Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
NS 1145 1981 door Ascona
Vandaag om 13:33:10
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 13:28:35
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door hooiberg
Vandaag om 13:24:05
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Gerrit H
Vandaag om 13:14:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 13:11:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Lodewickshaven door Gerrit H
Vandaag om 13:09:26
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
  

Auteur Topic: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?  (gelezen 3702 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Gepost op: 21 March 2021, 14:56:08 »
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een  rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die  afbeelding niet .
 Groeten ,
             Peter
« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 17:11:46 door Bert van Gelder »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3317
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2021, 15:42:22 »
Zoeken op "kereta api nis" of "kereta api kopling"











Uploaden meerdere plaatjes gaat super!
Bedankt bnls!
Tschuss Genossen

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2021, 16:01:48 »
Hallo Peter,

In het boek van Harterink en Mook staat deze tekening :

koppeling by Jan den Haan, on Flickr

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2021, 16:19:37 »
Het is haast een Fleischmann tension lock koppeling ;D.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2021, 16:22:47 »
Bedankt Hans en Jan.
Het boek van Harterink en Mook heb ik zelf ook,toch eens nakijken.
Begrijp jij hoe de haak aan de andere koppeling vast zit ?Of haken beide haken in elkaar op een of andere manier ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5645
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2021, 16:32:03 »
Zo te zien haken de haken achter beugel 2. Heeft inderdaad wat weg van de oude Fleischmann koppeling.
Groet, Frank

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2021, 16:33:52 »
Ik zat me ook af te vragen hoe die gekoppeld worden. Op de tweede foto van Hans zie ik een loc met haak en een loc zonder. Wat deden ze als twee koppelingen zonder haak tegenover elkaar stonden?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3317
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2021, 16:56:12 »
Zo te zien vrouwtje/mannetje.
Still:



Link van de video:

https://youtu.be/iflvzU2yE5M
Tschuss Genossen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2021, 17:03:57 »
Dus maar één haak, en geen twee zoals bij Fleischmann. Ik denk dat die haak verwijderd kan worden door de pen er uit te trekken. Die pen gaat dan naar de voorste positie en daar valt dan de haak van de andere koppeling overheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3317
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit ?
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2021, 17:07:00 »
Na het bestuderen van de tekening kom ik tot dezelfde conclusie.

« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 17:29:23 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2021, 18:01:18 »
Mee eens; je ziet in de figuur dat er aan de pen, waar de haak om heen draait een handgreep zit, om hem er uit te trekken.
 Peter

NB : In mijn Harterink en Mook boek ,(De 6e druk ) is fig 933-935 een smeertoestel. :D  ;D
 Jij hebt blijkbaar een andere druk.geen wonder dat ik die koppeling niet kan vinden.

« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 21:23:27 door Peter Kleton. Reden: Aanvulling »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2021, 20:48:42 »
Hallo ,
Ik zoek naar een afbeelding van de koppeling zoals die bij de Ned. Indische Spoorweg Maatschappij in gebruik was.
Ze hadden een middenbuffer met een haak .
In het Spoorwegmuseum stond vroeger een groot model van een  rijtuig met dat type koppeling.
Wikipedia heeft die  afbeelding niet .
 Groeten ,
             Peter

De vraag die nu boven komt is: vanwaar deze NISM interesse?  :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #12 Gepost op: 21 March 2021, 21:42:27 »
 O, dat mag je best wel weten.  ;)
Ik heb problemen met koppelingen van Kadee . Ze Koppelen  meestal goed ,maar soms laten ze de andere koppeling los als er een hoogte verschil in de baan zit,wat ik niet krijg weggewerkt.
 Ik heb ook moeite met  handmatig loskoppelen en door de vorm van het sporenplan moet ik ontkoppelen in bogen ,dat gaat niet. Ik wilde  zelfs met een ontkoppelaar werken,dat kan sowieso niet. :( :(
Voor een expirement leken mij Lenz koppelingen een beetje te kostbaar ,ik denk trouwens  dat die ook niet goed koppelen/ontkoppelen in bogen.
Ik ben nu bezig met een eigen (?) ontwerp. Het lijkt op de Fleischmann koppeling ,maar ook op die van de N.I.S. Ik had hem ooit in het Spm gezien en dacht dat die mss geschikt was in mijn situatie,
Eigenlijk lijkt mijn koppeling sterk op die van de N.I.S.,alleen heb ik de koppeling vast ,niet draaibaar ,  aan de bak. De middenbuffer is breed ,hij past net tussen de gewone buffers in. De valhaak  haakt achter de vertikale  bufferplaat, en er zit ca 5 a 6 mm speling tussen de koppelingen. Ontkoppelen  met een ontkoppelaar gaat goed.
Doordat ik een armpje heb gemaakt aan het asje van de valhaak kan ik heel makkelijk handmatig ontkoppelen.
Zo ,dat is  de reden dat ik dit draadje opende.

Ik ben benieuwd naar opmerkingen.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26936
    • Pagina van klaas
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #13 Gepost op: 21 March 2021, 22:16:32 »
Peter, ken je de tension lock coupler van Hornby? Is in Groot Brittannië tamelijk algemeen.
Wel tamelijk grof en er is een vrij grote afstand tussen de wagens.
Een alternatief is dat ze een horizontale draad tegen de voorkant van de beide bufferschotels solderen. Of lijmen als er plastic in de buurt is. Aan beide bufferbalken zit dan een haak die over de draad van de andere wagen valt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4034
Re: Hoe zag de koppeling van de N.I.S. eruit?
« Reactie #14 Gepost op: 21 March 2021, 22:33:45 »
Hoi Klaas ,
Nee ,die ken ik niet,  maar zo zou het ook kunnen ,
 Maar ik wilde ook een betrouwbare koppeling hebben als er geduwd wordt, Daarom  geen draad maar wat stevigers,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen