Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ofwel DR5000 dood ofwel 2x DR5033 dood door Dirk
Vandaag om 13:49:11
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 13:38:59
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 13:18:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door AdLoc
Vandaag om 13:12:40
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 12:58:03
Aachenau West door wob
Vandaag om 12:52:41
Oud model Lima zilverbuik koppelen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:51:31
Waar in de wereld is Mme. Sousterre? door AntonM
Vandaag om 12:09:42
Verlichting pendelstoomtreinen. door heuvelbaan
Vandaag om 12:03:50
Westlandbaan door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:52:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 11:48:04
Toon hier je (model)treinfoto's door Mitchell
Vandaag om 11:46:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Jeronimos
Vandaag om 11:38:45
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Fritsprt
Vandaag om 11:32:19
Roco 70250 BR 23 (nieuw 2021) door Overet
Vandaag om 11:30:32
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
Vandaag om 11:24:16
DR5000/DR5039 met Lenz door Ronald Halma
Vandaag om 11:18:46
Marklin decoders voor DCC door Fedor
Vandaag om 10:41:13
Roco NS 2435 met digitale koppelingen, na ontkoppelen rijdt lok tegen wagen? door schipcas
Vandaag om 10:37:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door marimon
Vandaag om 10:30:17
Marbatren Poetswagon door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:24:26
Het 01TREFF 2021; 23 en 24 oktober. door Marc tramt
Vandaag om 10:24:04
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door peterha
Vandaag om 09:53:58
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door Ronald Koerts
Vandaag om 09:12:16
5-polige anker gebruiken voor beter rijgedrag analoge lok door henk
Vandaag om 07:33:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 07:28:46
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Edgy
Vandaag om 07:26:44
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door VFR
Vandaag om 07:22:33
Dat overkomt mij niet. door Duikeend
Vandaag om 01:23:24
  

Auteur Topic: Weer een nieuwe nachttrein  (gelezen 2458 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9617
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #15 Gepost op: 08 april 2021, 11:27:37 »
Nou, dat is geen kwestie van beleving maar gewoon tijd en geld. Waar je woont ten opzichte van de start- en eindbestemming van een trein zijn voor de totale reistijd uiteraard nogal van invloed.
Mijn boodschap is meer dat bij vliegen veelal alleen naar de netto vliegtijd wordt gekeken en te weinig naar voor- en natransport, wachttijden en parkeergelden.
Voor ons was vliegen iets goedkoper geweest maar met parkeergeld op Schiphol en de reistijden naar de vliegvelden in de afweging meegenomen sloeg het voordeel ruim naar de trein uit.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10434
    • Mijn fotoarchief
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #16 Gepost op: 08 april 2021, 11:35:11 »
En vliegen is véél te goedkoop tegenwoordig.

Precies dat. Vliegprijzen mogen wat mij betreft flink opgeschroefd worden, knal er een flinke milieutoeslag op en geef subsidie op internationaal spoorvervoer  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #17 Gepost op: 08 april 2021, 12:35:54 »
Als de internationale verbindingen en planmogelijkheden dan ook wat minder kansloos worden gemaakt heb je een echt volwaardig alternatief.

Probeer nu eens een langere treinreis te regelen: dat is een stuk meer gedoe dan op een willekeurige website een vliegticket boeken. Een paar overstappen en zeulen met bagage en de gemiddelde consument haakt af.

Mvg, Tinus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 9547
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2021, 18:28:46 »
Kan ook iets zeggen over het gemaks niveau wat tegenwoordig voor de doorsnee treinreiziger als normaal word bestempeld  ;)
Natuurlijk dien je het een potentiele reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken(helder en duidelijk aangeven wat de opties zijn),als het gaat om de reis en het boeken,maar tussen gemak en domweg te lui zijn om iets uit te zoeken zit ook nog een groot gat  ::)
Wat zelf iniatief is meer en meer wenselijk,gemakszucht is helaas een trend die al jaren teveel groeit,alles moet maar kant en klaar opgedient worden,en als het de persoon dan niet behaagt,dan klagen tot de klaagmuur zelf gaat janken  :-X
Met vr gr

Floris

Bad Harzwald,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6232
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #19 Gepost op: 08 april 2021, 19:54:29 »
Als de internationale verbindingen en planmogelijkheden dan ook wat minder kansloos worden gemaakt heb je een echt volwaardig alternatief.

Probeer nu eens een langere treinreis te regelen: dat is een stuk meer gedoe dan op een willekeurige website een vliegticket boeken. Een paar overstappen en zeulen met bagage en de gemiddelde consument haakt af.

Zelfs mij lukt het om internationale treinkaartjes te regelen, en ik ben helemaal niet slim.

