Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
  

Auteur Topic: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum  (gelezen 4633 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Gepost op: 27 maart 2021, 20:34:01 »

  beste collega's ,

  ik ben mijn treinstammen TEE aan het uitdunnen . Enkel nog de TEE stammen die het zonnige zuiden rijden worden behouden . Hierover de volgende vraag : ik heb zowel de TEE FS grand conforto rijruigen als de bandiera rijtuigen van Rivarossi ( mooie rijtuigen ). Ik ken ACME als merk maar heb er geen enkel rijtuig van . Hoe verhoudt ACME zich qua kwaliteit en detaillering tov Rivarossi . Zou ACME een upgrading kunnen zijn . Kunnen jullie jullie ervaring delen
  groetjes en bedankt     Willy

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2021, 20:46:02 »
ACME is wat kwaliteit en detaillering gelijk aan LS Models, als dat je wat kan helpen.

Grt,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2021, 22:03:59 »
Qua uiterlijk vind ik ACME helemaal  (y)  Voor wat betreft de rijeigenschappen kan er wel eens wat zijn maar dat kan ook aan mijn baan liggen (Fleischmann Profi wil nog wel eens wat lastiger zijn met sommige merken heb ik pas geleerd). Twee voorbeelden van de rijtuigen:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88468.0

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77468.msg3221996293#msg3221996293

Vr. groet, Martijn.

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2021, 23:58:07 »

  leuk om te lezen dat vooral qua detaillering ACME en LS op gelijke voet staan . Vindt vooral hun rijtuigen zeer mooi en hun Simplon Express is prachtig . Zou ook graag eens willen horen wat hun rijeigenschappen zijn ( heb een Trixbaan met bedding ) .

groetjes      Willy 

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2021, 01:31:16 »
Ik ben alvast tevreden met mijn ACME rijtuigen...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2021, 10:37:10 »
Acme vind ik erg mooi gedetailleerde rijtuigen. 

Het enige wat mij opvalt is en dat is ook wat Martijn oa zegt aan de rijeigenschappen kan er wel eens wat zijn. Draaistel kan net niet voldoende draaien bv. Vaak is een detail wat dan in de weg zit.

Wat mij ook opvalt is dat het (kort)koppelen van 2 rijtuigen soms moeizaam of geheel niet gaat. Met Fleischmann profi koppelingen ga ik het nog eens niet proberen. Met de Roco kortkoppelingen gaat het redelijk. Nu valt mij dat niet alleen op bij ACME maar ook bij Lsmodels. Bij Roco rijtuigen heb ik hier geen enkele moeite mee. Ik ga wel uit van de modellen die ik zelf in bezit heb.

Blijft wel het feit dat ik graag ACME modellen koop, komen met verrassend materieel. Wat voor mij inhoud rijtuigen/loc's van bv ZSSK,HZ, CD, MAV enz.
groetjes Dion

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2021, 12:05:17 »

  hoewel rijeigenschappen belangrijk blijven ( daar heb ik mijn Roco's voor )  ben ik toch stilaan op aan het opschuiven naar de huidige ( veel)kleurige treinstellen van oa LS Models wellicht ook onder invloed van de kleinzoon . Mijn eerste ACME  zal waarschijnlijk de Simplon Express zijn en die kan dan vrolijk naast zijn voorvader van Hobby Train rijden .

  groetjes en geniet nog van jullie ACME's            Willy

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2021, 12:23:44 »
Overigens zitten in de Simplon sets van ACME ook weer enkele REE Modèles rijtuigen  :)  Die zijn ook uitgevoerd met een prachtige detaillering.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #8 Gepost op: 28 maart 2021, 12:31:38 »
De enige ervaring die ik heb met ACME is meteen een slechte.
Een aantal jaren geleden heb ik een br 120 aangeschaft.
eesrte indruk: Rare constructie, Zoals veerpakketten zijn aan de Locomotiefkap gemonteerd i.p.v aan de draaistellen.
Vingerafdruk in het spuitwerk wat inmiddels is opgelost door de hele loc over te spuiten met een nieuwe dunne laag blanke zijdenmat lak
Prima rijeigenschappen maar toen problemen met de cardanassen.
Hoewel er een mooie lijst met de nodige onderdelen en hun bestelnummers wordt bijgeleverd. was geen van de benodigde onderdelen leverbaar :-X.
Zelf maar weer een oplossing gevonden en de boel gerepareerd
Nu is er weer een onderdeel defect en (weer) niet leverbaar hoewel er een bestelnummer voor is.
Ik ga nu kijken of ik het onderdeel 3-d geprint krijg. Zo niet gaat de bijl erin
Al met al is dit meteen de laatste loc die ik van ACME heb aangeschaft, komt er bij mij niet meer in.
Wagenmateriaal zal geen probleem zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2021, 12:56:04 door v140 »
Gr. Ron

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #9 Gepost op: 28 maart 2021, 18:20:22 »

