Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
bask185
Vandaag
om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
wob
Vandaag
om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing (gelezen 1173 keer)
KoosDeJong
Offline
Berichten: 143
Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing
«
Gepost op:
24 april 2021, 19:09:50 »
Ik ben inmiddels zo’n 1 ½ jaar bezig met het digitaliseren van mijn, oorspronkelijk analoge 2-rail (Fleischmann), baan. Maar eigenlijk pas vanaf november 2020 ben ik me gaan verdiepen in de ‘echte’ digitale besturing; d.w.z. met een applicatie op de computer. Na een uitstekende Koploper© beginnerscursus (HCC!m, door Chris Burger) begon het te dagen en heb langzaam maar zeker een hele batterij decoders aangeschaft en deze maand (april 2021) heb ik alle analoge besturing op mijn baan vervangen door digitaal.
Om stil te staan bij het bereiken van deze mijlpaal en toch ook afscheid te nemen van de analoge technologie uit mijn jeugd hierbij deze bijdrage. Ik ga hierna een vergelijk maken tussen de analoge en digitale besturing van het laatste stukje baan, dat ik eigenlijk analoog wilde houden als demo ervan. Je bent tenslotte toch een soort museum voor je bezoekers.
Oorspronkelijk was dit stukje baan een los S-vormig stuk rails, waar een H0 trammetje heen en weer reed. Aan beide einden waren magneet kontakten, die een relais bedienden, waarmee de voeding werd omgekeerd en de tram daarmee ook. Al in mijn jeugd was het werken met schakelrails en (wissel) relais dé analoge automatisering. Hiermee kon je lok’s elkaar laten afwisselen en seinen bedienen. Nadat ik met digitaal begon heb ik de analoge wissel relais automatisering nog lang toegepast. Alleen de lok’s werden digitaal gestuurd.
Inmiddels was het trambaantje verbonden met een rangeer emplacementje en was het me gelukt om, met een flink aantal relais, één analoge lok een ‘heen en weer’ route te laten afleggen over dit baantje. Ik heb er een filmpje van gemaakt voor het nageslacht. Let erop dat de lok in alle (min één) doodlopende stukken achtereenvolgens rijdt.
https://www.youtube.com/watch?v=zpAV1aNbRJQ
Een detailschema is hierna gegeven (wel nog incl. de al afgebroken seinen)
Om die éne lok dat traject te laten afleggen, inclusief het wisselen van de seinen, had ik dus nodig:
5 relais
22 schakelrails voor magneetkontakten onder lok’s
7 gelijkrichters (ter bescherming doodlopende stukken)
De getoonde handschakelaars hoeven dus niet gebruikt te worden. M.u.v. de ontkoppelaars, die ik maar analoog houd.
Eventueel was het nog mogelijk om een tweed lok de andere te laten aflossen, maar dan wordt het erg gecompliceerd.
Toch ben ik weer ten prooi gevallen aan het ‘digitaliseren virus’ en heb een ontwerp gemaakt in Koploper©. Van het één komt het ander en het resultaat is te zien op het volgende heel verse filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=wmAPGJS37PY
Inmiddels blijkt het dus met digitaliseren ook mogelijk om met meerdere lok’s op dit kleine circuit te rijden.
Met 3 lok’s is het schouwspel het vermakelijkst. Ze zitten elkaar lekker dwars, maar Koploper© dirigeert ze steeds weer een andere vrije kant op.
Een detailschema is hierna gegeven, inclusief de (hiervoor benodigde) digitale (Digikeijs) apparatuur
In dit schema valt op dat ik de voeding van het circuit verdeeld heb in die van de centrale en die van de booster. Dit hoeft niet, maar ik kwam eerst niet uit met het aantal beschikbare aansluitingen op mijn 3e terugmeld module, die ik gesplitst had naar de 2 voedingen. Tenslotte heb ik een aantal blokken alsnog van 1 naar 2 terugmeld secties gebracht. De 4e module was daarbij toch nodig te kopen. Voor de wissels en seinen was ook weer nieuwe stuur apparatuur nodig.
In feite was dus nodig:
2 schakel decoders
2 terugmeld modules
16 detectie aansluitingen in geïsoleerde secties
Dit circuit is niet (met rails) verbonden met het overige deel van mijn baan. Digitaal is het er wel een onderdeel van en maakt gebruik van het reeds aanwezige, dus:
Centrale
Booster
2 diodeschakelingen
Software op laptop
In Koploper© is dit nieuwe digitale circuit (rechts) toegevoegd aan het baanschema van de totale baan. Hierna het totale baanschema.
Het inrichten van deze database van Koploper© is best lastig. Mede door het vele keren, dat mogelijk moet zijn. De blok definities luisteren heel nauw. Uiteindelijk is het gelukt! Ik heb geen vaste en variabele routes in dit circuit en daarom geen deadlocks! Wel moet er in alle blokken gekeerd kunnen worden.
Uiteindelijk ben ik blij dat ik dit projectje toch heb aangepakt. Het resultaat geeft inderdaad een heel vermakelijk schouwspel. Analoog was al leuk met één lok, maar digitaal met 3 lok’s is echt een aardige vooruitgang.
Helaas zit mijn (opklapbare) plank nu echt helemaal vol met rails. AnyRail rekent zelfs 38 meter rails uit op die luttele 2,30 m * 1,10 m. Tenslotte nog het totaalschema, getekend met datzelfde AnyRail:
Als er vragen zijn, dan wil ik die graag beantwoorden.
Ik ben in het afgelopen jaar ook een echte beginner geweest en zag vaak door alle optionele bomen het digitale bos niet meer !?
Groetjes & succes allemaal!
Koos
Gelogd
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Aardig voorbeeld van het verschil tussen analoge en digitale besturing