Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.  (gelezen 6647 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Gepost op: 12 april 2021, 18:11:41 »
Beste forumgenoten,

Ik ben nu al een paar weken bezig geweest met het uitwerken van mijn plan om elektronica voor een NX type schakelpaneel te bouwen die kan werken met onder andere Xpressnet. Ik heb inmiddels printen ontworpen, code gerecycled van verscheidene oude projecten, nieuw code geklopt, bepaalde ideeën uitgewerkt en ik heb met een arduino een trein kunnen laten pendelen via Xpressnet. Ik heb tevens PB contact gevoerd met Ronald Koers over Xpressnet en Martin Hornis over het Nx systeem. En ik meen dat ik nu zo'n beetje alle goede ideeën heb verzameld  :police:

In dit draadje wil ik af en toe een update geven waarin ik in delen ga uitleggen hoe het systeem werkt, hoe het is opgebouwd en hoe je het systeem in gebruik kan nemen.

Ik zal in het kort een samenvatting geven van de basis.
Bij een NX beveiligings paneel kan een operator een route vast leggen door gelijktijdig een start en een stopknop in te drukken. Deze werking wil ik gaan nabootsen met mijn paneel. Het grootste verschil zal zijn dat mijn knopjes kunnen fungeren als zowel start als stop knoppen waarbij de volgorde van indrukken de richting bepaalt.

De kern van het systeem zal bestaan uit een print met een arduino board en een SD kaartmodule, I2C modules voor al je knopjes en ledjes en terugmelders etc en een aansluiting op de Xpressnet bus. De I2C modules zullen kleine printjes zijn die je in de basis module kan steken. Kom je wat IO te kort? dan steek je er een printje bij.

Voor dit project, ontwerp ik verscheidene printplaten, ik schrijf een programma voor de arduino en het belangrijkste: ik ontwikkel ook een grafische user interface waarop je je baanplan kan tekenen en waarmee je al deze informatie kan overzetten naar het Nx paneel via de SD kaart. Het paneel kan dan eenmalig deze informatie overlepelen van de SD kaart naar het intern geheugen en kan dan zonder de SD kaart al jouw wissels schakelen.

Het leukste van dit project zal zijn dat het paneel niet alleen maar wissels voor je schakelt, maar het paneel gaat op zoek naar een beschikbare route waarbij bezette sporen kunnen worden meegenomen in de route bepaling.

Omdat ik er veel toegevoegde waarde inzag, heb ik besloten om ook de Xpressnet bus te implementeren. Hiermee krijgt het paneel de mogelijkheid om niet alleen artikelen via de I2C bus te schakelen maar ook om al je DCC accessoires aan te sturen.

Ik wil gedetailleerde uitleggen gaan geven over:
- Alle mogelijkheden van het Nx paneel
- de hardware structuur met een paar print ontwerpen.
- Een korte uitleg over Xpressnet
- De precieze werking van het programma (dit zal geen saaie post over wat lapjes code worden dus wees gerust)
- En de grafische user interface.

Ik denk dat ik qua voortgang op ca 80% zit. Dat betekent volgens de 80-20 regel dat de laatste 20% van het werk 80% van alle tijd zal opslokken  ;). Ik zal stuk voor stuk alle deelcomponenten van het systeem moeten testen.

Ik hoop dat sommigen van jullie het interessant zullen vinden. Ik heb ook niet alle laatste dingetjes tot in de kleinste details uitgekiemd, dus als iemand in de loop nog een goed idee krijgt dan kunnen we zien of het er in past of niet. ;)

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2021, 18:48:07 »
Zeker, zeer interessant!
Ik weet niet hoe ver je bent met Xpressnet, maar is het misschien een idee om dat zodanig abstract te integreren, dat het ook makkelijk te vervangen is door Loconet?

