Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
Vandaag om 13:51:37
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
Vandaag om 13:39:38
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Niels81
Vandaag om 13:01:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door henk
Vandaag om 12:32:55
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:29:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tijgernootje
Vandaag om 12:23:06
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door treinengup
Vandaag om 12:21:35
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
11 juni 2021, 23:15:14
Laag-Baarlo door Mark Lin
11 juni 2021, 22:46:13
  

Auteur Topic: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?  (gelezen 835 keer)

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Gepost op: 17 mei 2021, 16:00:48 »
Beste lezers,

Ik heb uit een erfenis elektrische wissels Jouef geërfd. Echter hebben deze wissels een aansluitingspunt en handbediening zoals afgebeeld op de afbeelding hieronder. Vind het zelf zonde om nieuwe te kopen als ik er veel heb liggen.



Mijn vraag aan u is, heeft iemand een goede manier of idee om dit weg te werken voor het zo realistisch mogelijk te maken.   
Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Jelle
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2021, 16:33:53 door Bert van Gelder. Reden: Titel onduidelijk »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Metrop-Märklin
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2021, 17:39:56 »
Heb je ook een foto van de onderkant, opdat je kunt zien hoe de wisseltong wordt aangestuurd?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2021, 18:04:42 »
Ik heb er ook een aantal. Je kunt volgens mij 2 dingen doen:
-aansluiten en er als camouflage een stukje IJslands mos op plakken;
- aandrijving er af halen en onderwisselaandrijving van Roco of Conrad gebruiken. Ik bezig beide methodes.

Hr
Frank

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2021, 18:35:27 »
Beste Jelle,

Vroeger had ik ook een aantal van deze wissels! Leuk om ze weer eens terug te zien. Ik heb ooit misschien geprobeerd deze bedieningskasten weg te werken, maar kan me niet herinneren dat het gelukt is. De tiende biels van rechts is een balkje dat door de bedieningskast heen en weer wordt geschoven. Daarmee wordt het stalen veerdraadje bediend. Dat zit links vast in een inkeping en rechts aan de stelbalk van de wisseltongen. De bedieningskast is één geheel met de bielsmat en volgens mij kan het kastje ook niet open zonder iets kapot te maken.

De moeilijkste optie is heel voorzichtig de bedieningskast eraf zagen en hem onderop het wissel plakken (of met de grondplaat ertussen). Je moet dan wel verzinnen hoe de schuifbeweging van het ene deel van het balkje (dat je ook ergens moet doorzagen) weer verbonden wordt met het andere deel van het balkje, dat nog in het bedieningskastje zit en er - hopelijk - nog gedeeltelijk uitsteekt.

Eemstede noemt twee andere opties:
  • Het camoufleren van het kastje; dat maakt ze wel minder opvallend.
  • Het kopen van losse wisselaandrijvingen; makkelijker dan verbouwen van de aandrijving zoals ik hierboven beschrijf, maar wel duurder.
Voordat je een besluit neemt: ik zie in andere bijdragen dat je een modulebaan naar Nederlands voorbeeld wilt bouwen. Dan vraag ik me af of je lang tevreden zult zijn met deze wissels. Ze zien er misschien nog realistisch uit voor een industrie- of veldspoor, maar niet voor een lokaal- of hoofdspoorlijn. De kwaliteit van de wissels is er niet naar om er veel moeite voor te doen, lijkt me. Heb je al eens geprobeerd hoe het materieel dat je nu hebt, over deze wissels rijdt? Ik kan me namelijk ook herinneren dat ze niet geweldig rijden. Nieuwe wissels kopen is dus de meest (model)realistische optie.
Nu zijn wissels duur. Als je veel van deze hebt en ze wilt gebruiken, kan ik me voorstellen dat je zint op een manier om ze te gebruiken.

Het andere uiterste, dat je hier op het forum tegenkomt: een retrobaan bouwen, waarbij je al je oude spullen in originele staat houdt!

Groet,

Ferdinand.

