Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 20:50:47
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200  (gelezen 1690 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Gepost op: 25 mei 2021, 20:56:04 »
Hoi luitjes,

Naar aanleiding van dit draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97277.0 zit ik toch te denken aan een omruil daar ik nog een LZV100 over heb (ja, echt waar :)). Maar ik heb ook nog een lading RS-8 terugmeldmodules die dan misschien wel met de 100 maar niet goed met de 200 zouden gaan.

Dus; is een omruil nu verstandig en heeft Lenz inmiddels de update goed onder controle? Of toch maar wachten en de LZV100 gebruiken? Die is prima verder dus daar ligt het niet aan.

Ik hoor graag :)

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2021, 22:06:32 »
Wat verwacht je aan meerwaarde van de LZV200 ten opzichte van de LZV100 ?  En zeker als er dan problemen te verwachten zijn, terwijl nu alles goed functioneert ?  Dat zou mijn gedachtegang zijn.  Dus meerwaarde moet groter zijn dan gedoe met die RS8-en.

Ik heb zelf zoveel mogelijk omgeruild, maar ja, ik heb ook geen RS8.

En wat bedoel je er mee, dat Lenz de update goed onder controle zou moeten hebben?   Of bedoel je daarmee juist de combinatie met de RS8 (oud) ?  Leg dat laatste maar bij Litfinski neer.  Maar daar is al eerder over gesproken.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2021, 08:45:52 »
?  Leg dat laatste maar bij Litfinski neer. ...

Waarom moet je dat bij Litfinski neerleggen? RS8 is toch de bus van Lenz.
En Ronald heeft het over oude RS-8 terugmeldmodules, maar noemt daarbij geen naam.
Dus of jij weet meer, of je doet een aanname, die misschien goed is, maar ook heel gevaarlijk kan zijn.

Heb ook nog een LZV100, maar die ga ik toch maar niet omruilen. Heb ook nog een LZ100, maar daarbij is de prijs voor het omruilen wel wat hoger, en kun je je ook weer afvragen of je dan niet net zo goed een losse LZV200 kunt kopen. Maar dan zit ik met 3 centrales, en heb er maar 2 nodig waardoor de LZ100 in de kast verdwijnt en toch niet meer gebruikt wordt. Zou alleen wel een optie zijn om op terug te vallen als de LZV200 toch problemen geeft.
Wil de handregelaar wel omruilen, maar omdat ik nog altijd twijfel over de centrale zelf heb ik ook dat nog niet gedaan.

Roelco

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2021, 10:36:45 »
Waarom moet je dat bij Litfinski neerleggen? RS8 is toch de bus van Lenz.
En Ronald heeft het over oude RS-8 terugmeldmodules, maar noemt daarbij geen naam.
Dus of jij weet meer, of je doet een aanname, die misschien goed is, maar ook heel gevaarlijk kan zijn.
Lenz kent de RS bus voor terugmelding, geen RS8 bus dus.
RS-8 terugmeldmodules zijn van Litfinski, vandaar de naam.
Dus ik weet meer en doe geen aanname.

Als Lenz zich met iedere andere aanbieder moet verstaan om aan andersmans eisen te voldoen, dan hebben ze daar een dagtaak aan.  Lenz is Lenz en geen Litfinski.   Daarbij gaat het om relatief zeer oude (verouderde) bezetmelders, waar al meer draadjes over bestaan en ook op Duitse fora of forum uitvoerig over bericht is.    Overigens werken ze bijvoorbeeld ook niet goed met Digikeijs, waar zelfs een speciale Litfinski instelling gekozen moet worden, maar zonder garantie op een vlekkeloze werking.

Kortom:  verwacht niet dat spul uit de digitale oudheid ten eeuwigen dage meegaat, laat staan dat een andere firma daar maar rekening mee blijft houden.

