Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m  (gelezen 8612 keer)

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Flanders Railways - nieuwe start in HO-schaal - 6.7m x 3.2m
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2021, 22:05:07 »
Eey folks,

Is effe stil geweest, maar we hebben niet stil gezeten hier. Moet zeggen dat de plannen wel behoorlijk gewijzigd zijn, en dat heeft ook zo z'n reden. Het was initieel de bedoeling om de baan te bouwen op de zolder, aangezien er daar veel open ruimte is, maar ... de plaats is op zich niet echt ideaal. Zeker niet als je denkt aan toegankelijkheid, met m'n pa die al een dagje ouder is en ook veel met de baan gaat bezig zijn. Komt ook nog bij dat de baan een behoorlijke investering wordt, en de baan dan bouwen op de zolder maakt t dan een behoorlijk "vaste" en bijna onmogelijk te verhuizen baan (mocht dat ooit nodig zijn). Vandaar dat we nog eens goed nagedacht hebben en uiteindelijk zijn we bij de garage uit gekomen. Momenteel staat er hier m'n wagen, maar wordt in t najaar vervangen door een full electric (bedrijfswagen). Zal ook thuis opgeladen moeten worden, maar dat heb ik liever niet in m'n huis in verband met brandgevaar.

Dus, de baan zal in de garage komen, wat ze beter toegankelijk maakt, zowel bij het bouwen, als bij het genieten van de baan.

Samengevat heeft de garage gelijkaardige afmetingen als de zolder (6,7m x 3,2m), maar heeft aan 1 kant een uitsprong.

Planning van de baan is ondertussen ook aangepast en voldoet nu voor een 80% aan onze eisen.
  • Een doorgangsstation langs de muur, lang genoeg voor treinen van 8 rijtuigen lang, al denken we er wel aan om dit in te korten naar 6, wat op zich ook mooi is.
  • Een 'lokaal spoor voor lokaal treinverkeer, met een enkel spoor naar een kopstation aan de andere kant van de garage. Halverwege zit er een passeer spoor.
  • Een vrije ruimte die we in de toekomst nog kunnen gebruiken voor een loco depot of iets anders.
  • 2 keerlussen op de hoofdbaan. De hoofdbaan loopt 2 keer rond, met mooie parade sporen voor de treinen. Dat is iets wat we belangrijk vonden voor de baan. Daarom hebben we dit ook in het midden van de layout gezet, zodat we van 2 kanten de treinen kunnen zien passeren.
  • Toegang vanaf de hoofdbaan naar de helix die naar het schaduwstation loopt
  • Verwijderbare secties om makkelijke toegang tot de baan te hebben. Worden naar alle waarschijnlijkheid bruggen, dus geen scenery of landschap.
Het schaduwstation zit nu enkel onder het doorgangsstation, maar kunnen we nog uitbreiden mocht dat nodig zijn.

We denken er ook sterk aan om bij de effectieve bouw rekening te houden met een mogelijke verhuis van de baan. Daarom zal deze in grote blokken gebouwd worden, die aan mekaar vast gemaakt worden, maar dit moeten we nog eens goed bekijken.

Over de scenery hebben we ook nog nagedacht. Bedoeling is om er een vlaamse baan van te maken met treinen die door de velden rijden, dus geen steden of veel huizen. Dus, een "landschapsbaan" met veel ruimte voor parade sporen, al komt er hier en daar wel wat "leven" in het landschap.

Hieronder het aangepaste baanplan. Suggesties tot verbetering zijn welkom. Denk wel dat we op de hoofdbaan hier en daar nog wel een paar overloop wissels missen, of verkeerd om liggen (we rijden links  ::)).

Dus, we horen het wel.









