Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88  (gelezen 5770 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Gepost op: 01 mei 2021, 12:11:56 »
Allen,

Het volgende probleem doet zich voor. Op de bijbouw van de baan heb ik onverklaarbare meldingen. Ik volg op het terugmeld scherm van de Digikeijs tool en in het terugmelders scherm van iTrain. In een sectie heb ik alleen melding als de loc rijd, als die stil staat heb ik geen melding. In een andere meldsectie heb ik een juiste melding  als de loc stil staat, maar als die begint te rijden heb ik spookmeldingen op meldpunten die er totaal niet mee verbonden zijn, maar wel in de zelfde module zitten. Ik heb 3 loconet modules en 4 S88N modules die met de loconet modules verbonden zijn.  Waar zou de fout kunnen zitten? V oor de rest werkt alles, ik kan rond rijden, alleen de terugmeldingen lopen fout. Ik heb al modules veranderd, de secties na gekeken, de poling van de boosters eens verwisseld, maar nog niks kunnen vinden.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2021, 20:18:25 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #1 Gepost op: 01 mei 2021, 16:18:29 »
Hallo dirk,


Dit klinkt als overspraak.

Liggen de draden van de secties over een langere afstand dicht bij elkaar, bv netjes in een kabelgoot?

Mvg spock

locofiel

  • Gast
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #2 Gepost op: 01 mei 2021, 16:30:56 »
Ja, overspraak.

Indien je de signaaldraden per paar twist, dan is de kans op overspraak aanmerkelijk minder. Zeven (7) slagen per meter is voldoende en pas dan ook de scheiding, wat Spock adviseerde toe, dan moeten de "Ghostbusters" weg zijn.
In de professionele van Geelgoten worden om voeding van signaal te scheiden metalen binnenschotten inde lengte toegepast. Dit zal te ver gaan voor de (treinen)hobbyist, maar houd dit in het achterhoofd. Houd afstand, hoeft geen 1,5 m te zijn  ;) maar wel bijvoorbeeld 20 cm tussen voeding en signaal.


Gr,

Dirk

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #3 Gepost op: 01 mei 2021, 17:41:21 »
Bij welk van de twee terugmeldsystemen (LocoNet / s88) zijn er spookmeldingen?
Wat is de lengte van de secties waarin de spookmeldingen voorkomen? Want bij lange secties (> 2,5 à 3 m) wil het wel eens verkeerd gaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #4 Gepost op: 01 mei 2021, 17:59:50 »
Dit staat op de site van iTrain bij de FAQ:
Citaat
Nu heb ik gemerkt dat de S88 naar LocoNet adapter van Uhlenbrock (63880) niet betrouwbaar werkt met iTrain en soms een melder vergeet aan of vooral uit te zetten. Dit komt ook voor bij de ingebouwde S88 aansluiting van de Intellibox 2. Ik heb vele testen gedaan, maar kan er niet achter komen wat het probleem is dus misschien is het wel hetzelfde probleem als eerder met de modules 63330 en 63320 van Uhlenbrock die nieuwe firmware nodig hadden. Alleen op de oude Intellibox met seriële RS232 aansluiting lijkt het wel goed te gaan, maar dat is ook geen puur LocoNet apparaat.

Nu is er een andere S88 naar LocoNet adapter die wel helemaal goed werkt en dat is de S88LN van Rosoft. Deze mist geen enkele melder en werkt met elke LocoNet interface (ik heb er vier getest). Deze is te verkrijgen op http://www.rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel ... S88LN.html voor zo'n 25 euro. Je kan er ook meerdere op een LocoNet gebruiken om verschillende strengen te maken met elk een eigen adresbereik.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #5 Gepost op: 01 mei 2021, 18:08:35 »
Dirk,

Wat zit er tussen die loconet modulen en PC met iTrain?
Hoe zijn die verbonden? USB, Wife, Netwerk kabel?

Hoe vaak doet het probleem zich voor, hoeveel loks rijden er?

Bij mij zat destijds daar het probleem, hoe meer loks, hoe vaker het optrad.
En dan heb ik het over 3-4 loks, die een half uur reden.

André

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #6 Gepost op: 01 mei 2021, 19:35:32 »
Dirk,

Wat zit er tussen die loconet modulen en PC met iTrain?
Hoe zijn die verbonden? USB, Wife, Netwerk kabel?

Hoe vaak doet het probleem zich voor, hoeveel loks rijden er?

André

Er rijd 1 loc, ik ben nog in opbouw en de modules zijn verbonden met loconet kabels

Bij welk van de twee terugmeldsystemen (LocoNet / s88) zijn er spookmeldingen?
Wat is de lengte van de secties waarin de spookmeldingen voorkomen? Want bij lange secties (> 2,5 à 3 m) wil het wel eens verkeerd gaan.

Martin, dat zou wel eens iets kunnen zijn, de sectie is 12 m,
de spookmeldingen doen zich voor op een Lokanet melder

Ja, overspraak.