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1748
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2021, 19:20:47 »
Leuk idee! Ook ik zou meer voorstander zijn van Loconet, maar ik snap ook heel goed dat Xpressnet wat makkelijker te implementeren is. Over eenzelfde idee heb ik ook al eens nagedacht, maar verder dan een schets is het niet gekomen. Mocht je nog vragen hebben over beveiliging enzo, hoor ik het wel :)
Vriendelijke groet, Servé.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2021, 19:51:12 »
Interessant. Ik ga dit volgen.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2021, 20:41:38 »
De smaak voor Loconet snap ik maar al te best. Het is mijn optiek bij verreweg de beste bus met een peer 2 peer systeem. Dat vind ik ook het nadeel van Xpressnet, je hebt een centrale nodig. Bij mijn onderzoek, is dat praktisch elk Loconet apparaat behoorlijk aan de prijs is. En Xpressnet draait op iets goedkopere spulletjes. Ik heb speciaal daarom een z21 start gekocht voor dit project. Ik kwam per toeval een losse z21 tegen voor €90 zonder multimaus die had ik maar meteen op de kop getikt.

Volgens mij hoef ik voor loconet qua hardware niets aan te passen maar dat komt ter zijner tijd wel.

Per toeval had ik nog een Rs485 module slingeren, en een protoshield en een schakelende voeding en een uno. Dus toen ik meteen dat protoprintje in elkaar gesoldeerd. Ronald K, wees op een goede libary en ik had die Xpressnet bus aan de praat voordat ik het doorhad.


Maar goed de mogelijkheden:

Omdat plaatjes meer duidelijk maken dan woorden heb ik een simpele collage gemaakt.



Het basis systeem draait op de I2C bus. Aan deze bus kan ik tot maximaal 8 IO printen hangen met elk 16 IO. Je kan dus tot 128 dingen aansluiten. En dit kan van alles zijn. Magneetwissels, LEDs, terugmelders, schakalaars, druktoetsen, relais, ontkoppelaars etc. De IO printen komen ook in meerdere varianten om de verschillende artikelen aan te kunnen sturen. Er komt een IO print voor het schakelpaneel waarop je direct LEDs en schakelaars kan solderen, en voor onder de baan komen dan iets andere printen met bijvoorbeeld mosfets en relais om de magneet artikelen te kunnen schakelen. Er komt ook een versie met stroomdetectie voor de terugmelding. En deze printen krijgen natuurlijk wel schroefterminals. En misschien dat ik dit combineer met de okkie printen die sommigen van jullie wel kennen.

De I2C bus is niet bekend voor zijn robuustheid op lange afstanden. Het is hier de bedoeling dat het schakelpaneel niet verder dan ~1.5m wordt bekabeld aan de slaves onder de baan.

Het maakt ook niet uit of je de basis print fysiek onder de baan aanbrengt of aan het schakelpaneel vastmaakt.

De bezetmelders in dit verhaal zijn niet bijzonder belangrijk. Je hebt ze niet nodig en je kan prima zonder. Het is natuurlijk wel een leuke nice-to-have. Bezetmelders kunnen twee dingen doen in dit verhaal. Als eerste kan je ze in het computer programma linken aan een output voor een ledje. Het ledje zal dan branden wanneer de bezetmelder een trein of wagon detecteert. Dit kan bijvoorbeeld handig voor in een schaduwstation waar je slecht zicht op heb. De bezetmelders kunnen tevens worden meegenomen in de beveiliging zelf.

Je kan hierbij denken aan wissels die blokkeren tot dat een trein zijn eindmelder bereikt heeft en de route plannen kan een passeerspoor gebruiken als een bepaald spoor op de route al bezet is. En door de aard van het Nx beestje zelf, kan je natuurlijk ook niet per ongeluk een wissel verkeerd zetten  ::).

Het is ook mogelijk om de statussen van de bezetmelders ook uit te zenden op de Xpressnet bus. Daar zou je misschien dan iets leuks mee kunnen doen. Als het goed is, doen sommige centrales waaronder de z/Z21 hun eigen bezetmelders ook doorsluizen naar de Xpressnet bus. Zo kan het Nx schakelpaneel ook gebruik maken van de reeds aanwezige melders. Maar first things first  :police:

Als ik na het project nog tijd en zin over heb  :P dan kan ik misschien iets leuks bedenken om een trein te laten pendelen. Het aansturen van een trein via arduino & Xnet is me immers al gelukt.

Mvg,

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2021, 18:09:09 »
Beste mensen,

Afgelopen week heb ik hevig geworsteld met de GUI. Ik moest veel dingen inbouwen en veel dingen uit het project slopen. Gelukkig ben ik erg goed in dat laatste, hehe  ;D

De GUI is voor mij nu erg belangrijk omdat ik hem nodig had om de data te maken voor de SD kaart. En vandaag is dat nu eindelijk gelukt.