Grts

Dennis

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5169
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2021, 11:04:56 »
Dennis, interessant ontwerp. Paar opmerkingen:
* Vanwege de tunnels moet ik denken aan de Ardennen en niet echt aan Vlaanderen of zie ik dat verkeerd?
* Welk tijdperk gaan jullie rijden, Tp VI? Ik vraag dat, omdat ik helemaal niets zie van wat jullie een goederenkoer noemen of een industrieaansluiting en dus aanneem dat, als er al goederentreinen komen te rijden, dat alleen doorrijdende bloktreinen zullen zijn.
* De beide nummers 4: bij de linker kortsluitroute blijft het linksverkeer in stand. Rechts keert de lus op zichzelf en rijd je dus plotsklaps rechts. Is dat met opzet?
* Verder is het onder bruggen doorkruipen (hoe hoog is het daar trouwens?) link: voor je het weet, beschadig je die. Je gaat ze er in de praktijk echt niet voortdurend uithalen. Beter zet je er gewoon een plaat in, eventueel (bij uitzondering) uitneembaar. Ik heb mijn baan op Ivar staanders van de bekende Zweedse meubelboer met een hoogte van 124 cm. Kan ik als oude man nog prima onderdoor.
Groet, Frank

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #17 Gepost op: 27 mei 2021, 13:38:58 »
Hallo Dennis,

Qua hoofdbaan is het zeker een leuk ontwerp.
V.w.b. je vraag over digitalisering; daarover is al heel veel gescrhreven en gedicussieerd hier op het forum. Ik wil alleen even inhaken op je vraag om eventueel te kiezen voor Digitrax.

In 2012 ben ik begonnen met mijn H0 baan te digitaliseren en stond ik voor een soortgelijke keus.
Mijn keus is toen gevallen op Digitrax en ik heb er nog geen moment spijt van gehad en eveneens heb ik er nog nooit problemen mee gehad.
Het enige ‘nadeel’ is, is dat het een Amerikaans product is en hier in Nederland veel moeilijker te verkrijgen is als bv Digikeijs, daar tegeover staat dat het een solide en erg stabiel systeem is.

Ik gebruik het in combinatie met iTrain en het geheel is een combinatie waar eigenlijk geen omkijken naar is. De documentatie vergt weliswaar het nodige inleeswerk, maar dat moet bij elka systeem en buiten dat, is hier op het forum alsook bij de Digitrax Usersgroup veel kennis en bereidheid.

Voor zover mijn inbreng.
Met vriendelijke groet,
Peter

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #18 Gepost op: 28 mei 2021, 10:43:09 »
Hey Frank,

De scenery zal een beetje een mengeling worden van wat er in de regio van Limburg/Luik te vinden is, dus deels vlak, maar ook deels heuvelachtig. Ter info: de baan moet geen waarheidsgetrouwe kopie worden van "echte trajecten".

Bedoeling is om treinen op de layout te hebben van ruwweg 1990 tot nu, wat niet wil zeggen dat er geen oudere treinen zullen rondrijden, zoals een must-have series 55 diesel loc, die we gaan inzetten voor de goederen trafiek.

Bij de keerlus rechts kom je idd in de verkeerde richting terug op het hoofdspoor, maar net erachter aan het station zit er een set overloopwissels om terug op het juiste spoor te geraken.

Dat van de bruggen en er onderdoor kruipen moeten we idd eens goed over nadenken. De basisplaat van de layout (het niveau 0 zeg maar), komt op 1.2m boven de grond. Dus op zich is er ruimte genoeg om er vlot onderdoor te komen.


Hey Peter,

Digitaal rijden is voor onze baan een must, dus daar moeten we nog eens goed induiken. We hebben sowieso degelijk en betrouwbaar materiaal nodig. En ook iets wat over langere termijn ook ondersteund wordt. Zal hier als t zo ver is nog wel wat meer posten op het forum. En ook eens lezen wat er hier al allemaal geschreven is.

Kortom, komt goed. Planning is om in de komende maanden al wat nieuwe "rolling stock" te verzamelen. De effectieve start van de bouw zit ergens tegen het eind van het jaar (sowieso na de zomer).

Grts

Dennis

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #19 Gepost op: 28 mei 2021, 11:04:30 »
Hallo,

Een ontwerp met goede mogelijkheden.
dat gedoe met onderdoor kruipen wil ik je toch ernstig afraden.
Het is een gedoe en bij bezoek een slechte oplossing.
Het maken van een opklapbaar gedeelte is goed te doen en heeft bij mij nooit tot problemen geleid.
Wel een paar montagetruucjes toepassen bij de bouw(anders maar een pb)

succes jandcargo

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #20 Gepost op: 31 mei 2021, 13:03:33 »
Hoi,
Ik krijg de indruk dat het plan echt is om treinen te zien rijden, rangeren wordt hier duidelijk secundair.
Als dat is wat jullie willen, is daar niets mis mee, en is het bovendien nog een plan dat mooi aan te kleden valt.

