Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:49:52
Het eiland Doodstil in H0 <0,5m2 door Noordernet
Vandaag om 17:42:19
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 17:41:29
Testdiorama door Cyril Mariën
Vandaag om 17:29:50
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 17:23:36
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door the_gold
Vandaag om 17:18:08
Storing op mijn Multimaus. door henk
Vandaag om 16:50:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 16:49:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:41:48
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 16:27:52
PB Models Herfstnieuwtje 2023 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:23:16
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:12:26
Marklin/Trix koploper door henk
Vandaag om 16:12:11
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen door hansberekvam
Vandaag om 16:04:55
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door Overet
Vandaag om 14:28:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 14:03:28
Overloopwissel in iTrain (i.c.m. Dinamo) door Josephes
Vandaag om 13:53:30
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Erik
Vandaag om 13:42:26
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 13:33:23
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen' door Robert39
Vandaag om 13:27:22
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 12:17:50
Piets Pieck Plein door Voorschot
Vandaag om 12:15:28
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 11:54:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:22:37
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 11:11:59
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 11:11:09
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door cor_b
Vandaag om 10:08:11
Dagelijks 21-29 oktober 2023 Bello festival SHM door Seinhuis
Vandaag om 10:06:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:02:57
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Ad Cleijsen
Vandaag om 09:59:19
  

Auteur Topic: Een messing dak walsen, maatje groter  (gelezen 1174 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
    • nulpunt
Een messing dak walsen, maatje groter
« Gepost op: 27 januari 2023, 13:46:10 »
Veel zelf bouwers zullen de HBM 3-in-één wals wel kennen of hebben. Je hebt die wals in diverse afmetingen, maar dat is niet de bepalende factor welke je aanschaft. Dat is het gewicht. De 30 cm wals weegt nog altijd 40 kilo en een maatje groter, 60 cm komt al op 105 kilo. Dus niet even een stukje gereedschap dat je makkelijk verplaatst. De 30 cm heeft dan ook bij velen de voorkeur.

Maar wat nu als je een wagen wilt maken die een dak van meer dan 30 cm nodig heeft?.....

Ik heb de 60 cm wals aangeschaft en die staat op een karretje, dus na gebruik gaat die weer in de hoek.

Gister kwam het verzoek..Kan je me helpen aan 3 daken voor C-8 coupérijtuigen in Spoor-0 ? ".....
Omdat mijn andere bouwprojecten net klaar waren, kon ik aan dat verzoek voldoen. Toch wel een werkje dat niet in een kwartiertje klaar is, maar goed...ik wil graag helpen en als het kan, dan doe ik dat.
Gelijk maar een beeldverslag gemaakt.

Drie daken van 30-32 cm lang....daar is een beste plaat messing voor nodig. Ik heb 0,5mm dik gebruikt.


Het instellen van de wals is belangrijk.
Tussen de trek-rollen  ook 0,5 uitmeten, aan beide kanten.  Niet dunner want dan ga je de plaat pletten  en wordt die krom.


De kromming wordt bepaald door de achterste rol. Triall and Error met een stukje restmateriaal.


En vooral weer checken op afstand van de rollen aan BEIDE zijden.. Dat doe ik met boortjes. in dit geval 8,0 mm.


Zijranden zijn dus nooit haaks, dus moest eerst worden uitgemeten en gesneden.


Wat heb ik nodig?


Dat weer afsnijden.
En de gulden stelregel bij dit werk voordat je de hefboom van de snijmachine beweegt.
1.METEN = WETEN
en
2. DRIEDUBBELCHECK


Die ene plaat is dus voor 3 daken.....gaan we weer,


En dus 1x 320 mm en 2 x 300 mm.


De eerste plaat in vorm brengen.


Omdat door de constructie van de rollen, de laatste paar centimeter niet worden gerold, moet er een breder stuk plaat worden gebruikt. De niet gekromde delen verwijder je later weer en het middelste stuk wordt dus het dak.
METEN = WETEN.
De laatste 3-4 cm ga ik verwijderen.
Maat is zictbaar dmv tape.


Die tape moet EXACT gepositioneerd in de snijmachine liggen alvorens.....knippie knippie.
EN de plaat moet vastgezet worden om verschuiven te voorkomen


Dan pas zet ik de drukstang ik de machine en....check, check...knip.


Als de zijkanten klaar zijn, dan vervolgens de maat bepalen. Dat was in dit geval makkelijk want ik had de wages al gebouwd.




En dan na  een hele sessie knippen en plakken....(en koffie)


Er kan gebouwd gaan worden.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2023, 13:48:19 door FritsT »

M. Ardon

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2023, 17:28:02 »
Wat een leuk verslag om zo te lezen. En wat een werk gaat er nog in zitten voor een mooi dak.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5484
  • Team Mitropa
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 00:06:44 »
Hallo Frits,
Dit is inderdaad heel leerzaam (y)
En dankjewel voor de moeite. ;D

ijzeren rijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 10:03:15 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen. Dit is genieten. Genieten van het vakmanschap en , voor mij, de duidelijkheid in het proces en het waarom.bedankt

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 8892
    • nulpunt
Re: Een messing dak walsen, maatje groter
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2023, 10:46:23 »
dit is net zo mooi dan zelf bouwen.

Neeeeeee. Zelf aan de slag gaan is nóg leuker.

Ook ik heb dit moeten leren. Veel mislukkingen gehad, maar uiteindelijk.... en dat heet dan "ervaring" en die geef ik hier (ongevraagd) door. Gewoon doen en proberen én....kritisch blijven. Maatvoering en goed gereedschap zijn het belangrijkste.

Maar leuk dat jullie zo reageren. Dan weet ik waarvoor ik het doe.