Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam  (gelezen 7342 keer)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1235
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Je kan ook eventueel in de vlakke plaat gaten zagen zodat je er alsnog van onder af kan in geval van een ontsporing. Dan is 10cm misschien wel bruikbaar?

Of toch de plaat gebruiken voor de bovenste etage (zonde om alles eruit te zagen) en er onder alleen hout monteren waar de sporen komen. Mogelijk moet je de baan dan wel iets ophogen?

Als je veel wilt rijden, is een hondenbotvorm denk ik het leukste. Dan kan je bv ook langs de industrie aan de linker kant rijden (en dan onder een viaduct oid) het spoor laten verdwijnen en dan met een (scherpe) bocht weg laten buigen.

Groeten,
Rogier

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt voor de complimenten, ik ga proberen de standaard hoog te houden.
Nachtje slapen en een lange autorit heeft me nog wel de gelgenheid gegeven om een en ander te overdenken.
Wat ik mis in het plan, is toch de mogelijkheid om, zonder tussenkomst van mij, een trein een rondje te laten rijden.
(daar gaan we weer zul je denken, sorry daarvoor)
Ik wil dit toch proberen te realiseren, maar het bestaande plan niet uit het oog verliezen.
Mijn eerste gedachte is om, van links bekeken, de 2de bocht op module 4, te vervangen door een meegebogen wissel, en dan dat spoor achter de coulissen te laten verdwijnen en naar beneden te laten gaan en dan ergens aan te laten sluiten op onderliggende niveau.
Denken jullie dat dit haalbaar is? of word het toch "terug naar de tekentafel"?

Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt rogier, ik heb al wel ingezien dat 20cm te ambiteus is, maar als ik de volledige lengte van deel 3 en 4 benut voor dalen/stijgen, moet 15 cm wel haalbaar zijn
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1188
Hallo,

Wat betreft de hellingen. Het is mooi om te dromen dat je trein die helling wel haalt maar bedenk dat het gebaseerd is op natuurkundige wetten. En die laten zich niet voor de gek houden. Daarbij moet het ook nog wat lijken toch?
3 a 4 % is het toch wel zon beetje.

succes jandcargo

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
15 cm op 4,2 mtr lengte moet toch haalbaar zijn?
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
15 / 420 = 0.0357 = 3.57% =  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 475
15 cm op 4,2 mtr lengte moet toch haalbaar zijn?
Dat is een gemiddeld percentage van 3,6 afgerond. Als je bedenkt, dat de overgangen naar vlak geleidelijk zijn, kom je op het middenstuk op 4 % uit. Aangezien jij geen lange treinen rijdt, moet dat verantwoord zijn.
[...]Wat ik mis in het plan, is toch de mogelijkheid om, zonder tussenkomst van mij, een trein een rondje te laten rijden.[...]
Mijn eerste gedachte is om, van links bekeken, de 2de bocht op module 4, te vervangen door een meegebogen wissel, en dan dat spoor achter de coulissen te laten verdwijnen en naar beneden te laten gaan en dan ergens aan te laten sluiten op onderliggende niveau.
Denken jullie dat dit haalbaar is? of word het toch "terug naar de tekentafel"?
Ik denk, dat dat niet gaat werken. Je hebt dan heel weinig lengte om 15 cm te dalen. En de boog van de lus is al de kleinste straal (R2), dus als je niet nog ergens R1 vandaan weet te halen (wat heel krap is!), kun je binnen de lus geen boog leggen.
Maar volgens mij ga jij digitaal rijden. Ik weet niet hoe je e.e.a. in gaat besturen, maar je zou het pendelen van de reizigerstrein wel goed moeten kunnen automatiseren. Zelfs in afwisselende dienst, als je met bijv. twee treinstellen gaat rijden. Maar daar weet ik zelf niet heel veel van af, ben de besturing voor mezelf ook nog aan het uitvogelen. Ongetwijfeld kunnen anderen hier je daar beter over informeren.