Toch nog een paar bemerkingen op je schaduwstation.
Hoe zit het met de aansluiting naar je zichtbare baan. Die vind ik nergens uitgewerkt van een enkelsporige wissel naar een dubbelsporige helix. Wat is de stijgrichting van je helix? Wijzerzin is het linkerspoor het binnenste met de grootste stijging (% en straal ??)

Ik begrijp dat je lange stammen op de langere sporen wil zetten en de iets kortere stammen op de schuine doorgaande sporen. De doodlopende zou je dan gebruiken voor stelletjes.
Minpunt in die 6 korte doodlopende sporen in het schaduwstation is dat die stelletjes een eind terug rijden alvorens ze verder kunnen.
Wat je zou kunnen doen is deze via een kort parallelspoor aansluiten op het spoor dat terugkomt van de bocht in het schaduwstation. Let wel dat dit dan een keerlus-spoortje wordt en dat het dan minstens zo lang mot worden als je langste stelletje.
Een andere oplossing is de stelletjes parkeren op een van de centrale tongen in je baan en ze aansluiten naar het hoofdspoor in beide richtingen.

Ook het doel van de schuine sporen is verbazend. Als je rekening houdt met de lengte van je passagierstreinen, mag je rekenen dat de gemiddelde goederentrein bijna 2x zo lang wordt. Een lengte vanom en bij de 3m is echt geen aardigheid en best mooi om te zien rijden op een paradebaan. Je moet hem wel weg krijgen in je schaduwstation.
Een paar langere sporen zouden zo wel goed zijn.
Maak je sporen zo lang mogelijk en stal 2 treinen achter elkaar.

Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #21 Gepost op: 02 juni 2021, 22:03:24 »
Eey Frans,

Het is inderdaad de hoofdzaak om treinen de kans te geven om mooi lang rond te rijden, en om ze dan in de stations te laten stoppen. Rangeren is een mooie bijkomstigheid. Helemaal rechts komt er nog een depot/rangeerterrein, met eventueel ook een draaischijf erbij.

Hier effe de aansluitingen tussen de baan en het schaduwstation een beetje meer uitgewerkt.



De bovenste lus van de "helix" is eigenlijk het doorgaande spoor, waarop een aftakking zit die effectief tegen de klok in afdaalt langs de helix (afgaand - binnenbaan 21.5inch radius). De terugkerende treinen vanaf het schaduwstation nemen de buitenste baan van de helix met de klok mee, 24inch radius, en komen uit aan het grote station.

Aan het schaduwstation is inderdaad nog wel werk. Moeten nog eens goed kijken voor hoeveel treinen we plaats moeten hebben, en hoe lang die dan gaan zijn. De passagierstreinen op de hoofdbaan zijn 6 units lang, die op de lokale lijn 2 units lang, goederentreinen lekker lang, 12 of 16 units lang (afhankelijk van de lengte van de wagonnen).

Kortom, nog veel denkwerk te doen voordat we effectief kunnen gaan bouwen. Maar komt goed, langzaam maar zeker, maar zeker langzaam  ::)

Grts

Dennis
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2021, 22:07:59 door DaStig »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15257
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #22 Gepost op: 03 juni 2021, 09:00:03 »
Citaat
Aan het schaduwstation is inderdaad nog wel werk. Moeten nog eens goed kijken voor hoeveel treinen we plaats moeten hebben, en hoe lang die dan gaan zijn. De passagierstreinen op de hoofdbaan zijn 6 units lang, die op de lokale lijn 2 units lang, goederentreinen lekker lang, 12 of 16 units lang (afhankelijk van de lengte van de wagonnen).

