Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 17:58:16
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: dubbeltractie rijden  (gelezen 2467 keer)

**Jelle**

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
dubbeltractie rijden
« Gepost op: 05 maart 2008, 23:43:47 »
Goedenavond,

ik ben in het bezit van 2 Liliput 6400-en. Van beide zijn de rijeigenschappen redelijk, niet echt geweldig goed, ze hebben beiden de gewoonte nogal eens stil te vallen, en dan liefst achteraan op de baan.
Nu heb ik het plan opgevat om ze in dubbeltractie in te zetten, mocht de een haperen, kan de ander 'm net even verder helpen. Hoef ik zelf geen duwtje meer te geven.
Beide dekoders heb ik op hetzelfde adres gezet en van één lok de lastregeling uitgezet.
Rijden, ho maar, ze lijken elkaar behoorlijk tegen te werken. Als ik de rijrichting omkeer gaan van beide loks afwisselend de front- en sluitlichten branden. Geen sluiting of overbelasting, dan knipperen ze, maar afwisselend front- en sluit.
De gebruikte dekoders zijn Kuehn T145 dekoders, besturing met MrDirect en Edits booster. Alle loks hier zijn met deze dekoders uitgerust en functioneren uitstekend.

Wie weet wat er hier aan de hand is, en wat een een oplossing zou zijn? (en nee, kom niet met de oplossing, zet er een 1600 voor, de bedoeling is juist er eentje vrijmaken.)

Groetjes,
Jelle.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: dubbeltractie rijden
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2008, 00:20:30 »
Push-me-pull-you effect. Schakel van beide lastregeling uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: dubbeltractie rijden
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2008, 11:05:12 »
Jelle,

Of schakel beide lastregelingen in. Je moet bij dubbeltractie alle instellingen gelijk houden zodat er geen elkaar tegenwerkende effecten op kunnen treden.
Check wel even goed de stroomopname bij de loks, vervuiling van wielen e.d. moet je wel uitsluiten.
Zelf rijd ik met 3 2200en van Roco in tripletractie en dat snort en kreund prachtig.
Succes, Albert.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21676
Re: dubbeltractie rijden
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2008, 11:19:14 »
Ja, bij één loc de lastregeling uitzetten gaat natuurlijk niet werken, want dan reageren de locs gegarandeerd verschillend. Mijn Trix 6400'en doen het met dezelfde decoders prima met ingeschakelde lastregeling.

Dubbeltractie kan nooit een oplossing voor haperende locs zijn.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2008, 11:22:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: dubbeltractie rijden
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2008, 11:25:59 »
Heb zelf 3 x Liliput 6400 (versie met 1 motor) voor mijn kolentrein staan, 3 x Viessmann 5246 (= Kühn T145) lastregeling allemaal aan, no problem. Naderhand is 1 exemplaar dummy geworden want met 2 ging het ook prima en het ging mij om het optisch idee 3x6400. Ze rijden nu met Lenz Silver Direct, net zo prima. Zorg voor schone rails en stroomafnemers  :P
Bij nr. 2 heb ik middels CV's 49 en 50 (waarde 96 geven, dit geldt voor de Kühn) het licht uitgezet.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 253
Re: dubbeltractie rijden
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2008, 11:45:20 »
Als ik de rijrichting omkeer gaan van beide loks afwisselend de front- en sluitlichten branden. Geen sluiting of overbelasting, dan knipperen ze, maar afwisselend front- en sluit.

Laat eerst de loks afzonderlijk in één en dezelfde richting rijden, druk ze vervolgens aan elkaar en stel dan dubbeltractie in.