Zeulen met bagage moet je op het vliegveld ook en bovendien zie je bij vliegen door de bomen helemaal het bos niet meer, vanwege alle vliegmaatschappijen en doorgestoken vergelijkingssites.

Ik vlieg binnen Europa al jaaren niet meer.
Doe mij maar de trein, veel ontspannener en gezelliger dan als sardines in zo'n blik hangen.
En een heel stuk beter voor de planeet, want in veel landen stoot je nauwelijks CO2 uit met de trein.
 
bloemlezing van de reizen die ik met mijn (deels extended) familie maakte, de laatste 8 jaar:
2012 Schotland (nachttrein, oma ook mee)
2014 Rondje Scandinavië (ook nachttrein)
2015 Zwitserland (terug  per nachttrein)
2016 Schotland (nachttrein)
2018 Schotland (nachttrein, 2x, waarvan 1x met opa en oma)
2019 Italië (nachttrein)
2020 Schotland (nachttrein, wegens Corona vervallen)
2021 zsm weer per trein  8)

Zelf boeken toch moeilijk? Probeer de Treinreiswinkel. Daar kunnen ze vrijwel alles voor je regelen.

goede reis
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

Bergland express

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #20 Gepost op: 09 april 2021, 00:27:14 »
De treinreiswinkel is een goed oplossing als je niet teveel gedoe wilt bij een internationale treinreis, wel altijd alles goed controleren zodra je de reisdocumenten ontvangt. Ze vergeten nog wel eens een reservering of ticket, maar dat word wel altijd prima opgelost. Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.

Bij internationale dag treinen is het een helemaal een apart verhaal, dan is het echt voordeliger om je reis in stukken op te knippen. Bij mijn reizen naar Oostenrijk kwam ik vaak uit bij de DB, maar het was elk jaar weer een verrassend om te zien waar het voordeligste de knip was te maken. Voor mij een leuke bezigheid om dat uit te zoeken maar voor de leek niet interessant. Als ik dan zag wat ik had bespaard ten opzichte van de treinreiswinkel dan was mij dat een avondje doorbrengen op de verschillende websites wel waard. Het is mij altijd eenvoudig gelukt om tickets 1e klasse voor een retour naar Oostenrijk te kopen en dan nog voordeliger uit zijn dan 2e klasse tickets bij de treinreiswinkel. (y)

Nu is het bij nachttreinen wel eenvoudiger, omdat verschillende partnermaatschappijen dan dezelfde tarief formule hanteren. Prijzen van de ÖBB nightjet zijn bij de DB en SBB vergelijkbaar. Wat nog wel verbetert mag worden zijn tickets voor je transfers.
Leuk dat je nu vanaf een aantal Nederlandse steden transfer tickets kan kopen bij de nightjet maar ik wil gewoon vanaf elk Nederlandse station een transfer ticket kunnen kopen. En ook in Oostenrijk wil ik kunnen doorreizen naar mijn eindbestemming voor een normale prijs. Tranfers tickets binnen Oostenrijk waren sinds 2019 mogelijk, bijvoorbeeld van Jenbach naar Mayrhofen. Leuk en handig dacht ik, alleen de prijs voor dit transfer ticket bleek 2x zo duur dan het normale kaartje voor de Zillertalbahn. Betalen voor gemak is leuk maar dit is niet meer in balans voor de extra geboden service, zeker niet als je alles digitaal regelt.
Dit soort dingen helpt niet bij de adoptie van treinreizen bij het grote publiek. :-\

Stop hiermee en bied gewoon standaard de beste tarieven tussen A en B, ook als bestemming B over een grens ligt. Verschillende initiatieven om internationale reisplanners te maken zijn gestart maar genoeg zijn er ook weer mee gestopt. Stel je voor dat je gaat samenwerken voor een gezamenlijk belang. ::)
https://www.raileurope.com is een voorbeeld, dan hoef je niet meer bij de verschillende maatschappijen te kijken. (Geen belang en ervaring met deze site! :angel:)
Stop ook met die absurde meerkosten zodra je een grens overgaat, niet meer van deze tijd. Grensstations opnemen als binnenlands station is al een goede verbetering maar vergt weer extra handelingen voor de prijsbewuste reiziger.