Zie ook andere draadje:   https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97277.msg3222226903;topicseen#msg3222226903
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 10:44:42 door VvKan. Reden: toevoeging »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2021, 12:20:52 »
Ok, dus de -8 verwijst naar een specifieke leverancier. ik had die link niet direct gelegd.
Maar het zijn niet alleen de Litfinski terugmelders die problemen hebben met de nieuwe Lenz centrale. Ook de oudere Lenz terugmelders voor de RS bus hebben problemen en moet je updaten naar een nieuwe als je de nieuwe centrale wilt gebruiken

Ze hebben de specificatie van hun RS bus dus blijkbaar wel iets aangepast. En dat recht hebben ze, maar dan moeten ze het misschien een andere naam geven? Als het dezelfde naam heeft dan nemen klanten aan dat dezelfde onderdelen ook blijven werken, en dat is denk ik geheel terecht.

Het geeft voor verschillende in elk geval te denken alvorens een nieuwe centrale aan te schaffen. En dan kun je blijven roepen dat het probleem bij een andere fabrikant zit, maar lenz verkoopt daardoor z'n centrales niet, dus ja, wie heeft dan echt het probleem?

En uit dat andere draadje blijkt nog niet dat Lenz er iets aan gedaan heeft, dus denk Ronald, als je niet tegen problemen aan wilt lopen je best bij je oude centrale kunt blijven. Of je moet een hele sterke reden hebben waarom je toch naar de nieuwe versie toe wilt?

Roelco

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2021, 12:38:59 »
Ook de oudere Lenz terugmelders voor de RS bus hebben problemen en moet je updaten naar een nieuwe als je de nieuwe centrale wilt gebruiken.
Dat heb ik nog nergens gelezen, maar zou me van Lenz wel tegenvallen. Geldt het ook voor de terugmelders in de wisseldecoders LS100?

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2021, 13:46:22 »
Ook de oudere Lenz terugmelders voor de RS bus hebben problemen en moet je updaten naar een nieuwe als je de nieuwe centrale wilt gebruiken

Ze hebben de specificatie van hun RS bus dus blijkbaar wel iets aangepast.
De oudere terugmelders hebben geen problemen, maar zijn niet geschikt voor gebruik met Railcom.  En updaten is sowieso onzin, dat kan helemaal niet.  De RS bus is dus "aangepast" voor Railcom.

Als jij het hebt over:
of je doet een aanname, die misschien goed is, maar ook heel gevaarlijk kan zijn.
   dan zou ik in dit geval toch ook even bij jezelf te rade gaan voordat je onjuiste, suggestieve mededelingen doet.

Remedie bij gebruik van oudere terugmelders (van Lenz):  uitschakelen Railcom in de centrale.

Dus mensen die sowieso Railcom niet willen gebruiken:  je kunt rustig omruilen en in de LZV200 Railcom uitzetten.    Voor nieuwere terugmeld gebruikers:  naar keuze met of zonder Railcom.    Voor gebruikers van andere terugmelders op de RS bus:   mogelijk helpt uitzetten van Railcom , maar is geen garantie voor instabiele verouderde exemplaren oa. Litfinski

Bron:  Lenz technische dienst.

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2021, 13:48:58 »
Geldt het ook voor de terugmelders in de wisseldecoders LS100?
De terugmelding van een LS100 loopt via een LR100 of LR101, die aangesloten zijn op de RS bus.   Dus de LS100 zelf heeft geen enkel probleem, alleen je LR100 zou gezien Railcom mogelijk niet correct functioneren.  Oplossing hierboven.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2021, 13:54:28 »
Een LS100 wisseldekoder heeft twee uitgangen R en S, en die sluit ik direkt aan op de RS-ingang van de centrale, daar zit verder niets tussen.

Het "bijzondere"  aan deze LS100 terugmelding is wel, dat het niet gaat om bezetmeldingen (zoals een LR100 en LR101 die normaliter geven) maar om terugmeldingen van wisselstanden.

Blijft de vraag of een LS100 railcom-bestendig is: de schakelopdrachten en de opdracht om een terugmelding te geven lopen via het railsignaal naar de LS100, en daar kan railcom in zitten. Ik heb geen railcom-centrale bij de hand en kan het niet testen.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2021, 13:57:59 door Freek Heite »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2021, 14:24:59 »
De oudere terugmelders hebben geen problemen, maar zijn niet geschikt voor gebruik met Railcom.  En updaten is sowieso onzin, dat kan helemaal niet.  De RS bus is dus "aangepast" voor Railcom.

