCHMANN H0:40001ff Berg stoomlocomotief
H0e:33260ff serie 399
TT:36010ff reeks 44, 36025ff serie 18201

Bron zie boven en hieronder.
https://www.mostviertler-modellbahnhof.at/meldungen-der-woche-20-ab-17-mai/
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2021, 14:47:08 door Joshua »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Biesje.nl
Re: Wijziging motoren in de Vectron's
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2021, 15:33:16 »
Volgens de link dus een 3-polige motor. Als het geen verschil maakt in rij-eigenschappen dan is het goed... denk ik... ???

Mvg,

Robert

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7264
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2021, 16:07:10 »
Zoals gezegd, ik heb de Lokomotion 777, de OBB 1293 001, de Raillogix en de Hollandpiercer even kort laten rijden en ik vond eerder dat de oudere loks meer geluid maakten dan de nieuwe.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
    • Mijn andere hobby; een vijver webshop
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #24 Gepost op: 21 mei 2021, 16:22:04 »
Hallo Martijn, dan klopt dat precies met de reactie die Roco geeft...
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 7264
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #25 Gepost op: 21 mei 2021, 16:27:19 »
Eigenlijk best grappig toch? Dat we bij elke verandering altijd direct in de stress schieten om er vervolgens achter te komen dat het allemaal best wel meevalt  ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2990
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #26 Gepost op: 21 mei 2021, 16:43:24 »
Inderdaad, het autisme viert hier af en toe hoogtij  ;)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #27 Gepost op: 21 mei 2021, 16:49:26 »
Gezien de ervaring met Marklin die de sinus motor vervangt door een waardeloze wegwerp prul niet zo vreemd ........

Mvg Johan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3538
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #28 Gepost op: 21 mei 2021, 16:58:12 »
Want daar hebben de Roco rijders zoveel last van gehad? ???

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21035
    • Pagina van klaas
Re: Roco Vectron's krijgen nu Mabuchi motoren.
« Reactie #29 Gepost op: 21 mei 2021, 17:14:02 »
De sinus-motor was een overbodig ingewikkeld ding. Ze hadden veel beter en goedkoper Faulhabers kunnen nemen.
Geldt overigens voor alle fabrikanten, qua regelgedrag gaat er niks boven een Faulhaberachtige.