We zijn er nog niet maar verbreding van aanbod kan zeker helpen om meer mensen de trein in te krijgen.  (y)

Groeten,
Marcel
Zillertalbahn in H0e, fijn maar klein.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9617
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #21 Gepost op: 09 april 2021, 08:55:45 »
Een paar jaar terug boekte ik een reis naar het zuiden van Duitsland, net onder Freiburg. Dat lukt niet via NS/NS internationaal/HiSPeed of hoe het toen ook heette.  Ik kon naar wat grote plaatsen boeken maar daarna werd het lastig. Opvallend genoeg kon ik via de DB-site wel gewoon een kaartje voor de hele reis boeken, inclusief Nederlandse deel.
Benieuwd of dit al beter is nu.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2568
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #22 Gepost op: 09 april 2021, 13:51:55 »
Kan ook iets zeggen over het gemaks niveau wat tegenwoordig voor de doorsnee treinreiziger als normaal word bestempeld  ;)
Natuurlijk dien je het een potentiele reiziger zo gemakkelijk mogelijk te maken(helder en duidelijk aangeven wat de opties zijn),als het gaat om de reis en het boeken,maar tussen gemak en domweg te lui zijn om iets uit te zoeken zit ook nog een groot gat  ::)
Wat zelf iniatief is meer en meer wenselijk,gemakszucht is helaas een trend die al jaren teveel groeit,alles moet maar kant en klaar opgedient worden,en als het de persoon dan niet behaagt,dan klagen tot de klaagmuur zelf gaat janken  :-X
Sorry, maar dit is onzin. Op vliegtickets.nl kan ik voor iedere vlucht een ticket boeken. Alhoewel het beter wordt, kan ik nog lang niet voor iedere treinrit bij bijvoorbeeld NS terecht. Ik hoef inmiddels niet meer via ÖBB het Oostenrijkse deel te boeken, maar alternatieven met spartickets e.d. krijg ik niet bij de NS.

Ik vlieg binnen Europa al jaaren niet meer.
Doe mij maar de trein, veel ontspannener en gezelliger dan als sardines in zo'n blik hangen.
En een heel stuk beter voor de planeet, want in veel landen stoot je nauwelijks CO2 uit met de trein.
Ik reis graag met de trein, maar mijn portemonnee is niet onbeperkt diep. Als ik voor een vliegretour Heathrow met 4 dagen Oyster + mijn treinreis naar Schiphol 33% goedkoper uit ben dan een enkele reis Eurostar naar St. Pancrass en met de Eurostar nog een lange stopover op Brussel heb waar ik moet overstappen, is mijn keuze snel gemaakt. Voor 200 euro heen en weer inclusief stadsvervoer en vervoer in Nederland vs. 600 voor alleen de Eurostar retourtjes. :-X
« Laatst bewerkt op: 09 april 2021, 13:55:54 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9617
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #23 Gepost op: 09 april 2021, 14:31:31 »
€600,--?
Ik heb in 2019 voor drie personen € 381,- betaald. En dat was geen bijzondere actie of schimmige tijdstippen.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2568
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #24 Gepost op: 09 april 2021, 14:55:07 »
Paar jaar terug kreeg ik dat als prijs voorgeschoteld voor een retour. Toen heb ik hardhollend een vliegticket gehaald.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

BrightonBelle

  • Online Online
  • Berichten: 752
  • Southern....de oude dan
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #25 Gepost op: 09 april 2021, 16:14:11 »
De treinreiswinkel is een goed oplossing als je niet teveel gedoe wilt bij een internationale treinreis, wel altijd alles goed controleren zodra je de reisdocumenten ontvangt. Ze vergeten nog wel eens een reservering of ticket, maar dat word wel altijd prima opgelost. Je betaald wel fors meer, omdat ze alleen de standaardtarief tickets voor je kopen. Als je goedkopere tickets wilt aanschaffen dan ontkom je er niet aan om zelf tickets te kopen.
Marcel
Dat is onjuist, in ieder geval niet mijn ervaring, ze zoeken naar en verkopen wel degelijk tegen voordeel tarief. Het is zelfs zo dat je een voor reservering kan maken als een bepaald tarief nog niet beschikbaar is (wel tegen kosten).
Maar ik geloof onmiddellijk dat je door zelf goed te zoeken en je reis te splitsen mogelijk nog voordeliger uit kunt zijn.