Dit is hoe het er nu uit ziet. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om een voorbeeldje te maken van hoe je het moet instellen.

Stap 1 teken je layout. Dit doe je door eerst op 'M' of 'm' te drukken en vervolgens kan je vanaf de rechterkant dingen slepen naar hun plek. Met de pijltjes toetsen kan je dingen draaien. Als je niks aan het slepen ben, kan je de met de pijltjes toetsen de hele layout verplaatsen met 1 vakje per keer.


Als je het baanplan getekend heb, moet je het programma vertellen wat wat is en wat waar zit op aangesloten. Alle componenten hebben een 'ID' nodig. Dit kan instellen door eerst op 'N'/'n' te drukken. Dan verschijnt er de tekst 'SETTING ID' in het zwart groene scherm. Als je vervolgens op een component klikt, dan vult het scherm zich met onderstaande informatie.

Je kan met de numerieke toesten, backspace en pijltjes links/rechts het getal aanpassen. Als je dat voor alle items gedaan heb, moet je de IO informatie instellen.

Als je met dit programma bezig is, dan zou je al iets van een schakelpaneel of schema gemaakt moeten hebben. Ik heb nog geen hardware dus ik heb het een en ander op papier gekalkt.

Er zijn in totaal vier dingen je moet invullen. Het ID zoals hier boven beschreven, de input pin, de output pin en wat voor type het is. Let op dat niet alle objecten input pinnen en output pinnen hebben. Een wissel heeft geen input, alleen een output en als het een DCC wissel betreft dan heeft hij geen van beiden. Een start stop knop heeft in principe alleen een input, maar ik wil ook nog een ledje toevoegen zodat je kan zien wat je als laatste heb ingedrukt. In dit voorbeeld heb ik geen leds toegevoegd. De bezetmelders hebben hier zowel een input als een output pin. De input pin zit dan aangesloten op de bezetmelder zelf en er zit een ledje op het schakelpaneel. Deze is natuurlijk optioneel, maar het is natuurlijk leuk om te hebben.

Dan het schema. Ik raad aan om het plaatje eerst 90 graden te draaien, ik heb daar nog steeds een onenigheid mee met mijn hosting site  :o

Ik heb hier 1 basis print en 3 IO modules op getekend. IO module I zit direct in de basisprint, en de andere twee zitten met een rj12 kabel aangesloten onder de baan.

(N.A. is Not Available, pin 8 en 16 zijn niet gebruikt.)

Op print I zitten alle 7 start/stop knoppen en 7 ledjes voor de bezetmelders aangesloten.
Op print II zitten de 7 bezetmelders aangesloten
Op print III zitten de magneet wissels aangesloten

Merk ook op dat de pinnen worden doorgenummerd. Dus IO print I heeft 1 t/m 16, print II 17 t/m 32 en print III 33 t/m 48



Het is even een klusje maar als je geordend adhv je schema te werk gaat dan moet je er wel uitkomen.  (y)

Hier een voorbeeldje. Terugmelder #1 is aangesloten op pin 17, dat is dus de input pin en de bijbehorende output pin is aangesloten op pin 1 (dus op het schakelpaneel).


Het vierde ding wat je moet invullen hier heet IO type en hier vertel je aan het programma wat voor type IO het is. Een wissel bijvoorbeeld kan je aansturen met pulsen en daar heb je IO voor nodig. Je kan een wissel ook continu schakelen als je aandrijvingen zijn voorzien van afschakelingen. En dit kan je doen met 2 losse IO maar dit kan je doen met een relaitje en 1 IO. Hoe je je wissel aanstuur, vul je dus in bij IO type. Het wijst zich vanzelf de weg. Je kan hier dus ook opgeven dat het om een DCC aangestuurde wissel gaat. In dit geval, doet het schakelpaneel niks met de IO, maar verstuurt hij een instructie over XpressNet om een DCC wissel te schakelen.  :police:

Op dezelfde manier hoop ik ook dat het paneel instructies via de Xpressnet bus kan ontvangen over de status van bezetmeldingen. Ik heb begrepen dat sommige centrales zo 'aardig' zijn dat ze ook bezetmeldstatussen over de XpressNet bus versturen  :angel:.

