Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: Roco sik toplicht en detaillering  (gelezen 6945 keer)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #15 Gepost op: 03 mei 2021, 22:53:16 »
Het printje dat op de decoder zit is nu bedraad. De bedrading naar achteren ligt aan de onderzijde van de decoder. Ik leg achteraan liever niets bovenop de decoder omdat ik het voornemen heb om van de kap de bodem uit het bestuurdershuis te verwijderen. Dat geeft wat meer diepte, de huidige bodem ligt op dezelfde hoogte als de ramen en de decoder een stuk lager.

Op de foto is het bedraden nog niet helemaal klaar. Daarom zijn de draadjes van de ontkoppelspoelen hier ook los(gesoldeerd). De onderzijde van de decoder is zichtbaar en daarmee de draad die op het licht aan de achterkant is aangesloten.


De foto is laat op de dag genomen, het licht begon uit de lucht te verdwijnen. Op de pc blijkt de foto wat donkerder dan op mijn camera, volgende keer beter. Het draadje is daardoor niet goed zichtbaar maar het ligt vanaf de led linksboven bovenlangs naar het gat met de draden van de motor. Het draadje is vastgezet met Crystal Clear micro liquidtape omdat dat de printplaat niet beschadigt maar wel goed genoeg blijft plakken.

Voor wie opvalt dat bij mij de leds er anders uit zien dan origineel: ik heb de leds gewisseld naar warmwit, daarom zijn het geen transparante maar gelige matte leds.

Het toplichtje aan de voorkant functioneert nu maar tot mijn verbazing wel zwakker dan de bedoeling, ik had het van tevoren toch getest en gemeten.
Vanavond realiseerde ik mij hoe het komt: ik heb de weerstand berekend op 156k Ohm (wordt 150k Ohm) terwijl ik een 560k Ohm weerstand geplaatst heb. Ik heb dus gewoon de verkeerde weerstand geplaatst. Dat probleem is ook weer gevonden. Komend weekeind maak ik dat nog wel in orde.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #16 Gepost op: 09 mei 2021, 20:18:39 »
Het is zover! Beide toplichten werken nu naar behoren.

Omdat ik niet kapot ben van vast bedrade zaken (dan kan het niet meer goed los bij onderhoud) heb ik in het bestuurdershuis twee buisjes gelijmd. De draadjes vanaf het aansluitpunt (dat printje waar die verende pennetjes tegenaan komen) naar het toplicht achter heb ik in het bestuurdershuis onderbroken en vertind. De vertinde uiteinden zijn in de buisjes gestoken en maken zo contact. Tussen het dak en de ligger waarmee het bestuurdershuis is vastgeschroefd is weinig ruimte, daarom was een gewoon stekkertje niet echt een optie. Hoe lang dit goed blijft werken weet ik niet maar als het niet meer gaat kan ik het altijd nog vast solderen. Tot die tijd kan ik zonder solderen het bestuurdershuis afnemen.


De vertinde uiteinden van de draadjes zitten in de buisjes op de ligger.


De achterkant met werkend toplicht.


De voorkant met werkend toplicht.

Het volgende is het aanpassen van wat details, waarover later meer.

Ik heb nog een groene Sik. Die heeft een olielamp als toplicht. Wat is de lichtkleur van die olielampen? Is het gewoon geel/oranje zoals bij een aanstekervlam of is er iets met de lamp uitgespookt om het licht witter te maken?




Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #17 Gepost op: 09 mei 2021, 21:51:08 »
 (y) (y) (y)
Groet Frits

Roy van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #18 Gepost op: 09 mei 2021, 23:15:15 »
Fraai (y)
· DR · DB · NS · '85 - '89 · TREINFILMPJES! ·

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2021, 10:11:32 »
Priegelman,

Als je het niet erg vind heb ik de foto even voor je verbeterd.



Maar voor de rest top gedaan.

mvg Henk

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2021, 13:04:37 »
Top! Ik had zelf al wat geprobeerd maar kreeg het zo snel niet geregeld. Dit is een stuk beter.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2021, 20:50:35 »
Zoals eerder aangegeven heb ik meerdere van deze printplaatjes en zou ik die hier aanbieden. Bij dezen bied ik de printplaatjes aan als setje.
Een setje bevat:
-een printplaatje onder (op de decoder) met
  *gemonteerde verende pennetjes,
  *gemonteerde weerstanden (2x 56ohm 2x 470ohm),
-een printplaatje boven (tegen de kap),
  *optioneel met weerstanden (los of gemonteerd) naar keuze zonder meerkosten,
-een messing M1 schroefje.
Een setje kost 3 euro exclusief verzendkosten.

De weerstanden op het printplaatje onderop zitten er om de decoder te beschermen in geval van kortsluiting. Andere of geen weerstanden op dit printje is mogelijk maar niet aan te raden.
De 470ohm weerstanden staan in serie met de lampjes, de 56ohm weerstanden staan in serie met de voeding (5V) en de extra verbinding.

