Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:32:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 15:57:49
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
  

Auteur Topic: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO  (gelezen 13769 keer)

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3cd319a5288f3037f0ba4d61cb00fa77&topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #30 Gepost op: 18 April 2021, 18:54:16 »
@ Rogier: Bedankt voor de info! Over het koelbedrijf ben ik nog aan het nadenken. Zeker omdat er tegenwoordig geen interfrigowagens meer rondrijden achter een 2400 en omdat deze ook niet meer geladen of gelost worden bij een koelbedrijf met perron. Misschien kan ik nog ergens oude foto’s vinden waar ik wat maten kan inschatten.

@ Bas: Thnx!

Nog even een vraag hier: Mijn plan is om een losweg aan te leggen tussen de 2 sporen op de foto hieronder. Nu is het achterste spoor vooral bedoeld om een loc om te laten lopen als deze bij het koelbedrijf wagens heeft geplaatst. Het voorste spoor is wel bedoeld om meerdere (gesloten)wagens te plaatsen. Nu twijfel ik een beetje of het wel zo realistisch is om de losweg tussen de sporen te plaatsen. Uiteraard heb ik wel wat foto’s gezien van verschillende emplacementen met een losweg. Echter is het voor mij niet duidelijk wat het meest realistisch oogt. Heeft iemand een idee?:

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 673
Re: Raccordement Hamerveld NL tp. IV / V H0 (voorheen: Baanplan Dieseldam)
« Reactie #31 Gepost op: 18 April 2021, 19:18:26 »
Ik denk dat je naar oude foto's van tijdperk III moet gaan zoeken.

Zoals deze foto bv:   

https://www.klassiekebeveiliging.com/Foto/images/Avh(3).jpg

In tijdperk III had je gewoon nog heel veel kleine en knusse emplacementen met loswegen.

https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenAvh.htm

« Laatst bewerkt op: 18 April 2021, 19:20:23 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #32 Gepost op: 20 April 2021, 08:44:02 »
Via google kwam ik toch weer op dit forum uit  ;D. Zou een verhoogde losweg iets zijn om wat dynamiek aan je raccordement toe te voegen?

Je kan dan het omloopspoor achter langs de verhoging laten lopen, en het voorste spoor erin laten eindigen (ik nzou denk ik dan voor 1 zijde gaan). Dan kan er ook vanaf 1 zijkant geladen/gelost worden en ook vanaf de kop. Geeft meer mogelijkheden voor verschillend materieel zoals bv rongenwagens? Maar ik ken je materieelpark niet  ;D

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95525.0

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3cd319a5288f3037f0ba4d61cb00fa77&topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #33 Gepost op: 20 April 2021, 19:53:25 »
@ Spoor010: Bedankt voor de tips! Heb veel mooie plaatjes gezien die eventueel ook later bij een toekomstig project van toepassing kunnen zijn.  (y)

@ Rogier: Hier eigenlijk hetzelfde verhaal.  :P Voor een verhoogde laad/losplaats liggen mijn sporen denk ik net iets te ver uit elkaar en daarnaast zal het ook wel heel krap gaan worden met de beschikbare ruimte. Het idee is overigens wel leuk. Misschien dat ik in de toekomst nog weleens zoiets wil gaan bouwen. :)

Hier op het forum zag ik het draadje Oude NL scans en video's: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61330.15
Op pagina 2 staan een paar foto's van de losweg in Hoogeveen die ik echt fantastisch vind. Hoewel de losweg daar meer op straatspoor lijkt, vind ik het wel echt iets hebben.
Wat ik zou kunnen doen is van het voorste spoor straatspoor maken en de bestrating vanaf de voorkant van de baan tot ongeveer halverwege de ruimte tussen de 2 sporen in leggen. De ruimte die overblijft tot het achterste spoor kan ik gebruiken om wat struiken te planten. Hierdoor valt gelijk niet meer op dat dit maar een kort omloopspoortje is. Het idee dat een loc gedeeltelijk achter wat hogere stuiken verdwijnt kan ook best een leuk effect hebben.

Iemand overigens een idee waar styreenplaten met klinkers in visgraatmotief te krijgen zijn? Volgens mij zag ik ooit iets van Goovermodels voorbij komen lang geleden, maar die zijn er niet meer.. Slaters heeft ze ook niet en zelf laten laseren is behoorlijk aan de prijs.
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #34 Gepost op: 21 April 2021, 09:48:54 »
Hoi Ruben,

Je idee lijkt mij een goed idee, om het eerste spoor in de straat te leggen met daarnaast een losweg. Je zou de losweg eventueel nog kunnen ophogen met daarachter een struikenrij? Maar sowieso kan je met straatspoor goed los met details  (y).

Groeten,
Rogier


Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3cd319a5288f3037f0ba4d61cb00fa77&topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #35 Gepost op: 26 April 2021, 20:26:27 »
@ Rogier: Het wordt een vlakke losweg zodat er aan beide kanten van het spoor ruimte is om te laden en lossen. (y) Hier vast het begin:




Zoals te zien ben ik de boel vast aan het ophogen voor de bestrating. De onderste laag is 2mm dik kurk en daarop zit een laag 1mm dik karton tot tegen de railspijkers aan. Hierop zit dan weer een laag 0,5mm karton tot tegen de railstaaf aan. De toplaag is nog onderweg en zal bestaan uit Slaters baksteenplaat in halfsteensverband.

