Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:47:51
Ermehuizen anno 1974 door eichddraig
Vandaag om 21:45:36
Roco # 70250, Stoomloc serie 023, materieelbespreking. door Dwergsein
Vandaag om 21:45:17
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rolando
Vandaag om 21:40:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Rolando
Vandaag om 21:39:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:31:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Stijn
Vandaag om 21:15:54
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door ramdani
Vandaag om 21:11:34
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 20:49:16
Een nieuwe aandrijving voor de Lima mat 46 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:39:34
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
Vandaag om 19:57:56
Exact Train, echte NS Gs en geelbanders Gs-t, verwacht 2021 door R v/d Hoven
Vandaag om 19:52:24
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
Vandaag om 19:49:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 19:00:38
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 18:59:08
Zonnedael H0 jaren 50 door Marij Stoffels
Vandaag om 18:09:34
Gezocht: onderdelenlijst Fleischmann 4897, BR 39105 door jerrytrein
Vandaag om 17:58:28
Brits N: Project tailchaser door Scratchbuilt
Vandaag om 17:48:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 17:46:32
Martin Welberg Scenic Studios op de Jijbuis door Martin Welberg
Vandaag om 17:33:18
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Dpc Fo
Vandaag om 17:27:35
Toon hier je (model)treinfoto's door Zoedelaar
Vandaag om 16:59:37
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door GD
Vandaag om 16:53:21
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 16:33:30
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:38:47
Cobalt probleem door HJ
Vandaag om 15:31:34
Beugel op stoomverwarmingswagen door Carel Ruysink
Vandaag om 15:30:56
Roco onderdelenservice - Verkeerde informatie op ET-bladen door Quinzeedied
Vandaag om 15:29:59
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 14:33:36
  

Auteur Topic: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?  (gelezen 2334 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 895
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2021, 11:06:40 »
Een vriend van me had/heeft ook zo'n schilderscompressor van 10 liter. Tapte nooit het vocht in de tank af.
Op gegeven moment doorgeroest maar het enige was flink wat gesis en een klein gaatje.
Van een butagasfles met verlopen keur een nieuw vat gemaakt. Weer jaren plezier er van maar nu tapt hij we regelmatig af  ;D
Zo' n tankje en zo'\ n druk loopt wel los dus.

Carel

PS Jaren geleden klapte hier bij de Centrale van Nijmegen een stoomleiding met een harde knal en gaf een half uur lang donderend gesis wat 15 km ver te horen was.
En de have gevel lag er uit. Maar ja dat was oververhitte stoom.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 02 mei 2021, 12:17:40 »
[ Als het van de moderatoren mag, ga ik ook even een beetje off topic. Laatst was ik in een hoek van de L woonkamer en hoorde opeens een keiharde KNAL en daarna wat kleinere bonkenrige stuitergeluiden. Ik schrok me we-zen-loos! Geen idee wat het was, stond met het zicht op de aanrecht van de open keuken. Boven had ik een tv aan de wand hangen en ik dacht dat deze eraf gevallen was. De woonkamer inkijkend zag ik mijn gitaar op de grond liggen, een meter verder dan waar hij op zijn standaard had gestaan. Het bleek dat de brug losgekomen was, die bungelde erbij met de snaren eraan. De klankkast zorgde ervoor de de knal zo luid was. Hij was van de standaard afgesprongen, op het bureau terecht gekomen waar hij een paar voorwerpen mee had genomen om verderop op de vloer tot stilstand te komen. Me afvragend hoe dat nou gebeuren kon, herinnerde ik me dat ik een tijd geleden een verkeerde snaar had geplaatst en deze had aangedraaid. De extra spanning moest op den duur teveel geworden zijn. ]

Terug naar mijn compressor(tje). Ik ben niet zo bang, maar wel voorzichtig.

Ik vraag me af hoe ik nu de olie eruit kan halen, om er de juiste hoeveelheid juiste soort olie in te doen. Het lijkt een gesloten vat, met de twee koperen buizen, een voor olie bijvullen, een voor de lucht. Links op de foto zit een kastje met een elektrische kabel. Zou achter dat kastje een opening zijn om de olie eruit te kunnen laten lopen? Hier nog even de foto ervan:


Onderop, of waar dan ook, zie ik geen aftapkraan voor de olie.