Wat helpt is om gewoon op een vlakke ondergrond die treinsamenstellingen te maken en op te meten hoelang die zijn. Zo krijg je een goed beeld wat je echt nodig hebt en daar kun je dan het plan op afstemmen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #23 Gepost op: 03 juni 2021, 16:49:16 »
En dan nog even een kleien hint/tip.
Aantal units zegt niks,een 2 assige wagon is een "unit" maar een 4 assige wagon ook,maar die is wel langer  ;D
Zelfde telt voor rijtuigen(reizigers dinges) aantal units boeit niet,de totale lengte van je langste goederen/reizigerstrein echter des temeer  ;)
Wat Ronald aanhaalt is wel de handigste manier om te zorgen dat je straks (in de ideale situatie) op elk schaduwspoor de langste trein kan neermikken.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #24 Gepost op: 03 juni 2021, 20:40:48 »
@Ronald, Floris,

Klopt idd, een "unit" zegt idd niks over de lengte van de trein. Ik bedoelde ermee dat we passagierstreinen willen op de hoofdbaan met 6 rijtuigen, of 5 rijtuigen en een locomotief. Op de lokale baan komen dubbele rijtuigen voor lokaal treinverkeer. Per unit reken ik iets van een 30cm, dus 30cm x 6 >> 180cm >> dus een lengte van spoor in schaduwstation van 2m ... 2.1m is prima en daar mikken we op. Voor de lokale treinen op 2x 30cm >> 60cm >> 80cm .. 90cm in schaduwstation.

Voor de goederentreinen klopt het dat de wagons sterk van lengte verschillen. Laat t me zo stellen: we mikken op goederen treinen met een max lengte van 3.5m, dus daarvoor hebben we in t schaduwstation dan sporen voor nodig van pakweg 3.8m.

We zullen van t weekend nog eens verder puzzelen aan het schaduwstation.

Grts, en thx voor het meedenken. We komen van een kleine baan van destijds, zonder schaduwstation, dus alle advies en goeie raad wordt zeker gewaardeerd.

Dennis

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Flanders Railways - nieuwe start in de garage - HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2021, 21:06:18 »
Eey folks,

Even een korte update. Afgelopen week hebben we een belangrijke beslissing genomen. In eerste instantie hadden we in gedachten om Peco Streamline code 75 te gebruiken voor de layout, maar daar stappen we van af. Voor de zichtbare sporen gaan we Tillig Elite HO spoor gebruiken. De sporen van Tillig geven ons meer mogelijkheden dan de sporen van Peco:
  • Tillig ziet er een heel stuk beter uit dan Peco, zeker voor een Belgische layout, waardoor de layout er echt realistsich uit gaat zien
  • De wissels van Tillig zijn echt een mooi staaltje, realistisch, zonder scharnierpunt op de wisselsporen
  • Grote voordeel van Tillig is ook dat de wissels "flexibel" zijn, waardoor een rechte wissel toch in een kleine boog gelegd kan worden. Dit maakt het uitzicht van de layout en ook het sporenverloop ook weer een stuk mooier en vloeiender. We vinden dit belangrijk omdat het op onze baan vooral van belang is om treinen te laten rijden, en niet zozeer te liggen rangeren.

Nu we Tillig gaan gebruiken, zullen we het sporenplan ook weer moeten aanpassen, maar op zich blijft het globale sporenverloop wel hetzelfde. Enige dingetje bij Tillig is dat ze werken met een parallelle spoorafstand van 59mm hart-op-hart, terwijl dat bij Peco 50mm is, wat mooier is. Dus we zullen de wissels wat moeten aanpassen om de sporen terug wat korter bij mekaar te krijgen. Die 59mm wordt wel wat te veel ...

Voor het schaduwstation gaan we nog wel Peco gebruiken, of eventueel Roco (zal een beetje afhankelijk zijn van de beschikbaarheid als we binnenkort alle stuff gaan bestellen).

We hebben al wel een paar wissels en sporen besteld van Tillig om dit goed te kunnen beoordelen, en ook om die flex te "testen". Rolling stock is ook al wat besteld, en een gedeelte zou morgen ook geleverd worden.

We houden jullie op de hoogte.

Dennis & Co.

