Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15

Poll

Wie heeft er interesse in een led driver? (meer stemmen per persoon mogelijk)

Ja voor normale ledjes
14 (66.7%)
Ja voor 12V verlichting
7 (33.3%)

Totaal aantal stemmen: 19

  

Auteur Topic: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.  (gelezen 8789 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2021, 14:32:18 »
Citaat
Wellicht a.s effect een tl buis led. 1 die eerst flikkert voordat deze constant brand of een defecte tl buis
No problem!

Citaat
Ideetje?
Ik heb mijn lasser dusdanig voorzien van onderbrekingen dat, ......
Nu is het zo dat je bij de ledDriver elke led individueel uit kan zetten met een schakelaar. Dus de korte en middellange pauze zal ik er in inbakken, alleen die lange pauze denk ik niet.

Aangezien jij kan programmeren, je kan in de void loop v/h programma de desbetreffende schakelaar input ook om de zoveel tijd naar OUTPUT LOW schrijven. De schakelaar inputs zijn hier geconfigureerd als input met pull-up weerstand. Als jij doet:
pinMode( A0, OUTPUT ) ;
digitalWrite( A0, LOW ) ;
Dan laat je het bestaande programma denken dat de schakelaar is omgezet. En door weer te doen:
pinMode( A0, INPUT_PULLUP) ;
Laat je het programma weer denken dat de schakelaar weer op 'aan' staat en het programma wordt hervat. Het is een beetje een 'dirty hack' maar het werkt wel  :P

Citaat
Heb jij 'n idee hoe dit aan te pakken?
Ik heb helaas nooit een oled lcd aangeraakt dus daar kan ik je niet verder mee helpen. Ik zou misschien voor een vonken regen een apart knipper programma kunnen maken voor een oranje led ofzo  ???

Citaat
Mooi project, ziet er veel belovend uit, wat zijn de formaliteiten om in te tekenen?
Een paar maandjes geduld hebben en dit draadje maar in de gaten houden  ;D

Ik heb het ontwerp een klein beetje aangepast


De print krijgt nu een gelijkrichter voor diegene die perse de ledDriver met wisselspanning willen voeden. Je kan de ledDriver nog steeds met DC voeden.
De ledDriver heeft nu ook een ULN2003 om grotere stromen door te laten dan 35mA.

Je kan ook een selectie maken tussen 5V en 12V dmv een jumper ( <-- is eigenlijk de spanning van je transformator). Met 12V kan je meerdere ledjes in serie aansluiten of je kan een stuk ledstrip aansturen. Normale ledstrips hebben niets aan de voorschakelweerstand. Dus je kan deze of kortsluiten met een draadje of je pakt de 12V aansluiting voor je strip. De ledDriver kan je ledstrip in ieder geval dimmen.

En als je gewoon je leds in het ding wilt kunnen steken dan kan dat natuurlijk nog steeds zoals in de filmpjes  ;) dan zet je de jumper gewoon op 5V.

Het bedrijf waar ik bestel, ligt plat t/m 21 februari dus het zal nog eventjes duren  :( voordat ik ze heb.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2021, 22:09:13 »
Beste mensen. Ik heb een update. Ik heb de printen ontvangen en er even gauw een in elkaar gesoldeerd. (ongeveer 15m werk).

Ik moet nog wat werk aan de lasserij verrichten. Wel heb ik vanavond een defecte flickerende TL buis gemaakt. De tijden zijn hier weer grotendeels willekeurig. Ik heb hem nu een tijdje naast me staan en soms houdt ie zich gewoon een minuut lang koest. Het is dus niet zo dat bijzonder storend is + we kunnen altijd nog spelen met de tijden  ;)

(actie op 18s)
<a href="https://www.youtube.com/v/LAA6AyNP_vk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/LAA6AyNP_vk</a>






Ik heb er helaas 2 miniscule ontwerpfoutjes in weten te krijgen die gewoon oplosbaar zijn. Op de encoders waarmee je de ledDriver configureert, zitten externe pull-up weerstanden naar de 5V. Deze achtte ik niet nodig en daarom heb ik de 5V niet aangeloten op de ledDriver. Als je simpwel de SMD weerstanden er af knipt of trekt met een tang ofzo, dan is dat probleem verholpen.

