Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

SLT in H0 voor Kleindrecht door wob
Vandaag om 14:59:08
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door bask185
Vandaag om 14:49:37
VERPLAATST: Wat is dat toch... door Bert van Gelder
Vandaag om 14:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 14:47:09
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 14:43:59
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Huup
Vandaag om 14:34:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:31:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:30:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:29:16
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:26:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 14:25:46
Theindent, H0, 470 x 325 door marimon
Vandaag om 14:23:46
Een digitale demo pendelbaan door Chrissie
Vandaag om 14:18:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door eemstede
Vandaag om 14:18:02
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door HRP
Vandaag om 14:04:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martin Welberg
Vandaag om 13:55:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Menno de Vries
Vandaag om 13:53:53
Geen wifi contact meer met CS3 door jean.morren@telenet.be
Vandaag om 13:44:13
Sfeertopic voor toekomstige module door nighttrain1
Vandaag om 13:21:56
Mijn DCC accessoiredecoder, maar dan anders door bask185
Vandaag om 13:09:24
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:07:04
3D/RM-IG Snpss Ruwhoutwagon van Thingiverse in H0, uit de 3D printer. door nighttrain1
Vandaag om 12:51:47
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 12:41:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door NS1220
Vandaag om 12:23:25
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 12:01:25
Roco sik toplicht en detaillering door Priegelman
Vandaag om 12:00:19
Track-Control 69000 van Uhlenbrock door Martin Hornis
Vandaag om 11:55:35
Toon hier je (model)treinfoto's door HRP
Vandaag om 11:22:24
Brommende Fleischmann transfomatoren door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:43:56
Gezamenlijk vertalen handleiding van Roco z21 Start door MartOnTheWeb
Vandaag om 10:18:41
  

Auteur Topic: Vermindering reizigers bij NS  (gelezen 7430 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Vermindering reizigers bij NS
« Gepost op: 06 maart 2021, 19:53:56 »
Hallo.
Ik ben op zoek naar het aantal Reizigerkilometers van NS in 2019, het laatste normale jaar.
Ik wil  weten , hoeveel dat er zijn om dan te kijken in welk jaar zij 40 % vervoerden van 2019  om een idee te krijgen van de daarbij behorende dienstregeling van dat jaar.
In het recente jaarverslag kan ik die kilometers niet vinden.  :(
Peter
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 00:07:24 door Reinout van Rees. Reden: s/b »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #1 Gepost op: 06 maart 2021, 20:04:34 »
Dus je wilt de dienstregeling van 1963 of zo weer invoeren  :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #2 Gepost op: 06 maart 2021, 20:55:01 »
 Ja ,precies.  ;D
Dan kunnen er weer nieuwe wegen worden aangelegd, en met  klimaatafspraken  hoeven we dan ook geen rekening te houden....
 
 Het zou toch wel erg zijn, als dat werkelijk  zo zou gebeuren.
De BOVAG en de asfaltboeren zouden al gaan juichen.  :o
 
 Maarre ,weet niemand hier  hoeveel het er waren in 2019 ? ???

Ik heb een lijst van het aantal reizigers en het aantal reiz. km's van 1946 tot 1995.
 
Peter


« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 21:31:00 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #3 Gepost op: 06 maart 2021, 21:43:27 »
19,8 miljard reizigerskilometers bij NS voor 2019 zit je denk ik aardig in de buurt.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 3039
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2021, 22:29:12 »
Is er een spraakverwarring? ;)

NB zal in de titel NS moeten zijn?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten ?????  sta ik er weer :)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2021, 22:33:35 »
 Ik kom uit op 1966 ,je zat aardig in de buurt. ;)
Kort er na in 1968 was er een dip in 1969 ging het weer veel beter.
 
Ik zal morgen vertellen hoe de dienstregeling was ,ongeveer.
Peter

 Bee Moet S zijn natuurlijk
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 23:12:21 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #6 Gepost op: 06 maart 2021, 23:39:49 »
1969, presentatie van Spoorslag 70.
Introductie van Intercity-treinen.
Introductie van gele treinen.
Perronnummers werden vervangen door spoornummers.
En lekker goedkoop treinen met de Tienertoer.
En ook in '69 de invoering van het geel gekafte spoorboekje.
En nog veel goeds dat inmiddels verdween, zoals service.

Ronald

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #7 Gepost op: 06 maart 2021, 23:50:16 »

Niets aan de hand met de hedendaagse service. Je zou in 1969 eens met een rolstoel moeten reizen, gelijkvloers willen instappen of lekker in de zomer met Airco. Allemaal ondenkbaar toen. Maximaal 2 IC treinen per uur. Stoptreinen nog vaak een uursdienst.
En ook de spoorveiligheid is sterk verbeterd met automatisch deuren, omroep en ATB in elke trein.
En maar klagen..... 
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 04:53:04 door Bert van Gelder. Reden: Citaat overbodig! »

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3338
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #8 Gepost op: 07 maart 2021, 00:42:41 »
En actuele reisinformatie die je digitaal overal maar op kunt vragen waar je wit, ipv alleen op het station zelf...

