Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 15:50:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
  

Auteur Topic: Verbinding van lange blokken.  (gelezen 1254 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Verbinding van lange blokken.
« Gepost op: 10 april 2021, 18:00:40 »
Allen,
ik ben nu bezig met het bedraden van de uitbreiding van mijn 2-rail baan. Dit deel heeft blokken met een lengte van 10 meter en meer. Ik ben de meldsecties met de terugmeldings module aan het verbinden. Waar ik mee zit is het volgende. Als de meldsectie 5 a 6m is dan loopt er maar 1 draad van de module naar de sectie. De draad is 1mm, dan gaat het hele idee van een ringleiding toch verloren. Dan is het spoorgedeelte de ringleiding, uiteindelijk is een rail geschikt als ringleiding. Ik rij met iTrain, en wil alle blokken tegen elkaar hebben en de uitbreiding is een paradestuk van 16meter dubbelspoor, dus heeft het geen zin om kleinere blokken te maken of meer blokken. Iemand ervaring of andere ideeen voor zulke lange blokken?

Dirk
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 20:46:44 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2021, 18:22:30 »
Hoe minder blokken, hoe minder treinen tegelijk kunnen rijden. Ik zou blokken nooit langer maken dan ca. 4 m. Bij 16 m rijlengte dus 4 blokken van 4 m, dan kunnen op dat stuk dus ook 4 treinen achter elkaar rijden, aangenomen dat er verderop nog een blok vrij is.

Wat heeft een draad van 'de module' met de ringleiding te maken? Wat is jouw idee van wat een ringleiding is?
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 18:27:09 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2021, 19:27:25 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 839
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2021, 22:08:13 »
Je kunt de draad van de bezetmelder naar de sectie toch op meerdere plekken aansluiten op de rails? Bij een sectielengte van 5 meter zou je zomaar 3 aansluitingen kunnen maken, aan het begin, in het midden en aan het eind.
Je krijgt dan parallel aan de ringleiding wel een draad die alleen maar voor die ene sectie dient.
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2021, 22:16:44 »
Je overbrugt daarmee de raillassen. Daar kunnen overgangsweerstanden ontstaan die je met een voeding op meerdere plaatsen in een blok voorkomt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: verbinding van lange blokken.
« Reactie #5 Gepost op: 10 april 2021, 22:59:58 »
Ja, zou kunnen, maar heeft dat een meerwaarde? Die 3 draden samen zijn nog dunner dan een spoor.
Je moet ook een redelijk dikke draad leggen onder het spoor en vandaar op meerdere plekken aftakken. Dat kan met vrij dunne draadjes omdat ze maar kort zijn. Verder moet je bedenken dat koperdraad de stroom beter geleidt dan de spoorstaven van nieuwzilver.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Verbinding van lange blokken.
« Reactie #6 Gepost op: 10 april 2021, 23:22:44 »
En de krotsluitdetectie werkt beter omdat de krotsluitstroom door de ringleiding (weg van minste weerstand) terug naar de booster wordt geleid. Voorkomt sluimerkortsluitingen, waar de totale stroom net niet de trashhold van de kortsluiting detectie haalt. Terwijl op een afgelegen stukspoor een railspijker tussen de spoorstaven warmer en warmer wordt....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.