Het andere probleem is te wijten aan KiCad, het PCB ontwerp programma. Ik had pittig een mooie ronde gelijkrichter gevonden bij de footprints, maar die klopt niet helemaal met de werkelijkheid  :-\ de pinnen kwamen niet overheen.. Je kan de ledDriver nog steeds met AC voeden met een enkele diode. En DC kan natuurlijk altijd  ;)



De fix hier zou zijn om een diode te solderen en een draadbrugje: in paars aangegeven:


De 16V wordt dan enkelzijdig gelijkricht, maar er is meer dan zat energie om een zestal ledjes aan te sturen  :D

Ik zal dit weekend nog even verder knutselen en wat filmpjes schieten. Wat ik nog wil laten zien:
- een stukje 12V ledstrip aansturen en dimmen (of laten flickeren als een TL buis)
- 2 knipperende ledjes in anti-fase laten lopen om bijvoorbeeld een overweg of een zwaailicht na te bootsen
- de schakelaar werking om een led mee uit te zetten.

Mvg,

Bas





Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #17 Gepost op: 11 maart 2021, 22:20:40 »
 (y) wordt nog wat (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #18 Gepost op: 11 maart 2021, 23:20:08 »
Nog meer lichteffecten:
- looplicht, 1 ledje laten branden op pos 1..6, met regelbare snelheid
- id, maar andersom (1 ledje uit, 5 aan)
- dobbelsteen, willekeurig steeds 1..6 ledjes inschakelen, instelbare tijd laten branden, dan opnieuw
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2021, 07:55:57 »
Misschien nog een idee. Tv simulatie voor woonkamers in de modelhuizen
Groeten

Olav

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2021, 09:33:35 »
Ik denk dat de openhaard simulatie met een enkel wit of blauw ledje daarin wel volstaat. Ik moet eigenlijk eerst een model TV hebben om dat te kunnen testen  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2021, 21:54:21 »
Ik heb een loop lichtje toegevoegd. Kan zowel met een ledje aan en uit. Ik vraag me wel af of iemand dit ooit wilt hebben. Toen ik er eerder over nadacht, dacht ik dat niemand er ooit behoefte aan zou hebben, daarom had ik nog niet eerder geprogrammeerd. Maar goed het zit er nu in.

De werking is simpel. Tijdens 'normale' omstandigheden draait elke ledje zijn eigen programma. Dit kan zijn continu branden (programma 0), er zijn 8 knipper programma's die je naar believen kan aanpassen in code door getalletjes in deze tabel aan te passen. Je moet hiervoor wel de arduino kunnen programmeren met de arduino IDE. Standaard wil ik hier standaard bruikbare dingen neerzetten voor bijvoorbeeld een AKI/AHOB en een zwaailamp.
const uint16_t  program1[] = { 1,1,500, 500 } ;
const uint16_t  program2[] = { 1,500,500, 1 } ; // deze is contra van programma 1
const uint16_t  program3[] = { 30, 30 } ; // may be variable in length
const uint16_t  program4[] = { 40, 40 } ;
const uint16_t  program5[] = { 50, 50, 10, 10,  } ;
.. etc

Verder zijn er de drie programma's voor lassen (programma 9), TL buis (10) en flickeren (11) voor open haard (of TV :-P )

Als je nu een van de looplichten wilt gebruiken, dan moet je het programma van led 1 op 12 of 13 zetten. Dit overrule't de standaard programma's. Het looplicht gebruikt wel de in geleerde helderheid.
<a href="https://www.youtube.com/v/uE2qR94L5MI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/uE2qR94L5MI</a>
Ik heb ook een manier verzonnen om toch de gelijkrichter er in te solderen. Als je de onderste poten 90 graden ombuigt, en die andere poten kruislings omlaag buigt, dan doet hij het perfect  (y)







Voor morgen wil ik een stukje ledstrip aansluiten, dan zet ik de jumper op '12V' (deze spanning is dezelfde spanning als wat je er in stopt, voed je de print met 18V dan is die 12V dus eigenlijk 18V). En dan is het nodig om de weerstand te by-passen. Dat doe je door simpelweg een stukje metaal of draad er tussen te solderen. Natuurlijk als je 12V wilt hebben zonder weerstand dan moet je in de eerste plaats die weerstanden niet solderen  :P

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #22 Gepost op: 14 maart 2021, 18:04:05 »
Een bypass van een weerstandje


Jumper van 5V naar 12V gezet


Geeft ons 1 dimbare ledstrip

(hij brandt op 1/255 hier)



Dit stukje strip van 15cm en 9 leds verbruikt hier 38mA. In de praktijk kan ik deze strip verlengen tot een max van 2,75 meter. Dan zitten we op de 700mA limiet van de uln2003A.