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2021, 23:41:39 »
Ik kan jullie keuze voor Tillig alleen maar toejuichen, ook ik ben een fervent voorstander van dat spoorsysteem.
Wel een opmerking over de "flexibiliteit" van de wissels: ga niet wringen aan de vaste fabriekswissels want dat loopt gegarandeerd fout af. Als je de wissel plooit, verandert feitelijk de lengte van de tongen. Daardoor duwen die de stelbalk uit de richting en ligt die niet meer mooi op zijn plek tussen de dwarsliggers maar schuin. Ga je dan nog verder ringen dan loop je het risico dat de verbinding van de tong aan de stelbalk afbreekt en dat is een hels prutswerk om dat terug goed te krijgen (ervaringsdeskundige).
Je bent beter om dan gelijk voor de zelfbouwwissels te kiezen, daar heb je die flexibiliteit wel omdat je de tongen daar een klein beetje kan aanpassen zodat de stelbalk wel mooi tussen tussen de dwarsliggers komt te liggen. Zorg dan wel dat je de dwarsliggermat gelijk in de juiste vorm vastlegt (dubbelzijdig kleefband o.d.) als je de wissel monteert.

En aanpassen van de wissels naar een gereduceerde spoorafstand van 50mm gaat zeer vlot.

Ik werk trouwens alleen met (zelfbouw)wissels en flexrail, dat geeft je het meeste vrijheid.
Hou er wel rekening mee dat de flexrail zeer flexibel is t.o.v. deze van Peco of Roco
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #27 Gepost op: 15 juni 2021, 09:08:03 »
Eey Frans,

Klopt, zojuist is er al wat spul van Tillig dat we besteld hadden, geleverd. En het ziet er subliem uit, al is het toch nog redelijk solide in tegenstelling tot wat sommigen beweren dat het echt wel delicaat spul is.

De flex in de wissels is enkel om hier en daar indien nodig de wissel "iets" uit de rechte lijn te kunnen leggen, maar zeker niet in een boog. Dan is die zelfbouw van Tillig idd beter en veiliger. Dat aanpassen naar 50mm mag idd ook geen probleem zijn ... wissels zijn hier prima voor geschikt om dat te doen.

De eerste wagons zijn ook al binnen gekomen ...





Van de week het sporenplan een update geven met de Tillig sporen en dan hebben we zicht op hoeveel stuff we nodig gaan hebben.

Grts

Dennis & Co.

DaStig

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Flanders Railways - nieuwe start in garage in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2021, 20:33:08 »
Eey folks,

We hebben de afgelopen weken niet stil gezeten met ontwerpen. Zoals eerder al gepost, gaan we Tillig Elite gebruiken voor de bovenbaan (zichtbare sporen), het schaduwstation wordt in iets anders gebouwd.

Het sporenplan voor de bovenbaan quasi klaar, op een paar kleine details na. Langs de lange muur in de garage komt er sowieso het grote station. In de eerste versie lag dit parallel aan de muur, wat we hebben aangepast. Dit om te vermijden dat alles "te recht" gaat ogen achteraf. Ook het sporenverloop aan beide kanten van het station is grondig aangepast. Links komt het dubbelspoor het station binnen en splitst dan in de 4 sporen van het station. Aan de rechtse kant is er behoorlijk wat veranderd. Er is een loc depot bijgekomen, en ook een kleine stelplaats voor de dubbele pendeltreinen die op de locale baan gaan rijden tussen het grote station, en het kleine kopstation.

Het sporenverloop aan de rechtse kant van het station bevalt ons echt wel. De treinen van het hoofdspoor lopen mooi tussen de loc depot en de stelplaats van de locale treinen door ... een echt station.

We hebben getracht om bruuske bochten in het spoorverloop te vermijden, zeker in de wissels links en rechts van het station. Zo kunnen de treinen "smooth" rijden zonder korte bochten. Dank zij de wissels van Tillig is dit perfect mogelijk.

De toegang naar het schaduwstation blijft links onder zoals in de eerdere ontwerpen, via een helix.

Hieronder wat we momenteel hebben. Mochten jullie nog ideeen hebben dan horen we het wel.



Een paar 3D-aanzichten om een mooi zicht te hebben op het spoorverloop.




Grts

Dennis & Co.





Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2021, 20:48:49 »
Ik zou in de rechterbovenhoek nog 1 wissel veranderen van een rechtse naar een linkse.



Dat zal een rustiger verloop geven aan de treinen die op het bovenste spoor in je station aankomen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024