Verder heb ik nog een roestig detail gemaakt voor op het stukje terrein vooraan op de baan:




De roestige pijpen heb ik gemaakt van een rietje waar je normaal gesproken een shake van een bekende fastfoodtent mee naar binnen slurpt. Daaronder liggen 3 stukjes Evergreen 2,5mm H-column. De roestkleur heb ik gemaakt door eerst een laag Tamiya XF-68 te gebruiken en daarna met een penseel Revell 37 Ziegelrot te tamponeren. Toen dit zo goed als droog was heb ik met sterk verdund zwart/grijs het geheel nog wat viezer gemaakt. Hopelijk is mijn bestrating snel binnen, dan volgt er uiteraard binnenkort weer een update. 8)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8918
    • Midland
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #36 Gepost op: 27 April 2021, 21:43:41 »
Hoi,

Zeer fraai werkje, die buizen.

Een baan hoeft niet groot te wezen voor mooie beelden.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3cd319a5288f3037f0ba4d61cb00fa77&topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #37 Gepost op: 01 May 2021, 17:52:15 »
@ Koen: Bedankt!  :)
Helemaal mee eens! Vaak vind ik de kleinere banen met veel details een stuk mooier. (y)

Inmiddels ligt de losweg netjes op zijn plek. Enige punt waar ik nog over twijfel is het stukje tegen de achtergrond. Achter de gele plukken gras kan er een betonnen schutting komen of er komt een flinke achtergevel van een loods. Voordeel van een loods is dat dit een groot deel van de achtergrond in kan vullen. Nog even over denken..  :angel:

Voor de rest natuurlijk plaatjes:

De Lantaarnpaal staat uiteraard precies op een plek waardoor de volgende net buiten de baan staat.




Ook aan de stroomvoorziening op het industrieterrein is gedacht.


Tussen de losweg en het achterste spoor komen nog wat hogere struiken.


Twee wagens staan klaar om gelost te worden.

Binnenkort maar eens wat struiken maken en bedenken of er een schutting of loods tegen de achtergrond komt.

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4949
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #38 Gepost op: 01 May 2021, 18:52:59 »
Misschien is een backdrop loods oid leuk om in de achterwand te integreren?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #39 Gepost op: 06 May 2021, 09:49:22 »
Mooi geworden Ruben!

Je kan ook voor beide gaan, om het uitzicht wat te breken? Dus ergens een schutting, en aan de andere kant een loods? Die loods geeft wel weer meer rangeermogelijkheden, zodat je daar wagonnen kan plaatsen.

Groeten,
Rogier

Ruben90

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=3cd319a5288f3037f0ba4d61cb00fa77&topic=102521.0
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #40 Gepost op: 06 May 2021, 17:00:23 »
@ Bas: Een goed idee! Hier ben ik aan begonnen. (y)

@ Rogier: Bedankt! Beide opties zijn een beetje teveel op dat kleine stukje, maar eventueel kan er nog wel zoiets achteraan in het midden op de baan komen. Dat is nu nog een kale vlakte. :angel:

Weer wat kleine voortgang: de gevel van de loods is af en heb ik even los op de baan gezet om te kijken hoe dat smoelt. Verder heb ik vast wat struiken geplaatst, hier komen er nog een aantal bij.
Rechts achter in de hoek zou eventueel nog een boom passen of nog wat meer struiken. In ieder geval mag het een wat verlaten hoekje worden.

De gevel van de loods op zijn plek, het flesje lijm zorgt ervoor dat de gevel rechtop blijft staan:


Er komt nog wat meer groen tussen de losweg en het achterste spoor:

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 673
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #41 Gepost op: 06 May 2021, 17:15:22 »
Hoi Ruben,

De loods oogt wat aan de lage kant.
Of is dat gezichtsbedrog?
Misschien ziet het er weer net anders uit als de wagons op het achterste spoor staan.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #42 Gepost op: 06 May 2021, 21:06:48 »
Hoi Ruben,

Ik bedoelde inderdaad langs de lange zijde  ;D anders wordt het wel wat geprop inderdaad....

De gevel voor de loods vind ik fraai gelukt, zeker qua vervuiling. Ik wil niet te veel afbreuk doen aan je mooie werk, maar mag ik een tip geven? Zou het een idee zijn om met diepteverschillen te werken, om het zo wat minder statisch te maken? Bv de blauwe toprand iets uit te laten steken naar voren?

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8844
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2021, 09:40:36 »
Mooie ontwikkelingen Ruben!
Waar komen die baksteenplaten op de losweg vandaan? Heb je een artikelnummer?

Groet,
Michel

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 673
Re: Raccordement Hamerveld NL, tp. IV-V, HO
« Reactie #44 Gepost op: 08 May 2021, 15:04:48 »
Hoi Ruben,

Ik kwam deze foto nog voor je tegen op het internet.

http://lolkebijlsma.com/ns6409_franeker_oost_19900620_lhb.jpg

Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.