Met de 12V kan je natuurlijk ook meerdere ledjes in serie zetten. Je kan ook 3 blauwe leds in serie zetten, dan heb je wel de voorschakelweerstand nodig.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 18:05:45 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2021, 21:35:33 »
Dit is echt gaaf.

Perfect wellicht om m'n viessmann 6725 een knipper effect te geven bij het aangaan. Hartelijk dank voor al je moeite!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2021, 22:01:50 »
Ik mis nog 1 onderdeel, ik heb niet genoeg dupont kabels om de encoder op aan te sluiten. Die zijn in bestelling.

Ik heb overigens nog heeeeel slecht nieuws. Het is iets waar wij Nederlanders de pest in hebben. Ik moet de prijs van 6€ naar 7€ verhogen, anders loop ik er verlies op.  Het spijt me heel erg, de verzendkosten van alle componenten vielen wat aan de hoge kant uit. Sorry voor dit ongemak :-[

Ik wil me dit weekend bezig houden met de handleiding te maken. ;)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2021, 23:38:43 »
Een ietwat andere manier om met een Arduino een looplicht te maken staat hier:

https://www.conrad.nl/info/guides/development-kits/project-arduino-knight-rider

En zo is nog veel meer info te vinden op het web.
Je moet dan wel de spulletjes al in huis hebben

Bask levert echter een setje en dat is dan bijna plug and play.  (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #26 Gepost op: 09 mei 2021, 15:58:33 »
Hallo,

Ik heb dit weekend nog een ledDriver in elkaar gesoldeerd en ik heb zowel een bouwhandleiding als gebruikers handleiding in elkaar geflanst... met foto's!

Beide handleidingen staan hier. Zoek voor de 2 PDFs
De source code staat er ook op.

Verder ik nog wat finishing touches aan het programma gelegd. De lasser heeft nu werkende korte pauzes en middellange pauzes. De TL-buis begint altijd met flickeren bij het aanzetten. En ik heb een een setje zwaailampen toegevoegd aan de standaard knipperprogramma's. Ik kan op internet overigens bar weinig vinden over de daadwerkelijke knippertijden dus ik heb deze maar een beetje op de gok gedaan.
<a href="https://www.youtube.com/v/opG4MAwcYDQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/opG4MAwcYDQ</a>

Ik denk dat ik volgend weekend er wel eentje kan verschepen  ;). Het liefst aan iemand die de ledDriver eventueel kan na programmeren met de arduino IDE.

Mvg  ;),

Bas

P.S. @ R. Visser
Citaat
Bas k levert echter een ....
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #27 Gepost op: 09 mei 2021, 16:34:38 »
Dank Bas voor de reactie

Ik had echt bask bedoeld.  (y)

Beter dus de volgende keer bask185 benoemen.
(kan ik nu niet meer aanpassen)  ;)


Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #28 Gepost op: 09 mei 2021, 18:46:39 »
Hoi Bas,

Citaat
Ik heb ook een manier verzonnen om toch de gelijkrichter er in te solderen. Als je de onderste poten 90 graden ombuigt, en die andere poten kruislings omlaag buigt, dan doet hij het perfect  (y)

Wat je ook kan doen, als ik het goed zie, is de bruggelijkrichter op zijn kop monteren. Dus alle pootjes langs het huis naar beneden en dan op de print. Een andere mogelijkheid is de brugcel aan de onderkant van de print bevestigen. Het lijkt er op dat je layout in spiegelbeeld is.
Leuk projectje trouwens.

Gr. Frits
Groet Frits

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Nieuwe leddriver in de maak, input nodig.
« Reactie #29 Gepost op: 09 mei 2021, 20:18:44 »
nee dat werkt niet. De ~ heb ik naast elkaar getekend terwijl ze tegen over elkaar zitten. Als ik hem aan de onderkant soldeer heb ik hetzelfde probleem nog steeds. Maar good thinking  (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)