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #9 Gepost op: 07 maart 2021, 09:37:32 »
 ;D

R.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2983
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #10 Gepost op: 07 maart 2021, 11:25:15 »
Ik heb de dienstregeling 5-1966 tot 5-1967 bekeken.
In principe een uurdienst van stop- en sneltreinen. Wel toegevoegde treinen rond grote steden vanaf een andere grote stad,maar alleen in de Randstad om een 2x per uur dienst te vormen,zoals Maassluis-Rotterdam.
.
Opvallend vind ik de 20 minuten dienst op de Hofpleinlijn.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20777
    • Pagina van klaas
Re: Vermindering reizigers bij NB.
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2021, 12:01:41 »
.....of lekker in de zomer met Airco.
Toen konden de ramen nog open. 8)

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #12 Gepost op: 07 maart 2021, 12:24:58 »
Klaas,

Met de deuren open was het in de warnste zomer van 1976 ook best aangenaam in de over de Veluwe snellende intercities.

Peter,
Drie treinen per uur op de Hofpleinlijn. Inderdaad apart, de lijn zou kort erop op de nominatie staan voor opheffing. Zou pas tientallen jaren later gebeuren.
Nu RandstadRail zoals ook de genoemde Hoekselijn.

Ronald

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2563
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2021, 12:38:28 »
En actuele reisinformatie die je digitaal overal maar op kunt vragen waar je wit, ipv alleen op het station zelf...
Nou jeej. Je moet wel de juiste knoppen kennen om écht het juiste reisadvies te krijgen. De creativiteit die een ervaren NS medewerker heeft, zit niet in de reisplanner. Bijvoorbeeld bij uitval tussen Amsterdam en Utrecht, terwijl jij op bijvoorbeeld Muiderpoort staat en verder Noord Holland in moet. Geen grote posters met werkzaamheden... Alsof je als dagelijks reiziger iedere dag in de planner gaat zitten kijken. :-X Doe mij maar ervaren NS personeel. Die kennen de juiste trucjes, routes, via-stations en dergelijke om je wel vlot op je bestemming te krijgen. De meeste ken ik inmiddels zelf ook wel, maar een niet zo doorgewinterde reiziger kent die niet.

Niets aan de hand met de hedendaagse service. Je zou in 1969 eens met een rolstoel moeten reizen, gelijkvloers willen instappen of lekker in de zomer met Airco. Allemaal ondenkbaar toen. Maximaal 2 IC treinen per uur. Stoptreinen nog vaak een uursdienst.
Als men over gaat naar een uursdienst dan ben ik weg uit de trein. Die halfuursdienst is al huilen met de pet op, zeker omdat ik afhankelijk ben van verder OV om op tijd te komen waar ik vroeger een kwartier eerder de trein nam en lekker ging wandelen, wat ik nu dus regelmatig niet ben omdat de trein vertraagd is en ik de bus mis. We gaan op de Zaanlijn qua vertragingsniveau weer terug naar 2017/2018 en daarvoor, toen de sprinters regelmatig maar tot Wormerveer reden i.v.m. vertraging. Om over de drukte in de huidige treinen maar te zwijgen. :-X Maar zoals ik zeg, als we naar een uursdienst gaan (of de dienstregeling nog verder verslechterd) ben ik weg. Dan leg ik het bij mijn baas voor en als die niks doet met het regelen van een parkeerplek o.i.d., zoek ik ander werk, aanbiedingen genoeg iedere maand.

Over die drukte, ik denk dat je cijfers over de reizigerskilometers erg vertekenen door Corona en je ze eigenlijk per 1-2 maanden zou moeten hebben en dat zou moeten extrapoleren. Tot maart was het op mijn traject normale drukte, toen kwam Corona. Vanaf april met de eerste slimme lockdown tot in de zomer kon je letterlijk een kanon afschieten in de trein, waarbij het rond de zomer wel weer iets drukker was met, jaja, vooral ouderen die een dagje weg gingen. En sinds september/oktober wordt het echt weer duidelijk drukker, waarbij de nieuwe lockdowns en maatregelen nauwelijks effect lijken te hebben en we nu weer op een niveau zitten dat mensen regelmatig staan, met als absolute dieptepunt de periode van en direct na de sneeuwval. Ik maak zo nu en dan nog melding van de drukte... Alhoewel ik mij afvraag in hoeverre dat nog zin heeft. Je krijgt een berichtje terug dat ze het vervelend vinden en 3 dagen later rijdt er in dezelfde treindienst nog steeds een enkel treinstel en blijven er nog steeds mensen achter op de perrons....
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 12:41:00 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 403
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #14 Gepost op: 07 maart 2021, 13:31:02 »
ik mij afvraag in hoeverre dat nog zin heeft. Je krijgt een berichtje terug dat ze het vervelend vinden en 3 dagen later rijdt er in dezelfde treindienst nog steeds een enkel treinstel en blijven er nog steeds mensen achter op de perrons...
Schijnbaar ben je even vergeten dat we in een Lockdown zitten, reizen per OV alleen voor echt essentiële redenen is, en de extreem zwaar gesubsidieerde treinen rijden door een bedrijf dat rond de miljoen euro verlies maakt per dag.
Opvallend ook dat de treinen juist erg druk zijn in de weekenden, terwijl er nuist dan weinig essentiële reizen zouden moeten zijn.
Dus de treinen worden zeker niet langer, eerder korter. En dan zullen we het nog maar niet hebben over alle treinen welke elke avond opnieuw compleet leeg rijden tussen 21.00 en 01.00 uur.......