   Martijn , ik vind de REE modeles rijtuigen ook prachtig : heb er een aantal van PLM . Krijgen volgens mij ietwat te weinig aandacht maar ja hun prijzen ( 130 E voor een Le Capitole rijtuig )  !!! Heb ook de 231 ex PLM van REE : nu rijdt hij goed maar ging niet vooruit bij de Simplon Express rijtuigen van Hobby Train ( een herkauwd verhaal ) . Wat mijn Locs betreft blijf ik bij Roco , Trix en  Piko . De uitzondering zal de TEE Mistral zijn van REE ACCES toch nog ietwat betaalbaar . Ik heb onlangs nog een Youtube filmpje gezien bij max supercars van de ACME CD versie met flikkerende pantografen . Het zag er allemaal zeer flashy uit . ik kan V140 goed begrijpen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #10 Gepost op: 28 maart 2021, 21:18:46 »
Willy, ik weet niet waarop de genoemde 130 Euro voor een Capitole rijtuig gebaseerd is. Her restauratierijtuig met binnenverlichting kost 90 Euro terwijl de prijs voor de andere rijtuigen - ook met binnenverlichting - rond de 65 Euro ligt. Eind dit jaar wordt een complete Capitole set inclusief de loc als set uitgeleverd in een analoge alsmede DCC en AC Sound versies. In de sounduitvoeringen heeft ieder rijtuig een functiedecoder en bezit de loc beweegbare pantografen. Het wordt wel even sparen.. (800 respectievelijk 950 Euro)

Gr, Rob

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #11 Gepost op: 30 maart 2021, 19:56:19 »

   Rob , je hebt deels gelijk : het was niet REE maar LS models : voor een A8tu rijtuig Capitole 124 E . Ik heb momenteel een set van 7 rijtuigen in de basic uitvoering van Lima ( zonder aankleding ) + de Loc van Lima . Ofwel worden alle rijtuigen op termijn met interieur voorzien + verlichting en de loc een grondige onderhoudsbeurt + digitalisering ofwel alles vervangen door een digitale set . Vorig WE bij Ebay een prachtige CC 6500 loc met sound ( kan zowel voor de Capitole als de Etendard ingezet worden )van LS Models vekocht voor 399 E . Benieuwd naar de nieuwe set van REE

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #12 Gepost op: 30 maart 2021, 21:51:51 »
Een CC6500 van LS Models? Is die er al dan?
Wat betreft ACME rijtuigen, ze zijn voor de eventuele binnenverlichting van stroomafnemers voorzien die heel zwaar tegen de assen aandrukken maar die terugbuigen was niet altijd de oplossing, het bleef zwaar lopen. Bij een DB UIC-X rijtuig waren de remschoenen verkeerd om getekend. Op zich zijn deze schoentjes de perfecte vorm, passen prachtig in het schuin aflopende profiel van de wielband maar helaas, ze zijn in de tekening omgedraaid! Dus het schoentje dat links zou moeten zitten, zit rechts, en andersom. Omdat alles in theorie op de 1/100mm nauwkeurig past, past het dus van geen kanten. Alsof de handrem stevig aangedraad is.
Zelfde irritatie bij REE Models: prachtige detaillering in de draaistellen maar er hoeft maar iets een beetje scheef of los te zitten, en het loopt voor geen meter. Sommige heb ik al uren aan zitten klooien maar ze lopen nog steeds niet mooi.   

Dus tja, mooi spul voor in de vitrine maar als er een makkelijke manier was om oude correcte Roco-draaistellen er onder te zetten, zou ik daarvoor tekenen.
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 21:53:39 door clickmaniac »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2021, 00:22:41 »
   Rob , je hebt deels gelijk : het was niet REE maar LS models : voor een A8tu rijtuig Capitole 124 E . Ik heb momenteel een set van 7 rijtuigen in de basic uitvoering van Lima ( zonder aankleding ) + de Loc van Lima . Ofwel worden alle rijtuigen op termijn met interieur voorzien + verlichting en de loc een grondige onderhoudsbeurt + digitalisering ofwel alles vervangen door een digitale set . Vorig WE bij Ebay een prachtige CC 6500 loc met sound ( kan zowel voor de Capitole als de Etendard ingezet worden )van LS Models vekocht voor 399 E . Benieuwd naar de nieuwe set van REE


Dat was dan denk ik een Grand Confort rijtuig. Die heeft LS Models vroeger uitgebracht maar zijn niet meer verkrijgbaar, dus inderdaad soms nogal aan de prijs.

En net zoals Diederik zegt, een LS Models CC6500? Die zijn nog niet uitgebracht dus wellicht is de koper een beetje een poot uitgedraaid? De nieuwe set van REE zal waarschijnlijk gelijk zijn aan de eerdere UIC Y rijtuigen. Alleen nu in een complete set met hun nieuwe BB9200 erin. Op zich wel een heel mooi verzamelaarsobject, zo'n doos. Ik heb zelf gekozen voor de rijtuigen van REE Modèles en de BB9278 van Roco. Het rood van deze lok en rijtuigen passen prima bij elkaar, je ziet bijna geen verschil. En geloof me, ik ben nogal zeikerig hierin  ;)

PS Ik heb van REE wel de groene BB9267 "Mistral" besteld  8)



willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: A.C.M.E. en Rivarossi : TEE Vesuvio en TEE Mediolanum
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2021, 12:11:41 »

  Zijn daar " Mistral " plakkaten bij die je op beide zijden kunt aanbrengen zoals bvb bij de REE Mistral 7128 ref MB-055 1S . Ik vind dat persoonlijk een toegevoegde waarde net zoals bij de Capitole
 
  Willy