Railcom was volgens mij ook al mogelijk met de LZV100. Leverde dat dan ook problemen op met de oudere terugmelders, ik neem aan de LR100?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2021, 14:32:49 »
Allemaal dank voor de reactie :) Geen ruzie maken, ik moet het even uitleggen.

Ik heb al heel lang (21 jaar) een set 01, dat is een LZ100 en een LV101. Die is versie 3.6 (de laatste) dus uptodate. Een aantal jaren geleden nam ik een LZV100 en LH100 over voor minder dan de prijs van die LH100, goedkoop dus. Uit de nalatenschap van een bekend modelspoorder kreeg ik ook een LZV100. Beide zijn versie 3.5.

Dus; ik heb genoeg :) Ik gebruik mijn eigen spul hoofdzakelijk voor tentoonstellingen en heb dat samen met 2 extra LV101's en een USB/LAN interface in 2 koffers gebouwd. Wat ik nu wil is een vaste baan thuis bouwen die behoorlijk van formaat moet gaan worden.
Dus had ik gedacht om dit te doen:
 - 1 LZV100 omruilen voor een LZV200, die te gebruiken voor shows met een extra LZ101 zodat dat in 1 koffer kan (nu 2). Scheelt ruimte in het transport ook. Voordeel is de ingebouwde interface en omdat ik in de baan waarvoor het nu wordt gebruikt Roco en Lenz terugmelder gebruik verwacht ik geen problemen.
- De andere LZV100 plus een 4-tal extra boosters gaan dan naar de thuisbaan. De LZV wordt dan ingezet als pure centrale voor wissels en seinen, dus alles uitgezonderd rijden. De koffer met LZV200 kan dan als rijcentrale dienen zodat die niet buiten de shows niks staat te doen.

Omdat er toch problemen lijken te zijn met de Littfinski RS-8 terumeld printen (de oudere versies waar ik er al eens een flink aantal heb gekocht van iemand) kan ik beter de 100 blijven gebruiken. Dan zou dus de opstelling worden 2 LZV's, extra boosters en interface.

Samenvattend; moet ik 1 LZV100 offeren voor een 200 en daar later spijt van krijgen? De 100's doen beide prima en behoeven alleen een update van 3.5 naar 3.6, dat te doen brengt ze beide op de laatste stand en kunnen ze alles wat ik wil. Prijsverschil officieel 150 euro tegen 30 euro voor beide updates.

Mijn gevoel nu zegt om de omruil niet te doen.....

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2021, 18:12:07 »
Ronald, mijn advies is:   niet doen.  Ik lees in jouw verhaal geen enkele aanleiding om tot omruil over te gaan, omdat je niets aangeeft wat als voordeel bij de LZV200 zou gelden.

Bovendien, waarschijnlijk kun je op deze manier ook je "oude" RS-8 -en inzetten, dus is er dan ook geen kapitaalvernietiging.  Ik zou nog wel in overweging willen geven een aloude LH100 om te ruilen tegen de LH101, alleen maar vanwege de draaiknop.  Maar wel een LH100 houden om te programmeren, werkt in mijn ogen veel makkelijker.

VvKan

  • Gast
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2021, 18:17:23 »
En Freek Heite:  je hebt gelijk, ik vergiste me. Excuus, dank voor de correctie.
En of die wel op de nieuwe centrale, dus met Railcom zou werken ?  Ik vermoed van wel, heb er niets over gehoord, maar heb nog geen zekerheid.  Zal bij gelegenheid eens testen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Omruilactie Lenz LHV100 naar LHV200
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2021, 20:42:01 »
Ik zou nog wel in overweging willen geven een aloude LH100 om te ruilen tegen de LH101, alleen maar vanwege de draaiknop.  Maar wel een LH100 houden om te programmeren, werkt in mijn ogen veel makkelijker.

Ja, 1 oude LH90 wilde ik zeker omruilen. Ben nog aan het kijken om 1 LH100 (heb er 4) er bij om te ruilen. Komt goed :)