Grtz Gerard

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2568
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #26 Gepost op: 09 april 2021, 16:29:31 »
Ik kwam voor wintersport wel voor 150-160 euro heen en weer... Inclusief slaapplaats in een couchette, reservering in een Eurocity, ICE naar Keulen, etc.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #27 Gepost op: 09 april 2021, 22:44:21 »
Bij internationale dag treinen is het een helemaal een apart verhaal, dan is het echt voordeliger om je reis in stukken op te knippen. Bij mijn reizen naar Oostenrijk kwam ik vaak uit bij de DB, maar het was elk jaar weer een verrassend om te zien waar het voordeligste de knip was te maken. Voor mij een leuke bezigheid om dat uit te zoeken maar voor de leek niet interessant. Als ik dan zag wat ik had bespaard ten opzichte van de treinreiswinkel dan was mij dat een avondje doorbrengen op de verschillende websites wel waard. Het is mij altijd eenvoudig gelukt om tickets 1e klasse voor een retour naar Oostenrijk te kopen en dan nog voordeliger uit zijn dan 2e klasse tickets bij de treinreiswinkel. (y)
Opknippen en klooien met via- of overstappunten kan inderdaad noemenswaardig goedkoper zijn, maar je moet wel begrijpen waar je mee bezig bent en overzien wat de eventuele risico's zijn voor de haalbaarheid van je reis en inzake Fahrgastrechte. Als een verbinding technisch doorgaand boekbaar is, en je om financiële redenen gaat trucen en knippen, zou dat discussies kunnen geven over hoe het verder moet op het moment dat je een overstap op of voor het knippunt niet haalt. Waar je dan staat, hoe laat, hoe groot de marge is, welke alternatieven er zijn en wat de tariefvoorwaarden tussen dat punt en je bestemming zijn (treinbinding ja/nee?), maakt nogal uit. Als je weet hoe het in elkaar zit, kun je die risicoafweging maken, maar dat bv. een treinreiswinkel daarbij aan de veilige kant gaat zitten en gewoon doorgaand boekt om mensen die niet weten hoe het werkt niet in vervelende discussies te brengen, lijkt me begrijpelijk.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #28 Gepost op: 10 april 2021, 10:51:31 »
Ik reis zelf ook graag met de trein. Heb een aantal jaren geleden een flinke trip gemaakt met Interrail, ik ben wel in Duitsland begonnen omdat je daarmee niet in eigen land kan reizen. Je betaald een vast bedrag en je kan kiezen welk vorm, ik had bijvoorbeeld dat je 7 dagen vrij kon reizen binnen 15 dagen en dan x aantal treinen per dag. Dat moet je onderweg wel bij houden, want conducteurs controleren dat. Maar meer over de reserveringen, ik had een deel van de reis gepland omdat ik bepaalde (nacht)treinen niet wilde missen. Ik kan sowieso aanraden om de interrail app te downloaden, die is niet actueel, dus je ziet onderweg geen vertragingen etc. Maar je kan er wel heel goed mee internationaal je reis plannen. Er staat duidelijk bij of je moet reserveren, welke voorzieningen er aanwezig zijn en de treinnummers. Na het plannen van mijn reis, ben ik gaan proberen te boeken, maar dan kwam je (toen der tijd in ieder geval) erop uit dat je bij DB, ÖBB, SBB en alles in het Oostblok (waarvan ik helemaal de taal niet ken) los moest boeken en vaak ook moest bellen. Gelukkig werkt mijn vader bij een grote reisorganisatie en ik heb hem de treinnummers doorgeven waarvoor ik een zit of slaapplaats wilde reserveren, soms kwam daar een paar Euro reserveringskosten bij. Hij heeft dat doorgespeeld naar iemand op een afdeling die daar verstand van heeft, die heeft netjes de tickets geboekt en die kreeg ik dan thuis gestuurd (waren zelfs dus nog échte treinkaartjes). Een ticket kregen ze niet geboekt, maar heb toen gewoon een andere route uitgeplozen.

Dat mensen lui zijn geworden ben ik het niet mee eens. Mijn vaders eerste baan bij een reisbureau was voor vakantiegangers of zakenmensen trein tickets boeken, hij moest dan handmatig in alle internationale spoorboeken de treinen opzoeken en een route uitstippelen en daarbij alle tickets boeken. Internet was er toen nog niet voor de gewone burger, dus je moest wel naar een reisbureau daarvoor. Dat kan nog steeds bij veel reisbureaus, maar dat weten de mensen niet, daar zou misschien eens wat aan gedaan mogen worden. Natuurlijk zou een overkoepelende planning/boekingssite nog mooier zijn, maar dat is denk ik toch nog erg complex.

Groeten Edwin.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4845
    • Medway Valley Line
Re: Weer een nieuwe nachttrein
« Reactie #29 Gepost op: 10 april 2021, 11:11:31 »
@Edwin,

Ik kan me niet voorstellen dat zulks moeilijker is dan een site waar je vliegreizen kunt plannen en boeken. Ik vermoed toch meer onwil bij de verschillende maatschappijen, en het ontbreken van politieke slagkracht.

Kijk maar eens naar het tenenkrommende gedoe rondom de “snelle” verbinding naar Berlijn. Waarom moet een internationale trein overal stoppen? Van loc en machinist wisselen, en mag een vliegtuig zonder tussenlanding en crew-wisseling van Amsterdam naar Berlijn?

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)