Wat voor vandaag het belangrijkste is, zal voor jullie wel het saaist zijn  ::). Het programma doet nu alle informatie opslaan op drie plaatsen in twee bestanden. In het eerste bestand wordt alles vastgelegd. Dit bestand wordt dan weer gebruikt voor het openen zodat je verder kan waar je gebleven was. En in het andere bestand ligt de layout informatie over twee blokken verdeeld. Het eerste blok bevat de informatie met alle traject elementen. Hier liggen de X en Y coordinaten, de types (lijntje, bocht, wissel etc) en de hoeken van alle elementen. In het 2e blokje ligt de informatie over de IO vastgelegd. Hier staan dus: het ID, de input pin, de output Pin en het IO type

// ID, type, input, output
[IO]
1,8,0,0
1,1,1,0
2,8,0,0
3,8,0,0
4,8,0,0
3,1,3,0
7,3,23,15
6,3,22,14
5,3,21,13
4,3,20,12
3,3,19,11
5,8,0,0
6,8,0,0
7,8,0,0
8,8,0,0
4,1,4,0
5,1,5,0
6,1,6,0
7,1,7,0
2,1,2,0
1,2,17,9
2,3,18,10
0,0,0,1
0,0,0,1
0,0,10,0

De 2e update vanaf deze zal kort en niet zo heel interessant is. De volgende stap in het proces is dat de arduino de informatie van de SD kaart byte voor byte ontcijfert en opslaat op een plekje op het I2C EEPROM geheugen.

Ik heb nog een interessant gesprek met Peter Kleton gehad. Hij was zo aardig me nog wat details uit te leggen over de beveiliging van het originele NX systeem. Hij was namelijk nieuwsgierig naar hoe ik de beveiliging in gedachte. Dus @Peter, bedankt voor de informatie  ;)

Het leek me ook wel leuk om daarover ook een korte update te houden  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2021, 22:19:22 »
De beveiliging.

Hoewel het originele idee van dit NX schakelpaneel get gemakkelijk bedienen van wissels was, wilde ik vanaf dag 1 ook al bezetmelding en ledjes inbouwen voor visuele feedback. Dat leek me wel handig voor schaduwstations enzo.

Maar als je zo bezig bent met bezetmelding dan duurt het niet lang voordat je doordenkt en op beveiligingen uit komt. Met dank aan Peter Kleton, wil ik simpel de kern uitleggen hoe NX in het echt beveiligde. Er konden geen kruisende bewegingen tegelijk worden gelegd. Als delen van een route gereserveerd of bezet waren konden deze delen niet voor een andere route gebruikt worden. Elke wissel werd hierbij teruggemeld. Pas zodra een wissel weer op kwam, kon de wissel meteen worden gebruikt voor een nieuwe route. Op deze manier werden kruisende routes fysiek uitgesloten.

Omwille van praktische redenen, wil ik niet elke wissel gaan terugmelden. Het zou in software niet eens zo bijzonder lastig worden, maar bij grote emplacementen zou het misschien te veel IO opslurpen. Bovendien is een wissel terugmelden elektronisch gezien ook nog wel lastig. Als ik dit zou doen, zou ik LDR's toepassen omdat dat wagons en locs zou detecteren je zou niet moeilijk hoeven te doen door met een dremel in al je wissels te zagen. Maar ook elektronisch gezien, komt er gewoon veel bij kijken.

Wat ik wel wil toepassen, is dat een gelegde route gereserveerd wordt opdat de route niet kan worden onderbroken voordat de trein zijn eindbestemming heeft bereikt. Pas wanneer een trein de bezetmelder bereikt heeft op het spoor van eindbestemming worden alle gereserveerde wissels en stukken spoor weer vrijgegeven. Zodat je ze kan gebruiken voor een nieuwe route. 

Een andere beveiliging die ik wil toepassen, zal simpelweg bestaan uit een inrijsein. Bij dit sein kan ik optioneel nog iets van een ABC remmodule of een afschakelbare sectie bij versieren. Het doel is dus te voorkomen dat een trein je emplacement kan op rijden wanneer de wissels niet goed liggen. Het inrijsein dient dan alleen groen te tonen, wanneer er een geldige route gelegd is.