Onder op het drukvat zit een aftapkraan, die is om condenswater af te tappen, deze heb ik open gehad, er kwam geen water uit, dus dat zit wel goed. Dus als iemand mij hiermee verder kan helpen met advies?

@Ingenium, op het internet kon ik dit type compressor niet vinden. Mooi dat jij een pressostaat hebt kunnen vinden, dank voor de link.

@Menno,
Mijn ervaring is overigens dat pressostaten die al eens vast zijn gaan zitten gevoelig blijven voor storingen. Bij beide compressors op m'n werk was dat uiteindelijk het geval en hielp grondig schoonmaken niet: de problemen bleven snel (binnen een maand of 3) terug komen.

Ik ga nog even nakijken of de pressostaat van de link van Ingenium de juiste is, en deze sowieso bestellen. Voor de zekerheid.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 02 mei 2021, 12:28:04 »
Normaliter kan dat eenvoudig door het niveauglaasje te verwijderen en dan leeg laten lopen via dat gat.
Aangezien er geen niveauglaasje is en de deksel is dichtgelast, blijft er maar 1 optie over, nl schuin houden en leegschenken via het olievulbuisje.

mvg spock


Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2027
  • Zelfportret
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 02 mei 2021, 14:20:11 »
Even een zoekopdracht in Google gemaakt voor wat meer info..
Er zit special compressor olie in. O.A. te koop bij de compressor leverancier. Zal waarschijnlijk olie zonder toevoegingen zijn. Dus geen auto motor olie gaan gebruiken want die kan een kleine hoeveelheid vocht opnemen en is aangevuld met diverse dope's.
 
Gerrit F

Van de draad af....

Dartje75

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 02 mei 2021, 14:36:09 »
Even een kleine zoektocht op het internet gedaan, ik heb een tijdje terug z'n iets grotere broer op de kop getikt en die werkte niet...
Wat manuals en dergelijke opgezocht en voor €30,00 weer aan de gang gekregen.

Voor diverse Sil-Air (SA) compressoren kan je onderstaande link gebruiken, dan kom je bij het service manual, de SA 15 staat er ook in.
Met een beetje heen en weer zoeken kan je alle ondedelen een naam geven en kijken wat je wilt bestellen.
Ik heb zelf de defecte onderdelen en olie in Almere besteld.

https://www.air-craft.net/acatalog/Sil-Air_Manual.html

Overigens, zelfs als de pressostaat defect zou zijn en/of op een te hoge druk staat ingesteld, er zit altijd nog een overdruk ventiel op de ketel om deze tegen een te hoge druk te beschermen.
Sowieso zijn de tanks berekend op 2x werkdruk en ik weet niet of de compressor zelf dat kan opwekken..

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 02 mei 2021, 15:14:35 »
@spock, ik dacht dat het vulbuisje door zou lopen tot ergens in het vat, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Fijne tip dus om de olie uit dat buisje te laten lopen, dankjewel ook voor je bijdrage.

@Gerrtit F, ook bedankt voor de moeite. De juiste olie gaat er nu zeker komen.

@Dartje75, wat goed! Ik kwam nergens met zoeken en jij schotelt me zomaar de zo gewenste link voor. Super!

Nu eerst eens rustig bij Sil-Air gaan kijken en dan weer verder.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2255
  • Le Canari
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2021, 09:40:25 »
De compressor loopt weer als een trein! (y)

Gisteren heb ik geschikte olie gehaald bij gereedschappenzaak Kroon alhier, de 1/2 l olie op zijn plek gegoten. Dus kon hij weer aangezet worden.

Wat de oorzaak geweest is? Ik denk dat de inbusbout langzaam maar zeker steeds een beetje verder open getrild is, waardoor de pressostaat(houder) los kon komen. Het dunnere gedeelte, onder aan de pijl, is waar de imbusbout, bovenaan de pijl, deze op zijn plaats moet houden.



Nogmaals allen bedankt voor de support!  (y)
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0
Definitief eindstation voor oude Fleischmann treinen: Nirgendheim
Grote Sikken van PS op ingekorte Fl. 1306sen

Dartje75

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Compressor met harde klap stuk, wat kan het zijn?
« Reactie #22 Gepost op: 04 mei 2021, 22:25:06 »
Top  (y)

Voor de prijs van een flesje olie een zo goed als nieuwe compressor  ;)