Ik denk, dat het aan je taalgebruik ligt, maar ik vind je zeer verwarrend.
Hallo naamgenoot,Heb je misschien wissels in de baan met een gepolariseerd puntstuk gebruikt, waarbij het puntstuk niet is geïsoleerd van de rest van de baan. Dan krijg je spanning op stukken waar het niet hoort.
In aanvulling op Dirk:Of misschien Fleischmann modell rails, serie 6000. Die hadden 'denkende' wissels. Er zat een soort nietje tussen de spoorstaven die dan de baanspanning door konden geven als je het wissel schakelde. Als je deze bent vergeten te verwijderen, krijg je soortgelijke problemen.Gr. RoyVerstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hallo Dirk,Voordat je de boel gaat lostrekken zou ik zelf het volgende proberen.1) Je verteld dat je een ergens melding heb. Heb je al de draad gevolgd vanaf de bezetmelder waar de bezetmelding op plaatsvind en deze verder gevolgd waar deze naar toeloopt op de baan? Is dat naar een sectie die aan die (ongedetecteerde) sector grenst?2) Haal de spanning van de baan af en pak een multimeter. Zet de meter op Weerstand meting (en als de meter een piep mode heeft, kies dan de piep) en ga tussen de railstukken meten waar volgens jou een isolatie zou moeten zijn. Als de meter dan ergens begint te piepen, dan weet te waar je kunt beginnen met zoeken naar het probleem.mvg spock
Ha bon, ik heb allemaal wissels met gepolariseerd puntstuk, het zijn de Peco wissels, zijn die dan niet altijd geisoleerd?? Kan je me vertellen hoe ik dat teweten kom? alle wissels worden aangestuurd door de Rosoft servoswitch, die schakelt het puntstuk toch automatisch. Nu breng je me aan het twijfelen.Dirk