Zo wil ik ook proberen om uitrijseinen toe te voegen. Het plan is dat ook een uitrijsein groen toont wanneer er een route wordt gelegd vanaf dat uitrijsein. Dit uitrijsein moet dan vanzelf weer rood tonen, wanneer de trein van het emplacement is. In de praktijk zullen de uitrijseinen standaard op rood staan. Dit moet dan voorkomen dat een trein ooit zou kunnen doorschieten op het spoor van bestemming.

Als alles een beetje meezit, moet het dan fysiek onmogelijk worden om handmatig een ontsporing of botsing te veroorzaken  :police:

Het leek me ook wel leuk om een sleutelschakelaar toe te voegen om een schakelpaneel (of alle seinen?) te kunnen blokkeren.

Voor thuis is het natuurlijk niet zo interessant, maar op een clubbaan daarentegen kan het misschien leuk zijn?

Als andere mensen nog puntjes van kritiek of mogelijke goede ideeen hebben, schroom je vooral niet  ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2021, 23:10:34 »
De smaak voor Loconet snap ik maar al te best. Het is mijn optiek bij verreweg de beste bus met een peer 2 peer systeem. Dat vind ik ook het nadeel van Xpressnet, je hebt een centrale nodig. Bij mijn onderzoek, is dat praktisch elk Loconet apparaat behoorlijk aan de prijs is. En Xpressnet draait op iets goedkopere spulletjes. Ik heb speciaal daarom een z21 start gekocht voor dit project. Ik kwam per toeval een losse z21 tegen voor €90 zonder multimaus die had ik maar meteen op de kop getikt.

Bas ken je deze site https://mrrwa.org/loconet-interface/ ?

Overigens ik gebruik Koploper om mijn pseudo NX tableau aan te sturen. Die regelt alles met routes.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 23:12:48 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2021, 23:38:58 »
Hallo Bas,

Heel mooi dat je met NX aan de slag gaat. Ik ben benieuwd wat het gaat opleveren. Zelf ben ik met het Track-Control-systeem van Uhlenbrock aan de slag gegaan. Maar daar hangt een minder leuk prijskaartje aan. Een collegamodelspoorder heeft het station van Pontresina nagebouwd. De Uhlenbrock-oplossing vergt ca. EUR 6.000.
... Een wissel heeft geen input, alleen een output ... Een start stop knop heeft in principe alleen een input, maar ...
En hier raak ik de draad kwijt. Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan dat je schrijft.

Een wissel heeft een elektrische input nodig. Waarschijnlijk bedoel je: Een wissel wordt niet op een inputmodule aangesloten, maar op een outputmodule.
Een start-/stopknop geeft in principe een outputsignaal. Waarschijnlijk bedoel je: Een start-/stopknop wordt in principe op een inputmodule aangesloten.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 23:40:30 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #9 Gepost op: 20 april 2021, 23:57:15 »
a) Pas wanneer een trein de bezetmelder bereikt heeft op het spoor van eindbestemming worden alle gereserveerde wissels en stukken spoor weer vrijgegeven.
.
b)
Voor thuis is het natuurlijk niet zo interessant, ...
a) Dan moet de trein een bepaalde maximale lengte hebben. Zoiets is vaak een vereiste bij het 2-rail-systeem. Bij het 3-rail-systeem werkt het juist andersom: Als de 1e bezetmelder van het aankomstblok vrij komt (nadat het bezet is geweest!) dan worden alle gereserveerde wissels en stukken spoor weer vrijgegeven.

b) In mijn vorige voedingssysteem had ik een sleutelschakelaar. Bij kortsluiting op de baan werd alles uitgeschakeld. Slechts met een sleutelschakelaar kon alles weer ingeschakeld worden. De sleutel kon ik daarna er uit halen en meenemen. Daardoor konden de kinderen overdag met treinen rijden. Bij problemen moesten ze helaas op papa wachten. Daardoor waren ze extra voorzichtig.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 23:59:19 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #10 Gepost op: 21 april 2021, 10:23:44 »
Hallo Martin,

Ik vind het track control systeem erg interessant. Als je het werkend heb, wil ik natuurlijk wel een filmpje zien  :P Die blokjes zijn natuurlijk handig omdat je ermee meerdere panelen kan maken, maar aan de andere kant. Het komt niet vaak voor dat je schakelpaneel verandert. Ik vind 6000 euro wel erg veel geld.

