Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
Vandaag om 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
Vandaag om 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
Vandaag om 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
Vandaag om 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
Vandaag om 21:55:42
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
Vandaag om 21:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
Vandaag om 20:56:01
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 20:49:41
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 20:49:05
Database software door AlbertG
Vandaag om 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
Vandaag om 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 19:29:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:57:58
Rheinburg, TP V/VI door Joz
Vandaag om 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
Vandaag om 17:32:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door R1954
Vandaag om 17:16:53
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
Vandaag om 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 15:29:09

Auteur Topic: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant  (gelezen 8078 keer)

kar

• Offline Offline
Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
« Gepost op: 10 March 2021, 16:52:10 »
Naar aanleiding van dit bericht. Het artikel laat ook een voorbeeld zien van mogelijk nieuwe kleuren op de nieuwe sprinters:

Bron: eveneens https://nos.nl/artikel/2372082-onbeveiligde-overwegen-veel-gevaarlijker-dan-gedacht-per-direct-maatregelen.html

Ben benieuwd of dit nog impact gaat hebben op de nieuwste kleurstelling van de VIRM...
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
Re: Honderden NS-treinen krijgen andere kleuren aan de voorkant
« Reactie #1 Gepost op: 10 March 2021, 16:58:32 »
Zal het verschil van kleur daadwerkelijk verschil maken in het zien of niet zien aankomen van de trein?

Ik begrijp dat een AHOB plaatsen ontzettend duur is, maar is een oude AKI, met bijvoorbeeld alleen knipperlicht of iets dergelijks goedkoper om te implementeren?

Hasenwald

• Offline Offline
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #2 Gepost op: 10 March 2021, 17:01:19 »
Weer meer van dat vieze geel.... want dat valt wel op natuurlijk Maar aan de voorzijde is dat okay en functioneel.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #3 Gepost op: 10 March 2021, 17:32:35 »
Ja, dit heeft ook impact op het nieuwe kleurenschema van V-IRMm 2/3. Wat ik gehoord heb krijgt dit materieel alleen nog een smal blauw randje onder het cabineraam en wordt alles daaronder geel.

Wat de AKI’s betreft: deze mag ProRail niet meer plaatsen. Dus dat is geen optie.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 March 2021, 17:48:10 »
Maar nu de existentiele vraag... wat is de voorkant?  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

hrp

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 March 2021, 17:51:17 »
Als het om de veiligheid gast, zou het goed zijn als er europese wetgeving voor zou zijn met betrekking tot de kleur, etc.van de treinfronten.
Momenteel is het dank zij de vele vervoerders een ratjetoe: alle kleuren van de regenboog.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 10 March 2021, 17:53:18 door HRP »
Groet,
      Ronald

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 March 2021, 18:19:08 »
Zal het verschil van kleur daadwerkelijk verschil maken in het zien of niet zien aankomen van de trein?

Ik begrijp dat een AHOB plaatsen ontzettend duur is, maar is een oude AKI, met bijvoorbeeld alleen knipperlicht of iets dergelijks goedkoper om te implementeren?
De overweginstallatie zelf is het probleem niet, maar je hebt kabels, lassen en beveiligingsaanpassingen nodig die het bouwen van een bewaakte overweg duur maken.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2021, 18:28:15 »
Als het om de veiligheid gast, zou het goed zijn als er europese wetgeving voor zou zijn met betrekking tot de kleur, etc.van de treinfronten.
Momenteel is het dank zij de vele vervoerders een ratjetoe: alle kleuren van de regenboog.
Ik begreep dat die er wel was (ja, ja, anekdotisch bewijs...) in de vorm van witte of gele vlakken op de voorzijde van locs en treinstellen maar dat dit ook weer is afgeschaft omdat alle voertuigen driepuntsverlichting voeren, ook overdag.