Er is een extra verbinding, deze heb ik niet gebruikt. Deze is er voor als een van de andere verbindingen stuk zou gaan of voor wie in de kap iets extra's aan zou willen sluiten. De ruimte is er dus ik heb er gebruik van gemaakt, dan hoef ik er later geen spijt van te krijgen dat ik het niet gedaan heb.

Voor het aansluiten staan er nummertjes op de printplaatjes, in de eerste bijdrage in dit draadje is dat te zien maar het kan beter. Ik zal nog een foto maken van de gele Sik het de printplaatjes aangesloten ter verduidelijking.
Het soldeervlakje op het ene printplaatje wordt verbonden met het soldeervlakje met hetzelfde nummer op het andere printplaatje. Verduidelijking volgt.

Het printplaatje in de kap zit bij mij geschroefd met dat messing M1 schroefje. Omdat ik in een M1 tap heb is het maken van een gat met draad voor mij geen probleem maar die luxe heeft waarschijnlijk niet iedereen. Het gat voor deze schroef kan dan ruim geboord worden (0,95/1,0mm) om de schroef in het gat te lijmen. Dan blijft het nog een beetje demontabel. Het printplaatje kan eventueel ook in de kap gelijmd worden.

De veerkracht van de pennetjes is niet groot maar wel merkbaar bij het monteren van de kap op het onderstel. Ik maak mij er geen zorgen over dat deze krachten op de decoder komen. Onder de verende pennetjes zit namelijk de verende aansluiting van de luidspreker. De decoder kan dus wel wat hebben (schroef de decoder maar eens een stukje los) en de krachten van de pennetjes en de luidspreker staan in tegengestelde richting waardoor de decoder eerder ontlast dan overbelast wordt.

Verende pennetjes heb ik nauwelijks op voorraad dus ik kan niet snel leveren, geef het enkele weken.

Mochten er vragen zijn dan kunnen die hier of als pb gesteld worden.

Moddereters (eet smakelijk), ik hoop dat jullie geen aanstoot nemen aan deze commerciële uiting. Dit draadje is bedoeld als verbouwdraadje en niet als marktplaats. Het leek mij echter praktisch om het aanbod hier neer te zetten omdat hier ook de informatie te vinden is. Als het volgens jullie niet door de beugel kan, neem dan liever niet de gum maar contact op.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2021, 21:24:52 »
Hier zijn de beloofde foto's.

Bij de soldeervlakjes en bij de vlakjes waar de pennetjes op gesoldeerd zijn of waar deze contact mee maken staan nummers. Deze nummers corresponderen met elkaar. De grote vlakjes op het printje in de kap zijn om contact te maken met de pennetjes. Hier moet niet aan gesoldeerd worden. De printplaatjes zijn verguld om oxidatie te voorkomen zodat er goed contact blijft.

Soldeervlakje 1 is verbonden met de led rechtsachter en vlakje 4 met de led linksvoor. Vlakje twee gaat naar de anode van de diode in de buurt van de led van het zwaailicht.


De draad naar het toplicht achter verdwijnt in een gat parallel aan de lichtgeleider van het zwaailicht.



Hier komt de draad boven in het bestuurdershuis. Op een eerdere foto is te zien hoe het normaal zit.


Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #23 Gepost op: 24 mei 2021, 22:15:18 »
Beide Sikken zijn voorzien van een handgreepje op het dak en naast de uitlaat. Deze handgrepen zijn aangebracht op de Sikken met nummers vanaf 254. Een fluit is aangebracht maar de bediening van de klep om de uitlaatgassen door de fluit te leiden moet ik nog maken.

Voor wie het zelf wil maken: de fluit komt op 1,8mm boven de motorhuif uit de schoorsteen en de bediening (met een kabel vanuit het bestuurdershuis wordt aan een hefboom getrokken die via een as de klep in de uitlaat bedient) zit aan de linkerkant op 2,0mm boven de motorhuif. De maten zijn het midden van het te boren gat en omgerekend vanaf een tekening in het boek van Martin van Oostrom over de Sikken. De fluit is ongeveer 1,4mm hoog zonder de bocht waarmee deze aan de uitlaat is bevestigd.




Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #24 Gepost op: 13 juni 2021, 18:15:13 »
Omdat ik de bediening van de jaloezie op de motorhuif losstaand wil hebben heb ik de opgegoten bediening weggefreesd. Een voordeel was dat de mal nog op de X-Y-tafel zit, daardoor waren de kappen makkelijker goed te zetten. Het frezen is met de kolomboor gedaan omdat ik geen freesmachine heb. Dat is niet echt correct gebruik van de machine maar het zij zo. Met langzaam werken zal er bij het materiaal van de kap geen schade onstaan.


In de boor zit een diamantfreesje van Proxxon. Het zwarte blokje klemt de kap tegen de X-Y-tafel.