Citaat
... Een wissel heeft geen input, alleen een output ... Een start stop knop heeft in principe alleen een input, maar ...
Ik zei het het goed. Ik beredeneer namelijk vanuit de software gezien. Bij het inleren van een artikel kan je een input pin en een outpin meegeven. Dit is belangrijk omdat de arduino alle I2C inputs en outputs moet configureren en moet uitlezen.

In het systeem zoals ik het bedacht heb. Komt een wissel alleen maar voor als output apparaat. Het is iets wat je aanstuurt en niet iets wat je inleest. En dat is het verschil. Een start-stop knopje daarentegen, is een input. Die wordt ingelezen. Optioneel komt er dan de optie bij dat je ook nog een output pin kan configureren zodat je een extra ledje kan toevoegen aan het schakelpaneel. De software is met name geintereseerd in de inputpinnen omdat die nummers een rol spelen bij het geheugen opslag op de EEPROM.

Natuurlijk hebben de wissels wel input nodig, daar heb je gelijk in. Er moet natuurlijk iets zijn wat aan de wissel vertelt wat de wissel moet doen. Nadat je een start en stopknop heb ingedrukt, doet de software die de route gaat zoeken, bijouden welke wissels er wel of niet omgelegd moeten worden. Als de route software de route gevonden heeft, dan worden alle wissel instructies uitgedeeld, zijnde dat over XpressnNet of de I2C bus.

Ik kan overigens wel de optie toevoegen om alsnog een extra input pin voor een wissel te gebruiken. Dat stelt je in staat om bepaalde wissels individueel te schakelen. Goed idee Martin  ;D

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #11 Gepost op: 21 april 2021, 11:34:40 »
Leuk project om te volgen. Hier ga ik wel wat van gebruiken voor mijn projecten.  ;)

Ik ben met een gelijkaardig project bezig maar dan op basis van LocoNet zelfbouw.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #12 Gepost op: 21 april 2021, 12:16:27 »
Waarom de normale drukknoppen niet als matrix aangelsoten? Kan je zeker bij grotere borden een heleboel pennen schelen (vanaf 6 drukknoppen scheelt het).
Omdat je eNtrace en eXit knop tegelijk moet indrukken heb je dus twee matrixen nodig.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #13 Gepost op: 21 april 2021, 13:20:30 »
Dat is een goed idee, Gerard. Ik moet wel eerste onderzoeken of ik het kan toepassen. Ik heb mcp23017s vaker gebruikt met een 4x4 toetsenmatrices. Ik hoopte eigenlijk dat 128 IO wel genoeg zou zijn voor alle toepassingen.

De IO modules voor op het schakelpaneel had ik zo bedacht dat je tussen 2 aansluitpunten een led of een schakelaar kon aansluiten.

Ik heb 1 rij met de 8 IO en een rij die is verbonden met een 470 Ohm weerstand array naar gnd. Dit houdt in dat je direct een ledje kan aansluiten of dat je ook direct een schakelaar kan aansluiten. Voor inputs maak ik standaard gebruik van de interne pull-up weerstanden van ca 100 kOhm. Als je de input dan met een schakelaar verbindt aan de 470 Ohm weerstand dan maak je een weerstandsdeling. Maar aangezien 470 Ohm nagenoeg niks is tov 100 kOhm wordt dat als een logische 0 gezien.







Voor een matrix moet ik natuurlijk een andere print maken. Ik wil niet beide IO poorten van de mcp23017 hiervoor combineren. Ik vind 64 inputs voor een IO blokje net even te veel van het goede. Als ik met beide poorten elk een matrix maak dan ga ik van 16 IO naar 32 IO.

Dat zal er zo dan zo ongeveer uit zien in het schema


Ik weet dat dit niet precies is wat jij bedoelt. Bij mij is er geen onderscheid tussen een startknop of een stopknop (of eNtrace en eXit). Een knop kan als beide fungeren. De software bekijkt welke knop als eerste is ingedrukt en kiest die als start knop. Ik vond het namelijk een beetje onzinnig om daarvoor daadwerkelijk verschillende knoppen te maken.   

In theorie kan ik zo ook een matrix voor leds gebruiken maar ik weet niet of ik dat ook ga doen.

Back to the drawing board  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: De ontwikkeling van een nieuw Nx schakelpaneel.
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2021, 14:40:31 »
Ik heb voor mijn relais gestuurde N X systeem een gele knop als N  knop en een zwarte knop als X  knop.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.