Indien je de signaaldraden per paar twist, dan is de kans op overspraak aanmerkelijk minder. Zeven (7) slagen per meter is voldoende en pas dan ook de scheiding, wat Spock adviseerde toe, dan moeten de "Ghostbusters" weg zijn.
In de professionele van Geelgoten worden om voeding van signaal te scheiden metalen binnenschotten inde lengte toegepast. Dit zal te ver gaan voor de (treinen)hobbyist, maar houd dit in het achterhoofd. Houd afstand, hoeft geen 1,5 m te zijn  ;) maar wel bijvoorbeeld 20 cm tussen voeding en signaal.


Gr,

Dirk

De draden liggen niet mooi langs elkaar maar kriskras. en de spanning komt van een ringleiding die niet in de buurt ligt van de melders

Hallo dirk,


Dit klinkt als overspraak.

Liggen de draden van de secties over een langere afstand dicht bij elkaar, bv netjes in een kabelgoot?

Mvg spock


niet dus, kruislings van het meldpunt naar de melder, de kortste weg tussen 2 punten.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: onverklaarbare (spook)meldingen
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2021, 20:16:42 »
Ok, dan begint het uitdagender te worden.

Als je iTrain even erbuiten laat, zie je op het terugmeldscherm van Digikeijs hetzelfde gedrag?

Wat gebeurd er als je de aansluitingen van een sectie op een andere poort aansluit, gaat het gedrag mee naar de andere poort?

Wanneer de loc stilstaat (en niet gedetecteerd wordt), wordt deze wel gedetecteerd als je de verlichting aanzet?

mvg spock

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #8 Gepost op: 02 mei 2021, 16:20:40 »
OK, de kogel is door de kerk, ik sloop een groot deel van de bekabeling en ga Loconet groepen maken. ik plan 7 loconet modules met telkens 1 S88 module erbij, dan heb ik de beschikking van 7x32=224 meldcontacten. Veel te veel maar dan kan ik die wel mooi over de baan verdelen zodat de draden niet te lang worden. nu wordt er gesproken om de draden te "twisten", is het van belang welke draden er getwist worden? Moeten dat aansluitende meldpunten zijn of maakt dat niet uit? en mogen het maar 2 draden zijn of mogen het er ook meer zijn? Er zijn ook modules die van 2 verschillende boosters spanning krijgen, mogen die door elkaar getwist worden?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1984
    • Baan in Los Angeles
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2021, 18:26:38 »
Dirk,

Ik zelf heb nooit last gehad van te lange draden, het euvel zat iedere keer elders.

- Verbinding tussen de PC en de Centrale -> vandaar m'n vraag wat voor verbinding dat is. USB gaat prima, maar als het TCP/IP of Wifi is zou ik daar eerste naar kijken.
- Instellingen in iTrain die ik aanpaste om dingen goed te krijgen.
- Zorg ervoor dat bij lange blokken beiden rails worden geisoleerd, zowel de linker als de rechter aan iedere kant van het blok.
- Zorg voor compleet gescheiden boosters.

Als laatste een voorbeeld van de inschakel en uitschakel vertraging. Daar heb ik veel mee kunnen oplossen als het gaat om spookmeldingen.

Hier een voorbeeld van mijn settings:



Succes.

André

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2021, 19:23:48 »
AndreVg,

de verbindingen zijn OK, de problemen doen zich voor in het nieuw bijgebouwde gedeelte. De DR5000 zit met USB aan de cp, en iTrain draaide prima. Om dat de  basis van de baan dient om reeds 2x een bijbouw heeft doorstaan is de bedrading ondertussen een beetje een rommeltje. Daarom mijn besluit om de meldbedrading helemaal overnieuw te maken. Het is een *** werk, maar als ik het nu niet doe blijf ik met een onoverzichtelijke bedrading zitten mat sommoge melders tot wel 5 meter van het meldpunt. Vandaar mijn besluit. Ik verdeel nu eerst de modules over mijn baan, 7 Loconet en daaraan elk een S88. Er is ook nod 100 meter oranje montagedraad onderweg, met de 100m die ik nog heb kan ik alle melders oranje beraden. Nu nog even wachten op meer uitleg ivm het "twisten" en dan kan ik verder.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #11 Gepost op: 02 mei 2021, 19:43:56 »
Twisten alleen naar de terugmelder toe, nooit van de terugmelder áf naar de rails !

Maw alleen twisten van de pure DCC voeding naar de bezetmelders, wissel/schakel/servodecoders.


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2021, 19:51:05 »
Ja, ok, maar is het van belang of er specifiek de melders samen getwist worden of of mag bvb een draad van melder module 1 met een draad van melder module 7 getwist worden? Of bvb alle draden van een module samen? Ik weet niet waarom er getwist moet worden, ik doe het omdat het aangeraden wordt.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 20:56:13 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1047
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2021, 19:55:39 »
Twisten alleen naar de terugmelder toe, nooit van de terugmelder áf naar de rails !

Zou dat een oorzaak kunnen zijn dat er heel af en toe een melder wordt gemist?

Mvg, Johan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2021, 20:06:42 »
Nee, dat kan geen missen veroorzaken.

De „melders“ zijn z.g. RS-flipflops en worden al door een pulsje van een paar tientallen microseconden „gezet“.

De daarop volgende hardware transporteert al die bits naar de centrale.

Daar is het het meest waarschijnlijk, dat een bitje „omvalt“.

Een andere oorzaak van „missen“ is dat de computer „even met iets anders“ bezig is dan de data binnen te lezen.

Grtzz,
Karst