Het is best een gedoe om dat opgegoten lijntje weg te frezen. De boormachine heeft niet een heel precieze instelling voor hoogte maar de hoogte is hier wel heel erg van belang. Een fractie van een millimeter maakt het verschil tussen iets van het opgegoten lijntje overlaten of door de lak ploegen waar het moet blijven zitten.

Het is best goed gelukt om de lijntjes weg te krijgen. Er zijn wat van die typische krassen ontstaan, van die kringen die je ziet als iets vlakgefreesd is. Aan de voorzijde is er iets meer lak verdwenen.


Gelukkig zijn de krassen niet echt diep, met wat fijn schuurpapier heb ik het al netjes gemaakt. Op enkele puntjes is nog een klein beetje plamuur nodig als gevolg van een foutje. Schilderen van het blanke metaal is iets wat ik waarschijnlijk pas als laatste doe, dan pak ik meteen wat andere puntjes mee.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #25 Gepost op: 14 juni 2021, 03:52:25 »
Ik ben benieuwd hoe het eindresultaat wordt.
Ben je niet bang dat je het weggefreesde “lijntje” blijft zien?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #26 Gepost op: 14 juni 2021, 20:09:01 »
Met wat schuurpapier is het al goed glad geworden. Een klein beetje plamuur gaat op zeker één plekje bij de gele Sik nodig zijn.

Voordat ik ga schilderen kijk ik nog eens of het echt goed vlak en glad is, zeker bij de rand die (in werkelijkheid) over de naad tussen het korte en het lange deel van de huif ligt (die rand in de breedte van de kap bovenop). Het is met de boormachine vlakgefreesd waardoor er al geen grote hoogteverschillen zijn, in tegenstelling tot wanneer ik het met een mes had weggesneden. Met snijden was de rand minder vlak verwijderd.

Als het zichtbaar blijft dan is dat vooral vanwege kleurverschil tussen de originele lak en mijn schilderwerk. Daarom schilder ik het netjes rechthoekig zodat het gewoon de bekende 'postzegel' wordt.
Op het vlakke deel van de motorhuif zou ik ook nog de hele bovenkant mee kunnen schilderen. Op het andere deel zou ik nog kunnen schilderen tot het luik en de schoorsteen. Die obstakels maken dat een kleine verandering van de tint niet zo opvalt. Dat zijn wel dingen die ik vooral zal doen als ik de kleur echt niet goed gelijk krijg aan de originele lak.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #27 Gepost op: 14 juni 2021, 21:41:02 »
Voordat het (elektrische) 3e frontsein kwam, werd er bij mijn weten met een tweepuntssein gereden (zover een Sik dan al op de baan kwam...)
Een brandende olielamp als topsein (3-puntssein), ik vraag me af of dat voorkwam.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #28 Gepost op: 15 juni 2021, 21:17:05 »
Er werd ook wel met een olielamp bovenop gereden om een 3-puntssein te maken. Ik heb het boek van Martin van Oostrom over de Sikken en zie er wel foto's van, voornamelijk in de jaren '60. Eind jaren '60 of begin jaren '70 hebben de Sikken een elektrisch topsein gekregen.

Hoe het zit met het voeren van verlichting is mij niet duidelijk. Misschien staat er iets over in het boek maar zover ben ik nog niet. Wat ik zie is dat als er een 3-puntssein wordt gevoerd, dit bijna altijd buiten een station is. In stations meestal maar één of twee lampen, waarbij de ook geregeld de olielamp op de toppositie wordt gebruikt samen met één elektrische lamp laag. In stations zal het denk ik ook hoofdzakelijk rangeerwerk zijn geweest waardoor slecht één lamp voldoende was.
Gek genoeg worden ook buiten stations vaak alleen de elektrische lampen op de bufferbalk gebruikt. Het lijkt alsof er geen duidelijke regels waren of slechts weinigen gaven om het correct uitvoeren daarvan.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #29 Gepost op: 22 juli 2021, 20:58:30 »
Hoewel ik hier een tijds niets heb laten zien is er wel degelijk voortgang. Beide Sikken hebben een bedienstang van de jaloezie gekregen en de gele Sik heeft ook losstaande hendels voor de bediening gekregen op het bestuurdershuis. De bediening van de zandbakken achter is nog niet klaar, zoals te zien is er iets weggesneden waar nog niets is teruggeplaatst. Verder hebben de deuren een losstaand handgreepje gehad.





De hendels zijn van stukjes slaters styreenprofiel, grof op maat gemaakt en gelijmd op een 0,3mm messing asje. Voor de stevigheid is daar wat secondelijm overheen gegaan. Daarna is het een kwestie van voorzichtig vijlen tot het goed in vorm is.

De bediening voor de jaloezie zit vast is twee opgerolde stukjes fosforbrons. Met een pincet heb ik een strookje fosforbrons (1mm) tegen een 0,3mm messing draad gehouden en het fosforbrons er omheen gevouwen. Het laatste stukje kneep ik het met het pincet dicht. Dit was, zoals te verwachten, een priegelwerkje maar het ging makkelijker dan verwacht.