En ik vraag me overigens af of een wit of geel vlak nog veel toevoegt ten opzichte van goede frontverlichting.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2021, 18:34:13 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 March 2021, 18:44:37 »
Natuurlijk niet, mischien nog blauwe zwaailichten/flitsers, alhoewel de mobi generatie die ook vaak niet meer opmerkt.

NL-modelspoor

• Offline Offline
    • Windhoven
« Reactie #9 Gepost op: 10 March 2021, 18:50:35 »
Tja op sommige overwegen zien ze zelfs nog traag rijdende stoomtreinen over het hoofd. Dus echt veel zal deze aanpassing niet uitmaken. Er is maar één echte oplossing.
Johan

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
« Reactie #10 Gepost op: 10 March 2021, 18:51:51 »
Het menselijk oog is het gevoeligst voor geel en rood.
Dus ja, weg met dat wit!

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 March 2021, 18:57:23 »
Ik zie, als ik eens foto's maak van treinen, de trein eerder aankomen door de verlichting dan door kleur.
Jeroen

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 10 March 2021, 19:03:05 »
Natuurlijk niet, mischien nog blauwe zwaailichten/flitsers, alhoewel de mobi generatie die ook vaak niet meer opmerkt.
In Amerika zijn ze daar gek op. Stroboscopen op de voorzijde van tram-achtigen, wig-wag lampen naast de frontseinen (of als frontseinen die gaan knipperen bij het naderen van overwegen) en vooral op de toeter hangen alsof je leven ervan afhangt. Als je ziet hoe vol Youtube staat met filmpjes van aanrijdingen tussen wegverkeer en railvoertuigen, snap je mijn punt al: dat helpt niets.

Wat betreft de kleur: ik zie treinen over het algemeen eerder door hun verlichting aan komen. Op m'n dagelijkse fietsrit heb ik op een bepaald punt zo'n 3 kilometer zicht op een recht stuk spoorbaan. Daar zie ik de lampen altijd eerder dan elk ander deel van de trein.
Bij luchtspiegelingen zie je de verlichting vaak ook als eerste 'op' de rails spiegelen voordat je de trein zelf zelfs maar kunt zien.

Ik snap daarnaast niet waarom er zo uitgehaald wordt naar NS, want heel veel vervoerders hebben slecht zichtbare fronten van hun treinen en de onbewaakte overwegen zijn geen deel van NS, maar van Prorail.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 March 2021, 19:05:17 »
De boer in het fimpje zegt dat hij met zwaar materieel 10 - 15 seconden nodig heeft om de overweg te passeren. Ik denk dan dat dat toch ruim voldoende is als je goed uit je doppen kijkt?

Hij zegt er nog wat bij: "soms is de ene trein wat eerder en de andere wat later". Dat duidt een beetje op dagelijkse routine om de oversteek te wagen. ;D

Gr, Ben.

Luit

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 March 2021, 19:18:44 »
Het is eigenlijk net als met het wegverkeer. De doorsnee is stiller en sneller geworden en dan zijn ze er eerder dan je denkt. Een ander leuk fenomeen van de huidige tijd is de E fiets, je ziet iemand aankomen met een kalm bewegingstempo en voor je het weet staan ze op het kruispunt. En ook alle spoormaterieel is ondertussen een stuk stiller , ander materiaal, andere rails en stillere motoren. En dan krijg je eigenlijk hetzelfde als met die fiets ze zijn er voor je het verwacht. Maar als we al die overwegen willen saneren zal ook de staat iets meer in de bus moeten blazen bij ProRail want kostbare landbouwgrond met een stikstofquotum laat je niet zomaar weglopen als eigenaar.
Maar of het kleurtje dat verbetert? Nee ook meer lampjes doen dat niet. Het zit tussen onze oren. Snelheid is relatief , vroeger bij de TT zag je de 50cc door de Veenslang kruipen, dacht je, maar toch +150km/h alleen als de rest daar reed dan zag je dus wel het verschil maar niet de perceptie van hoe hard dat wel niet was.
Dus toch maar afsluiten want meer doden door domme ongelukken hoeft ook niet meer.