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514

Maar volgens mij ga jij digitaal rijden.
oh, ja, dat was ook nog een dingetje. dat is dan inderdaad wellicht een optie (ben er nog niet zo vertrouwd mee, maar dat bied wel perspectief.
wederom maar eens laten bezinken.
tijd brengt raad zeggen ze
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
... Hoeveel lengte heb je nodig om 20 cm te dalen?
Als je een spoor alleen dalend berijdt, kun je veel steiler gaan dan 3%. Stijgend niet meer dan 3%.
Als je 20 cm hoogteverschil nodig hebt, kun je het onderste spoor 10 cm laten zakken en het bovenste 10 laten stijgen, dat geeft ook 20 cm verschil, met max 3% heb je dan maar 3,30 m rijlengte nodig.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt, maar het gaat om een helling tussen een zichtbaar traject en het onderliggende schaduwstation
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Joto

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
    • Tollens
Pascal, ik ken je kamer niet, maar kan er een uitneembaar deel geplaatst worden
tussen plaat 6 (links onder) naar rechtsonder ?

Als dat mogelijk is kan je zowel rond rijden en krijg je lengte om te dalen/stijgen.

Ik volg dit met volle interesse omdat mijn ruimte na genoeg gelijk is.

M.vr.groet John

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Hoi John, dat laat de kamer wel toe, maar de inrichting niet
Tegen deel 6 staat een kast, dus ik kan daar niet evenwijdig met de andere kant eindigen.
Als ik nu dan een uitneembaar deel daartussen maak, dan is de ruimte die dan in het midden overblijft ( waar ik zit ) wel erg krap. Nu ben ik natuurlijk super slank, maar dit lukt mij zelfs niet. Bedankt voor het meedenken.


Mvg Pascal
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Ondertussen druk bezig om het baanplan om te zetten naar fleischmann rails. allemaal nog niet 100 procent definitief maar in mijn hoofd begint het een en ander wel te groeien.
Ik zit alleen nog even met 1 dingetje, maar dat is al vooruitlopend op het baanplan. zoals gezegd wil ik het in handelbare modules bouwen.
het onderste niveau blijf de bestaande vlakke plaat (met enige aanpassingen) maar ik weet neit goed wat te doen met de constructie voor het zichtbare deel.
heeft iemand heir ervaring mee? bedoeling is dus een nederlands (redelijk vlak) landschap, maar wel met een stukje polder. idee hiervoor is dit met piepschuim te doen (heb ook een piepschuim snijder, dus dat is makkelijk)
maar is het dan verstandig om ook gewoon met een vlakke plaat te beginnen (wel lekker makkelijk) , of eerder een open raamwerk, met een houten "bed" voer de rails en op de plaatsen waar bijvoorbeeld station en industrie komen een houten ondergrond.
ervaringen, tips (en evt beeldmateriaal)?

Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Ik zou zelf een frame maken boven je schaduwstation en je modules zo maken dat je ze er op kan schuiven. Zo kan je ten alle tijden een module er uit halen. Ook als je de modules niet al te groot maak. Dan moet je eigenlijk zo maken dat je een module op je bureau kan zetten, zodat je in alle comfort aan onder- en bovenkant kan werken.

Bij de hoeken zal dit iets lastiger zijn. Dan moet je eerst een andere module er uit trekken voordat je je hoeken er uit kan halen. Ik zou de hoeken daarom misschien iets permanenter aanleggen.

Voor de modules zelf zou ik een platte bak met open onderkant constructie maken. Je hebt maar iets van 5~6cm nodig voor de elektronica. En de sporen zou ik dan op ca 2cm hoogte tov de basisplaat maken. Dan heb je nog speling voor landschap en slootjes enzo.

Er zijn hier meer wegen die hier naar Rome leiden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Bedankt, maar kun je uitleggen wat je bedoeld met “platte bak met open onderkant?”
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama