Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: baanplan zolderbaan H0 4400x3100  (gelezen 1793 keer)

Baakie

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Gepost op: 03 maart 2021, 16:35:49 »
Hallo,

Ik als herstarter ben al geruime tijd bezig met het bedenken van mijn baanplan. de zolder is nu nog in gebruik maar na de zomer kan ik helemaal los gaan.
Ter voorbereiding ben ik benieuwd naar jullie tips voor mijn baanplan.
De licht gekleurde rails komen onder de tafel te liggen.

Groet Theo


Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2021, 16:52:13 »
Hoi Theo, e.a.,

Aardig, maar, twee opmerkingen.

Het huidig plan is min of meer een uitgebreid enkel spoor. De ruimte (ruim 5m op de diagonaal) laat tweesporig treinverkeer toe. Bv een stationnetje op de diagonaal (ReBo-LiOn), met een steeklijn in de ReOn hoek. LiBo is er ruimte voor een uitgebreid schaduw station voor de afwisseling. Dit laat ook een wat vloeiender planning van de rail toe.

Er zitten in dit plan in ieder geval* twee geneste keerlussen. Niet heel problematische met de huidige lengte tussen de wissels maar wel iets om rekening mee te houden.

Vriendelijke groet, Jan-Peter
* Ben zelf 3Rail rijder, en niet heel erg bedreven in het detecteren van keerlussen  ;) ;D   
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #2 Gepost op: 03 maart 2021, 17:02:07 »
Hallo Theo,

Citaat
... benieuwd naar jullie tips voor mijn baanplan.
Ik heb een paar puntjes.
- Ik zie veel krappe bogen in je baanplan terug komen. Sommigen, daar ontkom je niet aan. Maar die grote u in het midden kan je met ruimere bogen uitvoeren. De uiterste  bogen rechts en links boven kunnen, denk ik ook 1 radius groter.
- Ik zie ten minste twee keerlussen, dat is natuurlijk geen probleem maar ben je je daarvan bewust?
- De helling onder je draaischijf ziet er stijl uit op het oog. Heb je berekend hoe stijl deze helling is?. Dat + het feit dat dit een krappe boog is, kan al gauw tot ontsporingen leiden, vooral wanneer je duwend omhoog gaat. Je kan hier de twee sporen omwisselen zodat het buitenste spoor zakt.
- zoals het nu is opgebouwd ga je niet mogelijk met je handen in de uiterste hoeken komen omdat die afstand simpelweg te groot is. Heb je hier rekening mee gehouden?
- Dat dubbelspoor links onder (de twee krapste bogen) daar gaan lange rijtuigen elkaar uit de baan tikken als ze elkaar tegenkomen.

Waar je nog aan kan denken, is het volgende.
- Je hebt waarschijnlijk een U vorm ontworpen omdat je overal bij wilt komen. Ik zou in dit geval voor zorgen dat je je baan kan verrijden zodat je makkelijker bij de achterkant kan komen en dan zou ik ook kijken of je er een rechthoek van kan maken ipv een U en misschien nog een soort luik in het midden maken als dat nodig is. Onthoudt dat treinen ontsporen op de plaatsen waar je het minst goed bij kan, dat is een soort natuurwet in onze wereld  ;D

- Ik zie dat je twee stations heb. Je zou ook een van de stations meer naar een hoek kunnen leggen en er een station met gebogen perronssporen van maken. Maar als je een rechthoekige baan kan bouwen met een station aan de voorkant, kan je ook een lang station met perronsporen en draaischijf combineren. Dan heb je ook wat meer ruimte voor je draaischijf.

Met bovenstaande punten zou je grotere bogen moet kunnen realiseren. Je kan ook de scherpere bogen verbergen in een tunnel of maskeren met veel scenery.

Ik hoop dat je er iets aan heb. Maar wat je er ook van gaat maken, ik kijk er al naar uit  (y)

Mvg,

Bas.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Baakie

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2021, 21:31:39 »
beste Jan-Peter en Bas,

Dank voor jullie reacties

De U baan is gekozen omdat ik in de U binnen kom links en rechts is de ruimte vrijwel gelijk verdeeld.
De diagonaal van Jan heb ik over nagedacht maar dan komt de hoek zoals Bas al aangaf nog verder weg dit is voor mij nog wel een aandachtspunt.
De keerlussen zijn er wel bewust in gemaakt om meer gevarieerd te kunnen rijden.
Tip van de bochten ga ik zeker nog naar kijken had al geen gebruik van de R1 gemaakt, het dalen links onder kan ik al laten beginnen na de wissel.
Die rechthoekige baan ga ik ook eens over nadenken.

Nogmaals dank dit is exact de reden waarom ik hem er op geplaatst heb, en als ik ga bouwen open ik zeker een topic.

Groet Theo
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 22:08:27 door Baakie »

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2021, 11:31:00 »
Hoi Baakie,

Wat vragen voordat ik met feedback/ideeen kom. Je hebt het over een zolder: zijn daar schuine dakschotten? heb je overal ruimte in 'de hoogte'? Waar wil je kunnen lopen / willen lopen en waar moet je altijd bij kunnen komen? Het eerste idee na vele banen is bij mij tegenwoordig om te kijken naar armlengtes, vrije ruimte onder dak en van een wand en waar wil/kun je bij komen...

oh ja, en waar zit de deur/trap/andere noodzakelijke vrije ruimte?

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

Baakie

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2021, 12:53:19 »
Beste Eddie,

Alleen aan de rechterkant zit een schuine kant qua afmeting is hier al rekening mee gehouden.
Trap heb ik geen last van die zit in de ruimte hiervoor.
Onder in het midden zit de deur zit heel iets uit het midden (10cm)
verder hoef ik nergens rekening mee te houden.

Groet Theo

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Albulisch H0m
    • albulisch.blogspot.com
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2021, 15:55:52 »
Hoi Theo,

Ok, mag ik je uit je denk trant halen?

Zoals gezegd, na vele banen bouwen ben ik tot de conclusie gekomen dat je overal goed bij moet kunnen. Mijn laatste baan heeft daarom maar 1 korte zijde tegen de wand en voor de rest kun je helemaal om de baan heenlopen. Kijk maar ns op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90386.0.

De breedte van een aantal baandelen wordt bepaald door keerlussen of spiralen, die zijn altijd het 'breedst', die kun je als cirkel in de hele ruimte tekenen en vandaar uit verder gaan. Verder had Jan-Peter al de gedachte om de maximale lengte op te zoeken om daar iets met 'station' oid te doen. Ik zou persoonlijk eerst alleen met potlood schetsen, en waarschijnlijk een stuk of tien schetsen maken...

Ik ben benieuwd....

Eddy
www.eddytrain.com // Albulisch H0m op albulisch.blogspot.com // BMD16N, BMD16N-SD via www.floodland.nl/aim

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: baanplan zolderbaan H0 4400x3100
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2021, 16:09:53 »
Als er in die U nog iets van een deur staat. Is het een optie om een uitneembare brug te maken van links onder naar rechts onder?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)