PS: het nadeel van dit forum is dat je steeds mooiere spullen wilt (maken)...
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3255
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2021, 20:08:39 »
Ik heb wel eens de kastjes er af gezaagd, 15 cm verplaatst en weer verbonden met een eind veerstaal.
Kastje opgenomen in een woning (als ik het me nog herinner).

Bij modules wordt ook wel het veerstaal naar de voorzijde gebracht. Handbediening.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 17 juli sta ik er weer (y) (y)

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2021, 20:10:18 »
Jelle,

Dit is voor mij een weerzien met een oude Jouef wissel van bijna 60 jaar geleden!
Een welgemeend advies: sluit eens een paar rails op dit wissel aan, en wat stroom en zet er een lokje op. Laat hem eens over het wissel heen en weer rijden. Ik weet nog dat Jouef oxideert waar je bij staat (wij waren vroeger meer aan het poetsen dan aan het rijden) en het kunststof puntstuk laat kleine lokjes vaak haperen. Misschien dat een klein beetje ATF de oxidatie teniet kan doen en als hij voor jou voldoet, moet je hem vooral gaan gebruiken, maar een paar testritjes lijken me verstandig.

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4093
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2021, 22:16:16 »
Die Jouef wissels zorgen wel sneller voor ontsporingen. En dat komt niet alleen door de scherpe hoek (bocht) van de wissel. Het mede ook aan  de slechte aansluiting van de railstaven op het hartstuk midden op het wissel. Toch heb ik ze ook nog liggen en was ik er niet ontevreden over.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5757
  • ***
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2021, 22:19:23 »
Had ze ook nog liggen, zeker 40 jaar oud ;D. Toch besloten ze niet meer in mijn nieuwe baan te gebruiken. Die Jouef en Lima rails zorgen voor veel storingen ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jelle cou

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2021, 19:07:50 »
Beste lezers,
Dankjewel voor de reacties. De oude Jouef wissels doen zoals jullie zeggen met sommige treinen ontsporen, jammer genoeg.

Ferdinand Bogman:
Ik zal zo als u heeft beschreven het kasje er af te halen en hem op een andere plek te bevestigen. Het kopen van nieuwe wissels zal kunnen maar vind het beetje zonden om een hele doos vol Jouef wissels niet te gebruiken die van mijn opa waren. Echter ben ik nog student dus is kopen duur en zal dat even sparen worden als het kasje verplaatsen niets word.

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Jouef wissel, kun je de aandrijving uit het zicht plaatsen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2021, 11:19:06 »
Dag Jelle,

Een realistische modelspoorbaan en een realistisch budget zitten elkaar soms in de weg, dat probleem ken ik.

In mijn rommeldoosjes vond ik nog wat oude onderdelen van zo'n Jouef wisselmechaniek. Dat geeft je een beeld van wat er in het kastje zit:



  • twee magneetspoelen (op de foto zonder draadwikkel)
  • een metalen plaatje dat heen en weer getrokken wordt door de spoelen
  • het balkje dat door het plaatje heen en weer geschoven wordt, loodrecht op de beweging van het plaatje. Het uiteinde van het balkje zit aan het veerdraadje dat in jouw foto te zien is
Misschien dat het je helpt bij het ombouwen. Zoals ik eerder schreef is het kastje niet zomaar open te maken en ik weet niet of het verbouwen lukt zonder dat te doen. Als je een hele doos met deze wissels hebt, is het misschien niet zo erg als je de eerste verprutst om uit te vinden hoe je het beste te werk gaat.

Nu je keuze is gemaakt zijn wij natuurlijk zeer benieuwd hoe het verbouwen je zal vergaan. Ben je van plan om hier verslag te doen van je ervaringen?

Groet,

Ferdinand.

PS: je ziet, gooi nooit iets weg. Al was het omdat je er dertig jaar later een andere modelspoorder mee kunt helpen...

« Laatst bewerkt op: 19 mei 2021, 11:21:05 door Ferdinand Bogman »
"Slapende" rijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een baan te bouwen. Alvast lid omdat het kriebelt.