Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
  

Auteur Topic: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld  (gelezen 4061 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Gepost op: 28 February 2021, 09:55:42 »
Ik zag in een ander draadje dat Miniworld Betonnen bovenleidingportalen heeft. Ik heb daar een vraagje over, weet iemand wat de afstand tussen de beide palen is van deze portalen. Dit i.v.m. de hart op hart afstand van het spoor.

Groet Meino

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2021, 13:05:04 »
 Ha Meino,

127 mm

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2021, 13:14:51 »
Dank.

Meino

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2021, 13:24:15 »
Is dat hart-op-hart of de maat tussen de palen?
gr. Ed

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2021, 13:32:10 »
ja-- ik log net weer in om het aan te vullen. De afstand *tussen* de palen is 122 mm.

« Laatst bewerkt op: 28 February 2021, 14:36:49 door janw »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7084
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2021, 14:38:34 »
+ 5 =     127 mm

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2021, 16:46:35 »
Waren die metalen Y stukken in het midden (weet de officiele naam even niet) vroeger niet symmetrisch? If so plaatst dat deze uitvoering gelijk in een modern tijdperk.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7567
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #7 Gepost op: 28 February 2021, 17:14:24 »
Klopt, de hangsteunen waren vroeger, zeker in het tijdperk waarin de baan van Meino geplaatst is, symmetrisch Y-vormig.


Tekening: Hans van de Burgt
Bron: Beneluxspoor encyclopedie

En hier in het echt op een foto van Rob van der Rest
« Laatst bewerkt op: 28 February 2021, 17:40:00 door Eric B. Reden: Afbeelding en link toegevoegd »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2021, 17:16:15 »
Zie je wel, ik heb jaren langs die dingen naar school gefietst (omgeving Tilburg). Het is dus toch goed blijven hangen.

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #9 Gepost op: 28 February 2021, 17:49:41 »
helaas maar niet correct  ;) ik heb hier een foto uit 1989 waarop de asymetrische staan. ik ga even een linkje zoeken :) linkje toegevoegd

linkje naar foto op flickr
« Laatst bewerkt op: 28 February 2021, 18:03:25 door Duikeend. Reden: linkje toegevoegd »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #10 Gepost op: 28 February 2021, 17:53:49 »
Laat maar zien die foto dan!  :D

Is die foto van Rob vd Rest bij Boxtel geschoten?

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7567
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #11 Gepost op: 28 February 2021, 18:49:06 »

Nee, bij Gilze-Rijen, vijfde foto.

@Badeend, de foto van Rob van de Rest is ook uit 1989, oorspronkelijk werden alle typen portalen uitgevoerd met symmetrische Y-hangsteunen, later zijn die geleidelijk vervangen door de asymmetrische variant, zover ik weet om onderhoudsredenen.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2021, 20:04:04 door Bert van Gelder »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2317
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #12 Gepost op: 28 February 2021, 20:00:27 »
Heren

enorm mijn dank voor alle informatie, maar ik denk nu dat ik deze portalen niet ga gebruiken. 

Een van de zaken die ik nog moet doen op Kranenberg is het maken van de bovenleiding. Tot nu toe ben ik er van uitgegaan om zelf DIN portalen te bouwen. Maar het bestaan van deze portalen gaf mij het idee om deze portalen te gebruiken (wel zo makkelijk). De locatie van Kranenberg (Achterhoek) is niet helemaal correct voor deze portalen, maar dat is niet zo'n probleem. Maar iets anders is de geometrie. Bij mij heeft het dubbelspoor een HOH afstand van 46mm wat verruimt naar 52mm in de bogen. Dat komt overeen met een HOH afstand van 4m zoals in het echt. Dat betekend dat ik bij de aanleg rekening heb gehouden met een afstand tussen de palen van een portaal die uitkomt op 107,5mm (110mm HOH). In de bogen ga ik dan naar paalafstand van ongeveer 112-117mm. Dus deze portalen zijn te ruim, daar zou ik nog wel mee kunnen leven, maar als ik het zo bekijk dan komt ook de positie van de rijdraden overeen met een HOH afstand van de sporen die naar 55mm gaat, Dus moet ik waarschijnlijk ook zaken zoals de isolatoren gaan aanpassen.
Dus ga ik toch terug naar mijn oorspronkelijke plan om portalen met messingprofielen te maken.

Groet Meino


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2021, 20:40:51 »
.....later zijn die geleidelijk vervangen door de asymmetrische variant, zover ik weet om onderhoudsredenen.
Inderdaad, de opzet is dat ze bij onderhoud aan een Y-hanger niet in het bereik van het andere spoor hoeven te komen. De schuine poot wijst dus altijd in dezelfde richting als de zijwaartse trekstang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7567
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Maten Brabantse betonnen bovenleidingportalen Miniworld
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2021, 20:43:32 »
Dat was hem ja, het andere spoor kan bij onderhoud in dienst blijven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.